Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja tomant »

300te24 kirjoitti:Selvitin asian: pakoaukko on 38mm ja aukkojen väli 97mm reiän keskeltä keskelle.

Kannattaisikohan tehdä yksi pitkä laippa, vai 6 erillistä laippaa? Lämpölaajenemisen takia mietin.
Olen käyttänyt M102-koneessa sekä jouheakaarista (suht. lyhyttä) pakosarjaa että halkomallista paksuseinäisillä lyhyillä käyrillä ja T-kappaleilla. Molemmissa tuppasi saumat halkeamaan yhtenäisellä laipalla. Lopulta katkaisin halkomallisessa laipan sylinterien välistä ja rupesi kestämään.

Pitempiputkiset sarjat toimivat varmaan paremmin yhtenäisellä laipalla, koska ne joustavat lämpöliikkeiden myötä paremmin kuin lyhyet ja jäykät putket. Kuutoskoneessa kannattaa ainakin laipan päissä käyttää reilunkokoisia reikiä pulteille, koska yli puolimetrinen laippa laajenee ja kutistuu aika paljon sarjan lämpötilan muuttuessa eri vauhtia kuin kannen lämpötila.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Vähän samanlaisia pähkäilly itekkin. Nyt on tehtynä kuitenkin kaks yhtenäistä laippaa, voihan ne katkoa sitten 6 osaan jos tarve vaatii. Tarkoitus on nyt tehä noihin vielä kiinnityspultin reiät ja sitten hitsailla lyhyistä käyristä ja T-yhteistä semmonen sarja jossa 3 ensimmäistä pakokanavaa yhtyy yhdeksi ja kolme viimeistä yhdeksi. ja sitten nämä menee erillisinä jaetulle laipalle asti.

Mitä ahdinta suosittelisette 3 litran bensa kutoselle? Autohan on automaatti, joten alhaalta heräävyys ja hyvä alavääntö kriteereistä tärkeimmät.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

tomant kirjoitti:
300te24 kirjoitti:Selvitin asian: pakoaukko on 38mm ja aukkojen väli 97mm reiän keskeltä keskelle.

Kannattaisikohan tehdä yksi pitkä laippa, vai 6 erillistä laippaa? Lämpölaajenemisen takia mietin.
Olen käyttänyt M102-koneessa sekä jouheakaarista (suht. lyhyttä) pakosarjaa että halkomallista paksuseinäisillä lyhyillä käyrillä ja T-kappaleilla. Molemmissa tuppasi saumat halkeamaan yhtenäisellä laipalla. Lopulta katkaisin halkomallisessa laipan sylinterien välistä ja rupesi kestämään.

Pitempiputkiset sarjat toimivat varmaan paremmin yhtenäisellä laipalla, koska ne joustavat lämpöliikkeiden myötä paremmin kuin lyhyet ja jäykät putket. Kuutoskoneessa kannattaa ainakin laipan päissä käyttää reilunkokoisia reikiä pulteille, koska yli puolimetrinen laippa laajenee ja kutistuu aika paljon sarjan lämpötilan muuttuessa eri vauhtia kuin kannen lämpötila.

tomant
Ratkesko ite sauma, vai repesikö putki aivan sauman juuresta? Jälkimmäinen voi johtua siitä että hitsauksessa syntynyt lämpö ja nopea jäähtyminen on karkaissut putken ja se olisi pitänyt päästää uunissa. Pitäisi selvittää mikä olisi optimi päästölämpötila pakosarjalle.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja tomant »

300te24 kirjoitti:Ratkesko ite sauma, vai repesikö putki aivan sauman juuresta? Jälkimmäinen voi johtua siitä että hitsauksessa syntynyt lämpö ja nopea jäähtyminen on karkaissut putken ja se olisi pitänyt päästää uunissa. Pitäisi selvittää mikä olisi optimi päästölämpötila pakosarjalle.
Muistaakseni ohuemmilla ja pidemmillä käyrillä tehty sarja rupesi vuotamaan saumoistaan, jotka olivat pitkiä loivista liittymäkulmista johtuen. Hitsaaminen oli myös vaikea tehdä muodosta johtuen. Sarja oli muotoa 4-2-1. Toisin sanoen virtauksen kannalta muodot olivat hyvät, mutta valmistamisen ja kestävyyden kannalta huonommat.

Halkomallisen (4-1) hitsisaumoja en tutkinut tarkemmin, mutta lämpöjännityksestä johtuvia murtumia ei laipan katkaisun jälkeen esiintynyt.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Pitäisköhän se sitten suosiolla pätkiä toi laippa kuuteen osaan? Ihmettelen vaan sitä, kun esim. Kkd ja monet muut myy yksiosaisia laippoja? Eikö niistä tehdyt sarjat sitten kestä?
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ehkä nuo pajat hallitsevat nuo hitsaukset ja kokoonpanot paremmin. Tehdastekoisen olettaisi kestävän hintansa edestä. Löytyyköhän noista käyttökokemuksia vai ovatko täällä kaikki näitä omia virityksiä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

300te24 kirjoitti:Pitäisköhän se sitten suosiolla pätkiä toi laippa kuuteen osaan? Ihmettelen vaan sitä, kun esim. Kkd ja monet muut myy yksiosaisia laippoja? Eikö niistä tehdyt sarjat sitten kestä?
Itse tein tällaisen sarjan om606:seen.

Kuva

Kuva

Ilman laipan paloittelua ja ihan migillä hitsattu, eikä ole uunitettu. Tuubikäyristä tehty ja on joku 5000km ajettu ja vielä on ehjänä. Samalla reseptillä tein om603 sarjan jolla ajelin jonku 10000km eikä sekään halkeillut mistään....
IG: @pyrytakkunen
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

huomaa että ajatuksella tehty tuo hukkiksen lähtö.

Mikä pinnoite tossa sarjassa on? Pakosarjoissa kun ei tahdo oikeen mikään pysyä..
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Pakosarjan laippoja bensakutoseen?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Sarja on ensin hiekkapuhallettu ja siihen päälle vedin vht pakosarja maalin. Tuntuu pysyvän hyvin, taikka sitten ei oo tarpeeksi hiillostettu :D
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin