W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

A kirjoitti:Tervehdys Johannes.

Toi pystärin takapyöräkotelo ja 10" vanne, on aika haasteellinen yhdistelmä. Lähinnä sen osalta, että minkälaisen renkaan ajattelit laittaa, ettei näyttäisi liian tuuninkilta. Mulla on takana 225/50R16 renkaat, ja 9" vanteet ET muistaakseni 13(ET ei ihan varma). Noiden kanssa jouduin jo muokkaamaan sisälokasuojaa, lähinnä pohjaanlyöntikumin kohdalta kun otti vanne kiinni ulosjoustossa. Taasen kun kokeilin pienempää ET:tä(0), niin otti rengas kiinni sisälokasuojan ulkoreunaan. Toinen tarkka paikka on taka kallistuksenvakaaja, johon myös on aikas pienet välykset. Taka-akselisto on niinkuin tiedät, kumien varassa ja tiukoissa kaarteissa liikkuu hieman sivusuunnassa, joten älä yritä mitään liian tarkkaa tehdä.

T:A.
Tänks A, :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla oli kokeeksi W109:ssä 8x16 ET11:

Kuva

Takapää oli vähän liian korkea tuossa kuvaa ottaessa. Säädin sittemmin korkeutta siten että aivan pieni negatiivinen camber tuli.

Kuva

Ja olihan tuo keulakin korkealla silloin:

Kuva

Renkaat oli 225/50 ZR 16. Nythän minulla on 205 leveät :)

Kuva

Ehkä se ysituumainen olisi paras taakse mutta millaisen kumin sinne saa mahtumaan?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

A kirjoitti:Tervehdys Johannes.

Toi pystärin takapyöräkotelo ja 10" vanne, on aika haasteellinen yhdistelmä. Lähinnä sen osalta, että minkälaisen renkaan ajattelit laittaa, ettei näyttäisi liian tuuninkilta. Mulla on takana 225/50R16 renkaat, ja 9" vanteet ET muistaakseni 13(ET ei ihan varma). Noiden kanssa jouduin jo muokkaamaan sisälokasuojaa, lähinnä pohjaanlyöntikumin kohdalta kun otti vanne kiinni ulosjoustossa. Taasen kun kokeilin pienempää ET:tä(0), niin otti rengas kiinni sisälokasuojan ulkoreunaan. Toinen tarkka paikka on taka kallistuksenvakaaja, johon myös on aikas pienet välykset. Taka-akselisto on niinkuin tiedät, kumien varassa ja tiukoissa kaarteissa liikkuu hieman sivusuunnassa, joten älä yritä mitään liian tarkkaa tehdä.

T:A.
Tähän Artsin neuvoon vielä. Pähkäilin noita tuumia ja eeteitä esimerkkinä myös pystäriin kovasti halutut 16" 5-spoke AMG Pentat, eteen 8" ET 11 ja taakse 9" ET 0.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jaahas, Karralta tulikin vinkkiä kuvien kera, kiitos :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14

minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
KuvaKuvaKuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14

minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_43.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_41.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_42.jpg] ][/url]
Tää näyttääkin sopivalta. Ilmeisesti takana ei ole spacereita?

Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Niin vielä, yks juttu meinas unohtua; liittyykö termostaattikotelon vieressä oleva kuvan "iskunvaimennin" jotenkin moniurahihnan kiristykseen tms.?

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Engine_compartment__belt_tensioner_shock_zps1647c1fa.jpeg] ][/url]

Yläpäässä on selvästi välystä, heiluu kun sormella liikuttaa sivusuunnassa. Mikä merkitys tällä iskarilla on ja pitääkö se vaihtaa ko. välyksen vuoksi?
Saisiko tähän lisäopastusta?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Mersun vanhoissa esim. w110:n 13" vanteissa "pillerit" on kiinni kupukantaruuvien mallisilla niiteillä, 3kpl. Samalla systeemillä ne saa kiinni muihinkin vanteisiin, eli m8 kupukannoilla. Ruuvi pitää olla oikealla etäisyydellä keskipisteestä ja sopivan syvällä, jotta kapselin sisäreunan huuli pysyy ruuvin kannan alla. Kupukannan yli taas huuli liukuu helposti paikalleen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
Asia selvä. Otin irti ja totesin, että vaimentaa hyvin. Ainoastaan yläpään pusla oli huono. Leikkasin kumiputkesta sopivan palan ja asensin takaisin. Eiköhän tuo hetken pelaa.

@unski, kiitti neuvosta :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

hismajestics kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
Asia selvä. Otin irti ja totesin, että vaimentaa hyvin. Ainoastaan yläpään pusla oli huono. Leikkasin kumiputkesta sopivan palan ja asensin takaisin. Eiköhän tuo hetken pelaa.
/quote]
Eiköhän se pelaa noinki. Itellä kolisi tuo iskari kokoajan :) tässä 3.0 m104 koneessa tää kiristin on erillainen. semmonen vulkanoitu kumi. Näissa uudemmissa (280 ja 320) on vissii jousikuormitteinen kiristäjä. Siihen tarvitaan enemmän juuri tuota iskaria.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Mr300 kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Mr300 kirjoitti:Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
Asia selvä. Otin irti ja totesin, että vaimentaa hyvin. Ainoastaan yläpään pusla oli huono. Leikkasin kumiputkesta sopivan palan ja asensin takaisin. Eiköhän tuo hetken pelaa.
Eiköhän se pelaa noinki. Itellä kolisi tuo iskari kokoajan :) tässä 3.0 m104 koneessa tää kiristin on erillainen. semmonen vulkanoitu kumi. Näissa uudemmissa (280 ja 320) on vissii jousikuormitteinen kiristäjä. Siihen tarvitaan enemmän juuri tuota iskaria.[/quote]
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14

minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_43.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_41.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_42.jpg] ][/url]
Tää näyttääkin sopivalta. Ilmeisesti takana ei ole spacereita?

Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sergey kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.
Samaa mieltä vallan ehdottomasti mainitusta rengas-vanneyhdistelmästä! Omaan silmään näin vanhaan kärryyn jo 8-tuumaisellekin 205 on turhan kapea kumi; W124:ssä mulla on niin, enkä siihen kyllä yhtään kapeampaa enää laittaisi. Ei sillä, etteikö moni olisi niinkin tehnyt. By the way, ei taida tästä tiedosta paljoa hyötyä olla, mut laitetaan nyt kuitenkin... Takana 8x16 ET11 225/50R16 ja edessä 7x16 ET23 205/55R16 näyttää tähän sinun autoosi nähden seuraavan sukupolven laitteessa tämmöiseltä:

Kuva

Mitä tulee tuohon hihnankiristimeen, niin en tiedä, onko tämä sovellettavissa suoraan näihin bensakoneisiin, kun en niistä tiedä sitäkään vähää kuin dieseleistä. Mutta... Dieseleissä nuo tapaavat kulua väliksi ja sen jälkeen alkavat varsinkin pienemmillä kierroksilla pitää ensin pientä pärinää ja sitten lopulta kulumisen edetessä melko massiivista pärpätystä. Isot pojat ovat kertoneet, että jos ei sille mitään tee, niin ennen pitkää yleensä tärinä rikkoo moottorista jotakin muutakin. Muistelisin, että ohjaustehostimen pumpun kiinnitys moottoriin (nimenomaan moottorin puolelta) on yksi niistä kohteista. Varmaan se tuolla tehdyllä korjauksella on ihan ok, mutta voi olla hyvä idea vähän seurailla, ettei se ala pitää mitään ylimääräisiä meteleitä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14

minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_43.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_41.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_42.jpg] ][/url]
Tää näyttääkin sopivalta. Ilmeisesti takana ei ole spacereita?

Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.
Nozki kirjoitti:
Sergey kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.
Samaa mieltä vallan ehdottomasti mainitusta rengas-vanneyhdistelmästä! Omaan silmään näin vanhaan kärryyn jo 8-tuumaisellekin 205 on turhan kapea kumi; W124:ssä mulla on niin, enkä siihen kyllä yhtään kapeampaa enää laittaisi. Ei sillä, etteikö moni olisi niinkin tehnyt. By the way, ei taida tästä tiedosta paljoa hyötyä olla, mut laitetaan nyt kuitenkin... Takana 8x16 ET11 225/50R16 ja edessä 7x16 ET23 205/55R16 näyttää tähän sinun autoosi nähden seuraavan sukupolven laitteessa tämmöiseltä:

Kuva

Mitä tulee tuohon hihnankiristimeen, niin en tiedä, onko tämä sovellettavissa suoraan näihin bensakoneisiin, kun en niistä tiedä sitäkään vähää kuin dieseleistä. Mutta... Dieseleissä nuo tapaavat kulua väliksi ja sen jälkeen alkavat varsinkin pienemmillä kierroksilla pitää ensin pientä pärinää ja sitten lopulta kulumisen edetessä melko massiivista pärpätystä. Isot pojat ovat kertoneet, että jos ei sille mitään tee, niin ennen pitkää yleensä tärinä rikkoo moottorista jotakin muutakin. Muistelisin, että ohjaustehostimen pumpun kiinnitys moottoriin (nimenomaan moottorin puolelta) on yksi niistä kohteista. Varmaan se tuolla tehdyllä korjauksella on ihan ok, mutta voi olla hyvä idea vähän seurailla, ettei se ala pitää mitään ylimääräisiä meteleitä.
Pitää vähän mietiskellä näitä ET-lukuja vs. rengaskokoja. En ole lainkaan kartalla koko hommasta... :?

Juttelin Vannepajan Esa Mäkelän kanssa eilen ja tuon aikaisemmin linkittämäni MB:n peltivanteen kaltaista tässä ollaan nyt tekemässä. Silleen kuitenkin, että venttiili tulee etupuolelle. Eteen 8x16 ja taakse 9x16. Jos eteen tulisi esim. ET 20 ja taakse ET11, niin olenko oikeilla jäljillä? Ja sitten ajattelin, että eteen käyttäisin nuo hyllyssä olevat 205/55 Contit ja taakse pitäisi varmaan hommata leveämmät ja matalammat. 50-sarjan 225?

Ainakin Nozkin hienossa Coupessa näyttää hyvältä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

huomaa että nozkin autossa on tuumaa kapeammat vanteet. Eli teoriassa tarvisit siis 25mm leveämmät kumit joka nurkkaan että sama lookki säilyy. ET lukemat on aika hyvät mitä olette suunnitelleet. Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0 joten tuo et lienee voisi olla myös pienempi. Varsinkin ysituumaisen kanssa se on jo tosi tarkka sovitus! Joten laita nuo sinun itse suunnitelmasi ET jos ne sopii, niin hyvä, jos ottaa iskariin tms. kiinni, niin laitat 10mm spacerit ja siten saat AMG spekseillä.

Siis näillä spekseillä teetät vanteet:
eteen: 8x16et21
taakse: 9x16et10

Jos ne ei sovi, niin ne luultavasti ottaa sisäreunasta kiinni iskariin ja/tai raidetankoon tms. Joten sitten 10mm spacerit väliin
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Arvelin tuossa aikaisemmin, että on tullut pieni mittavirhe moottorin ja laatikon uusien kiinnitysten kanssa. Eilen totesin, että laatikko on liian lähellä kardaanitunnelia. Mitat tuli otettua vanhoilla tukikumeilla ja uudet ovat ainakin 10mm korkeammat.

Tänään otin silmän käteen ja huomasin, että W124 laatikon poikkituki (joka nyt pultattuna kiiinni) ja pystärin samainen ovatkin pikkasen erilaisia (jäi parempi kamera himaan mutta tästä varmaan selviää erot).

Kuva

W124 tuki vaikuttaa muodoltaan olevan "vaaterissa" ja pystärin taasen ei.

Noin nopeasti katsottuna pystärin poikkituen kiinnitys on toisella puolella n. 30mm "korkeammalla" kuin toisella.

Kuva

Syy miksi tuo pystärin poikkituki skipattiin ja W124 otettin käyttöön on tässä.

Kuva

Kuva

W124 tukikumi ei suoraan mahdu pystärin poikkituen "sisään" vaikkakin kiinnitykset sopivat.

Kuva

Ajatus on nyt muotoilla pystärin poikkitukea silleen, että W124 tukikumi saadaan mahtumaan koloonsa. Silleen saattaa laatikon pää laskeutua tarpeeksi, niin ei tarvitse lähteä moottorin kiinnityksiä muokkaamaan uudestaan. Let's see :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:huomaa että nozkin autossa on tuumaa kapeammat vanteet. Eli teoriassa tarvisit siis 25mm leveämmät kumit joka nurkkaan että sama lookki säilyy. ET lukemat on aika hyvät mitä olette suunnitelleet. Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0 joten tuo et lienee voisi olla myös pienempi. Varsinkin ysituumaisen kanssa se on jo tosi tarkka sovitus! Joten laita nuo sinun itse suunnitelmasi ET jos ne sopii, niin hyvä, jos ottaa iskariin tms. kiinni, niin laitat 10mm spacerit ja siten saat AMG spekseillä.

