...voi poistaa...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

selvä :thumbup:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja atlas »

M103 ryyppysuutin antaa enmmän tavaraa kuin 230 omansa mutta eiköhän toi nyt jollakin tavalla toimi silti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Ei tuo oma coupe sit ollutkaa nii hyväs kunnos ku mitä piti :D Pirusti sähkövikaa :D
Tonnin parin romuja
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

atlas kirjoitti:M103 ryyppysuutin antaa enmmän tavaraa kuin 230 omansa mutta eiköhän toi nyt jollakin tavalla toimi silti.
:o :wtf: siis ei tähän ole tarkotus laittaa m103 suutinta vaan nykki tuossa kertoi miten jumiutunutta suutinta herkistellään ja hänellä kyseessä oli m103.
CrbN kirjoitti:Ei tuo oma coupe sit ollutkaa nii hyväs kunnos ku mitä piti :D Pirusti sähkövikaa :D
Kuulostaa tutulta :D
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

ite tekniikka muuten ok mut ku valot pimenee joka paikas vuorotellen :D Ekana pimeni sisustasta joka valo, sit lämpömittari noh lämpömittari alko toimii iteksee samoten sisustan valot ni nyt pimeni etuvalot ja toine takavalo :D Toimi ku toinen sumari ja väälil palaa toine lyhkäne himmeesti :D Tiedä oikee mistä alottas tutkimaan :D
Tonnin parin romuja
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

^onko ollut käytössä vai seisonut, tästä oli sulakkeet hapettuneet niin oli kanssa mielenkiintoista kun kaatosateessa pyyhkijä jumittu keskelle lasia, vilkut sekoili yms :D tästäkin muuten hävisi kattovalo jonnekin, mittailin sitä niin virta tulee katkaisijalle vaan ei siitä eteenpäin, katkaisija siis rikki tai päässyt kosteutta kun sitäkin siellä tuntui olevan, ruikki vettä tuosta kattovalon reunasta :crazy: se on tuo kattoluukku niin kiva :wink:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

mesekisti kirjoitti:^onko ollut käytössä vai seisonut, tästä oli sulakkeet hapettuneet niin oli kanssa mielenkiintoista kun kaatosateessa pyyhkijä jumittu keskelle lasia, vilkut sekoili yms :D tästäkin muuten hävisi kattovalo jonnekin, mittailin sitä niin virta tulee katkaisijalle vaan ei siitä eteenpäin, katkaisija siis rikki tai päässyt kosteutta kun sitäkin siellä tuntui olevan, ruikki vettä tuosta kattovalon reunasta :crazy: se on tuo kattoluukku niin kiva :wink:
Käytössä tuo on ollu,en tiedä et onko ihan päivittäisessä mut kuitenkin. Joo pitää noi sulakkeet tsekata läpi kun ehtii ja sen jälkeen varmaa alkaa tutkimaan maadotuspisteitä.
Tonnin parin romuja
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Viimeinkin saatu talavipyörylät mersun alle :thumbup: alumiinivanteet ja nastarenkaat, käytettyjä, Rengaskulmasta töineen 250€ ja pultitkin tuli mukaan, ei paha ainakaan minun mielestä :) On ne vanteet aika rupuset (maali lähtenyt) mutta kyllä nuo mulle kelpaa ja pitää ensi kesänä katsoa jos ne hioisi ja maalaisi.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Tämän näköset nämä talvipyörylät. Kaksi aivan kauheen näköstä ja kaksi vähän parempaa.
Kuva
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Sooda puhallus ja maalaus :) saa nätit
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Mr300 kirjoitti:Sooda puhallus ja maalaus :) saa nätit
Joo tämmöstä oli mielessä, ei vaan ole (vielä) soodapuhallusvehkeitä eikä maaliruiskua :roll: Pitäisköhän hommata se motonetin soodapuhalluslaite josta oli juttua täällä... laittaisko nuo tylsän hopeeksi vai ihan joksikin muuksi :mrgreen:
Ja asiasta toiseen... laittelin tuossa johtoja antennille tai siis yritin, joutuu penkomaan matot ylös että saa herätepiuhan vietyä soittimelle. Siinä kun vähän mattoja nostelin niin ensin huomasin että vänkärin jalkatila on pysynyt suunnilleen kuivana, vaan kun menin sitä takimmaista mattoa nostamaan reunasta, niin sieltähän löyty lisää kosteutta ja pieni homeen tuoksahdus :thumbdown: jos nuo penkois ylös tässä viikonloppuna.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Sitä soodaa menee sit aika reippaasti, ite käyttäisin ehkä ennemmin lasikuulapuhalluksessa tosin ei oo siitäkää tietoo mitä maksaa kun ite sain aikanaa amiksella ilmasiks puhallettua. Kannattaa siittä tuulilasin alareunasta ottaa ne ritilät ylös ja ne vesikanavat putsata kunnolla sieltä, ainakin 190 tuli vedet sisää ja juuriki takajalkatilaan kun olivat tukossa :D
Tonnin parin romuja
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Pääepäilty kosteus ongelmaan on aika selvästi kattoluukku tai siis ne tyhjennysputket joista nozki tuossa aikaisemmin mainitsikin. Tuli nimittäin vettä tuosta katon verhouslevyn välistä kun vähän vauhdikkaammin peruutin. Mitenkäs se lähti irti se verhoilulevy, kattovalo ja aurinkolipat ensin irti vai?
Saako muuten coupeen tuota takajalkatilan mattoa mistä(än), on sen verran huonossa hapessa että turha sitä enää on puhdistaa...
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3823
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

