Tulipa mieleeni avata vähän yleisempi keskustelu turboilun perusteista, nyt kun on oikein oma palstansakin näille jutuille.
Eli, aloitetaan tällaisella pohdiskelulla, jatkoa voipi lisäillä sitten eri näkökulmista.
Tuo välijäähdyttimen asentaminen (oikeammin siihen liittyvät lakipykälät) on hieman haasteellista... Siispä pari sanaa sen vaikutuksista.
- Vakiona turbomersu työntää painetta max 0.6-0.7 bar?
- Kuinka lämmintä koneeseen menevä ilma on tuolloin?
- Mihin tuo lämpötila eniten kohdistuu, kansiko käy punaisena?
- Jos painetta nostaa 0,1bar, niin mikähän mahtaa olla vaikutus lämpötilaan?
- Jos uhmaa onneaan katsastuksessa ja laittaa välijäähdyttimen, niin paljonko on odotettavissa oleva lämmön pudotus a) ilmatoimisella coolerilla b) vesivehkeellä?
Ja loppuun hyviä arvauksia, mihin tehoihin päästään vaikkapa tuolla 300D turbolla.
- Vakioromppeet, mutta turbon paineita hieman lisää ja syöttö tappiin?
- Lisätään välijäähdytin, ei muita muutoksia?
- Lisätään jäähdytin ja ruuvataan paineita hieman ylöspäin?
- Lisätään edelliseen lisää kakkua? Ilmeisesti liki 200hp?
Vaihdettusta turbosta + välijäähdyttimestä + pumpun sisäkalujen vaihdosta onkin jo ollut juttua ja näillä tuloksena on n. 400 hp /500Nm, jos hyvin onnistuu. Kestävyydestä ei ole vielä kovin kirkasta kuvaa...
