C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
1999, C, Esprit Selection 310 000 km, sähköautomaatti (D on alimmainen ja sitten plussaa ja miinusta - ei alasvalintaa 3-2-1)
Ongelma:
Liikennevaloissa D-päällä pyrkii karkaamaan käsistä, eli nytkähtelee jarrua vasten -tuprauttelee savua. Pellin alle kun katsoo, niin emissiovalve (EGR, EGM, mikä lie) hyppii edes takaisin. Jos laittaa N:lle, niin valve jää kiinni ja vehkeestä häviää tehot. Kaupungissa pystyy ajamaan, mutta motarille jos yrittää, niin ramppiin jää. Kulkee valve kiinni jotenkuten 100-120, mutta ei vaihda alas missään oloissa.
Valve ei mene jumiin maantiellä, vain tyhjäkäynnillä. Maantiellä kulkee aivan normaalisti ja käy kuin kello. Ajoa päivittäin 400 km, josta yli 95% maantietä/moottoritietä. Kulutus n. 5,7 l/100km.
Nykyinen diagnoosi:
Tuo emissiovalve - vai mikä lie nyt sitten oikealta nimeltään - on vanha ja kulunut ja se pitää vaihtaa. Hintaa osalle 150-200 e ja työläät työ päälle =300e arvio.
KYSYMYS:
Onko nyt sitten ollenkaan kyse emissiovalven ongelmasta, vai onko niin, että se vaan oireilee sen kautta? Voiko vika olla tietokonepuolella? Ei tietenkään ole mitään järkeä laittaa 300e valven vaihtoon, jos se ei ratkaise ongelmaa.
Susiraja
Ongelma:
Liikennevaloissa D-päällä pyrkii karkaamaan käsistä, eli nytkähtelee jarrua vasten -tuprauttelee savua. Pellin alle kun katsoo, niin emissiovalve (EGR, EGM, mikä lie) hyppii edes takaisin. Jos laittaa N:lle, niin valve jää kiinni ja vehkeestä häviää tehot. Kaupungissa pystyy ajamaan, mutta motarille jos yrittää, niin ramppiin jää. Kulkee valve kiinni jotenkuten 100-120, mutta ei vaihda alas missään oloissa.
Valve ei mene jumiin maantiellä, vain tyhjäkäynnillä. Maantiellä kulkee aivan normaalisti ja käy kuin kello. Ajoa päivittäin 400 km, josta yli 95% maantietä/moottoritietä. Kulutus n. 5,7 l/100km.
Nykyinen diagnoosi:
Tuo emissiovalve - vai mikä lie nyt sitten oikealta nimeltään - on vanha ja kulunut ja se pitää vaihtaa. Hintaa osalle 150-200 e ja työläät työ päälle =300e arvio.
KYSYMYS:
Onko nyt sitten ollenkaan kyse emissiovalven ongelmasta, vai onko niin, että se vaan oireilee sen kautta? Voiko vika olla tietokonepuolella? Ei tietenkään ole mitään järkeä laittaa 300e valven vaihtoon, jos se ei ratkaise ongelmaa.
Susiraja
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Hiukan tarkentavia kysymyksi aluksiSusiraaja kirjoitti:1999, C, Esprit Selection 310 000 km, sähköautomaatti (D on alimmainen ja sitten plussaa ja miinusta - ei alasvalintaa 3-2-1)
Ongelma:
Liikennevaloissa D-päällä pyrkii karkaamaan käsistä, eli nytkähtelee jarrua vasten -tuprauttelee savua. Pellin alle kun katsoo, niin emissiovalve (EGR, EGM, mikä lie) hyppii edes takaisin. Jos laittaa N:lle, niin valve jää kiinni ja vehkeestä häviää tehot. Kaupungissa pystyy ajamaan, mutta motarille jos yrittää, niin ramppiin jää. Kulkee valve kiinni jotenkuten 100-120, mutta ei vaihda alas missään oloissa.
Valve ei mene jumiin maantiellä, vain tyhjäkäynnillä. Maantiellä kulkee aivan normaalisti ja käy kuin kello. Ajoa päivittäin 400 km, josta yli 95% maantietä/moottoritietä. Kulutus n. 5,7 l/100km.
