Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Elikkä ois nyt migillä tarkotus saaha katkennut kansipultti pois lohkosta hitsaamalla siihen mutteri päähän. En kuitenkaan koskaan ole hitsannut mitään autossa kiinni olevaa, vaan aina mm. pakoputket ja muut osat irroittanut ja hitsannut pöydän ääressä. En ole sähkömies enkä liiemmin metallityöläinenkään, enkä siis viitsi polttaa autoa tai hajottaa sähkölaitteita kysymättä että mihin laitan maakaapelin ja tarvitseeko autosta ottaa irti akkua tai muuta vastaavaa joka voisi ottaa itseensä? Pulttiin minä maapiuhan laittasin mutta kun on vaan reilu sentti sitä tynkää jälellä niin eihän siihen mahu laittaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
MIG:llä ei kannata juuttunutta pulttia hitsailla. On olemassa erikoispuikkoja, jotka on tarkoitettu juuri tuohon tarkoitukseen. Hyvän tuloksen saa myös 48.00 puikolla ja heti hitsauksen jälkeen herättelee vähän vasaralla. Sopivan kokoisen mutterin M14 esimerkiksi hitsaat puttiin kiinni.
Riittää kun otat akun miinus (-) kengän irti. Hitsausmaadoituskaapelin voit laittaa mutteriin kiinni.
Muista antaa hitsausken jäähtyä kunnolla ennekuin alkaat vääntämään .
Riittää kun otat akun miinus (-) kengän irti. Hitsausmaadoituskaapelin voit laittaa mutteriin kiinni.
Muista antaa hitsausken jäähtyä kunnolla ennekuin alkaat vääntämään .
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Kikkakolmosena vielä aluslevy mutterin alle Migillä jos haluaa hitsata, pitää koneesta löytyä tehoja + 250 A.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Alumiinilohkosta olen irroittanut katkenneen pultin ihan vaan MIG:illä kasvattamalla pultin päähän tappia kunnes saa tongeilla kiinni.
Hitsi ei tartu alumiiniin ja lämpö auttaa myös, anna jäähtyä ennen kuin väännät auki.
Hitsi ei tartu alumiiniin ja lämpö auttaa myös, anna jäähtyä ennen kuin väännät auki.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Vinkki vastaisuuden varalle. Vastakierrehylsysarja. Maksaa sen muutaman kympin ja on oiva kampe kun pitää irrottaa mutteri tai pultti semmosesta paikasta ettei ole mahdollisuutta käyttää lämpöä tai hitsata. Mm. kaverin Audista olen tuommosella hylsyllä irrottanu täysin pyöreän lukkopultin(vähän eri lujuutta kun harakiripultit) koska avain oli kadotuksen tiellä ja piti kiiruusti vaihtaa rengas tienpäällä.
Viimeksi muokannut BTriker, Ke 30.10.2013 20:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Vasaralla räväkkä isku siihen pultintynkään ja sitten laadukkaalla pinnapulttiavaimella pois.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Jos ei tynkää ole koboltilla reikä ja vastakierretapilla. Yllätykseksi jopa IKH:n "halpasarja" toimiisompio kirjoitti:Vasaralla räväkkä isku siihen pultintynkään ja sitten laadukkaalla pinnapulttiavaimella pois.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Älä hitsaa pinnapulttia, jos ei oo ihan pakko. Pinnapultti saattaa karkaistua todella kovaksi ja sitten sitä ei saa enää edes vastakierresarjalla irti, kun mikään terä ei pure siihen kunnolla. Kaverin porschesta irroiteltiin katkenneita pakosarjan pultteja. Ensimmäinen lähti hitsauskikalla irti. Hitsasin tigillä täytettä ensin pultin päähän semmosen jatkon, jolla pultti saatiin kannen tasalta mutterin yläreunaan asti.Sitten hitsasin mutterin kiinni täytteeseen. Seuraava pultti yritettiin irroittaa samalla taktiikalla, mutta se menikin sitten katki mutterin juuresta. Sitten koitettiin porata, mutta hyvät hss-terät eivät purreet ollenkaan tuohon kannessa olevaan pulttiin. Tilalle kobolttiterä ja sillä saatiin hirveän ähräämisen jälkeen porattua pultti ontoksi. Loppuja ei sitten enää hitsattu vaan porattiin vastakierreterillä kokoa vähitellen kasvattaen. Lopulta ne pätkät tuli sieltä ulos.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Vastakierre tappikin on perseestä mutta oikea kuusioboori irroitus ..mikä lie nimeltään on paras.eli porataan sarjan terällä reikä ja lyödään sinne sitään tappi jossa on harjat ,kuusi isommat ja terävät jotka ottavat reikään tiukasti...sitten päälle tulee niihinharjaksiin sellainen holkki mutteri joka putoaa katkenneen osan päälle ja eikun vääntöä..kyllä lähtee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Tuo IKHoon sarja laittoi yllätyksen (positiivisessa mielessä).atlas kirjoitti:Vastakierre tappikin on perseestä mutta oikea kuusioboori irroitus ..mikä lie nimeltään on paras.eli porataan sarjan terällä reikä ja lyödään sinne sitään tappi jossa on harjat ,kuusi isommat ja terävät jotka ottavat reikään tiukasti...sitten päälle tulee niihinharjaksiin sellainen holkki mutteri joka putoaa katkenneen osan päälle ja eikun vääntöä..kyllä lähtee.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Kyllä kyllähän vastakierretappikin on jees kunhan ei kokeile liianpienellä tapilla isoapulttia ja kun katseaa niin se on sitten siinä.
Toisekseen vastatapilla ei saa kun aukaistua kun tolla tähtitapilla sitä voi nitkuttaa ees,taas.
Ja eiköhän se pultin kovuus ,missä se on poikki materiaalissa,pultin koko ,ja syöpyneisyys ruosteisuus kuiten määrää lähteekö se etes millään irti.
Luulisi kyllä kansi pultin lähtevän jos sentti näkyy niin pienillä putki pihdeillä tai lukko pihdeillä kun liottelee sitä..tai eikun taas punaiseksi ja heiluttelemaan kun huonoa hammasta.
Toisekseen vastatapilla ei saa kun aukaistua kun tolla tähtitapilla sitä voi nitkuttaa ees,taas.
Ja eiköhän se pultin kovuus ,missä se on poikki materiaalissa,pultin koko ,ja syöpyneisyys ruosteisuus kuiten määrää lähteekö se etes millään irti.
Luulisi kyllä kansi pultin lähtevän jos sentti näkyy niin pienillä putki pihdeillä tai lukko pihdeillä kun liottelee sitä..tai eikun taas punaiseksi ja heiluttelemaan kun huonoa hammasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
VastakierreTAPPI ei ole hyväksi oikein kunnolla jumineeseen pulttiin kuten atlas mainitsikin. Sitä ruuvatessa se vain laajentaa sitä pulttia ja on vielä entistä enemmän tiukassa.
Mitään porailuja ei tartte, kun pyöräyttää tuolla edellä mainitsemallani hylsyllä pultin irti jos vain sen pää on tasosta hieman ylhäällä. Puree sata varmasti pinnapulttiin kuin voihin ja "hieman" halvempi ja monikäyttöisempi sarja harrastelijan hommata kuin nuo lyöntitapit, vaikkakin ovat kyllä hyviä.
Mitään porailuja ei tartte, kun pyöräyttää tuolla edellä mainitsemallani hylsyllä pultin irti jos vain sen pää on tasosta hieman ylhäällä. Puree sata varmasti pinnapulttiin kuin voihin ja "hieman" halvempi ja monikäyttöisempi sarja harrastelijan hommata kuin nuo lyöntitapit, vaikkakin ovat kyllä hyviä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Minkä hintaine oli tollanen vastakierre hylsy satsi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Pikainen kuukletus:atlas kirjoitti:Minkä hintaine oli tollanen vastakierre hylsy satsi?
Biltemassa 9kappaleen sarja maksaa 54,90e(tämä sarja on erilainen, enkä tiedä onko saman vahvuista tavaraa. Saattaa olla.)
IKH:lla näkkyy olevan sama sarja mikä minulla on 159e
http://www.ikh.fi/IKH7229_VASTAKIERREHY ... _1_2_____P" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja Virtasenkauppa myy samaa sarjaa 134,40e
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1027 ... _4ja-1_2-s" onclick="window.open(this.href);return false;
Ebaystä "Twist socket set" hakuun ja jo löytyy.
Esim. http://www.ebay.com/itm/Kraftmann-10-Pi ... 58a60a7e80" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse maksoin reilusti alle satasen tuosta IKH:n ja Virtasenkaupan isosta sarjasta muutama vuosi sitten ihan kuitin kanssa ja sarja on edelleen käytössä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Näky olevan kuvakin vielä tallessa siitä lukkopultista kun lähti auki. Näkkyy jälet kun hylsä purassu ja tuo aikaisemman viestin ensmäinen kuva on hylsystä avaamiseen jälkeen.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Moottoreiden ja kone-elimien pultit eivät karkene hitsattaessa.Mänis kirjoitti:Älä hitsaa pinnapulttia, jos ei oo ihan pakko. Pinnapultti saattaa karkaistua todella kovaksi .......
On kaukana hiilipitoisuuden ja muiden lisäaineiden karkenevuuden rajasta. MIG:llä ja TIG:llä ei saada riittävää tunkeumaa perusmateriaaliin, joten ainut luotettava konsti on hitsata tasasuuntaajalla ja erikoispuikolla tai 48.00 yleispuikolla.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Ottaa muuten hyvin kiinni semmoset pultinirrotukseen tarkoitetut hitsipuikot. Monesti joutuu migillä muutaman mutterin hitsaamaan ennen ku lähtee. Oli yks mutteri jämähtäny kuorma-auton tankin pantaan niin ettei norsupyssylläkään auki. Sitten katkasin pannan ja hitsasin kyseisellä puikolla uuden mutterin sen toisen mutterin päähän ja hyvin lähti kierretangon pätkä irti. Tarvitsin sen pannan erikoismutterin ehjänä.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Keskustelun monipuolisuudesta päätellen keinoja ja mielipiteitä on paljon, hyvä niin. Itse kuitenkin migillä räkäsin mutterin pultinjämän päähän ja lähti hyvin irti. Vastakierretappeja on haukuttu paljon niin jätin sen vaihtoehdon kokonaan pois. Reilun 500 euron budjetti alkaa olla kokonaan kulunut osiin ja oheistarvikkeisiin, joten ei aivan noin hienoihin laitoksiin ollut mahdollisuuksia, migi kun löytyi jo tallin nurkasta valmiiksi Kiitos taas loistavasta aktiivisuudesta ja hyvistä vastauksista.
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Ei se pultti ollutkaan sitten kovin juntturassa kun MIG:llä hitsaamalla sai pitävän liitoksen pulttiin.Mau5trap kirjoitti:Itse kuitenkin migillä räkäsin mutterin pultinjämän päähän ja lähti hyvin irti.
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Usein liitoksen lujuutta/sitkeyttä merkkaavampi tekijä on lämpö. "Ei jumissa, koska MIG:llä hitsaamalla sai....", miksei saisi pitävää liitosta??Mesemies89 kirjoitti:Ei se pultti ollutkaan sitten kovin juntturassa kun MIG:llä hitsaamalla sai pitävän liitoksen pulttiin.Mau5trap kirjoitti:Itse kuitenkin migillä räkäsin mutterin pultinjämän päähän ja lähti hyvin irti.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Tätä olen itsekin menestyksellä käyttänyt.klonksvaagen kirjoitti:Kikkakolmosena vielä aluslevy mutterin alle Migillä jos haluaa hitsata, pitää koneesta löytyä tehoja + 250 A.
Aluslevy on migillä paljon helpompi saada pitävästi katkenneen pultinkantaan kuin mutteri, koska tällöin pultin kanta on paremmin esillä (eikä syvällä mutterin reiässä). Aluslevyyn on sitten jo helppo hepata mutteri ulkokehästään kiinni.
Virrantarve toki riippuu myös pultin halkaisijasta. 150 A on hyvin riittänyt omiin irroituksiini. Isolla virralla sulaa paremmin kiinni katkenneeseen kantaan ja lisäksi pulttiin saadaan enemmän lämpöä, mikä auttaa etenkin ruosteisen pultin irrotuksessa. Ennen vääntämistä kannattaa antaa pultin jäähtyä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Nimenomaan, kun malttaa antaa pultin jäähtyä riittävästi tai "jäähdyttää" keinotekoisesti niin pultti yleensä tuossa vaiheessa on "elänyt" ja irroitus onnistunee helposti.paloviita kirjoitti: Isolla virralla sulaa paremmin kiinni katkenneeseen kantaan ja lisäksi pulttiin saadaan enemmän lämpöä, mikä auttaa etenkin ruosteisen pultin irrotuksessa. Ennen vääntämistä kannattaa antaa pultin jäähtyä.
Tuohon MIG-sauman pitävyyteen tai sen puutteeseen en saanut vastausta vielä. Yhtälailla keppi-tai lankakone kone käy.
jos taasen natsa on katkennut reikäänsä syvemmälle tai aivan tasalla niin "ulosvetopuikolla" kasvatusta riittävästi, että saa mutteria/prikkaa liimattua kiinni.
Ko. kepit ovat melko hintavia mutta monasti ovat maksaneet itsensä takaisin.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Tukala kirjoitti:Usein liitoksen lujuutta/sitkeyttä merkkaavampi tekijä on lämpö. "Ei jumissa, koska MIG:llä hitsaamalla sai....", miksei saisi pitävää liitosta??Mesemies89 kirjoitti:Ei se pultti ollutkaan sitten kovin juntturassa kun MIG:llä hitsaamalla sai pitävän liitoksen pulttiin.Mau5trap kirjoitti:Itse kuitenkin migillä räkäsin mutterin pultinjämän päähän ja lähti hyvin irti.
Hitsauksen filosofiasta senverran, että MIG/MAG - menetelmällä hitsaus lyhytkaari alueella on ns. kylmä hitsi...välikaari ja kuumakaari -alueella hitsin raekoko taas kasvaa ja liitoksesta tulee hauras.
Ainut hyvä lopputulos tässä tapauksessa on puikkohitsaus, jossa ko.menetelmässä magneettinen puhallus auttaa paremman tunkeuman perusmateriaaliin ja sekoittumissuhde on hyvä.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Välikaari===kylmäsilta..koska hitsus on nopea toimenpide.
Muutenkin se sinne pulttiin on vaikeasti tunkeutuva kun yleisesti mutterit tai aluslevyt on jotain korroosionsuojaa päällä tai kierteessä joka pitäisi poistaa.Jostain 10mm pultistakin on hyvä jos saa 7-8mm hitsauspaksuutta ohuimmasta kohtaan.
Muutenkin se sinne pulttiin on vaikeasti tunkeutuva kun yleisesti mutterit tai aluslevyt on jotain korroosionsuojaa päällä tai kierteessä joka pitäisi poistaa.Jostain 10mm pultistakin on hyvä jos saa 7-8mm hitsauspaksuutta ohuimmasta kohtaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Lämmittäkää popparit valmiiksiMesemies89 kirjoitti:Tukala kirjoitti:Usein liitoksen lujuutta/sitkeyttä merkkaavampi tekijä on lämpö. "Ei jumissa, koska MIG:llä hitsaamalla sai....", miksei saisi pitävää liitosta??Mesemies89 kirjoitti:Ei se pultti ollutkaan sitten kovin juntturassa kun MIG:llä hitsaamalla sai pitävän liitoksen pulttiin.Mau5trap kirjoitti:Itse kuitenkin migillä räkäsin mutterin pultinjämän päähän ja lähti hyvin irti.
Hitsauksen filosofiasta senverran, että MIG/MAG - menetelmällä hitsaus lyhytkaari alueella on ns. kylmä hitsi...välikaari ja kuumakaari -alueella hitsin raekoko taas kasvaa ja liitoksesta tulee hauras.
Ainut hyvä lopputulos tässä tapauksessa on puikkohitsaus, jossa ko.menetelmässä magneettinen puhallus auttaa paremman tunkeuman perusmateriaaliin ja sekoittumissuhde on hyvä.
Filosofin, enkä tarkoita sitä valtakunnanvilosovia Himasta. Miten menee mig tahi mag hitsaus valurautaan esimerkkinä ruustukki...
Tuosta sanovat jottei kannata mikillä, ei vaan migillä koittaa.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Mikin kuin puikonkin ..perus kovuus jota käytetään on 48.oo ja kyllä sen pitää riittää mutta lämpöä pitää olla että perus aine sulla kuin mutterikin mutta kun se täyttyy nopeasti ja ei ole aikaa pitkään hitsata.
Muutenkin tollanen kanteen katkennut pultti kyllä lähtee helpolla mutta otapa jo ku joka on suoraan ulkoilmaan,suolaan ja kosteaan yhteydessä niin sitten tapellaan...
Muutenkin tollanen kanteen katkennut pultti kyllä lähtee helpolla mutta otapa jo ku joka on suoraan ulkoilmaan,suolaan ja kosteaan yhteydessä niin sitten tapellaan...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Hitsauksen filosofiaa vielä senverran, ettei kaarihitsaus ole nopeuskilpailulaji.
Kyseisissä hitsausmenetelmissä on määräävänä tekijänä kaarienergia, jolla taataan liitoksen lujuus.
Kyseisissä hitsausmenetelmissä on määräävänä tekijänä kaarienergia, jolla taataan liitoksen lujuus.
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Ei se nopeus laji olekaan mutta on mutterissa tai prikassa vähän lisäaine tarvetta ja se kyllä riittävä määrä tulee siihen heti tai kohta hitsautuu kannen pintakin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Hitsausneuvot tarpeen, katkenneen pultin poisto.
Jaahas,..
Tätä hieman osasin odottaa...
Väitän että jokunen "kilo" on kokemusta takana aivan fyysisesti poltettuna ja sulatettuna ilman filosofoinnin tarvetta.
Se, että "tiedetään" mm. kirjasta opiskelemalla miten liitos tulisi tehdä jotta tarpeelliset kriteerit täyttyvät on aivan toinen maailma kuin karu todellisuus.
Näitä lujuusopin, materiaali- ja hitsaustekniikan tietäjiä löytyy kyllä, aina.
Samat asiat olen aikanani kirjoista opiskellut, mutta vuosien kokemusperäinen fakta osoittaa useasti toisaalle.
Vähän sama kuin kirjoittaisin vihkoon miten 45 asteen putkisauma on hitsattava saadaksesi "luokan" , tai pystyrailo. Ei vain tahdo onnistua vaika miten lukisi.
Samapa tämä, kannen pultit tuskin koskaan niin kiinni etteikö irtoaisi.
Toinen tarina on 10-20-vuotta suolassa lionneet ihanaiset irvistelijät.
Tätä hieman osasin odottaa...
Väitän että jokunen "kilo" on kokemusta takana aivan fyysisesti poltettuna ja sulatettuna ilman filosofoinnin tarvetta.
Se, että "tiedetään" mm. kirjasta opiskelemalla miten liitos tulisi tehdä jotta tarpeelliset kriteerit täyttyvät on aivan toinen maailma kuin karu todellisuus.
Näitä lujuusopin, materiaali- ja hitsaustekniikan tietäjiä löytyy kyllä, aina.
Samat asiat olen aikanani kirjoista opiskellut, mutta vuosien kokemusperäinen fakta osoittaa useasti toisaalle.
Vähän sama kuin kirjoittaisin vihkoon miten 45 asteen putkisauma on hitsattava saadaksesi "luokan" , tai pystyrailo. Ei vain tahdo onnistua vaika miten lukisi.
Samapa tämä, kannen pultit tuskin koskaan niin kiinni etteikö irtoaisi.
Toinen tarina on 10-20-vuotta suolassa lionneet ihanaiset irvistelijät.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------