300te24 kirjoitti:Selvitin asian: pakoaukko on 38mm ja aukkojen väli 97mm reiän keskeltä keskelle.
Kannattaisikohan tehdä yksi pitkä laippa, vai 6 erillistä laippaa? Lämpölaajenemisen takia mietin.
Olen käyttänyt M102-koneessa sekä jouheakaarista (suht. lyhyttä) pakosarjaa että halkomallista paksuseinäisillä lyhyillä käyrillä ja T-kappaleilla. Molemmissa tuppasi saumat halkeamaan yhtenäisellä laipalla. Lopulta katkaisin halkomallisessa laipan sylinterien välistä ja rupesi kestämään.
Pitempiputkiset sarjat toimivat varmaan paremmin yhtenäisellä laipalla, koska ne joustavat lämpöliikkeiden myötä paremmin kuin lyhyet ja jäykät putket. Kuutoskoneessa kannattaa ainakin laipan päissä käyttää reilunkokoisia reikiä pulteille, koska yli puolimetrinen laippa laajenee ja kutistuu aika paljon sarjan lämpötilan muuttuessa eri vauhtia kuin kannen lämpötila.
Vähän samanlaisia pähkäilly itekkin. Nyt on tehtynä kuitenkin kaks yhtenäistä laippaa, voihan ne katkoa sitten 6 osaan jos tarve vaatii. Tarkoitus on nyt tehä noihin vielä kiinnityspultin reiät ja sitten hitsailla lyhyistä käyristä ja T-yhteistä semmonen sarja jossa 3 ensimmäistä pakokanavaa yhtyy yhdeksi ja kolme viimeistä yhdeksi. ja sitten nämä menee erillisinä jaetulle laipalle asti.
Mitä ahdinta suosittelisette 3 litran bensa kutoselle? Autohan on automaatti, joten alhaalta heräävyys ja hyvä alavääntö kriteereistä tärkeimmät.
300te24 kirjoitti:Selvitin asian: pakoaukko on 38mm ja aukkojen väli 97mm reiän keskeltä keskelle.
Kannattaisikohan tehdä yksi pitkä laippa, vai 6 erillistä laippaa? Lämpölaajenemisen takia mietin.
Olen käyttänyt M102-koneessa sekä jouheakaarista (suht. lyhyttä) pakosarjaa että halkomallista paksuseinäisillä lyhyillä käyrillä ja T-kappaleilla. Molemmissa tuppasi saumat halkeamaan yhtenäisellä laipalla. Lopulta katkaisin halkomallisessa laipan sylinterien välistä ja rupesi kestämään.
Pitempiputkiset sarjat toimivat varmaan paremmin yhtenäisellä laipalla, koska ne joustavat lämpöliikkeiden myötä paremmin kuin lyhyet ja jäykät putket. Kuutoskoneessa kannattaa ainakin laipan päissä käyttää reilunkokoisia reikiä pulteille, koska yli puolimetrinen laippa laajenee ja kutistuu aika paljon sarjan lämpötilan muuttuessa eri vauhtia kuin kannen lämpötila.
tomant
Ratkesko ite sauma, vai repesikö putki aivan sauman juuresta? Jälkimmäinen voi johtua siitä että hitsauksessa syntynyt lämpö ja nopea jäähtyminen on karkaissut putken ja se olisi pitänyt päästää uunissa. Pitäisi selvittää mikä olisi optimi päästölämpötila pakosarjalle.
300te24 kirjoitti:Ratkesko ite sauma, vai repesikö putki aivan sauman juuresta? Jälkimmäinen voi johtua siitä että hitsauksessa syntynyt lämpö ja nopea jäähtyminen on karkaissut putken ja se olisi pitänyt päästää uunissa. Pitäisi selvittää mikä olisi optimi päästölämpötila pakosarjalle.
Muistaakseni ohuemmilla ja pidemmillä käyrillä tehty sarja rupesi vuotamaan saumoistaan, jotka olivat pitkiä loivista liittymäkulmista johtuen. Hitsaaminen oli myös vaikea tehdä muodosta johtuen. Sarja oli muotoa 4-2-1. Toisin sanoen virtauksen kannalta muodot olivat hyvät, mutta valmistamisen ja kestävyyden kannalta huonommat.
Halkomallisen (4-1) hitsisaumoja en tutkinut tarkemmin, mutta lämpöjännityksestä johtuvia murtumia ei laipan katkaisun jälkeen esiintynyt.
Pitäisköhän se sitten suosiolla pätkiä toi laippa kuuteen osaan? Ihmettelen vaan sitä, kun esim. Kkd ja monet muut myy yksiosaisia laippoja? Eikö niistä tehdyt sarjat sitten kestä?
Ehkä nuo pajat hallitsevat nuo hitsaukset ja kokoonpanot paremmin. Tehdastekoisen olettaisi kestävän hintansa edestä. Löytyyköhän noista käyttökokemuksia vai ovatko täällä kaikki näitä omia virityksiä?
300te24 kirjoitti:Pitäisköhän se sitten suosiolla pätkiä toi laippa kuuteen osaan? Ihmettelen vaan sitä, kun esim. Kkd ja monet muut myy yksiosaisia laippoja? Eikö niistä tehdyt sarjat sitten kestä?
Itse tein tällaisen sarjan om606:seen.
Ilman laipan paloittelua ja ihan migillä hitsattu, eikä ole uunitettu. Tuubikäyristä tehty ja on joku 5000km ajettu ja vielä on ehjänä. Samalla reseptillä tein om603 sarjan jolla ajelin jonku 10000km eikä sekään halkeillut mistään....