124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Hei kaikki foorumilaiset, jotka huristelevat lankulla,
tarkastakaapa takalokasuojien sisältä pyörän koteloista kumitulppien ympärykset. Eli ne kumitulpat, joista ruiskutetaan kotelosuoja-aineet sisälle koteloihin. Niitä on useampi siellä ja irtoavat meisseliä apuna käyttäen.

Suihkuttelin kotelosuojaa isäni 250D:hen (-90), ja kumitulppaa takaisin laittaessa huomasin että parin tulpan reiän reunukset olivat aivan lahoja!
Koteloissa on tehtaan massaus päällä, ja ruoste pääsee noissa kohdissa helposti muhimaan massan alla.

Varmasti tuttua juttua monelle mesekuskille mutta ajattelinpa ilmoittaa kun itselle oli ainakin uusi juttu että tuolta saattaa ruostua! Ko. auto oli kuitenkin muuten käytännössä ruosteeton.

Helpohko paikka kuitenkin korjata.
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Pitäisköhän huolestua...

Oliko ruoste pyöränkotelon puolella vai kotelon sisäpuolella?
Onko autossa muovilokarit?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensimmäisiä ruostuvia kohtia jos haetaan niin taka-apurungon etukiinnitys, "tyynyjen" yläpuolelta.
Erittäin siistikuntoisessa vähän ajetussa saattaa olla massan alla aivan laho paikka vaikka muuten terve kori.
wiimax.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

dealer kirjoitti:Ensimmäisiä ruostuvia kohtia jos haetaan niin taka-apurungon etukiinnitys, "tyynyjen" yläpuolelta.
Erittäin siistikuntoisessa vähän ajetussa saattaa olla massan alla aivan laho paikka vaikka muuten terve kori.
Tuota ihmetellyt itsekkin myös,tullut vastaan joitakin siistejä tapauksia missä ko kohta reillä tai hitsattu uusiksi miten kuten.
Farkussa tuohon kai pääsee yläkautta käsiksi jos ei muuten,niin poraamalla reijän mistä suihkia suoja aineita,esimerkiksi öljy-vaseliini seosta joka kapillarisoituu ympäri kotelon.Parasta tuohon on osoittautunut rikitttömän öljyn ja Shellin teräksen valtamerikuljetuksiin tarkoitetun vaseliinin seos,joka ruiskutetaan koteloon,pysäyttää alkaneen ruostumisen ja tai suojaa tehokkaasti muuten!Muistelisin,että antavat tuolle vaseliini käsittelylle muuten suojaamattomalle teräkselle lähes kahden vuoden takuun..Tiedä sitten..

Mistähän kohtaa sedaneissa tuo yläkautta tehtävä poraus olisi hyvä tehdä,onko kellä kokemusta tietoa!?Reikä olisi hyvä olla sen verran iso,että pääsisi endoskooppi kameralla vilkaisemaan sisäpuolta ennen ja jälkeen hoidon,reijän koko pitäisi ainakin meikäläisen laitteistolle olla 12-13mm halkaisijaltaan.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se kumityynyt korvake alkaa hilseilemän ta selvästi kun koputtelee niin on pehmeä kunnes repeää.
Itse en ota pulttia tai suojaa sitä nyt vaan kun korjaan ne niin 3mm levystä korjailemaan ja ulkopuolelle sitten pikku reikä ylös jonnelkin niin että koko kotelo suojautuu.
Miten muuten ja onko se vasta mutteri heti palkin sisällä vai etempänä ,ylempänä palkistossa....korjauksen kannalta kun muistelen että oli aika pikä se tyynyn pultti?

Toisekseen yksi ruostuva paikka sedanissa takalasin ylälista liito ja etelokarin sisältä takapään palkinpäälllä oleva paska joka hapattamalla palkin.
Pitäis lokari ottaakin joskus pois ja tutkia vauriot ja korjata.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1637
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja aziz »

dealer kirjoitti:Ensimmäisiä ruostuvia kohtia jos haetaan niin taka-apurungon etukiinnitys, "tyynyjen" yläpuolelta.
Erittäin siistikuntoisessa vähän ajetussa saattaa olla massan alla aivan laho paikka vaikka muuten terve kori.
En tiedä tarkoititko tätä kohtaa mikä kuvassa, mutta ainakin samoilla nurkilla pyöritään. Nuoli osoittaa takakelkan etumaisen kiinnityspisteen kohtaa, siis nurjalta puolelta. Mulla on nuo ruosteet molemmin puolin ja löyty ihan vahingossa. Ulkoa päin ei siis näkynyt mitään vaurioita. Auton mittarissa 199500 ja muilta osin varsin siistikuntoinen, pintapelleiltään ruosteeton.
Kuva
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

paloviita kirjoitti:Pitäisköhän huolestua...

Oliko ruoste pyöränkotelon puolella vai kotelon sisäpuolella?
Onko autossa muovilokarit?
Pelti oli läpiruostunut, joten molemmilla puolilla. :D
Kyseisessä autossa ei ollut takana sisälokareita.

Ei kai siinä kuin käy katsomassa mikä on tilanne, naputtele vasaralla ja kuulostele. Kuuluu kyllä erilainen ääni jos on mätää..

Ja tuosta toisesta ruostekohdasta minkä dealer mainitsi en ollut myöskään kuullut!

Katsovatkohan leimalla näitä ruostepaikkoja...
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1637
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja aziz »

Kardaaniveto kirjoitti: Pelti oli läpiruostunut, joten molemmilla puolilla. :D
Kyseisessä autossa ei ollut takana sisälokareita.

Ei kai siinä kuin käy katsomassa mikä on tilanne, naputtele vasaralla ja kuulostele. Kuuluu kyllä erilainen ääni jos on mätää..

Ja tuosta toisesta ruostekohdasta minkä dealer mainitsi en ollut myöskään kuullut!

Katsovatkohan leimalla näitä ruostepaikkoja...
Mulla katsuri oli sen verran haltioissaan auton yleiskunnosta, ettei vaivautunut edes etsimään ruostepaikkoja. Tuo ruostepaikka on tosin semmoisessa piilossa, että on todella hankala havaita. Ei olis mullakaan mitään hajua, ellen olisi verhoiluja repinyt irti sisäpuolelta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

yksi missä o kans melkee jokaisessa autossa, on apukuskin lampun takana säiliöiden alla. Ei näy kunnolla vaikka katselisi tarkemminkin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1637
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja aziz »

Sergey kirjoitti:yksi missä o kans melkee jokaisessa autossa, on apukuskin lampun takana säiliöiden alla. Ei näy kunnolla vaikka katselisi tarkemminkin.
Mulla löyty myös kuskin puolelta, hydraulisäiliön alta. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nojoo seki on samanlainen piilpotero. Jännä miten se sinne kertyy vaikka ei teorias pitäs mitää erikoista olla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tollaset ruoste hommat nyt tulee väkisin väistämättä ajan myötä ja auto arvo on mitä on mutta ketuttaa kun muuten ruosteeton auto ja sieltä jostain löytyy hapatusta niin...... :evil:
Viimeksi muokannut atlas, To 07.11.2013 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1637
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja aziz »

Sergey kirjoitti:nojoo seki on samanlainen piilpotero. Jännä miten se sinne kertyy vaikka ei teorias pitäs mitää erikoista olla.
Mulla oli kertyny sinne säiliön alapuolelle reilu määrä lehtiä ja kaikkea muuta paskaa. Tämän multakerroksen alla saanut ruoste muhia kaikessa rauhassa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ATF öljy on parasta ruostesuojaukseen sen lähes ilmiömäisen kapillaari ominaisuutensa takia. Menee todella pieniin rakoihin.
Avatar
terasjussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.12.2008 08:48
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja terasjussi »

Ruostuuko se 124:nenkin :?:
Luulin, että se on vanhempien ja uusimpien Mersujen omistajien murheita :lol:
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Wade »

Sergey kirjoitti:yksi missä o kans melkee jokaisessa autossa, on apukuskin lampun takana säiliöiden alla. Ei näy kunnolla vaikka katselisi tarkemminkin.
Omassa ostettaessa 94tkm ajetussa 250D:säkin oli sormen puolikkaan kokoinen ruosteläntti tuolla pissapojan säiliön alla. Säiliön pohja nojaa peltiin ja ainakin dieselissä tärinä saa säiliön hinkkaamaan maalikalvon puhki ja sitten alkaa ruostua. Hioin ruosteet pois, laitoin Noveroxia ja sitten korjausmaalin päälle. Pitääpä ottaa tuo säiliö irti ja vilkaista miten korjaus jaksaa. Liimasin säiliön pohjaan siihen pellin kosketuskohtaan palan kumia suojaksi. Saapi nähdä, auttoiko...
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Wade »

dealer kirjoitti:Ensimmäisiä ruostuvia kohtia jos haetaan niin taka-apurungon etukiinnitys, "tyynyjen" yläpuolelta.
Erittäin siistikuntoisessa vähän ajetussa saattaa olla massan alla aivan laho paikka vaikka muuten terve kori.
M.o.t. Pitää hoidattaa kuntoon voimadieselistäkin kumien vaihdon yhteydessä... :eh:
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Palstalaiset luettelen itse havaitsemiani kohti aroiksi paikoiksi ruostumiselle. Apukuskin puoleisen etulokarin heti valojen takana on superlooni tyyny joka pitää poistaa ja puhdistaa alue ja suojata. Molempien etulokarien takapäässä muovilokarin takana on kynnys kotelopalkin pää jonka päälle kertyy kuraa se kannattaa katsoa myös. Myös auton etupalkki jäähdyttimen edessä kannattaa suojata hyvin sisältä päin. :thumbup:
Meseillään
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja Motti M »

dealer kirjoitti:Ensimmäisiä ruostuvia kohtia jos haetaan niin taka-apurungon etukiinnitys, "tyynyjen" yläpuolelta.
Erittäin siistikuntoisessa vähän ajetussa saattaa olla massan alla aivan laho paikka vaikka muuten terve kori.
Farmari 124 oli revennyt molemmat taka-apurungon etukiinnitykset irti rungosta, tämäkin auto on pohjasta muuten ihan siisti. Miten olette korjanneet kiinnityskohdat? Aika hankalalta paikalta näyttää, jos meinaa saada nk.ikuiseksi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti:Ensimmäisiä ruostuvia kohtia jos haetaan niin taka-apurungon etukiinnitys, "tyynyjen" yläpuolelta.
Erittäin siistikuntoisessa vähän ajetussa saattaa olla massan alla aivan laho paikka vaikka muuten terve kori.
Hetken oli pihassa vähintään 804000 ajettu -92 250D, muuten ei hitsailtu eikä tarvetta mutta nuo paikat korjattu 600tkm kohdilla.

Taka-apurungon kun irrottaa niin saa kunnolla tehtyä. Muuten vähän ahdasta, mutta saahan sitä "kelkkaa" vähän alaspäin kun irrottaa etupultit ja kardaanin takapään...
wiimax.fi
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 124:sen yllättävän helposti ruostuva kohta!

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Tässä mallia jos nosturi käytössä:

https://www.youtube.com/watch?v=lh9S9m1rj0Y" onclick="window.open(this.href);return false;

hakusanalla:
Hinterachsaufnahme W124

enemmän valokuvia.

Nuo osat 90 ... euroa /puoli.

https://www.ebay.de/itm/Mercedes-Benz-E ... SwP65beY0x" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Vastaa Viestiin