mesekisti kirjoitti:Pääepäilty kosteus ongelmaan on aika selvästi kattoluukku tai siis ne tyhjennysputket joista nozki tuossa aikaisemmin mainitsikin. Tuli nimittäin vettä tuosta katon verhouslevyn välistä kun vähän vauhdikkaammin peruutin. Mitenkäs se lähti irti se verhoilulevy, kattovalo ja aurinkolipat ensin irti vai?
...
Joo, ja taustapeili kanssa pois. Irtoaa vetämällä/vääntämällä siitä runko-osasta taka-alaviistoon ja sen jälkeen sitten tulee esille peilin kiinnike, joka myös poistetaan (kolme ruuvia). Ja sitten kattoluukkua auki (tai no, ennen sen lamppuhässäkän irrotusta pitää tehdä ;) ) ja vielä se kiiltävä ruuveilla kiinnitetty lista pois. Sen jälkeen lähtee verhous irti taaksepäin vetämällä.

Toisaalta, mitä hemmettiä mä näitä tässä selostan, kun siitä on ohjekin olemassa... ;) Tässä:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 68-400.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Putket oli kunnossa, eikä edes kovettuneet. Oli muuten peili vähän tiukassa, lopulta lähti kiinnikkeineen kun ruuvit irtosi/katkesi repäistessä :oops: no ei siinä mitään kuitenkaan hajonnut. Tuli kuitenkin jonkun sortin herääminen/ahaa-elämys, nimittäin nyt vasta tajusin että siinä on kattoluukun edessä semmonen kromilätkä jolla on peitetty katossa olleen antennin reikä :idea: ja se oli vielä huonosti kiinni että on sitä vettä varmaan tullut sieltä.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Nyt on kyllä melkolailla hyvä fiilis 8) ja ihan pikkusen hävettää aloittelijamoka. Kaivoin taas yj:n esille, tutkiakseni että tilaan oikeanlaisen uuden. No siinä kun oli pöydällä yleismittari sopivasti niin ajattelin kopasta sillä vielä sulakkeiden kunnon, kun olivat sellaista mallia ettei oikein varmaa selvyyttä saanut silmällä. No olinhan minä ne katsonut ennenkin ja näyttivät ehjiltä vaan kuinkas ollaakkaan toinen oli palanut :o No eikun äkkiä uusi sulake ja koittamaan; parin sekunnin startilla näpäkästi tulille ilman lämppäriä tai pilottia ja heti vastasi kaasuunkin terhakasti, kun se ennen oli sitä vingutusta ja meinasi hyytyä kun kaasua painoi. Kyllä siinä suupielet venyi korviin asti väkisinkin :D ja loppui abs valon palaminenkin. no nyt jälkeenpäin tietysti tajuan että rikkinäisen sulakkeen takia yj oli poissa pelistä ja ruisku mekaanisella jne, ehkäpä seuraavalla kerralla tunnistan oireet paremmin.
Taisi vedenpaisumuskin helpottaa kun laitoin jonkun idiootin tekemän antenniläpiviennin liimatiivistemassalla kiinni. Ei ole sen jälkeen pisaroita ilmestynyt keskikonsolille vaikka sadettakin on ollut. Niin tuli ne nightbrakeritkin laitettua kun tonen lamppu oli palanut.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Oma taas siinä mallissa et menee kohta projektiksi ja hommaan sierran käyttikseks(taas vaihteeks) :D Yhden paikan saa korjattua ni toine leviää :D
Tonnin parin romuja
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

ihan otin ja pistin pioneerin deh-x9500bt:n tilaukseen :o 199€, lähtöhintahan oli aikanaan kai 279€... ei huaano sanois jorma uotinen :lol: ajattelin että vähän kerrassaan, ensin mankka ja katellaan sitä subia sitten myöhemmin. Saa ainakin radion/cdn yms soimaan kun nyt ei soi mikään ja 2x ~200€ ei tunnu yhtä pahalta kun 1x 400€ :D
Olikohan sitä muuta kerrottavaa... no tuhkakupin mekanismin korjasin kun oli jumissa, oli vaan se lärpäke mennyt pois paikaltaan joka sen lukittaa. Ei kyllä ole mulla käyttöä tuhkakupille, oikeastaan semmonen villi ajatus on pyörinyt että jos saisi sille kohtaa pienen navin, vielä niin että se mekanismi jäisi toimimaan eli pyörähtäisi esiin ja piiloon :shock: taitaa vaan jäädä se koko esteeksi, pitäisi olla tosi pieni. Jostain on lamppu taas palanut tai kosketushärö varmaan jarruvalo kun en yksin löytänyt autoa kierrellessä mitään palanutta. Nyt on kyllä hyvin pelannut, on se vaan mukava kun nätisti tärähtää tulille eikä tarvii vinguttaa :)
Ehkä ainut mikä tällä hetkellä risoo niin nuo turvavyöt kun ei vedä sisään vaan jäävät roikkumaan. Saisikohan siellä jotain vaikka rasvattua tai pystyykö jousta kiristämään, että saisi turvavyön vetäytymään? Keljuttaa kun meinaa vyö jäädä oven väliin roikkumaan. Vänkärin puolen ojentajakin pitää saakelinmoista ruminaa, pyytää ilmeisesti rasvaa sekin.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Nyt olis sitten mankka oottelemassa asennusta. kun osais asentaa :D onko tuossa ISO-liittimessä aina sama järjestys, että vois jostain luntata (vaikka tästä http://www.saares.net/verkkokauppa/?94,iso-liitin" onclick="window.open(this.href);return false;) vai voiko ne vaihdella laitekohtaisesti. Kaiutinjohdot varmaan menee mutta ropleema onkin nämä: Keltainen, musta, oranssi-valk, sin-valk, (vaalean)punainen :roll: sinivalkea haaroittuu ja toisen piuhan päässä on lappu remote control eli kauko-ohjain.
Jos tuosta linkin kaaviosta katsoo niin pitäis mennä näin:
musta: maa
punainen: "päätevahvistimen käynnistysjänniteanto" (?)
oranssi-valk: ei käytössä (???)
sin-valk: moottoriantennin käynnistysjänniteanto
kelt: positiivinen käyttöjännite
Muutenhan nuo olis järkevän oloisesti, mutta mites tuo oranssivalkea ja mersun väreissähän pun ja kelt olis toisin päin, eli voiko tuohon kaavioon luottaa :crazy:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Itse oon laittanu aina punasen ja keltasen yhteen ja suoraan virtaan ni toimii vaikka virratkaan ei oo päällä. Noi värit on noissa liittimissä samat kaikissa mut tosiaan järjestys saattaa vaihtua. Oranssista en osaa sanoo, ikinä sitä en oo tarvinnu :D Sinistä oon vahvarin herätteenä aina käyttänyt paitsi tuossa coupessa kun konttiin meni valmiiks herätepiuha niin en jaksanu sen enempää perehtyä et mistä se on otettu.
Tonnin parin romuja
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3823
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

