
Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
No kun kyseessä ei ole jatkuva kolahtelu, vaan joskus kovissa heitoissa tapahtuva kolahdus. Pistin tuonne halutaan ostaa osastolle haun päälle, jos jollakin olisi muuten hajonnut iskari tallessa. Ei se kehtaamista ole kiinni tämä Mese harrastus. 

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
No niin nipat on laitettu ja kolahtelu loppui. Tukivarteen tein 13 mm reijän, että rasvarässin suutin käy hyvin nippaan. Painelin vaseliinia hitaasti ja annoin sen levitä rauhassa palloniveleen 5 puristusta. Nipat oli 6 mm kierteellä. Suurin piirtein keskelle palloniveltä porasin nipan reijän. Kierretapin kärki kannattaa hioa pois,että saa hyvät kierteet tilaa ei ole paljon syvyys suunnassa. Reikä pitää porata palloon asti, että vaseliini pääse perille asti. Homman pystyy tekemään kun auto on ajettu korjauspukeille. Muuten samalla kannattaa puhdistaa koko alatukivarsi kunnolla hiekasta ja kurasta ja ruiskuttaa kotelonsuoja aineet tukivarren sisään ja päälle. 

Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
...viitsitkö laittaa kuvan 

Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
sanokaahan asiantuntijat, onko kuskinpuolella keulassa iskareitten hydrauli säiliö...meinaa ei tikku näytä muutakun kuivaa..eilen kun vaihtelin bensansuodatinta niin järjestelmä oli ihan rasvassa/oljyssä..voisko olla kolinoitten vika joku vuoto putkissa?
Merseedespents
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Kuva tulee, kun ajelen pari päivää ja ajan auton korjaus pukeille. Toivotavasti osaan laittaa kuvan viestiin? Samalla tarkistan onko mistää vaseliinia pursunut ulos nivelestä ja pistän muovisuojat paikoilleen tukivarsiin.cuuno kirjoitti:...viitsitkö laittaa kuvan

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
No yritän laittaa kuvan nipan paikasta tukivaressa. Kone herjaa tiedoston olevan liian suuri.
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
http://imageresizer.codeplex.com/releases/view/82827" onclick="window.open(this.href);return false;
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Hei ! Palstalaiset tein tuon remontin nyt ja huomasin, että kannattaa laittaa tuohon alimman kumikiekon ja ylemmän kumikiekon väliin
halkaisijaltaan 45 - 50 mm rikka tasaamaan painetta ( huomasin ilmattaessa systeemiä kumi antaa liian paljon periksi siksi tuo rikka ) Laitoin tuon ylemmäksi kumikiekoksi halkaisijaltaan 50 mm ja 20 mm paksun kiekon.
Alin kumikiekko halkaisia 30 mm pituus 24 mm se jäi noin 7 mm ulos ( kiristettynä) alapuolelta yläpuolelta se vastasi rikkaan. Tuon nivelen kumipesän alapään reunaa viistosin noin 3 mm , että kumi kiristettäessä lukittuu pesään. Tuon remontin jälkeen voi joutua säätämään tasonsäätö venttiilin vanttiruuvista peränkorkeuden oikealle korkeudelle .
halkaisijaltaan 45 - 50 mm rikka tasaamaan painetta ( huomasin ilmattaessa systeemiä kumi antaa liian paljon periksi siksi tuo rikka ) Laitoin tuon ylemmäksi kumikiekoksi halkaisijaltaan 50 mm ja 20 mm paksun kiekon.
Alin kumikiekko halkaisia 30 mm pituus 24 mm se jäi noin 7 mm ulos ( kiristettynä) alapuolelta yläpuolelta se vastasi rikkaan. Tuon nivelen kumipesän alapään reunaa viistosin noin 3 mm , että kumi kiristettäessä lukittuu pesään. Tuon remontin jälkeen voi joutua säätämään tasonsäätö venttiilin vanttiruuvista peränkorkeuden oikealle korkeudelle .

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Hei ! Palstalaiset perää joutuu säätämään alaspäin tuosta vanttiruuvista. Ilmasin systeemin useaan kertaan kääntämällä venttiilinvartta ylä-, ja ala-asentoon. Täytyy vielä ajella viikon loppuun asti ja tehdä lopullinen vanttiruuvin säätö, kun kumikiekot ovat tekeytyneet omaan paikkaansa. Ehkä kannattaa vielä ilmata systeemi vielä varmuuden vuoksi viikon loppuna ? Tuota hydraulinestettä kannattaa hommata ennen remontti pari 1 litran pulloa sillä pärjää samalla vaihtuu vanha neste systeemistä. Ainakin hyvin toimi koeajolla perän kolinat hävisi ja jousto oli jämäkkä. Tuo rasvanippa konsti auttoi noin 6 vuotta, kun muisti pistää rasvaa kolme neljä kertaa vuodessa nippoihin. 

Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
...perän korkeuttahan ei kuulu säätää ko tangosta 

-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Miksi muka sitten on tuossa tangossa se vanttiruuvi ?cuuno kirjoitti:...perän korkeuttahan ei kuulu säätää ko tangosta


Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Vanttiruuvi on vain sen takia jotta säätötangon pituuden saa säädettyä sopivaksi mm. jousien vaihdon yhteydessä.Mese 320 TE kirjoitti:Miksi muka sitten on tuossa tangossa se vanttiruuvi ?cuuno kirjoitti:...perän korkeuttahan ei kuulu säätää ko tangostaKun auton jouset ja niiden yläpäässä olevat kumit kuoleutuvat ajan saatossa saa tuolla vanttiruuvilla perän nousemaan ja auton asennon vaateriin. Myös noilla eri korkuisilla jousen yläpään kumeilla säädetään auton korkeutta. Etupäähän on 8 mm 13 mm 18 mm 23 mm kumit ja takapäähän 8 mm 18 mm kumit. Itselläni oli alkuperäiset Sport alustan 8 mm kumit ja nostin auton noilla 18 mm kumeilla ettei mökkitiellä ota keskitien valliin kiinni katalysaattori. Tuossa remontissa muuttuu iskarin alapään alkuperäinen korkeus hieman pidemmäksi ja se nostaa perää.
Tangon pituushan säädetään siihen rajalle josta takapään laskiessa kuorman vuoksi tasonsäätö alkaa heti nostaa autoa. Itse peruskorkeudensäätöhän pitää tarvittaessa tehdä jousilla/jousikumeilla.
Kun jouset kuoleentuvat pitäisi ehdottomasti vaihtaa uudet eikä nostaa perää pelkän tasonsäädön varaan.
S124 300 TDT 4Matic -87
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Silläpä juuri tuota vanttiruuvia on hieman säädettävä kun iskarien pituus muuttuu tuossa kumiremontissa ja perä hieman nousi.nes2 kirjoitti:Vanttiruuvi on vain sen takia jotta säätötangon pituuden saa säädettyä sopivaksi mm. jousien vaihdon yhteydessä.Mese 320 TE kirjoitti:Miksi muka sitten on tuossa tangossa se vanttiruuvi ?cuuno kirjoitti:...perän korkeuttahan ei kuulu säätää ko tangostaKun auton jouset ja niiden yläpäässä olevat kumit kuoleutuvat ajan saatossa saa tuolla vanttiruuvilla perän nousemaan ja auton asennon vaateriin. Myös noilla eri korkuisilla jousen yläpään kumeilla säädetään auton korkeutta. Etupäähän on 8 mm 13 mm 18 mm 23 mm kumit ja takapäähän 8 mm 18 mm kumit. Itselläni oli alkuperäiset Sport alustan 8 mm kumit ja nostin auton noilla 18 mm kumeilla ettei mökkitiellä ota keskitien valliin kiinni katalysaattori. Tuossa remontissa muuttuu iskarin alapään alkuperäinen korkeus hieman pidemmäksi ja se nostaa perää.
Tangon pituushan säädetään siihen rajalle josta takapään laskiessa kuorman vuoksi tasonsäätö alkaa heti nostaa autoa. Itse peruskorkeudensäätöhän pitää tarvittaessa tehdä jousilla/jousikumeilla.
Kun jouset kuoleentuvat pitäisi ehdottomasti vaihtaa uudet eikä nostaa perää pelkän tasonsäädön varaan.
Täytyy ajella jonkun aikaa ja katsoa mihin se takapää astettuu kumien tekeydyttyä paikoilleen.
Meseillään