Nykyinen diagnoosi:
Tuo emissiovalve - vai mikä lie nyt sitten oikealta nimeltään - on vanha ja kulunut ja se pitää vaihtaa. Hintaa osalle 150-200 e ja työläät työ päälle =300e arvio.
KYSYMYS:
Onko nyt sitten ollenkaan kyse emissiovalven ongelmasta, vai onko niin, että se vaan oireilee sen kautta? Voiko vika olla tietokonepuolella? Ei tietenkään ole mitään järkeä laittaa 300e valven vaihtoon, jos se ei ratkaise ongelmaa.
Susiraja
Oiereita on vaan vaihde päällä
onko auto tarkistetu milään testerilä jos on millä ja mikä oli vika koodi/texti minkä antoi
mitä näytti mittaus arvoissa tapahtuma hetkellä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Testerin merkkiä en tiedä. "Vikakoodi" oli tuo ERM (vai mikä sviddu sen valven kolmikirjaiminen lyhenne on) ei mitään sen tarkemmin. Diagnoosi tehtiin sen perusteella, että pajalla kone käyntiin, vaihde D:lle ja kun rupesi nykimään jarrua vasten ja tuprauttelemaan, niin ainoa mitä tapahtui pellin alla oli tuon valven hyppiminen edestakaisin.
Vapaalle kun laittaa eli N niin tulee noin 10 sekunnin kuluttua pieniä käyntihäiriöitä, mutta sitten kun lähtee D:llä ajamaan, niin valve on kiinni ja pysyy. Ei siis kiihdy eikä vaihda sopivaa pykälää. Tosin kyllä ei enää nyi D päällä valoissa.
Sama on jos aamulla pitää tyhjäkäynnillä ja lämmittää yhtään pitempään, niin valve lukittuu ja samat ongelmat tehon kanssa.
Ei varmaan hirveästi antanut lisävalaistusta, mutta tosiaan testeri ei ollut Vehon vaan varmaan ihan asiallisen korjaamon, mutta ehkä yksittäisten merkkien tuntemus ei ole 100% - eikä laitteet spesifisiä.
Vapaalle kun laittaa eli N niin tulee noin 10 sekunnin kuluttua pieniä käyntihäiriöitä, mutta sitten kun lähtee D:llä ajamaan, niin valve on kiinni ja pysyy. Ei siis kiihdy eikä vaihda sopivaa pykälää. Tosin kyllä ei enää nyi D päällä valoissa.
Sama on jos aamulla pitää tyhjäkäynnillä ja lämmittää yhtään pitempään, niin valve lukittuu ja samat ongelmat tehon kanssa.
Ei varmaan hirveästi antanut lisävalaistusta, mutta tosiaan testeri ei ollut Vehon vaan varmaan ihan asiallisen korjaamon, mutta ehkä yksittäisten merkkien tuntemus ei ole 100% - eikä laitteet spesifisiä.
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Järkevin vaihtoehto voisi olla ottaa ohjelmasta koko pakokaasun kierrätys pois niin pysyy se egr läppä auki asennossa.
Mites kovaa auto kuljee d päällä ilman kaasua?
Mites kovaa auto kuljee d päällä ilman kaasua?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Jaa-a, en ole kokeillut kulkua ilman kaasua D:llä. Voisin kuvitella, että pysähtyy, mutta varmaan se jotain ryömintää saa aikaan.
Mikäs tuon egr läpän ajatus on noin niin kuin yleensä...varmaan pelastaa maailma vähentämällä päästöjä. Jos tommosen virityksen tekee, niin mitä se tekee katsastuspäästöihin?
Sen verran vielä otsikkoon, että jos tuon egr:n vaihtaa, niin ongelma korjaantuu? Vai voiko olla niin, että egr:n vaihtaa ja ongelma säilyy, kun ongelma johtuu jostakin tietokoneohjelmasta, joka lukee jotakin dataa väärin?
Mikäs tuon egr läpän ajatus on noin niin kuin yleensä...varmaan pelastaa maailma vähentämällä päästöjä. Jos tommosen virityksen tekee, niin mitä se tekee katsastuspäästöihin?
Sen verran vielä otsikkoon, että jos tuon egr:n vaihtaa, niin ongelma korjaantuu? Vai voiko olla niin, että egr:n vaihtaa ja ongelma säilyy, kun ongelma johtuu jostakin tietokoneohjelmasta, joka lukee jotakin dataa väärin?
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Minusta tuo Egr läppä ei voi tehdä tuota että auto pyrkii liikenne valoista karkuun. Egr systeemi toimii moottorinhjauksen käskyttämänä periaatteella puhtaanilman läppä kiinni ja pakokaasukierrätyksen venttiili auki niin maailma pelastuu. Tämä siis pintakaasulla ajettettaessa, tyhjäkäynnillä läpän pitäisi mennä tietyn ajan päästä auki, kuulee selvästi käyntiäänestäkin.
Ilmamäärämittari on yksi joka vaikuttaa egr toimintaan, kun ilmamäärämittarin arvot eivät muutu niin kuin kuuluisi niin kierrätys voi alkaa toimia ylikierroksilla. Ilmamäärämittarin näyttämät arvot saa tarkistettua helposti kun lyä testerin kiinni ja ajaa pienen lenkin. Ehjällä mittarilla pitäisi saada ulos arvoja luokkaa 1000 täyskaasulla, jos arvot liikkuvat 200-300 välillä vaikka kuinka polkee niin ilmamäärämittari on rikki.
Ilmamäärämittarilta voi ottaa töpselin irti, tämä ei saa w202 mersussa vikatilaa aikaan. Tehoja on hiukan vähemmän mitä ehjällä ilmamäärämittarilla mutta toiminta pitäisi olla ihan ok jos auto on muuten kunnossa.
Egr venttiilin voi toki ostaa uuden jos se on rikki mutta minusta nekin rahat voi käyttää Egr ohjelmalliseen poistamiseen, samalla saa vähän tehojakin jos haluaa. Pakokaasupäästöjä egr poisto ei ainakaan huononna.
Ilmamäärämittari on yksi joka vaikuttaa egr toimintaan, kun ilmamäärämittarin arvot eivät muutu niin kuin kuuluisi niin kierrätys voi alkaa toimia ylikierroksilla. Ilmamäärämittarin näyttämät arvot saa tarkistettua helposti kun lyä testerin kiinni ja ajaa pienen lenkin. Ehjällä mittarilla pitäisi saada ulos arvoja luokkaa 1000 täyskaasulla, jos arvot liikkuvat 200-300 välillä vaikka kuinka polkee niin ilmamäärämittari on rikki.
Ilmamäärämittarilta voi ottaa töpselin irti, tämä ei saa w202 mersussa vikatilaa aikaan. Tehoja on hiukan vähemmän mitä ehjällä ilmamäärämittarilla mutta toiminta pitäisi olla ihan ok jos auto on muuten kunnossa.
Egr venttiilin voi toki ostaa uuden jos se on rikki mutta minusta nekin rahat voi käyttää Egr ohjelmalliseen poistamiseen, samalla saa vähän tehojakin jos haluaa. Pakokaasupäästöjä egr poisto ei ainakaan huononna.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Kiitos tiedoista.
Minustakin tuntuu, että jos mekaaninen osa tekee väärin, niin sen vaihtaminen ei korjaa ongelmaa. Sen korjaaminen, joka käskyttää mekaanista osaa tekemään väärin, saattaa auttaa jo jotakin.
"Egr:n ohjelmallinen poisto" missä tuon voisi tehdä ja vaikuttaako kulutukseen (1 litra per sata km = +130 e kk näillä ajoilla, nyt jo menee dieseliin melkein yhtä paljon kuin asumiseen).
Minustakin tuntuu, että jos mekaaninen osa tekee väärin, niin sen vaihtaminen ei korjaa ongelmaa. Sen korjaaminen, joka käskyttää mekaanista osaa tekemään väärin, saattaa auttaa jo jotakin.
"Egr:n ohjelmallinen poisto" missä tuon voisi tehdä ja vaikuttaako kulutukseen (1 litra per sata km = +130 e kk näillä ajoilla, nyt jo menee dieseliin melkein yhtä paljon kuin asumiseen).
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Nyt kun tankatava aine on tullut ilmiSusiraaja kirjoitti:Kiitos tiedoista.
Minustakin tuntuu, että jos mekaaninen osa tekee väärin, niin sen vaihtaminen ei korjaa ongelmaa. Sen korjaaminen, joka käskyttää mekaanista osaa tekemään väärin, saattaa auttaa jo jotakin.
"Egr:n ohjelmallinen poisto" missä tuon voisi tehdä ja vaikuttaako kulutukseen (1 litra per sata km = +130 e kk näillä ajoilla, nyt jo menee dieseliin melkein yhtä paljon kuin asumiseen).

niin EGR pois päältä vaikka kuusenalla...

sillä ei ole mitään dramatista vaikutusta kulutukseen
lähinä poistaa sen toiminta häiröistä johtuvia onkelmia,
ja enalta ehkäisee niiden syntyä, estää imusarjan tukkon menon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
No sviddu....ajaako joku bensamersulla 400 km päivässä...sori...oletus on kaikkien munausten äiti....luulin kyllä laittaneeni johonkin alkutietoihin diisseli-sanan.
Ohjeissa lukee, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - sillä linjalla: Miten sen EGR:n saa pois päältä - lekalla voin lyödä siihen, sitten se ehkä lähtee päältä, mutta vedetäänkö jostakin joku piuha irti, vai pitääkö mennä tietokoneletkua pitkin jonnekin softan syvimpiin olemuksiin ja painaa delete?
Ohjeissa lukee, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - sillä linjalla: Miten sen EGR:n saa pois päältä - lekalla voin lyödä siihen, sitten se ehkä lähtee päältä, mutta vedetäänkö jostakin joku piuha irti, vai pitääkö mennä tietokoneletkua pitkin jonnekin softan syvimpiin olemuksiin ja painaa delete?
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Sen verran kattelin KVG:tä, että ihan simppelistä kököstä ei vissiin ole kyse ja jos onkin, niin riskitöntä kusetusta ei ehkä ole. Mutta jos joku jotakin vielä haluaa sanoa, niin olkaa hyvä vain.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Miksi ei ajisi kestonko takia kyllä se kestääSusiraaja kirjoitti:No sviddu....ajaako joku bensamersulla 400 km päivässä...sori...oletus on kaikkien munausten äiti....luulin kyllä laittaneeni johonkin alkutietoihin diisseli-sanan.
Ohjeissa lukee, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - sillä linjalla: Miten sen EGR:n saa pois päältä - lekalla voin lyödä siihen, sitten se ehkä lähtee päältä, mutta vedetäänkö jostakin joku piuha irti, vai pitääkö mennä tietokoneletkua pitkin jonnekin softan syvimpiin olemuksiin ja painaa delete?
kunhan siinä on moottori eikä mikään 4mukinen koneen korvike
Jollain lelu jakoketjulla, itsekin ajelin 80 luvun lopulla 126
Malilla keskimäärin 1500km/5päivää
Ja lähi vuosinakin bensa 221 malilla ollut viikoja
missä keski määrin 250km/päivä

Asian vois ajatella niinkin päin että ajoko joku
Diselillä alle 300km päivässä

Mutta sepä siitä ja varsinaiseen asiaan
Eli ohjelmasta se EGR pitää laitaa pois
Jos haluaa toimivan ratkisun
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
No joo, ajatus ei ollut se, että bensa ei kestäisi - oletus taaskin, mutta oletan, että bensaa menee per 100 km yli 5,7 litraa (ja vielä se parin sentin nykyinen hintaero). Nyt kuluu 700-800 euroa polttoaineeseen ja se on aivan liikaa jalkahiki-intiaanitason palkoilla - mutta vaihtoehdot on edelleen nolla, joten näillä mennään.
OK aiheen osalta. Tuossa jollakin oli tälläkin foorumilla ollut täsmälleen samat oireet ja siinä vika oli lopulta osunut ilmamassamittariin, vaikka Veho oli ensin ehdottanut EGR-vikaa. Pitää nyt ainakin yrittää varmistaa, että ei ole mitään tietokatkoja tuolla välillä ja sitten jatkaa eteenpäin.
Jos löydän jonkun lopullisen toimivan ratkaisun, olkoon sitten vaikka se EGR:n vaihto, niin postaan tänne - jos riemultani vielä muistan.
Kiitos kaikille.
OK aiheen osalta. Tuossa jollakin oli tälläkin foorumilla ollut täsmälleen samat oireet ja siinä vika oli lopulta osunut ilmamassamittariin, vaikka Veho oli ensin ehdottanut EGR-vikaa. Pitää nyt ainakin yrittää varmistaa, että ei ole mitään tietokatkoja tuolla välillä ja sitten jatkaa eteenpäin.
Jos löydän jonkun lopullisen toimivan ratkaisun, olkoon sitten vaikka se EGR:n vaihto, niin postaan tänne - jos riemultani vielä muistan.
Kiitos kaikille.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Enekuin vaihtelee mitään osia kannattaaSusiraaja kirjoitti: OK aiheen osalta. Tuossa jollakin oli tälläkin foorumilla ollut täsmälleen samat oireet ja siinä vika oli lopulta osunut ilmamassamittariin, vaikka Veho oli ensin ehdottanut EGR-vikaa. Pitää nyt ainakin yrittää varmistaa, että ei ole mitään tietokatkoja tuolla välillä ja sitten jatkaa eteenpäin.
Jos löydän jonkun lopullisen toimivan ratkaisun, olkoon sitten vaikka se EGR:n vaihto, niin postaan tänne - jos riemultani vielä muistan.
Kiitos kaikille.
Selvitää mikä on vikana
Mutta tuskin se ilmamassa mittari liianhyväsä kunossa
On
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Samoilla linjoilla mitä cdi203. Ennen kun vaihtelee mitään niin kannattaa käydä lukemassa vikakoodit ja livedata jossain sellaisessa paikassa ja laitteella josta saa selvyyden mikä autossa on vikana. Jotenkin tuo aluksi mainitsemasi paikka ei herättänyt luottamusta...Susiraaja kirjoitti:No joo, ajatus ei ollut se, että bensa ei kestäisi - oletus taaskin, mutta oletan, että bensaa menee per 100 km yli 5,7 litraa (ja vielä se parin sentin nykyinen hintaero). Nyt kuluu 700-800 euroa polttoaineeseen ja se on aivan liikaa jalkahiki-intiaanitason palkoilla - mutta vaihtoehdot on edelleen nolla, joten näillä mennään.
OK aiheen osalta. Tuossa jollakin oli tälläkin foorumilla ollut täsmälleen samat oireet ja siinä vika oli lopulta osunut ilmamassamittariin, vaikka Veho oli ensin ehdottanut EGR-vikaa. Pitää nyt ainakin yrittää varmistaa, että ei ole mitään tietokatkoja tuolla välillä ja sitten jatkaa eteenpäin.
Jos löydän jonkun lopullisen toimivan ratkaisun, olkoon sitten vaikka se EGR:n vaihto, niin postaan tänne - jos riemultani vielä muistan.
Kiitos kaikille.

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Nyt jo kuittaa tämän...
Vika oli a) ilmamassamittarissa ja b) EGR:n ohjausventtiilissä. Ilmamassamittari maksoi 450 euroa ja egr:n ohjausventtiili muistaakseni paristaa ja risat. Yhteensä remontti maksoi 833 euroa. Paikka ei ollut haitekkiä eikä nyrkkipajaa, mutta varmaan jotain siltä väliltä.
Ilmamassamittari oli "alkuperäinen" - mitä sitten tarkoittaakaan - joten sillä hintaa selitettiin.
En muista varmaan sen 60 000 km jotain on jo tullut ajettua tuon jälkeen, eikä ole enää oireillut.
Vika oli a) ilmamassamittarissa ja b) EGR:n ohjausventtiilissä. Ilmamassamittari maksoi 450 euroa ja egr:n ohjausventtiili muistaakseni paristaa ja risat. Yhteensä remontti maksoi 833 euroa. Paikka ei ollut haitekkiä eikä nyrkkipajaa, mutta varmaan jotain siltä väliltä.
Ilmamassamittari oli "alkuperäinen" - mitä sitten tarkoittaakaan - joten sillä hintaa selitettiin.
En muista varmaan sen 60 000 km jotain on jo tullut ajettua tuon jälkeen, eikä ole enää oireillut.
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Hieman on ollut kalliimman puoleinen ilmamassamittari 

wiimax.fi
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Kait tätä voi jatkaa, vaikka ongelma on uusi...???
Ekaksi kaatui kupillinen teetä kuskin jalkatilaan/pari pisaraa vaihdelootan takalaitaan.
Siitä kaksi päivää syttyi ABS+ESP valot. Ensin välillä sammuen ja nyt koko ajan palaen.
Sitten rupes loota "hajoilee", eli ei osaa alkuun vaihtaa ja d:n laitto silmään rysähtää. Myös nopeusmittari on kuollut pari kertaa.
Vikakoodit lootamieheltä olivat:
065: component N15/3 (ETC [EGS] control unit) is defective. Resistance too high.
Tämän sai nollattua ja loota toimi loppupäivän ok
sitten codet 118, 119, 120 ja 121:
The right rear wheel rpm signal transmitted by control unit N47-5 (ESP, SPS [PML] and BAS control unit) over CAN bus is intermittently implausible.
Resistance is too low.
Eli tuo code 118, 119 left rear, 120 right front, 121 left front.
Tuskin niissä kaikissa on kontaktiongelmaa, vaan ongelma on jossain keskuksessa.
Susiraaja
Ekaksi kaatui kupillinen teetä kuskin jalkatilaan/pari pisaraa vaihdelootan takalaitaan.
Siitä kaksi päivää syttyi ABS+ESP valot. Ensin välillä sammuen ja nyt koko ajan palaen.
Sitten rupes loota "hajoilee", eli ei osaa alkuun vaihtaa ja d:n laitto silmään rysähtää. Myös nopeusmittari on kuollut pari kertaa.
Vikakoodit lootamieheltä olivat:
065: component N15/3 (ETC [EGS] control unit) is defective. Resistance too high.
Tämän sai nollattua ja loota toimi loppupäivän ok
sitten codet 118, 119, 120 ja 121:
The right rear wheel rpm signal transmitted by control unit N47-5 (ESP, SPS [PML] and BAS control unit) over CAN bus is intermittently implausible.
Resistance is too low.
Eli tuo code 118, 119 left rear, 120 right front, 121 left front.
Tuskin niissä kaikissa on kontaktiongelmaa, vaan ongelma on jossain keskuksessa.
Susiraaja
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Nuo pyörintä nopeus onkelmat riitää selitämään vaivanSusiraaja kirjoitti:Kait tätä voi jatkaa, vaikka ongelma on uusi...???
Ekaksi kaatui kupillinen teetä kuskin jalkatilaan/pari pisaraa vaihdelootan takalaitaan.
Siitä kaksi päivää syttyi ABS+ESP valot. Ensin välillä sammuen ja nyt koko ajan palaen.
Sitten rupes loota "hajoilee", eli ei osaa alkuun vaihtaa ja d:n laitto silmään rysähtää. Myös nopeusmittari on kuollut pari kertaa.
Vikakoodit lootamieheltä olivat:
065: component N15/3 (ETC [EGS] control unit) is defective. Resistance too high.
Tämän sai nollattua ja loota toimi loppupäivän ok
sitten codet 118, 119, 120 ja 121:
The right rear wheel rpm signal transmitted by control unit N47-5 (ESP, SPS [PML] and BAS control unit) over CAN bus is intermittently implausible.
Resistance is too low.
Eli tuo code 118, 119 left rear, 120 right front, 121 left front.
Tuskin niissä kaikissa on kontaktiongelmaa, vaan ongelma on jossain keskuksessa.
Susiraaja
ja jos ovat kunnossa niin kannatta tarkistella ne paikat minne se tee kaatui
sitä ei ymmärrä että miten ihmeesä autossa voi kaatua teetä

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
siinä vaiheessa kun tee kaatui, auto ei vielä liikkunut...rouva laittoi teekupin ainoaan vaakatason paikkaan, mikä c-mallissa on = vaihdelaatikon päälle. meikäläinen pomppasi sitten pitkine koipineen kuskin paikalle kattomatta joko se kuppi on turvassa - ja osuin polvella kuppiin vaurioseurauksin.
