Mirjamiv kirjoitti:No niin nyt asiat valkeni.
Tyhmä, kun on niin ei osaa hakea vikaa helpoimman kautta. Kaveri neuvoi kokeilemaan sitä siten, että laittaa akun lataukseen ja antaa olla, kunnes jännite on noin 13 volttia. Näin teimme ja kokeilimme webastoa ja se toimi, kuten pitääkin. Siis akku on menossa, vaikka se starttia hyvin pyörittääkin. Kuulema akku tällaisessa autossa webasto käytössä ja suht. lyhyessä ajossa kestää kolme vuotta. Ja niinhän tuo näkyy meilläkin tulevan tammikuussa kolme vuotta vanhaksi. Jos ihmisillä on ongelmia webaston käynnistyksen kanssa niin testatkaa ensimmäisenä akku, ennen suurempia remontteja, kuten täällä tehtiin. No onpahan puhdistettu... Kiitos kaikille!!
Jaahas, ihan mielenkiinnosta; ymmärsinkö oikein, että akku on nyt vaihdettu, ja lämmitin toimii, kuten pitäisikin? En muuten ihmettelisi, mutta kun ei hyvinkään toimivassa auton akussa ole 13 Volttia tallella ainakaan muutamaa minuuttia kauempaa moottorin sammuttamisen jälkeen.
Ei varmaan tähän tapaukseen ole sovellettavissa (jos kerran ohjausjännite kokonaan puuttui), mutta kerronpa nyt kuitenkin. Veneessä mulla ilma-Eberspächer oli ties kuinka kauan sellainen, ettei se lähtenyt yleensä tulille ilman, että moottori oli käynnissä. Irrotin vehkeen ja vein sen huoltoon

mikään ei muuttunut paremmaksi, jos se nyt tosin paljoa maksanutkaan se huolto. Sitten keksin tutkia laitteen johdotuksia, ja huomasin, että joku oli aikanaan nerokkaasti laittanut tämän laitteen sulakkeet eri paikkaan kuin muiden vermeiden sulakkeet, ja nehän olivat melkoisesti hapettuneet. Johdoista hapettunut pätkä pois, uudet sulakepesät ja sulakkeet. Alkoi toimia - enää ei tarvitse käynnistää moottoria saadakseen dieseliä syttymään siinä laitteessa. Ilmeisesti ei sytyttämisvaiheeseen vain riittänyt tarpeeksi virtaa niiden hapettuneiden liitosten läpi aiemmin ilman, että oli moottorin avulla nostettu jännite korkeammaksi ensin.