mesekisti kirjoitti:Nyt olis sitten mankka oottelemassa asennusta. kun osais asentaa :D onko tuossa ISO-liittimessä aina sama järjestys, että vois jostain luntata (vaikka tästä http://www.saares.net/verkkokauppa/?94,iso-liitin" onclick="window.open(this.href);return false;) vai voiko ne vaihdella laitekohtaisesti. Kaiutinjohdot varmaan menee mutta ropleema onkin nämä: Keltainen, musta, oranssi-valk, sin-valk, (vaalean)punainen :roll: sinivalkea haaroittuu ja toisen piuhan päässä on lappu remote control eli kauko-ohjain.
Jos tuosta linkin kaaviosta katsoo niin pitäis mennä näin:
musta: maa
punainen: "päätevahvistimen käynnistysjänniteanto" (?)
oranssi-valk: ei käytössä (???)
sin-valk: moottoriantennin käynnistysjänniteanto
kelt: positiivinen käyttöjännite
Muutenhan nuo olis järkevän oloisesti, mutta mites tuo oranssivalkea ja mersun väreissähän pun ja kelt olis toisin päin, eli voiko tuohon kaavioon luottaa :crazy:
Siistuota, mistä johdoista nyt puhutaan? Niistäkö, jotka tulivat soittimen mukana, ja jotka siis lähtevät soittimen perään tulevalta liittimeltä kahteen ISO-liittimeen? Onhan niistä olemassa melko lailla varmasti kuvaus sen laitteen mukana tulleessa asennusohjeessa?

Se remote control on mitä ilmeisimmin semmoinen, joka ohjaa sekä antennia että tarvittaessa ulkoista vahvistinta. Siksi haaroitus. Jos ihmettelet, mikä on "päätevahvistimen käynnistysjänniteanto" (vai miksi kysymysmerkki sen perässä?), niin se siis käskee laitteen mennä päälle. Mielestäni se on järkevintä kytkeä siihen johtoon, johon tulee jännite silloin, kun virta-avaimen kääntää ykkösasentoon. Se kun lienee koko sen asennon olemassaolon päätarkoitus - monissa autoissahan tuota asentoa ei Mersun tavalla ole ollenkaan. Voi ne tietysti kytkeä niinkin, kun CrbN tuossa edellä ohjeistaa (siis punainen ja keltainen yhteen), mutta noin kun tekee, niin pitää aina erikseen sammuttaa se laite, kun sammuttaa auton ja käynnistää se, kun laittaa autonkin käyntiin. Mielestäni turha vaiva...

Mun omat asennusohjeet ovat tallissa. Voin ne tietty tässä vielä vilkaista, ja laittaa tänne jotain, sit kun talliin asti seuraavaksi pääsen. Mitkä värit sitten autossa ovat ne oikeat, niin sitä en muista. Siitä on netissä niin monta erilaista tietoa, että varmimman vastauksen saa, kun mittaa, mitä millekin piuhalle tapahtuu, kun kääntää virtoja päälle jne. Siitä voi lähteä liikkeelle, että Mersussa ruskea johto tapaa olla maadoitusta. ;) Vai oliko autossa jo DIN-liittimet valmiina jonkun kytkemänä? Alkuperäisenä nimittäin ei ole.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3823
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonni,

kävin tempaisemasta tallista pari lappua, ja tämmöistä tietoa olis tarjolla:

Johdot W124 E 300 Turbodiesel vuosimalli 1994 (ja näissä tosiaan sitten on vuosimallikohtaisia yms. eroja)

- Punainen: jatkuva +12V
- Puna-keltainen: +12V, kun virrat ovat päällä
- Ruskea: maadoitus
- Sininen: Sähköantennin ohjaus, tähän kun syöttää +12V, niin sähköantenni nousee
- Sini-valkoinen: liittyy jotenkin mittarivalojen himmennykseen, mutta en enää itse muista, että miten... Oliskohan ollut niin, että tälle johdolle tulee sitä pienempi jännite, mitä himmeämmälle mittarivalot on säädetty. Tai jotain...

Pioneerin johdot soittimen ja DIN-liittimen (virrat ja ohjaukset, eli osa A) välissä

- Keltainen: Kytke tähän jatkuva +12V
- Punainen: Kytke tähän +12V, joka tulee vain silloin, kun virrat ovat päällä
- Oranssi-valkoinen: Kytke tähän +12V, joka tulee vain silloin, kun valot ovat päällä. Tällä ohjataan soittimen taustavalon himmennystä, eli näyttö himmenee, kun valot tulevat päälle. Aika turha toiminto Suomessa, jossa valot ovat aina päällä...
- Musta: Kytke tähän maa
- Sinivalkoinen: Kytke toiseen haaraan sähköantennin ohjaus ja toiseen ulkoisen vahvistimen käynnistyssignaalijohto

Nythän siinä on sitten liittimet niin, että punaisen ja keltaisen voi vaihtaa ristiin. Tämä tehdään siinä tapauksessa, että auton DIN-liitin on kytketty niin, että punaiselle tulisikin jatkuva +12V ja keltaiselle virrat-päällä-+12V. Tuossa tapauksessa vaan punaisen ja keltaisen liittimet ristiin, niin soitin toimii oikein.

Itse en näissä vanhoissa Mersuissa ole koskaan harrastanut DIN-littimien käyttöä, vaan olen juottanut suoraan soittimen liittimestä johdot auton johtoihini (joista joku aikaisempi asentaja on jo repinyt Mersun alkuperäisliittimet pois). Säästää mukavasti tilaa, kun siellä muutenkin ahtaassa välissä ei ole tilaa vieviä DIN-möhkäleitä ja ylimääräistä johtoa niin paljon. Helpottaa tuota kummasti, kun mulla kaiuttimet eivät ole kytketty soittimeen, vaan ulkoiseen vahvistimeen pelkästään. Ei siis tarvitse soittimen perässä askarrella kaiutinjohtojen tai -liittimien kanssa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Tosi iso kiitos taas kerran nozkille! :thumbup: sehän siinä oli kun ei soittimen mukana tullut minkään sortin kaaviota mistä olisi nähnyt mikä johto on mitäkin :shock: niitä pikaoppaita nyt tietysti oli kymmenellä kielellä. Juurikin sitä pioneerin perästä tulevaa johtonippua tarkoitin, auton johdosta jonkunlainen käsitys olikin. Pitää vielä hommata urospuolinen iso liitin niin saa asiallisesti laitettua. Niin ja siellä ei ole oikein minkään sortin liittimiä, auton johdot sokeripalalla nippuun punaisia johtoja jotka pienillä abikoilla tämänhetkisessä soittimessa kiinni. On ollu taas asentaja hommissa :D pitääkin ottaa ennen-jälkeen kuvat kun saan asennettua.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Selvishän ne piuhat siitä kun aikansa niitä tutkaili. Olivat nimittäin niin kierteellä ja vaikka millä sotkulla että huhhuh ja sitten jotain ylimmäräistä antennijohtoa ja vahvarin herätepiuhaa varmaan ja täysin irrallinen antennijohto(ei ollut missään kiinni). Nuo ohjauspuolen piuhat liittelin urosliittimeen joka sitten tulee soittimen johtosarjaan, kaiutin johdot jäi vielä laittamatta kun ei tuolla pimeessä enää huvittanut äheltää :D Sen verran tässä eroaa nuo auton johdot tuosta nozkin autosta että punakeltainen oli mustakeltainen ja sinivalkoinen(tai siis se mihin soittimen oranssivalk tulee) oli lilavalkoinen. Eikä siellä minusta niin ahdasta ole :roll: eikohän ne liittimet sinne mahdu.
Siellä kun menee muitakin kuin soittimen johtoja, niin kaksi liitintä vähän mietityttää että ovatko karanneet jostain vai liittyvätkö soittimeen. Eli tällainen mihin menee ruskea ja siniharmaa (vai onko se sinivalkea)
Kuva
Ja sitten sellainen outo jossa oli joku peltiläpykkä, siihen taisi mennä sini-ruskea johto :o sille saattoi kyllä olla paikka siellä, pitää päivän aikaan katsoa tarkemmin. Mitenkäs päin noissa mersun kaiutin piuhoissa muuten on + ja -, värit on musta ja vihreä mustalla raidalla? Yleensähän se taitaa olla että raita on miinus, mutta hyvähän se on varmistaa :roll:
jonkunlainen 2000luvun alun JVC olis nyt jouten jos joku tarvii :)
Viimeksi muokannut mesekisti, Pe 06.12.2013 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

No nytten olis soitin ja sähköantenni asennettu, ja arvaatteko mitä? No eihän se antenni inahdakkaan. Eli kusetettiinko minua taas vai olenko asentanut väärin sen antennin :x eräs foorumilainen sen minulle möi ja väitti tietysti toimivaksi... Täällä ei sitten kukaan tiennyt miten tuo kolmenapaisella liittimellä oleva hirschmanni asennetaan? Antennin sisällä menee tosiaan musta, ruskea ja sininen johto ja laitoin sen näin: jatkuva + mustaan, maa ruskeaan ja heräte siniseen. Antennille tulee nyt mustan ja ruskean välille vähän yli 12v, samoin sinisen ja ruskean välille kun radio päällä, mutta mitään ei tapahdu eli antenni ei nouse :(
Sivun 3 alareunassa on kuva antennin liittimestä jos sen perusteella osaisi joku neuvoa.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