mun mielestä siellä kuskin jalkatilassa ei ole mitään. siellä on littana muoviputki, jonka sisällä lämmin ilma menee takajalkatilaan. eikä se jalkatila ole edes märkä (enää). sieltä pitää repiä mattoa irti, jos sinne syvemmälle meinaa päästä. tietääkö joku, että sieltä löytyy jotain? - revin kyllä maton irti, jos sieltä saattaa apu löytyä.
mun mielestä siellä kuskin jalkatilassa ei ole mitään. siellä on littana muoviputki, jonka sisällä lämmin ilma menee takajalkatilaan. eikä se jalkatila ole edes märkä (enää). sieltä pitää repiä mattoa irti, jos sinne syvemmälle meinaa päästä. tietääkö joku, että sieltä löytyy jotain? - revin kyllä maton irti, jos sieltä saattaa apu löytyä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
Maton alta tuskin syytä löytyy mutta kepakon juuresta voi löytyäkinSusiraaja kirjoitti:siinä vaiheessa kun tee kaatui, auto ei vielä liikkunut...rouva laittoi teekupin ainoaan vaakatason paikkaan, mikä c-mallissa on = vaihdelaatikon päälle. meikäläinen pomppasi sitten pitkine koipineen kuskin paikalle kattomatta joko se kuppi on turvassa - ja osuin polvella kuppiin vaurioseurauksin.
mun mielestä siellä kuskin jalkatilassa ei ole mitään. siellä on littana muoviputki, jonka sisällä lämmin ilma menee takajalkatilaan. eikä se jalkatila ole edes märkä (enää). sieltä pitää repiä mattoa irti, jos sinne syvemmälle meinaa päästä. tietääkö joku, että sieltä löytyy jotain? - revin kyllä maton irti, jos sieltä saattaa apu löytyä.
ennekuin mitään repii niin kannatta varmistua että ne nopeus tieto anturit on ok
Niin lähinnä se ihmetytää että miten se tee kuppi on autossa...

(millon mitäkin purilaisen paloja, liparia, kaljaa, löytyy kepakon juuresta)
jos ei ole aikaa aikaa/viitsi juoda/syödä muualla kuin autossa niin hetken päästä on oltava aikaa/viitseliäsyttä remontille
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
joo, ei pitäis olla mitään ruokaa eikä juomaa hytissä. sitä vaan kun ajaa autolla töihin 200 km, sitten on sen normit 8 tuntia siellä töissä ja sitten ajaa 200 km kotiin = kaksi kertaa maapallon ympäri vuodessa ja aina samaa reittiä, niin ihan vaan että ei enempää sekoaisi joutuu keksimään jotain viihdykettä... jos olisin vasenkätinen niin opettelisin soittamaan kitaraa, mutta oikeakätisenä tulee ovi vastaan.
mutta tosiaan joutuu sitten tekemään remonttia - maksulliseen huoltoon sain ajan kuukauden päähän - toivottavasti selviää ennen sitä.
mutta tosiaan joutuu sitten tekemään remonttia - maksulliseen huoltoon sain ajan kuukauden päähän - toivottavasti selviää ennen sitä.
Re: C 220, -99, emissio, software vai hardware ongelma?
oli pakko saada auto ajoon ja vein marmoritiskille.
vasemman etupyörän nopeusanturi oli rikki - korjattiin samana päivänä ja jäi alle kolmeensataan. kaikki on suhteellista - kun varautuu siihen, että loota on rikki ja vehkeen voi työntää paalaimeen, niin alle kolmensadan lasku tuntui kohtuulliselta.
nyt pelittää taas ja juuri nyt tuntuu siltä, että jos vika (tai sen ettiminen) menee tuonne hienomman elektroniikan puolelle niin saatan käydä toistekin marmoritiskillä.
kiitos ja anteeksi.
susiraaja
vasemman etupyörän nopeusanturi oli rikki - korjattiin samana päivänä ja jäi alle kolmeensataan. kaikki on suhteellista - kun varautuu siihen, että loota on rikki ja vehkeen voi työntää paalaimeen, niin alle kolmensadan lasku tuntui kohtuulliselta.
nyt pelittää taas ja juuri nyt tuntuu siltä, että jos vika (tai sen ettiminen) menee tuonne hienomman elektroniikan puolelle niin saatan käydä toistekin marmoritiskillä.
kiitos ja anteeksi.
susiraaja