300 turbodiesel kupee. Merciless Benz!!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Voispa tännekin jorista joutavia ajankuluksi. Hehkuja en ole saanut mitatuksi uudestaan, ei niistä mikään tuntunut olevan pimeänä kun ne aikasemmin pikaisesti katsoin läpi. Hyvin lähtee -15 pakkasestakin käyntiin ilman lämmitystäkin niin ei ne kovin huonot mahda olla. Tänään aamulla -29 pakkasta ja hyvin toimi, tosin lohkolämmittimen kanssa liikenteeseen.

Lämpöä kabiiniin tulee ehkä hieman huonommin kuin viime talvena. Viime talvena paikoillaan 85ast tarviketermari ja nyt 80ast Behr. Ei tuolla tarvi palella, mutta lämpimämpikin saisi olla.

Kulutus ollut kahdella edellisellä tankilla 7,67l/100km ja 8,38l/100km. 99% maantieajoa. Kai tuo suurinpiirtein on kunnossa, varsinkaan kun ei tule kiinnitettyä mitään huomiota ajotapaan. Edellisellä autolla, Volvo 740 2,3 turbo, meni ihan reilusti enemmän kakkua, jos ajotapa oli yhtä huoleton. Jonkun verran heittelee tuo kulutus, meneekö sitten pakkasen piikkiin vaiko johtuuko siitä, että tuli lisättyä työmatkaan "oikopolku" mikä on 20km mutkittelevaa hiekkatietä. Jatkuvaa kaasuttelemista tuommosen kivan mutkapätkän ajeleminen :roll:

Mukava ajella mutkapätkääkin kun on alustastasta otettua väljät pois ja laitettu kunnon vieterit. Jotenkin nuo kiinalaiset sunny talvirenkaatkin tuntuu paremmilta tänä talvena. Tuli vissiin laitettua renkaiden piikkiin alustan ongelmia :oops: Ongelmanahan noissa on lähinnä, että kun alkaa tulla luistoa renkaasta katoaa pito lähes kokonaan. Jos yrittää sutien liikkeellä jää pyörimään paikalleen kolmiovalon vilkkuessa. Sama homma sivuttaisluistossa, kun pito lähtee niin se lähtee totaalisesti. Eikö nuo renkaat sitten osaa hävittää vettä renkaan ja tien välistä, joka syntyy luiston aiheuttamasta kitkasta?
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Pientä huoltoo, öljyt ja suodatin tuli vaihdeltua ja polttoainesuodattimet samaan konkurssiin. Laitoin jotain 4-5dl lamppuöljyä öljyn sekaan ja käyttelin tyhjäkäynnillä puolisen tuntia välillä vähän kierroksia korottaen. Tiedä sitten auttoiko, tulipahan vanhat ölpät liukkaasti koneesta ulos.

Sama homma polttoainesuodattimen kanssa, 2/3 lamppuöljyä ja 1/3 dieseliä suodattimeen ja käyntiin. Vähän tuntuu 1. suutin pitävän ääntä ja suutinputkessakin tuntuu jotain kun pitää siitä kiinni. Liekkö remontin tarpeessa.

Imaisin tankista n. 15l pois ennen kuin lähdin naapuriin tankkaamaan. Oli muuten aine ihan mustaa :shock: Liekkö väri tullut mistä. Kanisterissa oli samaa kamaa ja se oli ihan kirkasta. Liekkö lappona käytetty puutarhaletku antanut väriä.

Tulipa vihdoinkin pari kuukautta sitten ostettu ASD peräkin. Ei näkynyt eikä kuulunut ja myyjä ei vastannut viesteihin. Tein valituksen Saksan Ebayhin ja uhkasin ilmoittaa poliisillekin Saksaan. Tyyppi väitti sitkeästi, että oli laittanut kamppeen tulemaan ja otinkin yhteyttä ko. logistiikkafirmaan eikä siellä ollut otettu lähetystä vastaan. Lopulta tyyppi suostui lähettämään toisen perän, vaikka väittikin edelleenkin, että tavara oli hävinnyt matkalla. Oli miten oli, mutta pääasia että tavara tuli lopulta perille.

3.27 on tuon perän välitys ja ihan ok kunnossa tuntuu olevan kun laipoista pyörittelin. Autossa kiinni olevassa perässä tuntuu ihan selvästi klappia kun pyöristä pyörittelee. Tuossa auton alla olevassa perässä on sellainen ominaisuus, että kun pyörittää toisen puolen pyörää niin toisella puolella ei tapahdu mitään. Tuossa uudessa perässä pyörii laippa vastakkaiseen suuntaan ihan normaalisti, kun toiselta puolelta pyörittää. Jos jollain on kaamea hinku vaihtaa 3,27 ASD perä 2,65 välityksellä olevaan, niin äkkiä viestiä tänne :lol:
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Osaisko joku auttaa kertomalla mistä löytyy hehkureleen sulake? Ei tule hehkuille virtaa laisinkaan. Eikös sen tuossa pitäisi olla, vaan kun ei ole.

Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tästä olikin juttua joku aika sitten forumilla ja näyttäisi siltä, että uudemmissa boxeissa ei ole koko sulaketta vaan jotenkin tietokone valvoo sitä virtaa siellä sisällä tjms. Yhden tuommosen aavasinkin, eikä sieltä sisältä löytynyt muuta kuin julma relehärdelli. Kurkkaappas sinne sisälle jos se vika on siellä nähtävissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

veskola kirjoitti:Tästä olikin juttua joku aika sitten forumilla ja näyttäisi siltä, että uudemmissa boxeissa ei ole koko sulaketta vaan jotenkin tietokone valvoo sitä virtaa siellä sisällä tjms. Yhden tuommosen aavasinkin, eikä sieltä sisältä löytynyt muuta kuin julma relehärdelli. Kurkkaappas sinne sisälle jos se vika on siellä nähtävissä.
Voiko tuon uudenmallisen releen korvata vanhenmanmallisella, jossa sulake on normi lattasulake, ja vaihdettavissa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja veskola »

uskoisin että voi, korkeintaan joutuu vaihtamaan lämpötilanaturin sille sopivaksi. Mitään ihmetiedettähän tuohon ei liity, jos vain johdon saa sopimaan, ja senhän saa kun tinaa ja paljon pilaa. :D

Niin ja liityikös tähän sitten vielä, että ehekutulpat saattaa olla erilaiset ??? No kuitenkin kannattaa katsoa tulpatkin juuri siitä vuosimallista mistä tulee rele.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

veskola kirjoitti:Tästä olikin juttua joku aika sitten forumilla ja näyttäisi siltä, että uudemmissa boxeissa ei ole koko sulaketta vaan jotenkin tietokone valvoo sitä virtaa siellä sisällä tjms. Yhden tuommosen aavasinkin, eikä sieltä sisältä löytynyt muuta kuin julma relehärdelli. Kurkkaappas sinne sisälle jos se vika on siellä nähtävissä.
Oujee, kurkkasin tuonne relee sisään jo pari kuukautta sitten. Toinen niistä isoista kärjistä oli kyrtsähtäneen näköinen. Vähän hiomapaperilla tasoittelin kärkeä. Vikana oli silloin ettei hehkun valo palanut ja välillä vähän rynkytti, mutta tokeni heti kun kaasua painoi. Nyt sitten lopetti hehkuttamasta kokonaan laakista. Ohan tuo jo palvellut. Jos katsoin oikein niin helmikuulta -89 on tuo rele. Jotain elekroniikkahimmeleitähän tuo releen sisus oli täynnänsä. Kaipa se pitää vaan uus rele hommata.
Garash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 24.07.2009 12:34
Paikkakunta: Joensuu

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Garash »

Voidaan kokeilla minun releellä, sais varmuuden johtuuko tuosta :?:
w202 220

ex. w124 om606st
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Hetihän tuo hörähti käyntiin, kun koitti toimivalla releellä. Minkäslainen/merkkinen kannattaa laittaa että kestää seuraavat 20 vuotta? Motonet myy relettä hintaan 89eur ja KL-varaosa 126.50€/118.50€.

