Kompressoriin lisää tehoa
Kompressoriin lisää tehoa
Löytyykö asiantuntemusta C-sarjalaisen (W203) 200 Kompressorin vm.-00 tehon lisäämisestä. Mielellään valmis firmassa asennettava paketti. Toiveissa olisi saada noin 20-40 KW lisää tehoa ja vääntöä samassa suhteessa. Auto on automaatti, kestääkö laatikko em. suuruisen tehon lisäämisen. Miten käy kulutuksen? Ideoita vastaanotetaan, kiitos...
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Kompressoriinhan saa lisää paineita muuttamalla ahtimen käytön välityssuhdetta niin että ahdin pyörii nopeampaa suhteessa kampiakseliin. Rajoittavana tekijänä on ahtimen valmistajan Eatonin sallima max 14000rpm. Lisäksi hyötysuhde heikkenee korkeammilla kierroksilla ja paineilla.
Mikäli ahdin pyörii jo vakiona nopeasti, niin vaihtoehtona on ahtimen aukkojen avartaminen jolla saadaan hiukan lisää virtausta. Toinen vaihtoehto on suuremman ahtimen asentaminen (esim Eaton M90).
Valitettavasti en osaa sanoa kuka tarjoaa valmiina tehonlisäyspaketteja Kompressorimersuihin. Lastuttamalla en kuitenkaan näe toivottua tehonnousua mohdolliseksi, koska lastulla ei saa lisää paineita samallatavoin kuin turboahdettuihin autoihin.
Mikäli ahdin pyörii jo vakiona nopeasti, niin vaihtoehtona on ahtimen aukkojen avartaminen jolla saadaan hiukan lisää virtausta. Toinen vaihtoehto on suuremman ahtimen asentaminen (esim Eaton M90).
Valitettavasti en osaa sanoa kuka tarjoaa valmiina tehonlisäyspaketteja Kompressorimersuihin. Lastuttamalla en kuitenkaan näe toivottua tehonnousua mohdolliseksi, koska lastulla ei saa lisää paineita samallatavoin kuin turboahdettuihin autoihin.
Demec Oy... Asentavat Kleemannin kompuraosia ja virityssarjaa.
Edit: www.kleemann.dk
cp:
KLEEMANN
K 20
Performance: 200 Hp
Torque: 280 Nm
Boost: 0,7 bar
Top Speed: -
Mercedes-Benz
200 kompressor
163 Hp
230 Nm
0,5 bar
230km/h
Edit: www.kleemann.dk
cp:
KLEEMANN
K 20
Performance: 200 Hp
Torque: 280 Nm
Boost: 0,7 bar
Top Speed: -
Mercedes-Benz
200 kompressor
163 Hp
230 Nm
0,5 bar
230km/h
Viimeksi muokannut Mariini, Ti 31.08.2004 16:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tiedät paikan, kokeile
kokemuksia kompressorista
Veljen c230 kompressoriin vm -96 tehtiin monenlaisia virityksiä, mielestäni melko heikolla menestyksellä. Pelkkä lastu ei perstuntumalla tosiaankaan vaikuttanut oikeastaan mitään. Autoon vaihdettiin jenkeistä tilattu kampiakselin hihnapyörä, jonka kehä oli hiukan isompi. Tämä aiheutti melko pian sen, että kompressorin laakerit menivät...Onneksi löytyi käytetty tilalle. Teho ei lisääntynyt pyörimisnopeutta lisäämälläkään juurikaan. Myös bensanpainetta nostettiin ja putki vaihdettiin, sekä ilmamäärämittarinpaikka vaihdettiin erillisellä sarjalla. Rahaa paloi paljon ja kulku ei parantunut paljoakaan.
.
Tuossa edellä tulikin niitä kompressoriin liityviä ongelmia.
Yhden sellaisen olen Karalalla nähnyt. 180.stä oli teholapun mukaan saatu 185hv, eli n.40hv lisäys. Vääntö ei ollut lisääntynyt paljoakaa, olisikkohan ollut 15 nm, tai jotain sinnepäin. Mikäli 180,nen ja 200,nen on sama moottori, niin tehonlisäys taitaa olla aika vaatimatonta tasoa, ei taida kannattaa.
Kun vääntö ei juuri lisäänny, niin se aiheuttaa perstuntumalta sen, ettei tehotkaan tunnu lisääntyvän.
Kompressori tosiaan rajoittaa sen, ettei siinä moottorissa pysty lisäämään lastulla, kuin polttoaineen syöttöä. Ahtopainetta saadaan kyllä kätevästi lisää välityssuhdetta vaihtamalla, tosin siinäkin rajoittaa kompuran kestävyys, kuten tuossa edellä jo kirjoiteltiin.
Soita Karalle ja kysy, niin sillähän siitä selviää.
Demecille jos soitat, niin sen homman tekee kuitenkin sama mies, yksi välikäsi on vaan lisää maksettavana.
.
Tuossa edellä tulikin niitä kompressoriin liityviä ongelmia.
Yhden sellaisen olen Karalalla nähnyt. 180.stä oli teholapun mukaan saatu 185hv, eli n.40hv lisäys. Vääntö ei ollut lisääntynyt paljoakaa, olisikkohan ollut 15 nm, tai jotain sinnepäin. Mikäli 180,nen ja 200,nen on sama moottori, niin tehonlisäys taitaa olla aika vaatimatonta tasoa, ei taida kannattaa.
Kun vääntö ei juuri lisäänny, niin se aiheuttaa perstuntumalta sen, ettei tehotkaan tunnu lisääntyvän.
Kompressori tosiaan rajoittaa sen, ettei siinä moottorissa pysty lisäämään lastulla, kuin polttoaineen syöttöä. Ahtopainetta saadaan kyllä kätevästi lisää välityssuhdetta vaihtamalla, tosin siinäkin rajoittaa kompuran kestävyys, kuten tuossa edellä jo kirjoiteltiin.
Soita Karalle ja kysy, niin sillähän siitä selviää.
Demecille jos soitat, niin sen homman tekee kuitenkin sama mies, yksi välikäsi on vaan lisää maksettavana.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5