Siis näillä spekseillä teetät vanteet:
eteen: 8x16et21
taakse: 9x16et10

Jos ne ei sovi, niin ne luultavasti ottaa sisäreunasta kiinni iskariin ja/tai raidetankoon tms. Joten sitten 10mm spacerit väliin
Mainiota Sergey, kiitos :) Ja noilla 205/55 eteen ja 225/50 taakse renkailla?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ne olisi renkaat jotka minä laittaisin, miten laki sallii? eikö STRO pakottaisi 215 ja 235 ellei 245?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Ihan vaan taas huomiona, katotko yhtään kardaani linjaa?
Kyllähän se siel pyörii mutta rättiniveliä/kannatin laakeria saattaa mennä joutuin jos ei ole linjassa.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:ne olisi renkaat jotka minä laittaisin, miten laki sallii? eikö STRO pakottaisi 215 ja 235 ellei 245?
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? :?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Ihan vaan taas huomiona, katotko yhtään kardaani linjaa?
Kyllähän se siel pyörii mutta rättiniveliä/kannatin laakeria saattaa mennä joutuin jos ei ole linjassa.
Hyvä huomio. Kardaanilinja oli kohdallaan ekassa sovituksessa vanhoilla kumeilla. Samoin nyt, mutta tällä kertaa paketti hiukkasen liian korkealla. En osaa vielä sanoa meneekö kardaanilinja llian vinoon jos pelkkää etupäätä tiputtaa... Katsotaan ja mitataan.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja karra »

hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:ne olisi renkaat jotka minä laittaisin, miten laki sallii? eikö STRO pakottaisi 215 ja 235 ellei 245?
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? :?
Ainakin rengasliikkeet seuraa tuota normia eli lakia. Siinä sanotaan sopivat renkaan leveydet tietyn levyisille vanteille. Virallisesti rengsalikkeet ei saa laittaa ali-tai ylimittaisia kumeja vanteelle. Tai sitten tehdään virka-ajan ulkopuolella ja ilman kuittia :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin STRO ei ole laki vaan suositus, mutta koska katsastusmiehet yms. noudattaa sitä kuin lakia, niin käytännössä se o pakko olla niiden mukainen. Mutta nykyään on rengaskokoja jotka ei ole STRO mukaisia, mutta silloin sinun tulee todistaa katsurille että renkaan valmistaja hyväksyy ko. vanteen ko. renkaalle.

Mutta sinuna en välittäisi asiasta, sinulle tulee levitetyt peltivanteet eikä nekään ole lailliset 8) tarvit katsastukseen perusrenkaat.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vielä noihin renkaisiin ja vanteisiin liittyen; täällä on aika kivasti infoa.

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Alareunassa olevista vetovalikoista kun valitsee omistamansa vanteen koon, niin saa selville, mitkä renkaat ko. vanteelle STROn mukaan saa laittaa. Ja rengaslaskurilla hyvästi saa myös laskettua renkaiden halkaisijioita, jos tykkää verrata, milla tuumakoolla + leveydellä + profiililla saa vastaavan halkaisijan renkaalle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja epk »

ja jos niistä pikkuvenyistä haluu lailliset, hommaa falkenin renkaat, pääpiirteittäin falken sallii 0.5" leveemmälle vanteelle renkaat kuin mitä STRO.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:...Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0...
Nämäkö ovat ko. vanteet?

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo nuo just.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:joo nuo just.
Eikös tämä sitten tarkoita, että suunnitelluissa peltivanteissa eteen voisi laittaa 16" ET11 ja taakse 16" ja ET0... :?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vaihteensiirtäjien tangot ovat hiukkasen liian pitkiä. Miten olisi fiksuinta lähteä oikeaa mittaa etsimään? Missä asennossa tulee kepinpään tankojen olla tms.? Näissä kuvissa vaihteet ovat vapaalla.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin