500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Hyvää huomenta ja kesän alkua!
Nyt tarvittaisiin ammattilaisten ja mersukollegoiden apua kipeästi. Ostin Ruotsista vuosi sitten -85 vuoden 500 SECin sen verran edullisesti että nyt sitten kostaantuu tekniikan kanssa. Itselläni nuo mekaanikon taidot ovat lähestulkoon ala-arvoiset, mutta pikkuhiljaa tässä opitaan. Sen verran että sisustaa saan vähän laitettua ja jotain pientä konepuolelle... Mersu on sen verran upea ja ajo-ominaisuuksiltaan mieletön (kuvia tulossa), että en todellakaan luovuta vaikka kestäisi laittaa 30 vuotta.
Tilanne siis seuraava: Joku on mennyt vetämään sinne sähköjen kohdalla ohituksia ja ties mitä, ties mistä syistä. Eräs Mersuihin erikoistunut korjaaja sanoi, että vaihdelaatikkoon ja kickdownin sähköt eivät pelaa. Eli siis käsitin sen siten, että vaihdelaatikko ei reagoi kickdowniin. Mutta mielestäni se kyllä pelaa jollain tavalla, liekkö siellä sitten joku mekaaninen (?) toiminto...mene ja tiedä.
Korjaamot eivät ota autoa laitettavaksi, on se käynyt vähän siellä ja täällä mutta sähköjen kanssa kukaan ei oikein halua/osaa/ehdi tehdä mitään. Onko kenelläkään antaa osviittaa, kuinka tuo kickdownin ja vaihdelaatikon välinen sähkösysteemi toimii? Jossain vaiheessa paloi kickdownin rele mutta se on kunnossa, nyt kyse on siis vaihdelaatikon sähköistä ja siitä että kickdown ja laatikko eivät ilmeisesti pelaa oikein yksiin??
Kuinka tässä tilanteessa tulisi toimia? En oikein pääse perille tuosta logiikasta.
Sitten jos jollakulla on tarvetta upouudelle zebrano vaihdekepin nupille (manuaali), niin pistäkää osoitetta niin laitan tulemaan.
Terveisin J. Lanta
Nyt tarvittaisiin ammattilaisten ja mersukollegoiden apua kipeästi. Ostin Ruotsista vuosi sitten -85 vuoden 500 SECin sen verran edullisesti että nyt sitten kostaantuu tekniikan kanssa. Itselläni nuo mekaanikon taidot ovat lähestulkoon ala-arvoiset, mutta pikkuhiljaa tässä opitaan. Sen verran että sisustaa saan vähän laitettua ja jotain pientä konepuolelle... Mersu on sen verran upea ja ajo-ominaisuuksiltaan mieletön (kuvia tulossa), että en todellakaan luovuta vaikka kestäisi laittaa 30 vuotta.
Tilanne siis seuraava: Joku on mennyt vetämään sinne sähköjen kohdalla ohituksia ja ties mitä, ties mistä syistä. Eräs Mersuihin erikoistunut korjaaja sanoi, että vaihdelaatikkoon ja kickdownin sähköt eivät pelaa. Eli siis käsitin sen siten, että vaihdelaatikko ei reagoi kickdowniin. Mutta mielestäni se kyllä pelaa jollain tavalla, liekkö siellä sitten joku mekaaninen (?) toiminto...mene ja tiedä.
Korjaamot eivät ota autoa laitettavaksi, on se käynyt vähän siellä ja täällä mutta sähköjen kanssa kukaan ei oikein halua/osaa/ehdi tehdä mitään. Onko kenelläkään antaa osviittaa, kuinka tuo kickdownin ja vaihdelaatikon välinen sähkösysteemi toimii? Jossain vaiheessa paloi kickdownin rele mutta se on kunnossa, nyt kyse on siis vaihdelaatikon sähköistä ja siitä että kickdown ja laatikko eivät ilmeisesti pelaa oikein yksiin??
Kuinka tässä tilanteessa tulisi toimia? En oikein pääse perille tuosta logiikasta.
Sitten jos jollakulla on tarvetta upouudelle zebrano vaihdekepin nupille (manuaali), niin pistäkää osoitetta niin laitan tulemaan.
Terveisin J. Lanta
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Kaasupedaalin kohdalla on lattiassa kickdownin katkaisija ja ku painat kaasun pohjaan niin laatikon perseeseen oikealle puolelle menee virta kickdownin solenoidille, yksi johto siis vain. Virta kiertää toki releen kautta, tais olla sama rele mikä ohjaa bensapumppua ja kickdownia. Anyway, toiminta on noin yksinkertaista, jos kickdown on poissa pelistä niin laatikko lähtee aina kakkosvaihteella ja siitä vaihdekepin b-asennosta ei tapahdu mitään(sen pitäis pistää kickdown päälle...eli se on moottorijarrutusta varten, mutta voihan sitä käyttää revittelyynkin).
Kato vaan, että meneekö se johto sinne kickdownin solenoidille vai onko se poikki jne. Todennäköisin vika se tuossa johdossa on jossei pelaa.
Kato vaan, että meneekö se johto sinne kickdownin solenoidille vai onko se poikki jne. Todennäköisin vika se tuossa johdossa on jossei pelaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
näinhän se ylensä, mutta katoppa onko sinne laitettu sellanen polttoaine pumpun rele missä ei ole kiknovi toimintaa ollenkaanAntti M. kirjoitti:Kaasupedaalin kohdalla on lattiassa kickdownin katkaisija ja ku painat kaasun pohjaan niin laatikon perseeseen oikealle puolelle menee virta kickdownin solenoidille, yksi johto siis vain. Virta kiertää toki releen kautta, tais olla sama rele mikä ohjaa bensapumppua ja kickdownia. Anyway, toiminta on noin yksinkertaista, jos kickdown on poissa pelistä niin laatikko lähtee aina kakkosvaihteella ja siitä vaihdekepin b-asennosta ei tapahdu mitään(sen pitäis pistää kickdown päälle...eli se on moottorijarrutusta varten, mutta voihan sitä käyttää revittelyynkin).
Kato vaan, että meneekö se johto sinne kickdownin solenoidille vai onko se poikki jne. Todennäköisin vika se tuossa johdossa on jossei pelaa.


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Ylläolevan perusteella on pakko nyt varmistaa että puhutaan samasta asiasta.Lanta kirjoitti:Mutta mielestäni se kyllä pelaa jollain tavalla, liekkö siellä sitten joku mekaaninen (?) toiminto...mene ja tiedä.
Tarkoitatko että auto vaihtaa kyllä pienemmälle kun painat riittävästi kaasua sen normaalin liikeradan sisällä... eli kun rutistat lisää "alavääntöalueella", jossain vaiheessa auto lyö pienempää sisään. Tässä ei ole kyse kickdownista.
Vai tarkoitatko että auto vaihtaa kyllä pienemmälle kun painat kaasupolkimen liikkeen jälkeen löytyvää "nappulaa" lattiassa... Se on kickdown-nappula.
Ensimmäinen kuvailemani on mekaaninen toiminto ja sitä voi säätää konehuoneesta, sieltä menee vaijeri vaihteistoon, hakusana "bowden cable".
Jälkimmäinen on Antti M.:n kuvailema sähköinen toiminto.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Juurikin näin, iso kiitos kaikille, juuri tuollaista perspektiiviä kaipasin!
Kyllä, muistelin että SECissä on sama rele kickdownille ja bensapumpulle ja jossain vaiheessa mulla palo kickdownin sähköt ja koko auto sammu. Pahoittelen, että kuvasin tilannetta hieman sekavasti, mutta sitä se on ollutkin, ei peruskorjaamot oikein tuntuneet tajuavan mistä on kysymys kun välillä otti kickdownin päälle ja välillä ei. Itse asiassa, autossa on ruiskun kanssa ongelmia (saa jostain ilmaa ja pitää käynnistää painamalla ilmanputsarin reiästä ruuvarilla, sitten lähtee kyllä käyntiin. Mutta joo, eli ihmettelin sitä kun välillä otti kickdownin käyttööön ilman mitään ja välillä taas ei koko auto meinannut kiihtyä 80 km enempää. Eilen ei meinannut tiellä pysyä
Mulla on sellainen vähän turhan pieni 360mm zebranoratti, sitäkin on väännetty ja käännetty vain muutaman sadan kilsan verran. Pistän postissa tulemaan vaihdekepin nupit ja tuon ratin jos jotakuta kiinnostaa, eikä siis mitään kustannuksia. Itse olen vähän huono myymään noita niin jos jollakulla on käyttöä. Katotaanpa saako kuvaa tohon johonkin iskettyä itse autosta....
Bensat valuu keulasta vasemman renkaan läheltä jostain putkesta, en edes tiennyt että polttoainejärjestelmään kuuluu jotain metalliputkia, vissiin aika lähellä pakosarjaa vielä niin täytyy pitää sammutinta vasemmassa oikeassa kädessä :/. Tosin sekin valuu silloin kun antaa hieman enemmän kenkää...
Kyllä, muistelin että SECissä on sama rele kickdownille ja bensapumpulle ja jossain vaiheessa mulla palo kickdownin sähköt ja koko auto sammu. Pahoittelen, että kuvasin tilannetta hieman sekavasti, mutta sitä se on ollutkin, ei peruskorjaamot oikein tuntuneet tajuavan mistä on kysymys kun välillä otti kickdownin päälle ja välillä ei. Itse asiassa, autossa on ruiskun kanssa ongelmia (saa jostain ilmaa ja pitää käynnistää painamalla ilmanputsarin reiästä ruuvarilla, sitten lähtee kyllä käyntiin. Mutta joo, eli ihmettelin sitä kun välillä otti kickdownin käyttööön ilman mitään ja välillä taas ei koko auto meinannut kiihtyä 80 km enempää. Eilen ei meinannut tiellä pysyä
Mulla on sellainen vähän turhan pieni 360mm zebranoratti, sitäkin on väännetty ja käännetty vain muutaman sadan kilsan verran. Pistän postissa tulemaan vaihdekepin nupit ja tuon ratin jos jotakuta kiinnostaa, eikä siis mitään kustannuksia. Itse olen vähän huono myymään noita niin jos jollakulla on käyttöä. Katotaanpa saako kuvaa tohon johonkin iskettyä itse autosta....
Bensat valuu keulasta vasemman renkaan läheltä jostain putkesta, en edes tiennyt että polttoainejärjestelmään kuuluu jotain metalliputkia, vissiin aika lähellä pakosarjaa vielä niin täytyy pitää sammutinta vasemmassa oikeassa kädessä :/. Tosin sekin valuu silloin kun antaa hieman enemmän kenkää...
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Jos sielä ilmavuoto on nii tarkastaisin ekana sen määräjakajan ja kaasuläpän välisen klemmariliitoksen. Eli siellä moottorin etuosassa, kaasuvivustossa "viimenen" vipu menee kaasuläpälle. Tai sitte suuttimien runkoihin tulevat ilmaputket tai se koko linja, ettei siinä oo vuotoja. Tietty ite ruiskussakaan ei välttämättä oo kaikki kunnossa.
Jos kickdown välillä pelaa ja välillä ei ja sähköisesti on kunnossa, nii vika voi löytyä ite lootan venakoneistosta, joku venttiili takertelee tms.
Ja laita nyt ihmeessä se bensavuoto kuriin ennenku auto palaa...bensapumppu sijaitsee auton takana oikealla puolella suunnillee takakontin alla, sieltä menee konehuoneeseen kaks putkea tai letkua(meno ja paluu). Menolinjassa on painetta kokoajan n.5,5 bar, että siinä ei vuotoja saa kyllä olla. Ne putket/letkut menee siihen ruutaan koneen vasemmalta puolelta.
Siis ootko ilmaiseksi tuota rattia antamassa?? Jos niin, niin kyllä mulle ainaki kelpaa ku noita projekteja kuitenkin aina on niin ennemmin tai myöhemmin varmaan käyttöä löytyy.
Ja ootko mistäpäin, aattelin et jos oot tästä läheltä nii voin kai määki pientä korvausta vastaan vähä sitä sun autoa vilkaista jos tuut näyttään?
Jos kickdown välillä pelaa ja välillä ei ja sähköisesti on kunnossa, nii vika voi löytyä ite lootan venakoneistosta, joku venttiili takertelee tms.
Ja laita nyt ihmeessä se bensavuoto kuriin ennenku auto palaa...bensapumppu sijaitsee auton takana oikealla puolella suunnillee takakontin alla, sieltä menee konehuoneeseen kaks putkea tai letkua(meno ja paluu). Menolinjassa on painetta kokoajan n.5,5 bar, että siinä ei vuotoja saa kyllä olla. Ne putket/letkut menee siihen ruutaan koneen vasemmalta puolelta.
Siis ootko ilmaiseksi tuota rattia antamassa?? Jos niin, niin kyllä mulle ainaki kelpaa ku noita projekteja kuitenkin aina on niin ennemmin tai myöhemmin varmaan käyttöä löytyy.
Ja ootko mistäpäin, aattelin et jos oot tästä läheltä nii voin kai määki pientä korvausta vastaan vähä sitä sun autoa vilkaista jos tuut näyttään?
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
^ Kuinka hemmetissä työ tiedätte näin paljon näistä, tässähän oppii parissa päivässä enemmän kun monessa kuukaudessa korjaamoilla käydessä. No, korjaamoilla toki on omat tarkoituksensa ja kiirehän se on heilläkin.
Kiitos vinkistä tuon ilmavuodon kanssa, pirssi menee ensi viikolla eräälle tutulle niin vinkkaan katsomaan tuon kaasuläpän klemmariliitoksen ja nuo muut, josko se olisi siinä. Muistelenko oikein, mutta juuri noissa seceissä on ruiskun kanssa robleemia jos seisoo pitkään käyttämättä. Ja tämä auto on kulkenut suht vähän, eli koppa, runko, moottori ja pohja ovat hyvässä iskussa mutta lähes kaikki muu prakaa (Ruotsissa säilytetty huonosti eikä huollettu..jollain porvarilla ollut luulemma).
Tuosta bensajärjestelmästä, olen yrittänyt uusia sitä pumppua ja se vika taitaa olla juurikin siellä koneen lähellä, ei siinä pumpussa itsessään. Ja tätä myös tsekataan ensi viikolla, en ole kun pikkasen testannut tämän vuoden puolella kun huomasin että valuu keissit pihalle kun antaa enempi kaasua. Mutta tuo putki vaihdetaan joka tapauksessa.
Ilman muuta lähtee ratti ilmatteeksi, kun se jää itselläni tarpeettomaksi. On siis lähes käyttämätön mutta oisko pientä vääntämisen jälkeä kun hampaat irvessä saa pelätä
. Laitatko vaikka YV:nä osoitteen mihin voin sen laittaa ja isken tuon vaihdekepin nupin matkaan myös. En kyllä muista oliko se ratti 360 vai 330 mm. mutta hyvä siitä on pitää kiinni, vähän pienehkö vaan isoon coupeeseen.
Auto on huhujen mukaan käynyt AMG:n pajalla heti valmistuttuaan, sitä on laskettu, iskarit ja jarrut ovat hyvässä iskussa. Siihen on laitettu VDO:n mittaristoa, siis näitä pakokaasujen yms. lämpömittareita ja kyllä se sellaista meteliä pitää ja voimaa on loputtomiin että väittäisin, että konehuoneeseenkin on jotain tehty. Mutta kun en osaa sanoa mikä osa on uusittu ja mikä ei. Tuo on ihan maallikon mutua, mutta lujaa lähtee ja menee kun silitysrauta mutkikkaalla asfalttitiellä.
Keski-Suomessa on auto tällä hetkellä, mutta kernaasti voisin tulla ajelemaan joku nätti kesäinen päivä ihan vaan näyttämään josko siitä jotain kalua vielä saisi, vaikka jotain vinkkiä että mitä sille kannattaisi lähteä tekemään. Olen säästänyt tuota varten ja siihen kyllä tulee satsattua vaikka 5000 oravannahkaa jos sen vaan saisi perusluotettavaan kuntoon. Tuo on hyvässä lykyssä ensimmäinen ja viimeinen Auto.
Se muuten lähtee käyntiin itsestään kun on lämmin kone, eli ei tartte avata ilmanputsarin läppää enää kun kerran on käyntiin saanut ja hetken ajanut ja sammuttanut.
Kiitos vinkistä tuon ilmavuodon kanssa, pirssi menee ensi viikolla eräälle tutulle niin vinkkaan katsomaan tuon kaasuläpän klemmariliitoksen ja nuo muut, josko se olisi siinä. Muistelenko oikein, mutta juuri noissa seceissä on ruiskun kanssa robleemia jos seisoo pitkään käyttämättä. Ja tämä auto on kulkenut suht vähän, eli koppa, runko, moottori ja pohja ovat hyvässä iskussa mutta lähes kaikki muu prakaa (Ruotsissa säilytetty huonosti eikä huollettu..jollain porvarilla ollut luulemma).
Tuosta bensajärjestelmästä, olen yrittänyt uusia sitä pumppua ja se vika taitaa olla juurikin siellä koneen lähellä, ei siinä pumpussa itsessään. Ja tätä myös tsekataan ensi viikolla, en ole kun pikkasen testannut tämän vuoden puolella kun huomasin että valuu keissit pihalle kun antaa enempi kaasua. Mutta tuo putki vaihdetaan joka tapauksessa.
Ilman muuta lähtee ratti ilmatteeksi, kun se jää itselläni tarpeettomaksi. On siis lähes käyttämätön mutta oisko pientä vääntämisen jälkeä kun hampaat irvessä saa pelätä

Auto on huhujen mukaan käynyt AMG:n pajalla heti valmistuttuaan, sitä on laskettu, iskarit ja jarrut ovat hyvässä iskussa. Siihen on laitettu VDO:n mittaristoa, siis näitä pakokaasujen yms. lämpömittareita ja kyllä se sellaista meteliä pitää ja voimaa on loputtomiin että väittäisin, että konehuoneeseenkin on jotain tehty. Mutta kun en osaa sanoa mikä osa on uusittu ja mikä ei. Tuo on ihan maallikon mutua, mutta lujaa lähtee ja menee kun silitysrauta mutkikkaalla asfalttitiellä.
Keski-Suomessa on auto tällä hetkellä, mutta kernaasti voisin tulla ajelemaan joku nätti kesäinen päivä ihan vaan näyttämään josko siitä jotain kalua vielä saisi, vaikka jotain vinkkiä että mitä sille kannattaisi lähteä tekemään. Olen säästänyt tuota varten ja siihen kyllä tulee satsattua vaikka 5000 oravannahkaa jos sen vaan saisi perusluotettavaan kuntoon. Tuo on hyvässä lykyssä ensimmäinen ja viimeinen Auto.
Se muuten lähtee käyntiin itsestään kun on lämmin kone, eli ei tartte avata ilmanputsarin läppää enää kun kerran on käyntiin saanut ja hetken ajanut ja sammuttanut.
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Missä päin?Lanta kirjoitti: Keski-Suomessa on auto tällä hetkellä, .
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Täältä voi tutkailla kytkentäkaavioita:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Onko 500 ja 560 samat sähköt?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
mun mielestä ei ole, taitaa 420:ssä ja 560:ssä olla samat, mutta unski sen tietäs 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Jyväääskylä vrooooom vroooom! Eikö muka ole samoja sähköjä 500 ja 560? Onko niissä mitään muuta eroa muutenkaan kun koneen tilavuus? Mutta kuten huomata saattaa tuo on ihan mutua. Eihän näin passais sanoa, mutta kuka hullu ostaa 80-luvun Mersun (etenkin 420-560) siten ettei pidä huolta siitä...
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Tuo on vielä perinteistä ja yksinkertasta tekniikkaa, vähä ku pääsee kärryille nii sit kaikki on aika selvää. Ruiskussa jos ongelmia nii kantsii tarkastella ne kaikki alipaineletkut(jos ei oo saastepaskoja ohitettu) ja puhdistaa ohjauspainesäädin. Se ohjauspainesäädin yleensä niitä ongelmia aiheuttaa jos jokin ja purkamisella ja putsaamisella selviää todennäköisesti. Se on siellä koneen etuosassa kans, siihen menee päälle kaks metalliputkea ja yks sähköpistoke ja olikos pari letkua. Hakusanoilla k-jetronic warm-up regulator löytyy varmaan kuvia sisuksista ja kuvausta toiminnasta. Mutta ei siellä kovin montaa osaa sisällä oo, varovasti vaan purkaa ettei pikkuosat mee hukkaan.
Minäpä laitan yv:tä rattiin liittyen.
Minäpä laitan yv:tä rattiin liittyen.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
oliskohan se niin, että vanhassa 500:ssa on k-jetti ja 560 ke-jetti elikkä polttoaine laitteissa hienonen ero sekä sitämyöten erillaiset sähkötLanta kirjoitti:Jyväääskylä vrooooom vroooom! Eikö muka ole samoja sähköjä 500 ja 560? Onko niissä mitään muuta eroa muutenkaan kun koneen tilavuus? Mutta kuten huomata saattaa tuo on ihan mutua. Eihän näin passais sanoa, mutta kuka hullu ostaa 80-luvun Mersun (etenkin 420-560) siten ettei pidä huolta siitä...

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
<-85 Mercedes V8:ssa (380 ja 500 SEC, SE ja SEL:) ei ole bensanruiskutuksen ja sytytyksen osalta moottoritilassa yhtään samaa sähköosaa kuin -> 86 Mercedes V8:ssa (420, 500 ja 560), paitsi sytytystulpat. Sytytys muuttui täysin ja polttoaineen ruiskutus K-Jetronicista KE-Jetroniciin. Vuosimalli on siis rajoittava tekijä 500:ssa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Jees pari edellistä viestiä antoi tyhjentävän vastauksen. Mutta mikä tuo AMG juttu kaikkine lisätilpehööreineen on? Saisiko autosta VIN numeroa niin voisi tsekkailla mitä pitää peruspaketti sisällään
.

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Jos AMG dokumentaatio ei ole auton mukana, on lähes mahdotonta todeta mitä AMG on autolle tehnyt, tai onko mitään. Ainoa vaihtoehto olisi etsiä "epäillyistä" osista AMG:n logoja. Alustan osat etc. kuluvat osat joissa AMG-kytköksiä saattaisi olla, on todennäköisesti auton eliniän aikana vaihdettu. Korin ja moottorin osissa on selvät AMG:n logot ja osanumerot jos ne ovat aitoja.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Ka nostetaan tätä topicia hetkeksi vielä, jos joltakulta löytyisi neuvoa tai kahta...
Nimittäin, tyhjäkäynnin moottorista jälleen ja vielä. Ei meinaa Mese lähteä käyntiin muuta kun pitkään avainta vääntämällä, kierrokset hipoo 1200-1500 (riippuen, kuinka seosruuvia kääntää kun sitten lähtee helpommin käyntiin). Muutoin kierrokset eivät vaihtele tyhjäkäynnillä, paitsi kun kone lämpenee niin ne nousevat riippuen seoksesta. Ykkösvaihe ei mene päälle paitsi erittäin harvoin (?). Selvisi, että tyhjäkäynnin moottori prakaa. Kaikki letkut pitäisi olla ok, virranjakajan ja tulpat ok ja uutta. Mutta kun vedän sähköjohdon pois tyhjäkäynnin moottorista auton ollessa käynnissä, mitään ei tapahdu. Eli voisiko olla, että tämä on se surullisen kuuluisa ohitus, jota rakkaalle autolleni on tehty...Mutta miksi kukaan ohittaisi tk-moottoria tai ruiskua...?? Tosin jos se on ohitettu niin miten, se näyttää ihan normilta...Siinä vieressä on niitä lämpömittarin antureita ja joitain, siinä on jotain liitoksia mutta mielestäni tämä tk-moottori näyttää liitoksien osalta ihan ok. Luisti on avattu ihan auki, sen muistan. Mutta siellä oli alipainevuotoja ja kun ne pistettiin kuntoon niin tuo tk-moottori jäi tuollaiseksi...
Joka tapauksessa, kun ja jos hommaan uuden tk-moottorin, niin pitääkö se mahdollinen ohitus etsiä jostain kun eihän se mitään auta iskeä takas kun siihen ei tule virtaa. On tämäkin ääneen pohdintaa
, tiedän mutta käsittääkseni tämän ongelman selvitettyäni ratkeaa parikin isoa asiaa...
Nimittäin, tyhjäkäynnin moottorista jälleen ja vielä. Ei meinaa Mese lähteä käyntiin muuta kun pitkään avainta vääntämällä, kierrokset hipoo 1200-1500 (riippuen, kuinka seosruuvia kääntää kun sitten lähtee helpommin käyntiin). Muutoin kierrokset eivät vaihtele tyhjäkäynnillä, paitsi kun kone lämpenee niin ne nousevat riippuen seoksesta. Ykkösvaihe ei mene päälle paitsi erittäin harvoin (?). Selvisi, että tyhjäkäynnin moottori prakaa. Kaikki letkut pitäisi olla ok, virranjakajan ja tulpat ok ja uutta. Mutta kun vedän sähköjohdon pois tyhjäkäynnin moottorista auton ollessa käynnissä, mitään ei tapahdu. Eli voisiko olla, että tämä on se surullisen kuuluisa ohitus, jota rakkaalle autolleni on tehty...Mutta miksi kukaan ohittaisi tk-moottoria tai ruiskua...?? Tosin jos se on ohitettu niin miten, se näyttää ihan normilta...Siinä vieressä on niitä lämpömittarin antureita ja joitain, siinä on jotain liitoksia mutta mielestäni tämä tk-moottori näyttää liitoksien osalta ihan ok. Luisti on avattu ihan auki, sen muistan. Mutta siellä oli alipainevuotoja ja kun ne pistettiin kuntoon niin tuo tk-moottori jäi tuollaiseksi...
Joka tapauksessa, kun ja jos hommaan uuden tk-moottorin, niin pitääkö se mahdollinen ohitus etsiä jostain kun eihän se mitään auta iskeä takas kun siihen ei tule virtaa. On tämäkin ääneen pohdintaa

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
kyllä se tyhjäkäynti mootttorin sähköjen ohitus kannattaa hakee entiselleen että tulee sähkö siihen omaan liittimeen ja sitten tutkia se oma tyhjäkäynti moottori ja pestä se räkleenillä niin pitäs kyllä auttaa siihen tyhjäkäyntiin sekä käynnistymiseen, eikä pitäs tarvita ruuvailla sopparuuvia ollenkaan
onhan se th-moottori kyllä aika tyyris, mutta kumminkaan ei kannattaisi vanhaakaan siihen hankkia joka kumminki jonkun ajan päästä sitten sama juttu 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
^ Tattista kovasti touhottajalle näkemyksestä!
KL-varaosalla maksaa thmoottori yhi 900 (!!). Ebaysta saisi käytetyn sataseen. Koko tässä episodissa korneinta on se, että tajusin eilen että eihän sitä tyhjäkäyntimoottoria ole edes ohitettu, siinä on vaan luisti pakkosäädetty täysin auki
Tainut tulla Mersu väärälle omistajalle
.
Ilmoitan kuitenkin mitä tapahtuu kun saan sen kuntoon
KL-varaosalla maksaa thmoottori yhi 900 (!!). Ebaysta saisi käytetyn sataseen. Koko tässä episodissa korneinta on se, että tajusin eilen että eihän sitä tyhjäkäyntimoottoria ole edes ohitettu, siinä on vaan luisti pakkosäädetty täysin auki

Tainut tulla Mersu väärälle omistajalle

Ilmoitan kuitenkin mitä tapahtuu kun saan sen kuntoon
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
kaveri toi mulle saksasta th-moottorin hintaan n. 180€, kylläkin 420:seenLanta kirjoitti:^ Tattista kovasti touhottajalle näkemyksestä!
KL-varaosalla maksaa thmoottori yhi 900 (!!). Ebaysta saisi käytetyn sataseen. Koko tässä episodissa korneinta on se, että tajusin eilen että eihän sitä tyhjäkäyntimoottoria ole edes ohitettu, siinä on vaan luisti pakkosäädetty täysin auki![]()
Tainut tulla Mersu väärälle omistajalle.
Ilmoitan kuitenkin mitä tapahtuu kun saan sen kuntoon
mulla saattas olla yks 500:sen th-moottori

miten niin väärälle omistajalle

mun mielestä kannattas saattaa ne sähköt entiselleen, eli kaikki uudet "asennukset" hittoon sieltä ja tutkia mikä niissä vanhoissa on vikana ja korjata

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
suosittaisin tekemään siten alkuun, että kytket TK-moottorin irti, ahdistat TK-moottorin ja kylmäkäyntisuuttimen välistä kumiputkea siten, että saat tyhjäkäynniksi lämpimänä sellaiset max 800 1/min. Laitat kumiputkeen esim. teipillä tiivistetyn m10 ruuvista katkaistun kannan johon on porattu keskelle 5mm. reikä.
Sen jälkeen tutkit kaikki seosviat, polttoainevuodot, kylmäkäynnistyssuuttimen mahdolliset viat yms. niin että auto toimii lämpimänä juuri oikein. Sitten kytket taas TK-moottorin päälle ja alat tutkia sen vikaa. Nyt sinulla on autossa niin monta vikaa päälekkäin, ettet tiedä mikä vaikuttaa mihinkin ja esimerkiksi TK-moottorin viat sotkevat toisten vikojen selvittämistä ja toisinpäin. Tällä tavoin saat eliminoitua yhden ison asian pois ja voit selvittää seoksenmuodotuksen ja normitilan käyntihäiriöt oikein. Kokeilemalla ja säätelemällä kaikkea yhtäaikaa vähennät tuntuvasti mahdollisuuksiasi löytää viat.
Timppa
Sen jälkeen tutkit kaikki seosviat, polttoainevuodot, kylmäkäynnistyssuuttimen mahdolliset viat yms. niin että auto toimii lämpimänä juuri oikein. Sitten kytket taas TK-moottorin päälle ja alat tutkia sen vikaa. Nyt sinulla on autossa niin monta vikaa päälekkäin, ettet tiedä mikä vaikuttaa mihinkin ja esimerkiksi TK-moottorin viat sotkevat toisten vikojen selvittämistä ja toisinpäin. Tällä tavoin saat eliminoitua yhden ison asian pois ja voit selvittää seoksenmuodotuksen ja normitilan käyntihäiriöt oikein. Kokeilemalla ja säätelemällä kaikkea yhtäaikaa vähennät tuntuvasti mahdollisuuksiasi löytää viat.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Hei,
Tuo TK moottori oli omassa ( SL 450 SL, jossa 500 MB 85 117 kone ) SL:ssä ongelma, se selvisi juuri Unskin ohjeilla, tein aluksi sellaisen kuristajan putkenväliin, jolla sain kierrokset tippumaan. Seuraavaksi liuottelin CRC:llä / jarrujenpuhdistus preyllä moottoria, kun nähtävästi oli jumittunut. Tämän jälkeen kuristajan sai poistaa kun moottori alkoi toimimaan. Tuo TK moottori toimii joskus josku ei, mutta kun välillä laittaa RCR:tä niin alkaa taas toimimaan. Uusi tiettävästi noin 200 €, käytettyä ei oikein tiedä ostaa kun saa samanlaisen.
-pekka-
Tuo TK moottori oli omassa ( SL 450 SL, jossa 500 MB 85 117 kone ) SL:ssä ongelma, se selvisi juuri Unskin ohjeilla, tein aluksi sellaisen kuristajan putkenväliin, jolla sain kierrokset tippumaan. Seuraavaksi liuottelin CRC:llä / jarrujenpuhdistus preyllä moottoria, kun nähtävästi oli jumittunut. Tämän jälkeen kuristajan sai poistaa kun moottori alkoi toimimaan. Tuo TK moottori toimii joskus josku ei, mutta kun välillä laittaa RCR:tä niin alkaa taas toimimaan. Uusi tiettävästi noin 200 €, käytettyä ei oikein tiedä ostaa kun saa samanlaisen.
-pekka-
MB 450 SL R107
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Kiitoksia vinkeistä! Juurikin noin aion toimia.
Voitteko uskoa, auto on käynyt viime vuonna varmaan viidellä mersuihin 'erikoistuneella' korjaamolla, joista kukaan ei ensinnäkään osannut kertoa missä ongelma oli, ja tämän lisäksi yksi teki yhtä ja seuraava toista jne jne. Tuntuu, että alkuperäisestä ongelmasta mentiin vaan kauemmaksi. Ainoa konkreettinen ja varma asia oli vuodot letkuissa, joita ei edes tajuttu tarkistaa alussa. Mutta ymmärrän tämän, korjaamoilla on omat juttunsa ja toimintatapansa ja nämä vanhemmat autot vaativat vähän toisenlaista kiinnostusta. Vuodot kun korjattiin, alkoi jo pelittää huomattavasti paremmin. Ainoastaan se tyhjäkäynnin luisti oli jo ennen sitä säädetty täysin auki, josta luulen että johtuu tämä korkea tyhjäkäynti ja se että ykkönen ei mene päälle edes pakkosyötettäessä. Ei niinkään siitä, että jotain sähköjä olisi ruiskuun liittyen ohitettu. Käynnistysongelmat taitavat johtua myös siitä.
Mutta tuo mitä Unski sanoi noista päällekkäisyyksistä pitää kyllä paikkaansa, siellä on sitä ja tätä joka sotkee pakkaa.
Nämä vinkit olivat mitä parhain isänpäivälahja, vaikka isä en olekaan...kait....
Edit. Tiedätkö, Pekka, mulla taitaa olla tismalleen sama kone, tuo -85 117...
Voitteko uskoa, auto on käynyt viime vuonna varmaan viidellä mersuihin 'erikoistuneella' korjaamolla, joista kukaan ei ensinnäkään osannut kertoa missä ongelma oli, ja tämän lisäksi yksi teki yhtä ja seuraava toista jne jne. Tuntuu, että alkuperäisestä ongelmasta mentiin vaan kauemmaksi. Ainoa konkreettinen ja varma asia oli vuodot letkuissa, joita ei edes tajuttu tarkistaa alussa. Mutta ymmärrän tämän, korjaamoilla on omat juttunsa ja toimintatapansa ja nämä vanhemmat autot vaativat vähän toisenlaista kiinnostusta. Vuodot kun korjattiin, alkoi jo pelittää huomattavasti paremmin. Ainoastaan se tyhjäkäynnin luisti oli jo ennen sitä säädetty täysin auki, josta luulen että johtuu tämä korkea tyhjäkäynti ja se että ykkönen ei mene päälle edes pakkosyötettäessä. Ei niinkään siitä, että jotain sähköjä olisi ruiskuun liittyen ohitettu. Käynnistysongelmat taitavat johtua myös siitä.
Mutta tuo mitä Unski sanoi noista päällekkäisyyksistä pitää kyllä paikkaansa, siellä on sitä ja tätä joka sotkee pakkaa.
Nämä vinkit olivat mitä parhain isänpäivälahja, vaikka isä en olekaan...kait....

Edit. Tiedätkö, Pekka, mulla taitaa olla tismalleen sama kone, tuo -85 117...
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
näin huomiona.Se Pekan kone on muuten -87 tai uudempi....
Toinen asia, korjauksena sitä tyhjäkäyntimoottoria ei voi mitenkään säätää, se on täysin automaattinen. Sen kytkemätön asento on täysin auki, kierrokset n. 1600 1/min. Jos moottori huutaa moisia kierroksia, moottori ei toimi ollenkaan.
Oikeastaan on myös väärin puhua tyhjäkäyntimoottorista. Se on itseasiassa vain sähköohjattu venttiili, yksi liikuva osa. Mitä enemmän ohjausjännitettä, sitä pienempi tyhjäkäynti. Liika jännite polttaa venttiilin käämit, eli en suosittele kokeilemaan, ilman sopivaa jännitelähdettä ja tietoa mitä tekee. Mikäli sähköinen puoli venttiilin ohjauksessa on kunnossa, tyhjäkäynti on joko 650 1/min, 750 1/min tai 850 1/min riippuen vaihteensiirtäjän asennosta ja moottorin lämpötilasta.
Timppa
Toinen asia, korjauksena sitä tyhjäkäyntimoottoria ei voi mitenkään säätää, se on täysin automaattinen. Sen kytkemätön asento on täysin auki, kierrokset n. 1600 1/min. Jos moottori huutaa moisia kierroksia, moottori ei toimi ollenkaan.
Oikeastaan on myös väärin puhua tyhjäkäyntimoottorista. Se on itseasiassa vain sähköohjattu venttiili, yksi liikuva osa. Mitä enemmän ohjausjännitettä, sitä pienempi tyhjäkäynti. Liika jännite polttaa venttiilin käämit, eli en suosittele kokeilemaan, ilman sopivaa jännitelähdettä ja tietoa mitä tekee. Mikäli sähköinen puoli venttiilin ohjauksessa on kunnossa, tyhjäkäynti on joko 650 1/min, 750 1/min tai 850 1/min riippuen vaihteensiirtäjän asennosta ja moottorin lämpötilasta.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
^ Oorrait, kiitokset tästä!
Muistan vuosi sitten hämärän keskustelun, jossa sanottiin että lisäilmaluisti olisi 'säädetty' mekaanisesti täysin auki. Minä tietty luulin että lisäilmaluisti on vaan joku osa tk-moottoria. Tästähän Antti M neuvoikin jo kevväällä mutta meni kait osittain ohi
Vaan kahtellaan miten se lähtee käyttäytymään...
Muistan vuosi sitten hämärän keskustelun, jossa sanottiin että lisäilmaluisti olisi 'säädetty' mekaanisesti täysin auki. Minä tietty luulin että lisäilmaluisti on vaan joku osa tk-moottoria. Tästähän Antti M neuvoikin jo kevväällä mutta meni kait osittain ohi

Vaan kahtellaan miten se lähtee käyttäytymään...
Re: 500 SEC ongelmia sähköjen kanssa
Lisäilmaluisti on varmaan se "oikein" nimi, tälle nk. tyhjäkäyntimoottorille...kun se ei ole moottori, se on luisti tai venttiili kuinka vain halutaan. Laite on siis minimaalinen kaasuläppä, jota ohjataan sähköllä. 8-moottoreissa luistia ei tarvitse pakottaa mitenkään auki, se on virrattomana aina täysin auki. Mersun 6- ja 4- koneissa luisti on puolivälissä, jolloin sen voi pakottaa mekaanisesti kiinni tai auki. Audeissa ja Bemareissa taas luisti on lähes kiinni normitilassa, niissä läppä pitää taas pakottaa auki.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.