OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

markoala kirjoitti:Harva rankoo ehkä sillä tavalla kun kokeilin. Vauhti oli tosiaan n. 100-110kmh ja Jyväskylän seudun suurimpia mäkiä. Nyky väännöllä ei luista kesällä n.1500kg perässäkään. Kytkimen laatu? vai mitä tarkoitat?
Niin kytkimen laatu, joillakin merkeillä ei kestä juuri yhtään tehon lisäystä ja taas toisella samanlaisella taas kestää älyttömästi. Niissä Lukin kytkimet, laatuvaihteluita!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Automerkeillä? Kytkinmerkeillä? Samanlaisella (mikä)?
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

markoala kirjoitti:Automerkeillä? Kytkinmerkeillä? Samanlaisella (mikä)?
Esimerkki: Honda cr-v diesel kytkin saattaa 200tkm ajettuna kestää 480Nm väännön, mutta osa ei kestä edes perussettiä eli alle 400Nm vaikka olisi juuri tehty kytkin remontti. Laatuvaihtelua osissa tuntuu olevan paljon ja tuo oli vain yksi esimerkki yhdestä automerkistä ja sen mallista. Eli jos sinulla ei kestä 488Nm vääntöä niin toisella saattaa taas kestää hienosti yli 500Nm. Vastaan on tullut täysin uusia, peräkanaa liikkeestä ajettuna softaukseen ja toisella kestää toisella ei!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos selvennyksestä. Tuli vielä mieleen että kesti tuo minunkin auto 503nm väännön kun ei ollut taakkaa perässä. Kuinka monella sinun ohjelmoimalla kiskotaan kesämökkiä? Ja olen sitä mieltä että motorbit saa yhtä paljon irti tehoa kuin teidänkin firma jos asiakas ja ohjelmoija niin tahtoo, vaikka sivuillanne näin sanotaan: "212Hp ja +190Nm vääntöä, johon muut eivät ole kyenneet".
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

markoala kirjoitti:Kiitos selvennyksestä. Tuli vielä mieleen että kesti tuo minunkin auto 503nm väännön kun ei ollut taakkaa perässä. Kuinka monella sinun ohjelmoimalla kiskotaan kesämökkiä? Ja olen sitä mieltä että motorbit saa yhtä paljon irti tehoa kuin teidänkin firma jos asiakas ja ohjelmoija niin tahtoo, vaikka sivuillanne näin sanotaan: "212Hp ja +190Nm vääntöä, johon muut eivät ole kyenneet".
No miksi Motorbit ei sitten ota? Moni meille tullut on sanonut, että kukaan muu ei pääse noihin tehoihin kun ovat kyselleen! Digituning on päässyt lähelle, mutta jos hepat menee yli 200 tai väännöt yli 500 niin menee vikatilaan ja eivät ole saaneet tuohon tehtyä korjausta. Itsellä nyt tuosta 212/521 softasta paranneltu versio kiinni ja näin arsetuntumalla eroa on jonkin verran. Penkittää en ole vielä kerinnyt. Seuraavaksi olisi tarkoitus poistaa egr ja sitten dpf. Sääli on silti tuhota ehjää dpf:ää eli jos joku tietää pois heitetyn pöntön niin voisin olla kiinnostunut!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

RikuK kirjoitti:Onkohan vielä niin, että V6 cdi:ssä on Bosch-piezosuuttimet? Ei vissiin ole paljoa ongelmia esiintynyt?

Nimenomaan ei ole ongelmia V6 : ssa; siitä olemmekin kirjoitelleet muualla ja ihmetelleet tehtaan "fiksua säästöä" ottamalla testaamattomat luukaksen uutuuspietsot uuteen rivi-4 tuplaturboon, kun boshilla on ollut toimivat pietsot V 6 CDI: hin jo vuodesta 2004 ->
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Kylmänraudanseppä kirjoitti:
RikuK kirjoitti:Onkohan vielä niin, että V6 cdi:ssä on Bosch-piezosuuttimet? Ei vissiin ole paljoa ongelmia esiintynyt?

Nimenomaan ei ole ongelmia V6 : ssa; siitä olemmekin kirjoitelleet muualla ja ihmetelleet tehtaan "fiksua säästöä" ottamalla testaamattomat luukaksen uutuuspietsot uuteen rivi-4 tuplaturboon, kun boshilla on ollut toimivat pietsot V 6 CDI: hin jo vuodesta 2004 ->
Heh, ne piezot tuli ja meni! Solkuilla mennään vanhan ajan tyyliin :lol:
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

s1jviita kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti:
RikuK kirjoitti:Onkohan vielä niin, että V6 cdi:ssä on Bosch-piezosuuttimet? Ei vissiin ole paljoa ongelmia esiintynyt?

Nimenomaan ei ole ongelmia V6 : ssa; siitä olemmekin kirjoitelleet muualla ja ihmetelleet tehtaan "fiksua säästöä" ottamalla testaamattomat luukaksen uutuuspietsot uuteen rivi-4 tuplaturboon, kun boshilla on ollut toimivat pietsot V 6 CDI: hin jo vuodesta 2004 ->
Heh, ne piezot tuli ja meni! Solkuilla mennään vanhan ajan tyyliin :lol:

Niinpä, mutta siltä boshilta olisi saanut sen hyvintoimivan pietsoratkaisun... jos ei olisi alettu säästämään uuden moottorin alihankinnoissa.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Kylmänraudanseppä kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti:
RikuK kirjoitti:Onkohan vielä niin, että V6 cdi:ssä on Bosch-piezosuuttimet? Ei vissiin ole paljoa ongelmia esiintynyt?

Nimenomaan ei ole ongelmia V6 : ssa; siitä olemmekin kirjoitelleet muualla ja ihmetelleet tehtaan "fiksua säästöä" ottamalla testaamattomat luukaksen uutuuspietsot uuteen rivi-4 tuplaturboon, kun boshilla on ollut toimivat pietsot V 6 CDI: hin jo vuodesta 2004 ->
Heh, ne piezot tuli ja meni! Solkuilla mennään vanhan ajan tyyliin :lol:

Niinpä, mutta siltä boshilta olisi saanut sen hyvintoimivan pietsoratkaisun... jos ei olisi alettu säästämään uuden moottorin alihankinnoissa.
Niinpä, mitähän muuta kivaa on tiedossa noiden ja jakopään kanssa kun tuntuu, että nytkin ssa ravata Vehossa joka viikko jotain kitisemässä, Hondan kanssa tuohon ei ehtinyt tottua!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

s1jviita kirjoitti:No miksi Motorbit ei sitten ota? Moni meille tullut on sanonut, että kukaan muu ei pääse noihin tehoihin kun ovat kyselleen!
Siksi että ohjelman hyvyyttä ei mitata sillä paljonko se antaa tehoa.

Ei ole aina kyse siitä mitä niistä saa vaan siitä onko sille mitään syytä ja tarvetta. Silloin kun ohjelmamuutoksen ainoa kriteeri on mahdollisimman korkea vääntö ja teho, joudutaan poikkeuksetta tekemään loputon määrä kompromiseja sen muutoksissa. Oikeastaan millään ECU:n omalla laskennalla ja algoritmeillä ei ole enää sitten merkitystä koska ainoa tavoite on "huijata" sitä tuottamaan tolkuton vääntö, eli ruiskuttamaan suurempi polttoainemäärä.

On eri asia tehdä "pommin varma" käyttöauto kuin tehdä käyttöautosta harrasteajoneuvo.

C/E 200CDI OM651 Delphi ECU:a ei ole kalibroitu noin suurelle (yli 520 Nm) väännölle. Ainoa selitys on se että mittaustulos ei pidä paikkaansa tai sitten ohjelmaan on rakennettu sisäinen tuning-box, eli ruiskutusaikaa (suuttimen pulssin leveyttä) on väkisin jatkettu tuottamaan loput muutamat hevoset isojen numeroiden huumassa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w212 OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos kommentista! Jotta ei jää epäselväksi, minä olen erittäin tyytyväinen Motorbitistä saamaani palveluun ja voin suositella muillekin.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Muokkasin otsikkoa paremmin sopivaksi. Lisäksi toivon että tässä viestiketjussa pysytään tässä aiheessa.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Oma moka. Vaunun kanssa peruutellessa poltin kytkimen.
Nyt luistaa vaikka vääntöjä pudoteltiin 420nm tasolle. :cry:

W212 ennen 5/2010 valmistetuissa on kytkin 200cdi:ssä 240mm. 220/250cdi kytkin on 260mm. Vauhtipyörä eri myös.
Tietäisikö joku käykö 260mm kytkin tähän jos vaihtaa kytkinpaketin ja vauhtipyörän?

Tilasin sitten vakio kytkimen painelaakerin kanssa. Misterautosta nelisensataa. Olkoon vääntö tuollainen nyt sitten. Vauhtipyöränkin kun sain kerran tärähtämään 465nm väännöllä 1500kg perässä. -45nm olkoon lääke siihen.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vauhtipyörä rikki :cry: . Veho 1175€. Viron pojat tilaa Puolasta n 750€ alkuperäisen. Mister auton pika toimitus kun on n. Viikon niin saa patonki miehet tyytyä pelkän kytkinpaketin myyntiin. Levy ja paine asetelma olivat kuulemma hyvässä kunnossa. Painelaakerissa myös oli vikaa viking motorsin mukaan.

Tämä 240mm kytkin joka ilmeisesti menee rikki 465nm väännöllä on myös w204 220cdi mallissa johonkin asti. Joten siinä ei viritys varaa käytännösssä ole väännössä. Ainakin jos autossa on vetokoukku.
Viimeksi muokannut markoala, Ke 09.10.2013 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Meneekö nyt Markolla vellit ja puurot sekaisin ?

Ensin meni kytkin ja nyt sitten vauhtipyörä ?

Minunkin kokemuksen mukaan aiheesta, se 200cdi,n kytkin/vauhtipyörä kestää vähemmän, kun 220/250.
Ja noin 420 on se taso, jonka kunnossa oleva 180/200cdi voimansiirto vielä kestää.
Sulla on jo aikaisemmin, suuremmilla väännöillä vauhtipyörän sisältä rasvat tulleet pihalle.

Näissä, vanhemmissa ja uudemmissa Delphiläisissä ohjelmissa on rajoitteita, jotka käytännössä kaikissa malleissa alkaa katkomaan syöttöjä niin, ettei suutinkartan mahdollistamaa 90mg syöttömäärää pysty täysimääräisesti, ilman huijaamista hyödyntämään.
Jollei niitä tieten ole löytänyt, käsittääkseni kovin moni ei ole.
Enkä nyt irvaile, ei ollut helppo löytää.
Auton valmistaja on huomioinut ohjelmaa ja sen toimintaa miettiessään tämän suuren alaväännön mukanaan tuomia, moottorin toimintaperiaatteesta johtuvia, ylimääräisiä rasituksia.
Mutta nämä rajoittimet eivät toimi oikein, jos syöttömäärää on muutettu koskemalla suutinkarttaan.
Oikea ja oikein kerrottu syöttömäärä on varmasti tärkein yksittäinen, ohjelman toimintaan vaikuttava tekijä.
Auton ohjelma on itse asiassa vaan pitkä laskukaava, joka pyrkii täysimääräisesti toteuttamaan kuljettajan moottorilta pyytämää suorituskyky tasoa.
Kertomalla syöttömäärä oikein, on oikeastaan helppo passata suurin vääntö halutulle tasolle ja kierrosluvulle, myös vaikka ihan vaihdekohtaisesta, ei väliä, onko man vai autom.

Mersujen ohjelmassa 90mg max syöttö antaa parhaan väännön kohdilla, 2000-2400rpm noin 500nm vääntöä.
Yksi- ja kaksi ahtimisella mallilla, ei eroa.
Suurimman tehon alueella se riittää yli 250hv.
Kaksi ahdin malleilla ok, yksi ahdin malleissa liikaa.

Yksiahtimisissa turbon paineentekokyky ja moottorin läpi virtaavan ilman määrät staarilla mitattuna näyttäisi vastaavan 270cdi,n ahtimen arvoja, suunnilleen.
Suuttimet on kuitenkin todella suuret, niin että kuvittelisin yhdelläkin ahtimella päästävän luookkaa 220hv tasoon, ehken ylikin.

OM651 moottorit päivitetään kaapelilla.
OM646 moottorissa ecu pitää aukaista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

näyttää kytkin olevan heikko lenkki ihan vakio 200cdi:llä eemelillä. Itsellä alkoi kytkin luistaa 30tkm ajettuna ja jonkinlainen kamppanja oli tuolloin manuaaleilla. Kytkinpaketti vaihtoon. Mistähän voi johtua oire, että ennen kytkinpaketin vaihtoa, pidemmän moottorieajon jälkeen poljin tuntui melkoisen jäykältä? Kärryä ei olla vedetty kun edes koukkua ei ole asennettu. No nyt sitten täristää aamulla töihin lähtiessä ja takuukin loppui kuukausi sitten... Kait tuon good williin menee edes osin kun on täydellinen vehon huoltohistoria, mutta kyllä loppui into saada lisäpotkua menopeliin.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja markoala »

Minkä ikäinen autosi on? 5/2010 on tehdas muuttanut kytkintä. Tuo minunkin vuotta vanhempi hieman ravisteli joskus jo silloin kun sen saksasta toin. Nyt ei ravista uusilla osilla. Luk oli muuten tehnyt alkuperäisen ja Luk merkkinen paketti tuli mister-autosta painelaakerin kanssa neljällä rahalla.
W213 220d +W242 electric drive
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

9/2011 joten pitäisi sitten olla uudempaa osaa? Toisaalta kampanjan piikkiin kärryä korjailtiin...tai ainakin niin kertoivat. Ilmeisesti tuo 220/250 kytkin ei käynyt kun alkuperäisen tilasit?
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

tuikku kirjoitti:.
Mersujen ohjelmassa 90mg max syöttö antaa parhaan väännön kohdilla, 2000-2400rpm noin 500nm vääntöä.
Yksi- ja kaksi ahtimisella mallilla, ei eroa.
Suurimman tehon alueella se riittää yli 250hv.
Kaksi ahdin malleilla ok, yksi ahdin malleissa liikaa.

OM651 moottorit päivitetään kaapelilla.
OM646 moottorissa ecu pitää aukaista.
Joko, sie Tuikku, tämän saat 250CDI:n toteutettua? Vääntöähän sieltä löytyy jo vakiona 500nm, mutta tosi alhaalla 1600-1800rmp. Sinne ei mitään tarvetta ole mitään lisätäkkään. 2000rmp alkaen semmoinen nouseva lisäys olisi aika hieno lisä :thumbup:
C30 AMG kanssa harrastelua
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM651 200cdi viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, saan
Sellainen muutos tulee, kun on tarvis, tai halutaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 viritystä

Viesti Kirjoittaja markoala »

9/2011 joten pitäisi sitten olla uudempaa osaa? Toisaalta kampanjan piikkiin kärryä korjailtiin...tai ainakin niin kertoivat. Ilmeisesti tuo 220/250 kytkin ei käynyt kun alkuperäisen tilasit?

Nyt on 220/250cdi 260 mm kytkin ja vauhtipyörä tilattu :wink: . w212 mallissa tätä yksilevyistä kytkintä on käytetty vain tuotannon alusta 5/2010 saakka mikäli oikein tulkitsen luetteloita. Sitten on siirrytty kaksilevykytkimeen. Niistä en tiedä mitään.
Raporttia tulee sopiiko isompi kytkin paikalleen. Akselimitoissa on pieni ero. Tässä sachsin 220cdi levyn tiedot: Artikelnummer: 3000 950 923.32
Hersteller: SACHS
Nabenprofil: 26,57x28,91-26N
Zähnezahl: 26
Durchmesser [mm]: 260 mm

ja pienemmän:
Artikelnummer: 3000 951 998.32
Hersteller: SACHS
Nabenprofil: 26,59x28,85-26N
Zähnezahl: 26
Durchmesser [mm]: 240 mm

Muokkaus: 220cdi/250cdi sama vauhtipyörä, eri kytkin vaikka on sama 260mm halkaisija. 220cdi kytkin on tulossa. 6.2 asennusyritys.

Saa nähdä.
Viimeksi muokannut markoala, Ke 28.01.2015 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 220d +W242 electric drive
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

Tätä odotellaan mielenkiinnolla :thumbup: Voi laittaa uusiksi omat autonvaihtopohdinnat...
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja markoala »

Jännitys kasvaa. Auto työnalla. :thumbup:
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toimii
200cdi 240mm kytkimen tilalle vaihdettu 220cdi 260mm kytkin ja vauhtipyörä. Luk osat tuli saksasta n. 800€. Osien hinnat ovat siis laskeneet viime kerrasta.
Toisinaan vingahtaa vaihtaessa kytkimeltä... Seurataan muutama päivä asettuuko säätö kohdalleen jos siitä johtuu. Painelaakeri on ilmeisesti sopeutunut vanhaan kytkimeen ja nyt hieman vinkuu n. 3 sek kun painaa kytkimen pohjaan. Sitten hiljenee. Olisi pitänyt sekin taas vaihtaa.
W213 220d +W242 electric drive
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

Kuullostaa lupaavalta...laitahan raporttia poistuvatko äänet. Mitähän eroa on 220/250 cdi kytkimillä? Pientä piristystä kun saisi myllyyn ja kytkimen päivitettyä, niin loppuisi autokuumeilu samantein.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ääntä ei enää kuulu. Kytkin toimii hyvin. Expertti cdi203 profiloi tuonkin oikein. Vanhalla painelaakerilla kesti hetki sopeutua. Vääntöä taas 465nm :crazy: Olisiko asetelman jäykkyydessä ero kun halkaisija on sama. Pitäisi olla luk tai sachs kontakteja jotta tietäisi.
On niissäkin navan mitoissa taas eroa joitain millin sadasosia.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja epk »

paljos 220cdi/250cdi vakiotomaatti kestää newtoneita ?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja S202 »

No niissähän on se vahvempi laatikko tyyppiä w5a580 että 580Nm vähintään. Varmasti aika paljon ylikin. 200cdi:ssä on se 330Nm laatikko ja senkin pitäis kestää sen mitä siitä lastulla saa.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

S202 kirjoitti:No niissähän on se vahvempi laatikko tyyppiä w5a580 että 580Nm vähintään. Varmasti aika paljon ylikin. 200cdi:ssä on se 330Nm laatikko ja senkin pitäis kestää sen mitä siitä lastulla saa.
360Nm on 200cdi BE:ssä automaatilla. Manuaalissa oli tuo 330Nm.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM651 viritystä/kytkimen päivitystä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikun just toisinpäin. Automaatissa 330Nm. Varmaankin juuri sen takia että se laatikko on speksattu sille 330 nyyttonille, vaikka se sen 360 leikiten kestäiskin. Kuitenkin niitä "heikompiakin" laatikoita on varmaan lähemmäs 10 sorttia erilaista sisuskaluiltaan, ja silti ne on kaikki tuota samaa tyyppiä. Ei oikein mitään logiikkaa.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin