Vito W638 kunnostelua
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti 04.12.2012 19:08
Vito W638 kunnostelua
Eli emäntä hommasi tollasen -97 110D viton 9-hlö tilaihmeen. Ajettu 517tkm...
Autossa on pikkuvikoja vaikka naapurile jakaa ja itse sain alkuviikosta aikaiseksi lisää ajamalla sen ojaan. Rytäkässä meni puskuri ja lamppu mäsäksi, lamppu on jo hommattu.
Sitten niitä vikoja mihin kaipaisin vähän jeesausta.
koneen lämpömittari ei värähdäkkään, sisälle tulee kuitenkin hyvin lämmintä, eli epäilys olisi koneen lämpötila-anturi rikko. Missähän sellanen anturi piilee konehuoneessa?
Vänkärin oven keskuslukko ei pelaa, oiskohan johsot oven välistä poikki.
Peilien sähkösäätö ei pelaa kummallekkaan puolelle, oiskohan sama johtovika kuin keskuslukossa.
Tuulilasin yläpuolinen lista uupuu.
Takatilassa on Webasto airtop 18 joka ei lämmitä, puhisee ja napsuu muttei syty. Oiskohan sytytin vika? kuinka noita voi testata?
Sitten vähän isompi ongelma, tyhjä käynnillä kone "pätkii". Ajossa ei tunnu nykinää, mutta tyhjä käynnillä selkeästi käynti tökkii. Voiko olla suutin vika? Ja miten vois paikantaa mikä suutin kakoo?
Toinen isompi vika on laatikkoöljy vuoto, se selvinnee kun pääsen nosturille. Autossa siis automaattivaihteet. Mutta mitä öljyä tuonne uskaltaa laittaa, jos vaikka lisäis ainakin aluksi öljyä ettei pääse loppumaan.
Vuotaahan tuo konekkin jostain öljyä mutta se ei ole ongelmista pahin.
Ilmastointikin löytyy, toimimaton sellainen, sen huolto saa odottaa kevääseen.
Näihin jos saisi lisäoppia niin pääsisi eteenpäin projektissa.
Autossa on pikkuvikoja vaikka naapurile jakaa ja itse sain alkuviikosta aikaiseksi lisää ajamalla sen ojaan. Rytäkässä meni puskuri ja lamppu mäsäksi, lamppu on jo hommattu.
Sitten niitä vikoja mihin kaipaisin vähän jeesausta.
koneen lämpömittari ei värähdäkkään, sisälle tulee kuitenkin hyvin lämmintä, eli epäilys olisi koneen lämpötila-anturi rikko. Missähän sellanen anturi piilee konehuoneessa?
Vänkärin oven keskuslukko ei pelaa, oiskohan johsot oven välistä poikki.
Peilien sähkösäätö ei pelaa kummallekkaan puolelle, oiskohan sama johtovika kuin keskuslukossa.
Tuulilasin yläpuolinen lista uupuu.
Takatilassa on Webasto airtop 18 joka ei lämmitä, puhisee ja napsuu muttei syty. Oiskohan sytytin vika? kuinka noita voi testata?
Sitten vähän isompi ongelma, tyhjä käynnillä kone "pätkii". Ajossa ei tunnu nykinää, mutta tyhjä käynnillä selkeästi käynti tökkii. Voiko olla suutin vika? Ja miten vois paikantaa mikä suutin kakoo?
Toinen isompi vika on laatikkoöljy vuoto, se selvinnee kun pääsen nosturille. Autossa siis automaattivaihteet. Mutta mitä öljyä tuonne uskaltaa laittaa, jos vaikka lisäis ainakin aluksi öljyä ettei pääse loppumaan.
Vuotaahan tuo konekkin jostain öljyä mutta se ei ole ongelmista pahin.
Ilmastointikin löytyy, toimimaton sellainen, sen huolto saa odottaa kevääseen.
Näihin jos saisi lisäoppia niin pääsisi eteenpäin projektissa.
Re: Vito W638 kunnostelua
Edestä kun katsot, kannessa oikealla puoella pitäisi olla anturi, johon menee 2 napainen liitin. Siinä on kaksi lämpötila-anturia. Mittaa molempien resistanssi kantta vastaan, pitäisi näkyä kummastakin jotain 500-1500 ohmia, mutta ei vältämättä ihan sama arvo. Se toinen anturi ohjaa hehkurelettä, toimiiko se oikein, eli ei hehkuta minuuttitolkulla ?mursuilija kirjoitti:<...>koneen lämpötila-anturi
Kovin tyypillinen vika on nuo johtoviat. Samoin jos lukko ei mene päälle ekalla komennolla vaan räpsyy kiinni/auki/kiinni, silloin vika voi löytyä liuko-oven kontaktinastoista. eilit varmaan sama johdotusvika.mursuilija kirjoitti:Vänkärin oven keskuslukko ei pelaa
Juu, näitä irtoilee, vaatii jotain sikaflexliimaa väliin. Kerran tulin pikapesusta lista puolittain pystyssä. No eipä sitä lista ole sen jälkeen tullut laitettua.mursuilija kirjoitti:Tuulilasin yläpuolinen lista uupuu.
Nämä vaativat sen oman täyssynteettisen öljyn ja koska turbiinia ei saa tyhjennettyä kannattaa lisätä sitä mersun suosittelemaa öljyä, niin ei mene eri valmistajien eri väriset öljyt sekaisin. Haulla löytynee tuosta tarinaa. Samaa öljyä käytetään saabeissa, citikoissa ja peogeoteissa, eli niiden huolloista saa halvemmalla. Öljyä pitää olla käyttölämpöisenä, koneen käydessä, sen ylemmän propun tasolle. Lisätään reijästä kunnes alkaa vaahdota yli.mursuilija kirjoitti:automaattivaihteet.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 42#p113242" onclick="window.open(this.href);return false;
Googlettaa vaikka näillä koodeilla: ATF LT 71141
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti 04.12.2012 19:08
Re: Vito W638 kunnostelua
keskuslukko fiksattu, kaikki piuhat oli poikki, jopa se suoja muovi. Takapenkit irroitettu ja pestään verhoilupesurilla sisällä. Muovi matot vaatinee liottelua, on sen verran paljon ja sitkeitä karamellejä poljettu niihin.
Sitten vielä yksi pikkukiusa lisää, elikkä turvavyöt ei kelaudu kunnolla sisään, mitä hiivattia noille voi tehdä muuta kuin vaihtaa uusiin??
Sitten vielä yksi pikkukiusa lisää, elikkä turvavyöt ei kelaudu kunnolla sisään, mitä hiivattia noille voi tehdä muuta kuin vaihtaa uusiin??
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti 04.12.2012 19:08
Re: Vito W638 kunnostelua
Nyt on taas edetty viton laitossa. Penkit pesty, matot lioteltu ja putsattu. Samalla vaihdeltu uusia nipsuja sisäverhoiluiden paikoillaan pysymiseksi. Takaosan pesu sai epämielyttävän tunkkaisen hajun poistumaan.
Seuraavaksi taitaa olla vuorossa hehkut, joiden valo vilkkuu ajon aikana, eikös se meinaa että joku hehku rikki? Kaikki ajattelin vaihtaa kunhan hommaan alan. Joutuuko imusarjan purkamaan pois edestä kun tuohon alkaa? Jos samalla saisi suuttimetkin vaihtoon kun ei ne mansikoita maksa, jos vaikka käynti paranisi siinä samalla. En ole ikuna vaihtanut hehkua, eli ohjeita saa laittaa ettei tee turhaan vahinkoa.
Seuraavaksi taitaa olla vuorossa hehkut, joiden valo vilkkuu ajon aikana, eikös se meinaa että joku hehku rikki? Kaikki ajattelin vaihtaa kunhan hommaan alan. Joutuuko imusarjan purkamaan pois edestä kun tuohon alkaa? Jos samalla saisi suuttimetkin vaihtoon kun ei ne mansikoita maksa, jos vaikka käynti paranisi siinä samalla. En ole ikuna vaihtanut hehkua, eli ohjeita saa laittaa ettei tee turhaan vahinkoa.
Re: Vito W638 kunnostelua
Mikäli hehkuvalo vilkahtelee samassa tahdissa kuin moottori heiluu siellä kiihdytysten, jarrutusten ja kaarteiden vuoksi, niin vika voisi olla pätkivä johto kannessa olevalle termostaatille.
Kun on käytössä tarpeeksi niveliä ja lyhyitä jatkoja 1/4 tuuman räikkään, niin hehkut kyllä saa ilman imusarjan irroitusta vaihdettua, hermot siinä tosin menee ennen kuin tottuu tuohon hommaan. Ruiskutusputkia joutuu hieman irroittelemaan/siirtämään syrjään. Imusarjan jos päättää irroittaa, niin kannattaa varautua uusimaan muutaman niistä kiinnityspulteista, joskus on huonossa kunnossa irroittamisen jälkeen. Pultti pitää olla juuri sopivan pituinen, eli KL/Veho tavaraa. Kannessa oleva kierre (M8 muistaakseni) pitää puhdistaa kierretapilla, ennen kuin vanhan laittaa paikalleen. Itse en tosin nykyään enää lähtisi imusarjaa irroittamaan, ellei sitten ole EGR systeemillä oleva kone, joka kaipaa muutenkin puhdistamista.
Voit mittailla hehkujen eheyden sieltä hehkureleen liittimeltä, noin ohmin luokkaa sylinterikantta vasten. Yleensä jos yksi hehku on rikki niin käynnistyksen jälkeen se valo jää palamaan muutamaksi minuutiksi.
Hehkua kun irroitat niin pidä siitä sähköjohdon liittimestä ensin pitkillä pihdeillä kiinni ja avaa sitä kiinni pitävä mutteri. Varmista myös että se mutteri jää siihen johdon päähän eikä tipu sinne koneen syövereihin. Sitten pitkällä 12mm hylsyllä se itse hehkutulppa pois, yleensä ne lähtee helposti mutta toki sitä kannattaa vääntää varovasti. Joskus voi harkita jotain iskevää työkaluakin, mutta jos ne on normaalisti asennettu niin ihan käsityökaluin pitäisi irrota. Paikalleen asennuksessa voi laittaa jotain kiinnileikkaantumisen estävää ainetta tai jättää laittamatta, lienee vähän makuasia. Olikohan se momentti 20 Nm mihin ne laitetaan, liikaa ei mielellään.
Suuttimiin voi vahtaa pelkät kärjet, ei montaa kymppiä maksa tarvikkeena. Samalla tarkistaa avautumispaineen ja suihkun kuvion. Kärjet voi vaihtaa itse ja vaikka teettää loput tarkistukset dieselkorjaamolla. Suutin lähtee pitkällä 27mm hylsyllä ja sinne pitää asennettaessa uusia se tuliprikka pohjalle. Sekin sitten oikein päin, eli katsot vanhasta miten päin ne olivat.
Kun on käytössä tarpeeksi niveliä ja lyhyitä jatkoja 1/4 tuuman räikkään, niin hehkut kyllä saa ilman imusarjan irroitusta vaihdettua, hermot siinä tosin menee ennen kuin tottuu tuohon hommaan. Ruiskutusputkia joutuu hieman irroittelemaan/siirtämään syrjään. Imusarjan jos päättää irroittaa, niin kannattaa varautua uusimaan muutaman niistä kiinnityspulteista, joskus on huonossa kunnossa irroittamisen jälkeen. Pultti pitää olla juuri sopivan pituinen, eli KL/Veho tavaraa. Kannessa oleva kierre (M8 muistaakseni) pitää puhdistaa kierretapilla, ennen kuin vanhan laittaa paikalleen. Itse en tosin nykyään enää lähtisi imusarjaa irroittamaan, ellei sitten ole EGR systeemillä oleva kone, joka kaipaa muutenkin puhdistamista.
Voit mittailla hehkujen eheyden sieltä hehkureleen liittimeltä, noin ohmin luokkaa sylinterikantta vasten. Yleensä jos yksi hehku on rikki niin käynnistyksen jälkeen se valo jää palamaan muutamaksi minuutiksi.
Hehkua kun irroitat niin pidä siitä sähköjohdon liittimestä ensin pitkillä pihdeillä kiinni ja avaa sitä kiinni pitävä mutteri. Varmista myös että se mutteri jää siihen johdon päähän eikä tipu sinne koneen syövereihin. Sitten pitkällä 12mm hylsyllä se itse hehkutulppa pois, yleensä ne lähtee helposti mutta toki sitä kannattaa vääntää varovasti. Joskus voi harkita jotain iskevää työkaluakin, mutta jos ne on normaalisti asennettu niin ihan käsityökaluin pitäisi irrota. Paikalleen asennuksessa voi laittaa jotain kiinnileikkaantumisen estävää ainetta tai jättää laittamatta, lienee vähän makuasia. Olikohan se momentti 20 Nm mihin ne laitetaan, liikaa ei mielellään.
Suuttimiin voi vahtaa pelkät kärjet, ei montaa kymppiä maksa tarvikkeena. Samalla tarkistaa avautumispaineen ja suihkun kuvion. Kärjet voi vaihtaa itse ja vaikka teettää loput tarkistukset dieselkorjaamolla. Suutin lähtee pitkällä 27mm hylsyllä ja sinne pitää asennettaessa uusia se tuliprikka pohjalle. Sekin sitten oikein päin, eli katsot vanhasta miten päin ne olivat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti 04.12.2012 19:08
Re: Vito W638 kunnostelua
se hehkun valo ei vilahtele vaan syttyy välillä palamaan joksikin aikaa ja sitten sammuu. Kun alkaa starttaamaan ja hehkuttaa niin se hehkuvalo ei pala ollenkaan. Mutta startin jälkeen ajoittain palaa. Startatessa pitää miettiä et milloinhan se ois hehkuttanut tarpeeksi, ainakin tähän mennessä on käynnistynyt ihan ok. Kuulostaa ettei käy heti kaikilla pytyillä, mutta käynti tasottuu nopeasti.
Ja Jos joku tunnustaa osaavansa korjata vanhan webaston ohjain purkin niin saa ilmoitellla itsestään. Saa myös kavaltaa kaverin jos tietää sellasen joka osais korjata noita. Liikkeitäkin voi ilmoitella, rovaniemelle/keminmaalle laitoin yhteen putiikkiin postia, muttei ole vastattu.
Ja Jos joku tunnustaa osaavansa korjata vanhan webaston ohjain purkin niin saa ilmoitellla itsestään. Saa myös kavaltaa kaverin jos tietää sellasen joka osais korjata noita. Liikkeitäkin voi ilmoitella, rovaniemelle/keminmaalle laitoin yhteen putiikkiin postia, muttei ole vastattu.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti 04.12.2012 19:08
Re: Vito W638 kunnostelua
Taas rojekti heilahti eteenpäin. Hehkut pelaa taas. Ei tarvinut vaihtaa hehkuja vaan kiristää yksi mutteri koska pääsi johto heilumaan oikein kunnolla. Mutterin vaihto kestikin siten liki 2 tuntia kun remelillä jyrsi jumiin ruostuneen mutterin kahtapuolta poikki ennenkuin sain sen irti.
Seuraavaksi pitänee iskeä suuttimien kärkien kimppuun, kun emäntä moittii vitoaan laiskaksi, kun ajeli pari päivää minun polosella
Josko niiden suuttimien vaihdolla saisi vähän vaimoa tyytyväiseksi.
Seuraavaksi pitänee iskeä suuttimien kärkien kimppuun, kun emäntä moittii vitoaan laiskaksi, kun ajeli pari päivää minun polosella

Josko niiden suuttimien vaihdolla saisi vähän vaimoa tyytyväiseksi.
Re: Vito W638 kunnostelua
Tuskin se laiskuus suutinkärkiä vaihtamalla juuri mihinkään muuttuu mutta syöttöruuvia kääntelemällä kyllä senkin edestä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 16#p324516" onclick="window.open(this.href);return false;
Toki suutinkärjetkin kannattaa uusia kun sillä on noin pitkään ajeltu.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 16#p324516" onclick="window.open(this.href);return false;
Toki suutinkärjetkin kannattaa uusia kun sillä on noin pitkään ajeltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ti 04.12.2012 19:08
Re: Vito W638 kunnostelua
taas yksi fiksu kysymys otsikon kulkineesta. Voiko mittariston pikselit kadota kun akku pääsee tyhjenemään? Ulkolämpömittarin näyttö pimeni kun emännällä pääsi akku tyhjeneen, vaiko oiskohan uusi anturi mennyt rikki ennemminkin.
Re: Vito W638 kunnostelua
Vai olisko se taustavalona toimiva polttimo hajonnut ?
Lisää tietoa: www.skg.fi