Ilmastointihuollon jälkitila

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
seppokii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 19.09.2013 17:07

Ilmastointihuollon jälkitila

Viesti Kirjoittaja seppokii »

s203 c180 vm 2007 oli ilmastointilaitteen huollossa, nesteet ym vaihdettiin. Tämän jälkeen alkoi ilmetä että, kun avaimen kääntää 2 asentoon alkaa kuulua hiljaista lorinaa ja vaikuttaa siltä että nestettä kurlaisi jossain putkistoissa, ääntä jatkuu laputtoman tuntuisesti ja lakkaa luonnollisesti kun moottorin käynnistää. Vaikuttaako oudolta? Aiemmin en mokomaa lorinaa ole esiintynyt, olisin sen kyllä huomannut. Voisiko olla että järjestelmässä on nestevajausta? Mitään vuotoja en ole havainnut.
Neuvoista ja kommenteista kiitän
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Ilmastointihuollon jälkitila

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En ole ilmastointiasiantuntija, enkä siis mene takuuseen kaikesta seuraavasta, mutta veikkaisin, ettei tuommoinen ääni oikein ilmastoinnista ole lähtöisin. Kun siellä ei kyllä mikään tavara liiku mihinkään ennen kuin moottori käy ja moottorin pyörittämä kompressori laittaa nesteen liikkeelle. Neste sitten kompressorin jälkeen höyrystimessä muuttuu höyryksi, ja sen jälkeen se menee lauhduttimelle, jossa nesteytyy ja siitä kompressorille puristettavaksi kohti höyrystintä. Paineenalennusventtiili ja kuivain ovat systeemissä myös. Öljyä kompressorin voitelemiseksi on systeemissä myös, mutta tuskin sekään lorisee, kun sitä on niin vähän. Eikä sekään liiku ennen kuin kompressori pyörii.

Sen sijaan. Auton jäähdytinneste käsitykseni mukaan tuommoisessa autossa lähtee likkeelle silloin, kun laittaa virrat päälle ja lämmitysjärjestelmä päättelee, että autoon pitää saada lämpöä sisälle. Sähköinen kiertovesipumppu laittaa nesteen liikkumaan lämmityslaitteen kennon läpi. Jos siellä on ilmaa, niin ääni varmaan voi kuulua. En kyllä itse pitäisi sitä mitenkään vakavana juttuna. Ainakin noissa omissa (vanhemmissa) lorinaa kuuluu toisinaan moottorin sammuttamisen jälkeen, kun nestettä vielä valuu johonkin päin systeemin sisällä. Lämmintä on silti riittänyt sisälle, ja se viittaa siihen, että ei mitään kovin vakavaa vikaa taida olla laitteissa.

Mutta laitettiinko siihen autoon ilmastointihuollon yhteydessä myös uudet jäähdytinnesteet? Silloin sinne olisi voinut johonkin jäädä ilmatasku, jota ei aiemmin ollut.

EDIT: Lisätään nyt vielä yksi juttu. Kun ylläolevassa viestissä mainitaan, että on vaihdettu nesteet ilmastointiin, niin mitä sillä tarkoitetaan? Nimittäin kun:
- Ilmastointilaitehuollossa ei sinänsä yleensä puhuta nesteen vaihtamisesta. Systeemi tyhjennetään ja sitä kuivataan alipaineella. Sen jälkeen laitetaan järjestelmään oikea määrä kylmäainetta ja kompressoriöljyä. Kylmäaine menee vissiin kaasuna sisälle (ei varma tieto) ja öljy nyt tietysti on nestettä. Molempien määrä mitataan grammoina, ei esim. senttilitroina.
- Jäähdytinneste on se, joka kiertää lämmityslaitteessa. Ja se on sitä tavaraa, josta toisinaan kuulee käytettävän pelkkää nimitystä "neste".

Niin sillä vain sitä kyselin, että mitä kaikkea sinne lopulta sitten vaihdettiin mainitun huollon yhteydessä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 14.11.2011 16:14
Paikkakunta: KOTKA

Re: Ilmastointihuollon jälkitila

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Mitä sulla maksoi ilmastointilaitteen huolto. Mulla on erikoispaja joka ottaa 75€ huollosta eikä siinä tehdä muuta kun pistetään automaattikompuran letkut kiinni. Sitten asetetaan arvot kohdalleen ja painetaan Start. Sitten odotellaan ja pyöritellään peukaloita 45 minuutista tuntiin kunnes kone ilmoittaa että on valmis. Letkut irti ja painetaan prässillä öljyä pikkasen ylemmästä reiästä. Jos sulla on webasto siinä niin se elää omaa elämäänsä siellä ja saattaa äännelläkkin.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Ilmastointihuollon jälkitila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tempera1 kirjoitti:Mitä sulla maksoi ilmastointilaitteen huolto. Mulla on erikoispaja joka ottaa 75€ huollosta eikä siinä tehdä muuta kun pistetään automaattikompuran letkut kiinni. Sitten asetetaan arvot kohdalleen ja painetaan Start. Sitten odotellaan ja pyöritellään peukaloita 45 minuutista tuntiin kunnes kone ilmoittaa että on valmis. Letkut irti ja painetaan prässillä öljyä pikkasen ylemmästä reiästä. Jos sulla on webasto siinä niin se elää omaa elämäänsä siellä ja saattaa äännelläkkin.
Jos on kunnon laiteet niin ei sinne mitään painela präsillä
(se kone laittaa oikena määrän kaikkea myös sitä öljyä sitäkään ei saa olla liikaa...
kaikenlainen varmuudeksi pikusen lisää tms on vaan pitkällä aika välillä pahasta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 14.11.2011 16:14
Paikkakunta: KOTKA

Re: Ilmastointihuollon jälkitila

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Eihän sinne mitään öljyä hölvätty vaan tippa putkeen.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
seppokii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 19.09.2013 17:07

Re: Ilmastointihuollon jälkitila

Viesti Kirjoittaja seppokii »

Kiitos loistavasta vastauksesta, noinhan se asia varmaankin onkin, jäähdytinnesteet siellä kurisee.

Ilmastointilaitteesta kysyvälle tiedoksi:

Laitteen ( BOSCH ACS 601) huolto tulosteessa on seuraavat tiedot: Nuoli ulospäin R 134a 715 g 23 ml. Nuoli ulospäin V 1200 s 63 mbar.

Nuoli sisäänpäin Öljy 10 ml. Nuoli sisäänpäin UV 10 ml. Nuoli sisäänpäin R 134a 867 g

Ulospäin tarkoittanee poistettuja määriä. Sisäänpäin tarkoittanee täyttömääriä. Näin tulosteen ymmärtäisin.

Homma maksoi 125 €

Asialliselta osaamiselta vaikutti.
Vastaa Viestiin