Laakerivikaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Laakerivikaa?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aluksi luulin että renkaat ne siellä ulisee :( Mutta tuntuu lisääntyvän se ulina, tulee pyörän laakerivika mieleen. Toivottavasti ei ole perä joka ulisee. Äänen suunta on hieman epäselvä, mutta sanoisin että enempi takaosasta se tulee kuin edestä ja jos pitää puolta arvailla niin vasen puoli. Vai olisiko kardaanin laakeri? Takavetoisen rengasta (laakeria) ei juuri taida saada pyöriteltyä/kuulosteltua kunnolla käsin pyörittelemällä jos nostaa tunkilla perän ilmaan?

Suoraan ajettaessa alkaa kuulumaan siellä 50 tietämissä ja jos tekee nopeita formulatyylisiä renkaanlämmitys liikkeitä, niin tuntuu häipyvän vasemmalle käännettäessä enemmän kuin oikealle. Mutta kun taas mennään suoraan niin heti palaa se ulina.

Millainen homma on vaihtaa pyörän laakeri ja mitä osat maksaa, tarvitseeko erityistyökaluja? Paljonkohan korjaamo laskuttaa kyseisestä operaatiosta?

Siis 190E / W201 kyseessä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laakerisarja maksaa 57 € ja meillä hommassa menee tunteroinen.

Itse hieman työläs vaihtaa - haulla löytyy tarinaa.
wiimax.fi
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Pyöränlaakeri vikahan tuo yleensä on kun häviää toiseen suuntaan käännettäessä.

Mersun takapyörän laakerin saa sudittamalla aika helposti rikki :)
nm. Vaihtotyökalu pitäis varmaan hankkia...
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, 57e kestää ja vaihdonkin jos tunnilla selviää. Kunhan vain tietäisi missä vika. Turhaanhan ei kannata vaihdella summassa.

Pyörittelin perä ilmassa kumpaakin pyörää käsin vuorotellen, mutta ei sitä saa pyörimään tarpeeksi lujaa että voisi arvioida tuleeko laakereista jotain ääntä. Sivuttain pyöriä retkuttamalla ei tuntunut välystä.

Kardaanin laakeri hieman tuntui että välystä olisi , ehkä, jossain??? Tosin se on silleen jonkun kumin kanssa kiinni rungossa ja se hieman vaikeuttaa välyksen arviointia.

Pitää vielä miettiä muitakin vaihtoehtoja. Renkaat on se alunperin mieleen tullut syy.

Rinkilät on Good Year Eagle Ventura 195/60R15 (made in france ..... Hmmmm)

Nuilla oli ajeltu ne kuminyppylät mitkä muotista jää juuri ja juuri pois ja senjälkeen olen itse ajanut n. 3tkm.

Mahtaisiko pyörien kulmat olla päin paikkaa jonne ei aurinko paista? Pitää mittailla vielä ovatko kuluneet epätasaisesti.

Entäs ilmanpaineet? Voisiko eri paineita käyttämällä saada selville tuleeko sittenkin renkaista tuo ulina?

Onkos Kajaanissa tai lähiympäristössä mersuasiantuntijaa joka joutaisi heittämään lenkin ja kuulostelisi mikä aiheuttaa tuon vokinan?

Mitenkäs perä oirehtii jos on menossa pa**aksi?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

AK47 kirjoitti:Mitenkäs perä oirehtii jos on menossa pa**aksi?
Aluksi alkaa ulisemaan (yleensä 80-90:n vauhdissa), myöhemmin myös kolisee kun pumppaa kaasua. Ulina häipyy kun painaa kytkintä tai nostaa kaasua.
Ulina on samanlainen kuin vanhaan linja-autoon "kuuluva" ääni.

Jos perä alkaa ulisemaan, niin öljyt pitää vaihtaa heti eikä kohta. "Ulina kuluttaa", jos näin voisi sanoa. Ja onhan ne öljyt muutenkin hyvä vaihtaa muutamankympin välein (ehkä 50tkm, vai mitä sanoo asiantuntijat?).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Arvelisin kuvailemasi oireiden perusteella, että pyörän laakeri ääntelee. Mutkiin ajettaessa ääni välillä häviää ja palaa taas toiseen suuntaan käännettäessä ja suoraan ajettaessa. Takapyörän laakerissa ei tarvise olla iso välys, kun alkaa ääntelehtimään.

Takapyörän laakerinvaihtoon tarvitset ulosvetäjän, jolla saat vedettyä laakerin pesästä pois ja samalla vehkeellä puristettua uuden laakerin pesään. Kierretangosta ja sopivista väliholkeista saa tehtyä työkalun itse.
Napa irtoaa massaulosvetäjällä. Navan akselin ympärille jää yleensä sisäkooli laakerin puoliskosta. Kooli on paras puristaa prässillä pois.


Sama työkalu käy useimpiin samalla rakenteella tehtyihin tapauksiin. Väliholkkeja vaan erilaisia. Viimeksi vaihdoin 97 taransportteriin taakse samalla työkalulla laakerin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, kyllä ensimmäisessä viestissä kertomasi oireet viittaavat pyöränlaakerivikaan.
Ja edelleen kertomasi perusteella vasemman puolen laakeri.
wiimax.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Niin, kyllä ensimmäisessä viestissä kertomasi oireet viittaavat pyöränlaakerivikaan.
Ja edelleen kertomasi perusteella vasemman puolen laakeri.
Jep, kiitos paljon. Kokeillaan josko laakerin vaihto auttaisi. Kannattaisiko samalla kertaa vaihtaa molemmilta puolilta?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No tuota, jos vaihdetaan yksi laakeri niin tunnin homma suunnilleen, jos kaksi niin noin kahden tunnin.

Eli ei siinä mitään menetä vaikka vaihdattaa toisen vasta kun se alkaa oireilla.

Jos molemmat vaihdattaa niin toisaalta tietää että takalaakerit on sitten jonkin aikaa OK.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen verran vielä että älä tämän perusteella varaa aikaa "vasemman takapyörän laakerin vaihtoon" vaan anna korjaamon tutkia ensin millä nurkalla vika on.
Ulinoiden paikallistaminen on vaikeaa koeajamatta / tutkimatta - voi olla että diagnoosimme ovat vääriä...
wiimax.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Sen verran vielä että älä tämän perusteella varaa aikaa "vasemman takapyörän laakerin vaihtoon" vaan anna korjaamon tutkia ensin millä nurkalla vika on.
Ulinoiden paikallistaminen on vaikeaa koeajamatta / tutkimatta - voi olla että diagnoosimme ovat vääriä...
En tietenkään, turha vaihtaa vasemman takapyörän laakeria jos vika on ihan muualla.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Merkkikorjaamolla laakerin vaihto mitoitettu 3 tunnin työksi. Hinta noin reilut 150 ekua/ kpl. Nyrkkipajat vaihtaa laakerin 100 euron työpalkalla.
Vastaa Viestiin