om606 kone w124:seen kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuli laitettua om606 turbokone mikä pitäis w124:seen istuttaa. Laittalen sitä konetta tässä viikon valmiiksi että sen sais mahollisimman suoraan paikalleen. Tämän takia pari pikku kysymystä.

-Ensimmäisenä onko vesipumpun hihnapyörä sama kuin om603 turbossa? Oli nimittäis pikkasen kiero pyörä niin ei viiti sitä laittaa paikalleen :D

-Sitten moottorin lämpöanturi passaako se om603 koneesta?

-Hehkut. Käykö w210 hehkurele vai pitääkö lyödä johdot poikki ja liitellä w124 hehkujen pistoke paikalleen?

-Kiekka-anturi. Minkä kokonen se anturi on että voi tehä reiät sun muut valmiiksi?

Muitakin ongelmakohtia voi kertoa niin osaa laitella valmiiks. Purin polttoainesuodattimen jalan, öljynsuodattimen jalan, pakosarjan + turbon, imusarjan, pumpun, polttoaineletkut ja turhat sähköjohot valmiiks. Kaasuvivuston ja ö-suodattimenjalan laitan om603 koneesta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kmht »

Siekkinen kirjoitti:Tuli laitettua om606 turbokone mikä pitäis w124:seen istuttaa. Laittalen sitä konetta tässä viikon valmiiksi että sen sais mahollisimman suoraan paikalleen. Tämän takia pari pikku kysymystä.

-Ensimmäisenä onko vesipumpun hihnapyörä sama kuin om603 turbossa? Oli nimittäis pikkasen kiero pyörä niin ei viiti sitä laittaa paikalleen :D

-Sitten moottorin lämpöanturi passaako se om603 koneesta?

-Hehkut. Käykö w210 hehkurele vai pitääkö lyödä johdot poikki ja liitellä w124 hehkujen pistoke paikalleen?

-Kiekka-anturi. Minkä kokonen se anturi on että voi tehä reiät sun muut valmiiksi?

Muitakin ongelmakohtia voi kertoa niin osaa laitella valmiiks. Purin polttoainesuodattimen jalan, öljynsuodattimen jalan, pakosarjan + turbon, imusarjan, pumpun, polttoaineletkut ja turhat sähköjohot valmiiks. Kaasuvivuston ja ö-suodattimenjalan laitan om603 koneesta.
Lämpöanturi käy muutakun pyörittelee kiinni.Jos en väärin muista niin 606 hehku liitin käy suoraa hehkureleelle(omassa 606 oli edellinen omistaja vetänyt johot poikki niin tuli kolvattua ne 603 johtoihin sen takia en ole ihan varma käykö liitin suoraa)Kiekka-anturin halkasia oli 18mm,et eka vedettiin 13mm poralla vinkulla loppu pyöriteltiin ja sit se kierrereikä alapuolelle.Toivottavasti vähän selkis :)
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kmht kirjoitti:Lämpöanturi käy muutakun pyörittelee kiinni.Jos en väärin muista niin 606 hehku liitin käy suoraa hehkureleelle(omassa 606 oli edellinen omistaja vetänyt johot poikki niin tuli kolvattua ne 603 johtoihin sen takia en ole ihan varma käykö liitin suoraa)Kiekka-anturin halkasia oli 18mm,et eka vedettiin 13mm poralla vinkulla loppu pyöriteltiin ja sit se kierrereikä alapuolelle.Toivottavasti vähän selkis :)
606 hehkureleessä on lattaliittimet ja om603 on pyöreät liittimet :D taitaa olla järkevin vaan lyödä poikki ja liitellä yhteen. Kyllä tuo selkeytti niin pääsee taas laittamaan konetta valmiiksi. Selviäishän nuo sittenkin kun vanhan koneen ottaa pois mutta auto on jokapäiväsessä ajossa niin helpottaa kummasti kun on kaikki (ainakin melkein) valmiina. :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kmht »

Siekkinen kirjoitti:
kmht kirjoitti:Lämpöanturi käy muutakun pyörittelee kiinni.Jos en väärin muista niin 606 hehku liitin käy suoraa hehkureleelle(omassa 606 oli edellinen omistaja vetänyt johot poikki niin tuli kolvattua ne 603 johtoihin sen takia en ole ihan varma käykö liitin suoraa)Kiekka-anturin halkasia oli 18mm,et eka vedettiin 13mm poralla vinkulla loppu pyöriteltiin ja sit se kierrereikä alapuolelle.Toivottavasti vähän selkis :)
606 hehkureleessä on lattaliittimet ja om603 on pyöreät liittimet :D taitaa olla järkevin vaan lyödä poikki ja liitellä yhteen. Kyllä tuo selkeytti niin pääsee taas laittamaan konetta valmiiksi. Selviäishän nuo sittenkin kun vanhan koneen ottaa pois mutta auto on jokapäiväsessä ajossa niin helpottaa kummasti kun on kaikki (ainakin melkein) valmiina. :D
Muistelin vaan et joku oli joskus sanonut et 606hehku liitin käy suoraa 603releelle laittaa kiinni vaan,noh ei ois ollutkaa eka kertakun muistasin väärin :D :D Tuo vesipumpun hihnapyörä täytyykin tänää kattoa,et käykö 603:sta 606:seen kun itselläkin se on aika kiero.
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kmht kirjoitti:Muistelin vaan et joku oli joskus sanonut et 606hehku liitin käy suoraa 603releelle laittaa kiinni vaan,noh ei ois ollutkaa eka kertakun muistasin väärin :D :D Tuo vesipumpun hihnapyörä täytyykin tänää kattoa,et käykö 603:sta 606:seen kun itselläkin se on aika kiero.
Semmosia nämä kolariauton moottorit tahtoo olla :lol: mutta ei ollu sentään vakavaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mitenkäs tuo vetolevy? Passaako 722.3 (turbiini) tuon om606 vetolevyn kanssa?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Käy 722.3 turbiini vetolevyyn.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kone on paikallaan mutta pari ongelmaa tuli. Miten alkuperäsessä asennuksessa menee polttoainelämmittimen letkut? Ja toinen että mistä w210ssä tulee se jäähdytysjärjestelmän ilmausletku paisariin? Ei nimittäin ilmaannu väkisinkään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katsotaan iltapäivällä kotona. Kannattaakohan sitä polttoaineen esilämmitintä laittaa/jättää sinne tulpaksi, itse en ainakaan laittaisi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Katsotaan iltapäivällä kotona. Kannattaakohan sitä polttoaineen esilämmitintä laittaa/jättää sinne tulpaksi, itse en ainakaan laittaisi.
Se ei ole tärkeä mutta tuo ilmaantumisongelma on. Tiiä vaikka olis vesipumppu rikki kun ei edes ylävesiletku lämpene.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kmht »

Miten toteutit kaasuvivuston?muokkasitko om603 vivuston siihen vai teitkö uuen.
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kmht kirjoitti:Miten toteutit kaasuvivuston?muokkasitko om603 vivuston siihen vai teitkö uuen.
Muokkasin. Leikkasin pumpun vivusta ne pallot pois kannen puolelta ja hitsasin 3mm peltiä kaasuvipuun suoraan sitä vivustohässäkkää kohti. Siihen hitsasin pallon kiinni. Piti hitsata aika alas siihen vipuun että menee kaasu edes jokseenkin pohjaan. Sitten hitsailin ja leikkelin sitä pätkää mihin se pumpun vivulta tuleva tanko tulee kiinni. Sitten imusarjan putkien väliin puukkosahalla reikä ja omatekonen vipu siihen päälle kiinni nostokorvaan ja nojaamaan imusarjan putkeen. Monimutkanen juttu mutta tuntuu toimivan :lol: ja pitihän sitä vivustolta imusarjan läpi tulevaa tankoa jatkaa aika paljon. Piti laittaa om603 suodatinjalka ja vinguttaa siitäkin lastua pois että imusarja mahtu. On tuossa vaan aika paljon sellasta pientä näpertämistä että saa toimimaan.

Sain koneen ilmattua kun pidin vaan tarpeeks kauan hyttiin menevää letkua irti ja annoin käydä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

W210 jäähdyttimessä on vasemmassa yläosassa liitos pikku letkulle, joka tulee paisuntasäiliöstä. Tämän paisuntasäiliön letkun voi luonnollisesti kytkeä mihin tahansa, joka kytkeytyy jäähdyttimen yläletkun tienoolle. Siinä kannessa näytti olevan tulppa, kohdassa jossa ylävesiletku lähtee läähdyttimeen, sen tulpan sijalle ehkä itse alkaisin askartelemaan soveliasta liitosta. Polttoaineen esilämmitin 606:ssa on suoraan kiinni kannessa, etuosassa siinä ruiskutuspumpun vieressä, imusarjan alla. Siihen ei tarvita mitään jäähdytysletkujen vetoja. Kannen päästä, paikassa jossa w124 esilämmitin sijaitsee, siitä lähtee letku lämmityslaitteen kennolle ja sieltä se palaa kaiketi noin suunnilleen samaan tyyliin kuin w124:ssä närhenmunien yms. kautta termostaatin juureen.

Mikäli esilämmitin puuttuu, siihen tarvitaan sopiva tulppaus, ja jos se siinä on ja kone on kovaan virikäyttöön niin jättää vain polttoaineputket vetämättä sen kautta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:W210 jäähdyttimessä on vasemmassa yläosassa liitos pikku letkulle, joka tulee paisuntasäiliöstä. Tämän paisuntasäiliön letkun voi luonnollisesti kytkeä mihin tahansa, joka kytkeytyy jäähdyttimen yläletkun tienoolle. Siinä kannessa näytti olevan tulppa, kohdassa jossa ylävesiletku lähtee läähdyttimeen, sen tulpan sijalle ehkä itse alkaisin askartelemaan soveliasta liitosta. Polttoaineen esilämmitin 606:ssa on suoraan kiinni kannessa, etuosassa siinä ruiskutuspumpun vieressä, imusarjan alla. Siihen ei tarvita mitään jäähdytysletkujen vetoja. Kannen päästä, paikassa jossa w124 esilämmitin sijaitsee, siitä lähtee letku lämmityslaitteen kennolle ja sieltä se palaa kaiketi noin suunnilleen samaan tyyliin kuin w124:ssä närhenmunien yms. kautta termostaatin juureen.

Mikäli esilämmitin puuttuu, siihen tarvitaan sopiva tulppaus, ja jos se siinä on ja kone on kovaan virikäyttöön niin jättää vain polttoaineputket vetämättä sen kautta.
On mulla se lämmitin siinä kannessa mutta letkun on vedetty poikki :D on kone virikäytössä mutta mietin mitä se tykkää kovilla pakkasilla kun ei ole lämmitintä :? mitä oot mieltä olisko toimiva ratkasu jos laitan griffinin alkuperäsestä ylivuotoletkun lähöstä letkun paisuntasäiliöön ja jumitan griffinin korkin niin että siitä letkusta pääsee neste kulkemaan koko ajan? Korkki on kyllä just toisella puolen kuin ylävesiletku mutta voikohan tuo toimia? Ei tarviis alkaa porailla. Vaikka ei sekään mikään hirveä homma olis :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kirjoittelin eilen pitkän vastauksen ja sitten pikkulikka kaatoi koneen.

Kun jumitat sen korkin paineventtiilin, niin sen jälkeen siellä ei ole mitään tiivistettä tjms. joka pitäisi sen 1,5 kiloa painetta minkä järjestelmän pitäisi kestää. Lentää siis nesteet sieltä korkin juuresta jo liian aikaisin. Muutoin ei pitäisi olla väliä onko se vasemmalla vai oikealla. Kannen juuresta se letku lähtee W124.ssä ja vastaavissa. Kun kuitenkin 606:ssa näyttää noin ideaalinen paikka olevan siinä vesiletkun juuressa niin sitä kyllä kannattaa hyödyntää, ellei siellä mitään ylläriä ole tulpan alla.

Lämpötila-antureille sitten kannattaa niitä reikiä poraillakin.

Itse olen ajellut jo pidempään ilman esilämmitintä, eikä meidän audissakaan moista ole. Toki se sitten hyytyy sillä -30 asteen pakkasella etelän dieselillä, ellei ole sekoitellut sinne ylimääräisiä liemiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pitääpä tutkia tuota lisää kun jaksaa taas konepellin avata :D onneks ei täällä tarvihe ajella etelän diisseleillä niin voi olla vielä toivoa ettei tuo hyydy kovalla pakkasella. Pitää sitten kahtoa jos alkaa talvella hyytyilemään. On muuten pikkusen eri kone tuo kuin vajaaventtiilinen. On vähän erilailla sitä voimaa ja alavääntöäkin on tuplasti vaikka ahdin alkaa olla jo aika iso. :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei oo mulla ollu ikään ongelmia jäätymisen kans vaikkei ole polttoaineen lämmitin ollu käytösä.

Mää otin omassa sen ilmaus letkun banjolla siitä kannessa ylävesiletkun päällä olevasta ropusta. Näkyy varmaan josain mun kuvisa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tämäkö sen pitäis olla? :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Siinä sen kuuluis olla. Reikä siihen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katoppas, minullakin se puuttuu uudemmasta turbokoneesta, mutta vanhemmassa vaparikoneessa se on paikallaan. Kannattaa varmaan teettää se siihen samalla kun kansi käy koneistamolla, ei ole iso homma ajaa siihen tasainen kohta jyrsimellä ja sitten kierteellinen reikä. Onnistuu kyllä kotonakin.

Mikähän tehtaan ajatus on ollut tuon suhteen kun sitä on kehitelty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuleeko se tuohon päälle missä on tasanen kohta vai tuohon viereen missä on jo tuo tukittu reikä? Ajattelin tehdä banjopultti periaatteella ja tietenkin kummallekkin puolelle alumiinirikat. Vaionko tuo toinen joku ohjuri..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Aivan. Onko siinä kuinka paksusti alumiinia että pystyykö kuinka pitkät kierteet tekemään jos tuikkaan reiän siihen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Siekkinen kirjoitti:
veskola kirjoitti:W210 jäähdyttimessä on vasemmassa yläosassa liitos pikku letkulle, joka tulee paisuntasäiliöstä. Tämän paisuntasäiliön letkun voi luonnollisesti kytkeä mihin tahansa, joka kytkeytyy jäähdyttimen yläletkun tienoolle. Siinä kannessa näytti olevan tulppa, kohdassa jossa ylävesiletku lähtee läähdyttimeen, sen tulpan sijalle ehkä itse alkaisin askartelemaan soveliasta liitosta. Polttoaineen esilämmitin 606:ssa on suoraan kiinni kannessa, etuosassa siinä ruiskutuspumpun vieressä, imusarjan alla. Siihen ei tarvita mitään jäähdytysletkujen vetoja. Kannen päästä, paikassa jossa w124 esilämmitin sijaitsee, siitä lähtee letku lämmityslaitteen kennolle ja sieltä se palaa kaiketi noin suunnilleen samaan tyyliin kuin w124:ssä närhenmunien yms. kautta termostaatin juureen.

Mikäli esilämmitin puuttuu, siihen tarvitaan sopiva tulppaus, ja jos se siinä on ja kone on kovaan virikäyttöön niin jättää vain polttoaineputket vetämättä sen kautta.
On mulla se lämmitin siinä kannessa mutta letkun on vedetty poikki :D on kone virikäytössä mutta mietin mitä se tykkää kovilla pakkasilla kun ei ole lämmitintä :? mitä oot mieltä olisko toimiva ratkasu jos laitan griffinin alkuperäsestä ylivuotoletkun lähöstä letkun paisuntasäiliöön ja jumitan griffinin korkin niin että siitä letkusta pääsee neste kulkemaan koko ajan? Korkki on kyllä just toisella puolen kuin ylävesiletku mutta voikohan tuo toimia? Ei tarviis alkaa porailla. Vaikka ei sekään mikään hirveä homma olis :D
Sori jos törkkään vääränlaista tai muuten huonoa faktaa koskien sun projektia, mutta omakohtaista kokemusta pukkaa :shifty:
Sulla on Griffinissä ylivuoto paisarille ja alup. paisari toiminnassa(?), ja griffinissä painekorkki. Mahdollisuus ilman että tarttee porata kanteen reikiä: (itellä ainakin ilimautuu hyvin M117:n syylärillä, saman tyylinen syyläri ilman painekorkkia :roll: ) että griffinin päällä oleva korkki tukkoon ja vakio paisariin siitä syylärin ylivuodosta mehut. Normaali ilmaaminen kabiinissa lämmöt täysillä, niin ainakin itellä ilmaantunut ongelmitta.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Tuossa Siekkisen lähettämässä kuvassa ylävesiletkun vieressä näkyy kuula josta omassa tulee ohut letku paisariin niin eikö sen voisi ottaa pois ja laittaa putki siihen?

Tuli muuten mieleen kun kävin aikaa sitten Raision jäähdytinkeskuksessa muokkauttamassa omaa griffiniä niin mies sano että hän leikkaa tuosta syyläristä painekorkin pois koska ei ole hyvä että on kaksi painekorkkia järjestelmässä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

MarkusJVainio kirjoitti:Tuossa Siekkisen lähettämässä kuvassa ylävesiletkun vieressä näkyy kuula josta omassa tulee ohut letku paisariin niin eikö sen voisi ottaa pois ja laittaa putki siihen?

Tuli muuten mieleen kun kävin aikaa sitten Raision jäähdytinkeskuksessa muokkauttamassa omaa griffiniä niin mies sano että hän leikkaa tuosta syyläristä painekorkin pois koska ei ole hyvä että on kaksi painekorkkia järjestelmässä.
Tuo on jumitettu tuo griffinin korkki. Sitä ylivuotoletkua mietin itekkin siihen mutta pitäis varmaan sitten hitsauttaa korkin reikä tukkoon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä olen jo ennenkin kirjoitellut, että sen korkin reiän pitäisi saada tukkoon ihan tulpalla ja kierrekorkilla, ainakin jenkkifordin jäähdyttimessä sai. Meni paljon kivuttomammin kuin se alumiinin hitsailu, siihen kun jäi aina joku huokonen hikoilemaan. Periaatteessa tuohon tulppaan onkin sitten nätti vetää joku 1/8 tuuman kierre ja siihen liitos. Niin jos meinasit, että jättää sen alaosan ja ylivuodon ja hitsaa taas päälle tulppaa, niin se on jo ihan liian vaikea, johan siihen johonkin sitten jo hitsaa pienen kohouman ja vetää siihen kierteet letkukaralle jos aluhitsi on käsissä.

Kuulan jos saa siitä pikkureijästä pois ilman, että se tippuu sinne moottorin sisään, se on ihan yhtä hyvä paikka. Jossakin kohtaa siinä oleva liitin sitten naksahtaa poikki, kun siihen osuu joku isompi vääntövarsi.

Ei noissa paljoa ole alumiinia tarvinnut olla, kun kierreliimalla on laittanut liittimiä tai korkkeja kiinni. Mitään edestakaisin kiristelyjä ne ei sitten kyllä kestä. Saattaapi olla ihan samasta valusta tehty tehtaalla koneistamalla tulpan paikka.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Onko tuo kuula sitten kierteellä siellä kiinni vai tuleeko nykimällä pois? Se olis ehkä paras paikka jos siihen sais sen letkukaran.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 kone w124:seen kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nuo kuulat yleensä pamautetaan sinne kiinni ja hyvin pysyvät. Sen isomman kuulan sain öljykanavan päästä pois kun hitsasin siihen kiinni pultin pätkän ja nykäisin vetovasaralla. En tiedä asentaako ne tehtaalla ne jäisinä sinne vain pelkästään voimalla. Tuota pientä en tiedä millä saisi, ellei sitä saa pukattua toiselta puolelta läpi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin