M271 jakoketjun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
xooox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 16.08.2011 11:09

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja xooox »

Näin se minunkin takki kääntyi, alkuun olin sitä mietä ettei se ketju voi niin huono olla kun omassakaan ei ollut muuta oiretta kuin lyhytaikainen ropina käynnistettäessä 160 tonnia ajetussa 05 mallisessa ku vaimon 30 tonnia ajettu uusi volkkari pitää samanlaista ropinaa, mutta mutta nyt kun ketju vaihdettiin niin venynythän se oli n 3mm , ajoitukset pielessä ja toinen rataskin kulunut jonkin verran mutta asentaja ei sitä vielä katsonut aiheelliseksi vaihtaa.Eikä se käynnistys ropina mielestäni nytkään täysin hävinnyt mutta eihän kone enää muutenkaan uusi ole.
Petomaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 29.07.2012 20:42

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Petomaani »

Itselläni on 84tkm ajettu M271-koneella varustettu C200K ja kylmästarteissa tuntuu tuo nokkaketju hetken rallattelevan. Lähimmästä merkkihuollosta tiedusteltuna vaihtotyön hinta 1000€, siis pelkkä ketjun vaihto...
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Nonni. Paskanahan se ketju selkeästi on. Jako pielessä 5 astetta kun nokat ovat ylämerkeissä.
Kuva

Mites noi ketjunohjarin tapit. Kuuluisko niiden olla tuettuina molemmista päistä, vai riittääkö, että tappi on tarpeeksi syvällä lohkossa. Mulla tappi ei oo ollenkaan jakopään kotelon puoleisessa reiässä.
Kuva

Täytyy tässä vetää vähän välipalaa ja sitten aloittaa varsinainen vaihtotyö.

Oireista vielä sen verran, että nykii ajoittain aavistuksen verran kolmosella vedätettäessä. Nyt kun on ollut lämmintä, niin rapina hiljenee aika pian startin jälkeen hyvin hiljaiseksi. Kyllä sen kuulee, kun tarkkaan kuuntelee, muttei se oo mitenkään häiritsevää. Kun lämpötila tippuu nollan paikkeille, on rallatus kylmänä jäätävää. Varovaista ajoa minuutti-kaks ja sitten hiljenee edellä mainitun kaltaiseksi.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuvasta ei nää että voiko tuo tappi tulla tuosta ulos kokonaan jos vaikka kannen ottaa pois.
Näyttää myös että jakopään koppa katkeaa keskeltä ja sen jälkeen vasta saisi tapin pois..tällöin se olisi perääntynyt.
Voihan se olla valusärmäkin mikä näkyy?
Liikuttele jollakin raudalla tappia sisäänpäin.
toisekseen kun miettii niin tappihan on kannen pultin edessä....pikku pulttien.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Kuva
Ikean viltillä suojattiin kone ja kulmurilla vedettiin tapit poikki. Oli se lenkki silti aika kovaa kiinni. Uusi ja vanha ketju niitattiin tolla vanhalla lenkillä yhteen. Sitä sai puristaa niin kovaa isoilla knipexeillä, että ei jännittänyt liitoksen kestävyys. Sitten alkoi hidas osuus, kun pikkuhiljaa käänneltiin kampuraa ja pakonokkaa niin, että saatiin ketju menemään läpi. Kun homma oli valmis, irroitettiin ketjut toisistaan ja puristettiin uusi lenkki paikoilleen. Se on nittaamattakin ihan helvetin kovaa kiinni siinä ketjussa. Tuurnalla varovasti naputeltiin uuden lenkin tappien päät pikkusen lyttyyn. Ne tapit ei ole mitään kovin kovaa tavaraa ja pää kyllä leviää hyvn helposti sen verran, ettei lenkki varmasti tule läpi. Laahareihin ei koskettu, koska ne olivat käytännössä uuden veroisessa kunnossa. Mulla olisikin ylimääräiset laaharit (IWIS) ja kiristin(Febi), jos joku tarvitsee.

Rattaiden kuopissa oli aivan aavistus kulumaa. Niitä ei tällä kertaa kuitenkaan vaihdettu. Uusi ketju istui siististi vanhoille rattaille. Uudella ketjulla ei ketju noussut rattaan päällä, mutta vanhalla sen sai selvästi nousemaan. Nopeasti mitattuna ketjun lenkit oli venynyt 5 satkua/lenkki. Mitattiin lenkin tapeista. Ilmeisesti se ulomman lenkin ohkaisempi reuna tosiaan venyy. Sisemmät lenkit ovat paksumpaa tavaraa. Lisäksi varmaan venynyt myös tappien rei'istä. Koko ketju oli venynyt about 5mm verran. Ensistartin jälkeen ketju hiljeni sekunnissa, kiristäjän täytyttyä öljystä. Ekat pakkasaamut kyllä paljastavat, jos koneessa on ketjuongelmaa.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joissakin ketjuissa tullut vastaan että itse tappi on kovaa tavaraa mutta niittauksen kohta jätetty pehmeäksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Näin se varmasti on. Niittaus oli kuitenkin ihan iisi homma tehdä. Sitä ei kannata jännittää. Kaksi käsiparia tohon hommaan silti tarvitsee. No ehkä joku selviää yksinkin, mutta ei se yksin kovin helposti suju. Jako on vähän hankala pitää kohdalla samalla kun vääntelee kampuraa. Käsin ei ketjua pysty pitelemään, niin, ettei se hyppäisi rattaalla, kun nokka "muljahtaa" nostovaiheen yli.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse olen käyttänyt rattaan reiissä lukkopihtiä pientä joka pitää ketjun paikallaan ja siitä vähitellen eteenpäin muuttaen pihtien paikkaa niin ei hyppää jaolta.8-venttiilisessä on vaikempi pidellä ketjua käsin rattaalla kun nykäisee nokka rajusti eteen taakse pyörittäesssä kampuralta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Nyt pikku ajeluiden jälkeen huomasin toisenkin parantuneen jutun. Jos autolla koitti ajaa kaupungissa/taajamassa vaihdenäytön mukaisella vaihteella, tuntui, ettei kone pääse vetoalueelle ollenkaan ja ihmettelin moneen kertaan, että miten se voi neuvoa ajamaan noin isolla vaihteella. Kone ei yksinkertaisesti vetänyt ja meno on semmoista jurnutusta. Eipä ole enää. Nyt veti ihan kiltisti ja sisään saattoi tuupata sen vaihteen, mitä kone tarjosi. Pienemmillä vaihteilla veti kiltisti jo alle 1500r ylöspäin. Venyneellä ketjulla ei veto ollut kunnollista alle 1700r.

Edit:
Pystyisiköhän joku moderoimaan tuon otsikon M271 nokkaketjun vaihdoksi?
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokkaketjun vaihto C200 Kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ilmoita tämä viesti-ruutua paina topikin alareunasta ja tällöin menee viesti modelle ja kentässä kerrot mitä haluat..eli muuttaa otsikon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Petomaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 29.07.2012 20:42

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Petomaani »

Vein oman M271-koneella varustetu W204:en nokkaketjun vaihtoon kun se piti startatessa pari sekuntia rohinaa. Koska ääni vasta ilmeni ja oli hyvin lievä, ensimmäinen arvio oli että pelkkä ketjun vaihto riittää ja maksaa töineen 1000€. Avasivat merkkihuollossa koneen niin ketju oli erittäin pahasti venynyt, sekä syönyt ketjupyörät. Kaikkien ketjupyörien vaihto + ketju + kiristin + tiivisteet jne töineen arvio 5000€ (viisi tuhatta euroa) tällä hetkellä, hienoa. Mittarissa seisoo tällä hetkellä 85tkm ja Mersu on luvannut korvata remontista 25% (täydellinen huoltohistoria, muttei merkkihuollettu).
Viimeksi muokannut Petomaani, Pe 25.10.2013 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Aika kova hinta. Hort Autolla oli jotain vähän päälle tonnin vastaava remontti.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Petomaani kirjoitti:Vein oman M271-koneella varustetu W204:en nokkaketjun vaihtoon kun se piti startatessa pari sekuntia rohinaa. Koska ääni vasta ilmeni ja oli hyvin lievä, ensimmäinen arvio oli että pelkkä ketjun vaihto riittää ja maksaa töineen 1000€. Avasivat merkkihuollossa koneen niin ketju oli erittäin pahasti venynyt, sekä syönyt ketjupyörät. Kaikkien ketjupyörien vaihto + ketju + kiristin + tiivisteet jne töineen arvi 5000€ (viisi tuhatta euroa) tällä hetkellä, hienoa. Mittarissa seisoo tällä hetkellä 85tkm ja Mersu on luvannut korvata remontista 25% (täydellinen huoltohistoria, muttei merkkihuollettu).
Nyt äkkiä se auto pois merkkihuollosta, ja jonnekkin muualle, jos vielä ehtii!!
Eihän herranjumala, tolla hinnalla saa 3 tai 4 ehjää purkumoottoria...

Mersuihin erikoistunut pikkupaja tekee ihan muulla hinnalla tuon työn.
Petomaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 29.07.2012 20:42

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Petomaani »

nix0n kirjoitti:Aika kova hinta. Hort Autolla oli jotain vähän päälle tonnin vastaava remontti.
Kova on hinta, mutta jo pelkät yläpään ketjupyörät maksavat ~850€/kpl eli ei ole varmaankaan ihan samojen osien vaihdosta ollut kyse?
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Älä nyt vaan mee ostamaan osia ja/tai työtä sieltä vehosta. Niissä voi olla katetta helposti 200%. Toi 5000e on ihan silkkaa ryöväystä päivän työstä. Tuolla edempänä taisinkin jo mainita noista jakopään osien hinnoittelusta Veho vs muu maailma. 1000e + osat pitäisi riittää kirkkaasti tohon hommaan jos työn tekee joku semmonen joka osaa säätää vähän muutakin kuin jakoavaimen leukoja. Vähemmälläkin voisi hyvin selvitä. Merkkarin vastaantulemiset näissä hommissa on ihan pekkä vitsi. Purkukonetta en ostaisi, jos kone on muuten hyvä. Huonolla tuurilla saat ihan samanlaisen ongelmatapauksen ja maksat uudestaan sen jakopään tekemisen. Täydellinen yläpään tiipparisarja tais olla reippaan satasen. Siihen päälle toi jakopääpaketti 180e ja sitten ne rattaat. Mites muuten mesessä on kampuran ratas? Onko se irroitettava, vai onko ratas jyrsitty suoraan kampuraan? Jälkimmäisessä tapauksessa saattaa hinta kyllä pompsahtaa. Mulla olis käyttämättömät laahaimet ja kiristin(IWIS/Febi) ylimääräisenä Saat vaikka 70e hintaan ne. Pelkkä kiristin maksaa merkkarissa yli satasen.
Viimeksi muokannut Mänis, Pe 25.10.2013 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kyllä on. Mulla rattaat a'350€ kpl ja tuntitaksa oli sen 25€/h.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Armaani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 27.04.2015 08:33

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Armaani »

Tuli ostettua toissapäivänä -05 1.8 kompressor T, jossa siis tämä M271 kone. Ajettu 193tkm. Auton ostin autoliikkeestä. Autoliike ei ole mikään näistä isoista ketjuista, vaan pienempi liike.

Auto käynnistettiin liikkeen sisältä, jolloin ei mitään ongelmia eikä ääniä kuulunut. Ostin auton ja ajelin kotiin. Seuraavana aamuna kun auton käynnistin -2 asteen pakkasesta, kuului selvästi ompelukoneen ääni n. 2sec kunnes kone pudotti kierrokset tyhjäkäyntialueelle. Sama homma tänä aamuna kun auton käynnistin -3 asteen pakkasesta.

Eikös tämä nyt ole selvä homma? Jakoketjun vaihtoon? Miten autoliikkeen vastuu kun itse yksityisenä auton ostin? Kannattaako soitella perään?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

No kommentti on kuitenkin että auto toimii ja moottori käy...ei tartte tehdä mitään.
Takuu liikkeessä on sama kuin muissakin ja on lakisääteinen.
Toki se jakoketju vaihto kannattaa tehdä joka tapauksessa...tai purat kaupan...jos onnistuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Armaani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 27.04.2015 08:33

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Armaani »

Otin videota äänestä. Kyseessä siis kylmäkäynnistys +1 asteen kelillä. Ääni on tuollainen nakuttava ja kestää n. 2 sekuntia. Liittyykö tämä ääni jakoketjuun vai mikä ääni kyseessä?

https://www.youtube.com/watch?v=sWLCzhwi3pA" onclick="window.open(this.href);return false;
xooox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 16.08.2011 11:09

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja xooox »

Mulla samankaltainen ääni ennen ketjunvaihtoa ja sama ääni edelleen ja korahtaa vielä samalla kun ääni tasaantuu mutta lohkolämmittimestä käynnistettäestä ei mitään kolistusta.
edellinen 201 nakutti kans käynnistettäessä mutta se korjaantui nostinten vaihdolla, muistaakseni kolina oli kyllä silloin terävämpi.
Armaani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 27.04.2015 08:33

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Armaani »

Ok hyvä tietää. Prkl kun ei osaa oikein päättää mitä tämän kanssa nyt kannattaisi tehdä? Vaihtaako ketju vaiko eikö? Kyselin jo hintaa paikallisesta huoltoliikkeestä, mikä on erikoistunut jakopääremppoihin. Meinasi että 5 tunnissa tekevät ketjun vaihdon, kun ovat niitä niin paljon tehneet. Hintaa tulisi 480e sisältäen uuden ketjun ja työt. Mitään muuta tuo hinta ei sisällä. Ei olisi kyllä paha hinta, vai?

Tänäaamuna -3 pakkasessa kylmäkäynnistys. Pidin lohkolämppärissä noin 30min ennen starttia eikä minkäänlaisia ääniä kuulunut :think:
Armaani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 27.04.2015 08:33

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Armaani »

Tänään käytin autoa pajalla, tarjoituksena vaihtaa kejtu. Eivät saaneet ketjua vaihdettua kun oli vääränlaiset työkalut, mutta venymän tarkastivat. Oli ajoitus ollut 5 astetta pielessä.

No selvis nyt ainakin se, että ketjun vaihto on nyt ajankohtaista?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

...erikoistunut jakopääremppoihin. Meinasi että 5 tunnissa tekevät ketjun vaihdon, kun ovat niitä niin paljon tehneet...
:arrow:
Eivät saaneet ketjua vaihdettua kun oli vääränlaiset työkalut
Oliko kyse samasta pajasta ? :mrgreen: Ei ole ollut työkaluja ollenkaan, niittausvehje kun on sama suunnilleen kaikille mersun ketjuille...
wiimax.fi
Armaani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 27.04.2015 08:33

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Armaani »

Noh, ketju + kiristin nyt vaihdettu hintaan 590 e.
Avatar
Silverspeed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 03.03.2006 23:15
Paikkakunta: Raahe

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Silverspeed »

Veinpä tänään itekkin MB W204 180K -08 kompuran jakoketjunvaihtoon, kun olen lueskellut noista venymisistä.
Olipas pikkasen tuuria, kun ei ollut hyppinyt kettinki rattaiden yli, kun molemmista ketjupyöristä puuttui useita hampaita.
Autolla ajettu 188tkm.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Silverspeedin auton jakopäänrattaat oli kyllä pahimmat mitä olen nähnyt sellaisessa missä vielä jako pysynyt kohdallaan.
wiimax.fi
xooox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 16.08.2011 11:09

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja xooox »

Mites Armaani loppuiko se käynnistyksen jälkeinen ropina ketjunvaihdon jälkeen? Minun kun edelleen ropisee mutta eivät kyllä pajalla vaihtaneet kiristäjää
kun tilasin ketjunvaihdon ja luulin että kiristin kuuluu kauppaan normaalisti kun oli mersut tunteva korjaamo ja tilasivat osat.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi kiristäjähän on parannettu versio ensiasennus kiristäjään verrattuna..voisi kannattaa vaihtaa se.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
xooox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 16.08.2011 11:09

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja xooox »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten toi kiristäjän vaihto onnistuu, pitääko ketju taas irrottaa tai katkaista kun se on jo uusi. jos veisinkin tähän hommaan oman kylän sepälle.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjua ei tarvitse katkaista tai irrottaa. Onhan tuokin nyt omituista että ovat jättäneet vaihtamatta vaikka jonkinmoinen purkaminen on erikseen tehdä :(
wiimax.fi
Vastaa Viestiin