mesekisti kirjoitti:No nytten olis soitin ja sähköantenni asennettu, ja arvaatteko mitä? No eihän se antenni inahdakkaan. Eli kusetettiinko minua taas vai olenko asentanut väärin sen antennin :x eräs foorumilainen sen minulle möi ja väitti tietysti toimivaksi... Täällä ei sitten kukaan tiennyt miten tuo kolmenapaisella liittimellä oleva hirschmanni asennetaan? Antennin sisällä menee tosiaan musta, ruskea ja sininen johto ja laitoin sen näin: jatkuva + mustaan, maa ruskeaan ja heräte siniseen. Antennille tulee nyt mustan ja ruskean välille vähän yli 12v, samoin sinisen ja ruskean välille kun radio päällä, mutta mitään ei tapahdu eli antenni ei nouse :(
Sivun 3 alareunassa on kuva antennin liittimestä jos sen perusteella osaisi joku neuvoa.
Oliko antennissa maajohto runkoon. En millään muista? jos on niin onko kiinni?

tommone löyty netistä.. en tiedä onko hyötyä.
http://www.w124performance.com/service/ ... 2-8105.pdf

Edit. ottaa maan vissii tuosta kiinityskohdasta (2sivu osa3)
Edit2: ja uudemmissa oli vissiin oikeen maadutusjohto.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Eipä tuolta selvinnyt että mihin tulee antennissa mikäkin johto :roll: Jollain venäläisellä sivulla oli kytkentäkaaviossa ruskea maahan ja naapurifoorumillakin sanottiin että ruskea on maajohdon väri saksassa. Kehtaisikohan niitä kokeilla toisinpäin vai nouseeko savu...
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Kai sie sulake sitä varten on :D Itellä alko toi moottori pelaamaan samas ku kaikki sulakkeet vaihdoin :D
Tonnin parin romuja
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Nonniin, nyt toimii antenni kun vaihdoin päikseen + ja - :thumbup: Sitten ihmettelin kun ei siltikään kuulu radio, no oli joku ammattimies katkonut ja liittänyt antennijohdon ja päättänyt että ei sitä sisimmäistä lankaa tarvii liittää :wave: no liitos uusiksi vähän paremmin niin jo alkoi kuulumaan. Tuli huomattua että 1: etu kaiuttimien johdot meni ristiin mutta olkoon ja 2: ne tosiaan on aika köhäset ne orkkis kajarit :lol: Voishan sitä joskus sitten suunnitella sitä 5,25" erkkasarjaa joita täällä oli näihin soviteltu :think:
E. Laitetaan nyt tähän ohje jos vaikka joku sattuis tarviimaan, eli:
3-napaisen Hirschmann-sähköantennin jälkiasennus
Huom! Nämä ohjeet toimivat tälle antennille eivätkä välttämättä toimi yleiseti. Käytä omaa harkintakykyäsi, en tietenkään ota vastuuta jos rikot antennisi tai jotain muuta!
Vedä ensin herätevirtajohto soittimen takaa (yleensä sininen tai sinivalkoinen) konttiin jos sitä ei ole valmiina. Ota jostain myös jatkuva +12V, helpointa se on ehkä ottaa tavaratilan valolta. Tässä antennissa liittimestä antennin sisälle meni sininen, ruskea ja musta johto ja ne kytkettiin seuraavanlaisesti
-Siniseen heräte eli +12V joka tulee kun soitin on päällä
-Mustaan maadoitus eli kytketään auton koriin kohtaan josta poistetaan ensin maali
-Ruskeaan jatkuva +12V
Plussan ja miinuksen kytkeminen ristiin ei välttämättä näytä rikkovan antennia eli jos antenni ei nouse voi niitä kokeilla toisinpäin. Itse laitoin johdot antennin päällä olevaan liittimeen sokeripalan pätkillä, ei ehkä järkevää mutta toimii. Kannattaa kuitenkin käyttää parempia liittimiä mahdollisuuksien mukaan. Tässä vielä havainnollistava kuva
Kuva
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w124 230CE käyttisprojekti

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Ekaa kertaa muutamaan päivään ajoin tuolla niin oli käynnistämisen jälkeen/yhteydessä tiputtanut vähän jäähdytysnestettä maahan, pitäiskö huolestua :roll: saattohan se tulla ylivuotoputkesta vaan ei siellä niin paljoa pitänyt olla. No pitää seurata tilannetta, alkaako nesteet vähenemään. Ei se tainnut sen jälkeen enää tiputtaa eikä lämmöt nousseet enempää kuin normaalisti.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Vastaa Viestiin