Vaikuttaakohan releen valintaa se että kansi on vaihdettu uudempaan? -> erilaiset hehkut kuin alunperin autossa?
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Noniin, nyt olis 7mm elementit pumpussa. Elementit ovat viistetyt ja pumpun tekin Uuron Diesel. 126kuutiomilliä sanottiin maksimisyötöksi. Ihan kivastihan tuo savutti vakioturpolla.

Pumppu on ajoitettu 15jykk ja ihmeen nätisti käy, verrattuna saman pajan tasapää elementeillä tekemään pumppuun. Pitää koittaa jossain vaiheessa aikaistaa ajoitusta ja katsoa miten toimii sitten. Tuli luiskautettu pumppu reikäänsä silleesti että tuon aikaisemmalle ei saa, ennen kuin ottaa pumpun irti. Ensimmäistä kertaa tuli tehtyä tätä hommaa niin kävi näin.

Tarkoitus olisi tarjoilla koneen kylkeen Garrett GT35:sta (malli ei aivan varma) Pitäisi sovittaa tuo GT32 pakopesään, kun omansa on niin iso ettei mahda toimia a/r luku luokkaa 1.18. Tarkoitus olis saada jotain 300hv ja turpo hereille mahdollisimman nopeasti. Ja välijäähdytinhän tuohon pitäisi lisätä myös. Semmonen keskikoon kiinakuuleri odottelee asentamista.

Nyt on tallipaikkakin missä mersua laitella niin laitetaanhan muutama foto, kun niitä on kiva katella.

Veljekset:

Kuva

GeeWagen med OM603

Kuva

Vulva 240 tyrpå megaruipalla ja muilla tarvittavilla mausteilla:

Kuva

Cee härskeillä vanteilla. Olikohan takaset luokkaa 10,5 tuumaa.

Kuva

Siinäpä olis kuvia osasta kalustoa. Lisää stooria kunhan saadaan jotain turattua. Tuohon toiseen satakaksneloseen on valmistunut pakosarja, niin sen voisi laittaa näytille.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Olis raadille yks kymysys. Eräs aamu kiireessä jäi vilkkuviiksi taskunkulmaan kiinni ja repsahti rikki. Nyt olis odottamassa Topran merkkinen viiksi paikalleen menoa. Tekeekö tuon merkkisellä viiksellä mitään vai kannanko sen takaisin mistä se tulikin? Ennen tullut jätettyä topran laatikot jo tiskeille...

Muutenhan tuo auto pelittää varsin mallikkaasti. Pumpun päivityksen jälkeen ei ole tullut ihmeitä tehtyä. Seuraavaksi kuuleri paikalleen ja sen jälkeen isompaa hyrskytintä paikalleen. Varsin mukava auto ajella 7mm pumpulla ja vakioturbolla. Syöttö on väännetty minimiin. Matka-ajossa kuluttaa tällä hetkellä n.7 litraa tai vähän alle. Viime talvena mittailin matka-ajossa kulutuksia 8 litran molemmin puolin.

Auto vähän pöläyttää käynnistäessä, tuntus vähän paluuletkut fuskaavan. Pitäänee laittaa uudet letkut siitä original harmaasta tavarasta, ja katsoa korjaantuuko tilanne.

Kulmat tuli myös säädätettyä alkusyksystä. Persiilläänhän nuo oli ja edessä oli haritusta, mikä on nähtävissä myös renkaiden kulumisessa. Takarenkaista ovat pinnat muutenkin hävinneet tämän kesän aikana. Renkaat olivat melkein uudet keväällä allelaitettaessa. Ei ole tullu suditeltua, mutta yli puolet nopeammin tuntuvat häviävän kuin etuset.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Menihän tuo Topran vilkkuviiksi paikalleen, nyt vaan odotellaan koska se hajoo :clap: Tuntus ihan jämäkästi toimivan. Voidetta ei näyttänyt olevan nimeksikään. Kuuluisko olla ja millä kannattas voidella?

On tullut tehtyä kirjaa auton huolloista korjauksista. Laitan tännekin näytille, jos jotakuta muutakin kiinnostaa ja ompa itsellekin täällä tallessa.

Mersun "huoltokirja":

470 000KM

Akku, varta
Talvirenkaat, Sunny 195/65/15

475 000km


öljyt+suodatin, teboil diamond diesel

475 000 km

jäähdytysnesteet

477 000km

Kesärenkaat Conti Premium Contact2
Moniurahihna uusittu


478 000 KM

etulaakerit
termostaatti, Behr
takajarrulevyt, Zimmermann
kaikki jarrupalat, Zimmermann
jarrujen kaikki tiivisteet, asennettu jarrukumirasvan kanssa
oikean puolen jarrusatula vaihdettu käytettyyn
tehostimen öljyt+suodatin (motox synteettinen atf)
takakelkan etukumit, Febi bilstein
narinanivel vasemmalle, Lemförder
käsijarruvaijerit, oikea ja vasen
Jouset, H&R -30mm, keltaiset, lankavahvuus 14mm
Ylijänniterele
Suuttimen tiiviste, 1&2 sylinterit
ykkösen esikammio vaihdettu käytettyyn
jarrunesteet vaihdettu, motox DOT4
puuttuneet holkit asennettu taaempien ylätukivarsien ulompaan kiinnitykseen
virtalukko vaihdettu toimivaan käytettyyn

479 000KM

Hihnankiristinlinkun laakeri (Mate in Kermany)
Kuskinpenkki vaihdettu, Recaro Ergomed


488 000 KM

Öljynvaihto Teboil Diamond Diesel+suodatin
moottori huuhdeltu lamppuöljyllä
polttoaineensuodattimet

495 000 Km

syöttöpumpun huolto+7mm elementit

497 000 KM

takakallistuksenvakaajan kumi+panta
vasen raidetanko ja oikea raidetanko

502 000

Öljyt Diamond Diesel+suodatin
Ohjauskulmat

504 000

laatikon öljyt(Mobil atf220+suodatin+tiiviste+2-3jousi)

506 000 KM

vilkkuviiksi (Topran)
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tulihan pitkästä aikaa korjattua mersua. Ensmäinen kohde oli joustintuen yläkumi. Osa motonetistä, Topranin iskivät käteen ja heti alko ketuttaa. Noh, vaihetaan parempaan kun tuo vuoden päästä retkahtaa :roll: Vaihtaminen meni kun elokuvista, netistä luettujen ohjeiden siivittämänä, tietty. Vanha oli total kaput ja iskari käytännössä pyöri vapaana yläpäästä.

Olipa rengaskin melkosen näkönen, varsinaiselle aaltokuviolle kulunut. Oli jo ennestään epätasaisesti kulunut, mutta nytpä joutaa heittää renkaat kierrätykseen. Olisko noilla 3 talvea ja 40 000km ajettu. Ehkä talvi olis vielä menny kun olis jaksanu kulmat säädättää ajallaan ja vaihtaa alustan osat ajallaan.

Toinen korjauskohde oli 2. supsuttava esikammio, ties kuinka pitkään jo supissut. Syksyllä työpaikalla suihkutin saippuvettä kammioitten juureen, että näkis mitkä kaikki vuotaa niin puhals saippuvedet suoraan silmään.

Piti tehä ulosvetämiseen adapteri kammion ja liukuvasaran väliin, mutta oli pulttikauppa mennynä kiinni 5min aikasemmin. Btw muistaako joku mimmonen kierre on tuossa uudemman mallin suuttimessa, että sais oikeenlaisen pultin? Tyydyin sitten vain kiristämään kammiota. Ensin auki ja sitten kiinni ja kaveri naputti avaimen päähän kun vedin kiinne. Nyt 150km ajettu eikä oo alkana vielä supisemaan. Pitäs jossain vaiheessa vaihtaa imusrj ja irrottaa kaikki kammiot ja viedä suuttimet testattavaksi. Jospa tekis kaiken sitten yhdellä rysäyksellä.

Olis tarkotus manualisoida tämä värkki tulevaisuudessa. Tästä enemmän kun saan osat lapaseen. Alkaa olla tua orkkis laatikko hieman virttynyt. Heittää vapaalle 3-4 ja nelosen vaihdossa. Olen vaihtanut käsin 3-4 välin niin tämä ei niin ole häirinnyt. Pakkikin kytkeytyy melkoselle viiveellä :roll: Muutenhan tuo toimii ihan ok, ehkä hieman napakammin sais vaihtaa kovemmassa vedossa. Eipä ole vielä paineiden nostoakaan testattu..
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tähänkin tuli laitettua viimeinkin kuuleri. Perus 450x300 kiinalainen. Tulihan tuohon moottorin toimintaan lisää herkkyyttä. Polttoainekultus näyttäisi pysyneen kokolailla samana, kuin ennen kuuleria. Siinä reilussa 7:ssä litrassa. Itse olen kovinkin tyytyväinen kulutukseen.

Tässä eräs päivä havahduin, että vuodessa on tullut kilsoja ~36 000km. Saas nähä kuinka vanhus jaksaa tässä rallissa mukana, varsinkin jos tuota alkaa hieman kiusaamaan.

Tähän olisi vieläkin jemmassa gt37 garretti, johon hommasin a/r 1.14 pakopesän tilalle portillisen 0.99 pesän. Pari kymmenystä pitää pesää laajentaa, kun siipi menee juuri ja juuri reikäänsä, mutta ei pyöri täysin vapaasti. Lisäksi keskiön kiinnityskaula on hieman kapeampi, kun pakopesän kiinnitys. Josko se tuohon muokkaamalla menis..

Kesällä tähän tuli laitettu uudet renkaat. Kiinalaiset GT radialit 205/55/16. Rengashommissa tullut vierestä seurattua käyttökokemuksia noista renkaista. Viime syksynä vaihdoin erääseen taksi Audiin uudet GT radialit ja edellisillä oli ajettu 80 000km. Kaiken lisäksi renkaissa oli vielä pintaa jäljellä. Märkänä noissa on kuulema onneton pito.

Tähän väännetyt renkaat ovat eri mallia kuin nuo edellä mainitut eli GT radial VP1. En tiedä ihan tarkasti mitä eroa näillä on, mutta ovat ainakin halvat. Edelliset renkaat oli Conti Premium Contact 2. Ne olivat äänekkäät ja kestivät n.20 000km. Takarenkaista lähti pintaa n.6mm yhdessä kesässä. Sanottakoon että tähän vaikutti alkukesästä laitettu seiskapumppu ja lisääntynyt vääntö. En voi kuitenkaan sanoa, että olisin ollut tyytyväinen Continentaleihin.

Kaikkea pientä tulee laiteltua koko ajan. Kesällä tuli laitettua kattoluukkuun kiskot, jo toiset minun omistusaikana. Venttiliikopan tiiviste vuotaa.. Ajovalot tuli releytettyä. Pientä remonttia, mutta tuleehan noita kilometrejäkin melko reilusti.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Onkoha se GT37? Siihenhä pitäs saaja suoraan pulttaamalla ainakin .84 ja .99 pesät. Portilliset.
Mulla oli aikanaa GT37 .84 portillisella pesällä.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

JuhoL kirjoitti:Onkoha se GT37? Siihenhä pitäs saaja suoraan pulttaamalla ainakin .84 ja .99 pesät. Portilliset.
Mulla oli aikanaa GT37 .84 portillisella pesällä.
Empä menis vannomaan.. Garretti tuo on ja arvelin keskiöstä, pakopesän nelipulttisestä kiinnityksestä ja siipien koosta, että olisi nimenomaan GT37 . Ei ole oikein mitään kunnon kilpiä, mistä näkis mikä tuo oikeasti on. Liekö GT35:ssä eri keskiö kuin kolmeseiskassa? Joku muu kuin 37 tuo taitaa sitten olla. Liekö tuo jostain teollisuusmoottorista tai vastaavasta. Imusiipi on jotain luokkaa 50mm ja ahtimeen mukana tuli tehdastekonen downpipe joka on vähintään 4" sisämitaltaan. Melko erikoinen kombinaatio.
Viimeksi muokannut t.eskola, Su 29.09.2013 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Öljyt tuli vaihdettua ja tajusin, että ainakin koko minun omistusajan ja sitä ennenkin siitä suodattimen keskelle tulevasta tikusta on puuttunut ylempi o-rengas.

Samalla huomasin nosturilla, että kardaani tukikumi on aivan sohlo. Viime talvena kovalla pakkasella alko ulisemaan laakeri. Kardaani liikkuu monta senttiä, empä olis arvannu että on noin sohlo ja ihme ettei hakkaa johonkin.

Osaisko joku asiaan vihkiytynyt sanoa, mitä ASD-perän peruskunnostaminen maksaa? Ja mitä sinne nyt yleensä tarvii vaihtaa. Ainakin ne kitkalevyt. Laakereita en vaihda, jos ne on kunnossa. Olis tuossa 3,27 välityksellä oleva timmi perä. Jos siitä iskis romut vollottavan sisälle?

Kerran tullut tehtyä peräremppa HJ61:seen ja siitä on ainakin sellainen muistikuva ettei laakerit lähteny ilman väkivaltaa irti.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Kuskipuolen alapallosta alkoi kuulua narinaa. Ensiapuna injetioruiskulla salvaa nivelelle. Aika selvä peli, kun renkaasta pystysuunnassa heiluttamalla tuntuu ihan reilu välys. Tarkotus olisi korjata vaiva laittamalla "piraatti" tukivarret. Jotain tuohon tyyliin:

http://www.ebay.de/itm/2x-QUERLENKER-VO ... 589236a47e

Kun on kerta puslatkin melko murusina niin tulisi sekin korjattua samalla.

Auto on käytetty leimalla kesäkuun lopussa ja nyt on kardaani sohlo ja alapallo väljä. No, mitäpä sitä nipottamaan, tuleehan nuo paikat näköjään muutenkin laitettua.

Vettäkin tuntuisi hukkuvan johki. Aiemmin vettä on hukkunut ainakin auton sisälle, lämppärin kennosta tai sen putkista/liitoksista. Talvella kovalla pakkasella tihuttaa hieman glygolia kennon päälle ja se höyrystyy tuulilasiin.

Nyt on hävinnyt pari paisarillista jäähdytysnestettä ja sitten taas nesteen kulutus vähentyi. Kannentiiviste on melko varmasti lopussa, kun tyhjäkäynnillä öljynpainemittari hyppelee.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Taas on päästelty "risalla" mersulla menemään n. 800km. Nestettä johki hiljaksiin katoaa, lämmöt pysyy aisoissa eikä kerää painettakaan. Eikä ole litkutkaan sekaisin. Ei auta kun toivoa, että nesteet valuvat auton lattialle. Auton alla ei näy lammikoita.

Noin pari viikkoa sitten vaihdoin venttiilikopan tiivisteen, kun näytti vuotavan. Nyt vuotaa taas ja näyttää siltä, että huohotuskaasut ei poistu tarpeeksi nopeasti ja venttiilikopan alla pienoinen paine->vuotaa venttiilikopan tiivisteen välistä. Ongelmaa ei ilmeisesti ollut, kun huohotuskaasut menivät takaisin moottoriin. Välijäähdyttimen asennuksen jälkeen kaasut menee auton alle, eikä turbo enää ime niitä. Alkaakohan olla alakertakin väljä.. Koko mottihan tuo sitten pitäisi rempata. Ens talvena tulisi ajoja n.20 000-25 000 km. Saas nähä pysyykö vanhus enää leikissä mukana.

Uudet nastarenkaat tuli ostettua myös. Nokian Nordman 4 ja paistettu viikolla 36/2013. Ei voi väittää että olisivat päässeet varastossa kovettumaan.

Edelliset renkaat olivat merkiltään sunny ja kolme talvea niillä tuli päästeltyä. 2010 vuodelta oli paistoleima. Ekat kaksi talvea meni hyvin, mutta kolmannen jälkeen ei ollut kuin riekaleet jälellä. Kilsoja tällöin takana jotain 35 000. Eivät mielestäni mitenkään kestävät renkaat ja hinta näyttää olevan vannetukussa 70eur/kpl. Pito noissa oli hyvä ja melko hiljaisetkin olivat. Mielestäni hinta ja laatu eivät ole kohdillaan. Nämä olivat autossa alla uutena, kun sen ostin.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Iloinen yllätys renkaanvaihdossa. Heinäkuun puolivälissä vaihdetut uudet GT radialit takaa lobbu :oops: Eturenkaat näytti melkein korkkaamattomilta. Semmosta vikaa ainakin alustassa, että taka cambberit viturallaan ja kuskin puolen alapalli sohlo. Söiskö se jo noilla eväillä takaratasta noin hurjasti? Jonnin verran lisäänty takarattaan kulutus kun pumppu päivitettiin. Mutta että 3kk kestää uudet renkaat... Ja suoraanhan tuolla on enimmäkseen ajettu tasaista nopeutta. Kaupunkiajoa muutama hassu sata kilometriä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllähän nuo syö rengasta aika rajusti jos on oikein pahasti perseellään. Ei muuta kun nelipyörä suuntaus niin eiköhän renkaan kulumiset lopu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Suht tasaisesti kuluvat nuo takarenkaat, joskin ihan lopussa kuluttaa renkaan puhki sisälaidasta. Tuo camber säätötankojen puuttumattomuushan lähinnä vaikuttaa tuohon sisälaidan kulumiseen.

Miten lie tuo alapallon huonous vaikuttaa? Mahtaakohan etu-ja takarenkailla olla sen verran eri kurssi, että alkaa vaikuttaa takarenkaiden kulumiseen? Sepä selviää, kun saa alustasta viat korjattua. Kulmathan tuosta on säädetty vuos sitten, mutta sen jälkeen hajonnut ainakin iskarin yläpään kumi, joka on vaihdettu ja alapallo, joka vielä vaihtamatta. Tuli "huoltokirjasta" tarkastettua paljonko tuli kilsoja uusilla kesärenkailla. 7000km ja takarenkaat sileenä.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tänään jälleen iloinen rengastapahtuma. Aamulla auton puikkoihin, vaan eipä mennä mihkää kun patiini ompi tyhjä. Päivän kerkes ruisata uudella renkaalla->baarumi söi ruuvin. Eipä muuta ko saman merkkiset jalkaan ku auton alla on ja kuralätäkköön pyörää irrottamaan. Vaan olipa auto niin lintallaan, että ei hallitunkki mahtunut lintan alle. Avensiksen haitarihaistapaskatunkki meni kuin menikin alle. Vähän otti luonnon päälle avensiksella ja sen tunkilla pelastaa mersu
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tänään lähti alapallonvaihtoneitsyys ja tietysti piharemonttina lumihangessa :evil: Vähän tuo pelotti, kun oli lukenut kauhutarinoita netistä. Jousta kasaan puristimilla ja iskaritolpan vedin kuormaliinalla pois tieltä. Sitten vain betonimölkäre tukivarren alle ja pitkä 27mm hylsy pallonivelen päälle ja moukaroimaan. Suojakumin leikkasin pois tieltä. Jonkun aikaa sai moukaroida, mutta tulihan se sieltä. Sitten vain sopiva hylsy pallonivelen alle ja hieman rieskomista tukivarteen. Myöhemmin vaihtuu tukivarret kokonaisuudessaan, kun ja jos ne Saksasta saapuvat. Mainittakoon nyt lopuksi että väljää oli varmaan puoli senttiä, eikä katsuri sitä huomannut, vaikka erikseen tivasin, että missä sitä väljää on.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Eilen tuli vaihdettua tukilaakeri+kumi. Vanha laakeri ei ollut ollenkaan kumissa kiinne, laakeri kuitenkin ok. Uusi osa oli topran merkkinen, eli kohta vaihdellaan varmaan uuvestaan :oops: Ei kehtais jokaista pikkuosaa tilailla kooällästä. Jotain hetkittäistä ulinaa tuolta kuuluu, jospa tuo asettuis, tai sitten ei. Ajatuksissa tuli murjottua laakeria irroittaessa se kurasuoja pelti laakerin ympäriltä. Onko tuolla jotain merkitystä toiminnan kannalta?

Tänään purkasin vara ASD perän, joka vaikutti varsin hyväkuntoiselta. Ei ollut kuluneet lautaspyöränkään hampaat veitsenteräväksi. Joskus tuli sormet viilleltyä HJ61 peräremonttia tehdessä :thumbdown: Öljyt oli aivan karmeeta tervaa. Aluksi perä tuntui aivan välyksettömältä, mutta kun sai tervat ulos, alkoi sisuskalut liikuskella. Tiivistettä ei takakannen alla ollut.

Mietin, että siirtäisin kokonaisuutena tasauspyörästön, poskilaakerit ja mitä kitkalevyä ja muuta hötsöntötsöä siinä nyt on, autossa olevaan perään. Tuossa varaosaperässä välitys on 3,27 ja lautaspyörä 210mm. Eikös tuohon tasauspyörästö/lukko möllikkään käy tuo 2,65 perän lautaspyörä? Tasauspyörästö näyttäs olevan hyvässä kunnossa ja keskitappi timmi. Kitkalevyjen alla olevat rattaat liikkuu juuri ja juuri sormin. Onx se hyvä vae huano?

Uutta tulis krymppi, stefat, pinjonin laakerit (jos on huonot). Pinjonin laakereita ei vissiin kovin helposti saa ehjänä irki? Jotain muuta uutta? Öljyt tietty :crazy:

Vanha perä ulovoo, eikä se pidä enää. Tosin hydrauliputketkin taitaa olla niin rapeat, että ASD valo palaa, eikä perälle tule painetta toistaiseksi.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

muuten kävisi tasauspyörästöt keskenään mutta 2,65 ja 3,27 tasauspyörästöjen "rungot" ovat siinä määrin erilaisia että tuossa 3,27 lautas pyörä tulee melkein keskelle ja 2,65 melkein reunaan. pinioni rattaam kokoero en ihan kohtuu suuri nääs :wink:
w201 om605
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Ok, kiitos harvinaisen selventävästä ja perustellusta vastauksesta. Ei kai auta kun toivoa, että autossa olevassa perässä olisi tasauspyörästö kunnossa. Tai sitten siirtää tasauspyörästö 2,65 runkoon? Ei maksane vaivaa purkaa kitkalevyjä varaosaperästä ja siirtää toiseen runkoon, kun uusiakin on saatavilla.

Niiiin, ja kysytään nyt vielä, että mitenkäs nuo kitkalevyt saa purettua? Tai yleensäkin tuon tasauspyörästön. Poskilaakerit irti ja siitäpä?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Vetarin laipat pois, asd sylinterit pois, stefat pois ja siitä vielä poskilaakerit pois niin pitäisi alkaa tasaus pyörästön tulla ulos. Itse murikkaa en ole.purkanut mutta tuskin se avaruus tiedettä on :D

Se puhallin taitaa irrota lähiaikoina :wink:
w201 om605
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

jekku90 kirjoitti:Vetarin laipat pois, asd sylinterit pois, stefat pois ja siitä vielä poskilaakerit pois niin pitäisi alkaa tasaus pyörästön tulla ulos. Itse murikkaa en ole.purkanut mutta tuskin se avaruus tiedettä on :D

Se puhallin taitaa irrota lähiaikoina :wink:
Jaa ni mikä puhallin?

Kaiken muun tosiaan ekalla kerralla puri pois, paitsi tuon mökkylän sisällön, jossa on tasauspyörästö ja lukkolevyt. Sieltä sitä kait poskilaakerien alta löytyypi lissee tavarata...

Pitäs tilata uutta osaa ja ottaa auton alta murikka käsittelyyn. Jos ei tarvis pinjonin laakereita vaihtaa, pääsis vähällä.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

itseasiassa ei mikään :D muisti tekee tepposia :crazy:
w201 om605
Vastaa Viestiin