W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Tätä Pentakeskustelua kun seuraa niin välillä tulee kyllä semmoista legendaa ja mutua että huhhuh.
Suosittelen jokaiselle lukemaan ns. Pentaraamatun: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... rence.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Suosittelen jokaiselle lukemaan ns. Pentaraamatun: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... rence.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Nämä on jo myyty.Kaverilla Saksassa on kiillotetut 8" + 9" 16" ET16 AMG Pentat melkein uusilla Dunlopeilla 1550€ + rahti.
Vastaavat väreiltään, mutta toinen pari 9
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Mistä Mersusta/muusta merkistä löytyisi lyhyempi tai kapeampi jarrujen pääsylinteri? Mittailen tuossa etujarrujen liitoskohtaa (lähimpänä jarrutehostinta) ja oikealle etujarrulle lähtevään ei mahdu edes banjo kiinni. Ahdistaa muoviseen imusarjaan.
Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Oletko mallikoinut sitä alkuperäistä pääsylinteriä?hismajestics kirjoitti:Mistä Mersusta/muusta merkistä löytyisi lyhyempi tai kapeampi jarrujen pääsylinteri? Mittailen tuossa etujarrujen liitoskohtaa (lähimpänä jarrutehostinta) ja oikealle etujarrulle lähtevään ei mahdu edes banjo kiinni. Ahdistaa muoviseen imusarjaan.
Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
Mahtuisko siinä paremmin putket lähtemään.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Älä tee asioita vaikeaksi. Tulppaa se oikealle lähtevä lähtö ja haaroita T-Haaralla siitä vasemmalle lähtevästä lähdöstä molemmat lähdöt. Virtaama riittää yhdestäkin lähdöstä, kun kyse on millilitraa pienemmistä määristä nestettä. Haarotetaanhan ne takajarrujenkin linjat yhdestä putkesta kahdeksi 
Niin ja laita se esim. Bemarin erillinen jarrunestesäiliö...saat reilusti tilaa.
Timppa

Niin ja laita se esim. Bemarin erillinen jarrunestesäiliö...saat reilusti tilaa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Hyvä pointti. Juuri tuota lähdinkin illalla tsekkaamaan. Ottaa kuitenkin kiinni etupään lähdöistä. Kuviakin tulee, mutta unski ehtikin neuvoa kuinka homma hoidetaan...slsl77 kirjoitti:Oletko mallikoinut sitä alkuperäistä pääsylinteriä?hismajestics kirjoitti:Mistä Mersusta/muusta merkistä löytyisi lyhyempi tai kapeampi jarrujen pääsylinteri? Mittailen tuossa etujarrujen liitoskohtaa (lähimpänä jarrutehostinta) ja oikealle etujarrulle lähtevään ei mahdu edes banjo kiinni. Ahdistaa muoviseen imusarjaan.
Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
Mahtuisko siinä paremmin putket lähtemään.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
No ei tehdä, ei... Ei ollut harmainta aavistustakaan, että homma on sallittua hoitaa tuolla lailla. Siis "virallisesti"unski kirjoitti:Älä tee asioita vaikeaksi. Tulppaa se oikealle lähtevä lähtö ja haaroita T-Haaralla siitä vasemmalle lähtevästä lähdöstä molemmat lähdöt. Virtaama riittää yhdestäkin lähdöstä, kun kyse on millilitraa pienemmistä määristä nestettä. Haarotetaanhan ne takajarrujenkin linjat yhdestä putkesta kahdeksi
Niin ja laita se esim. Bemarin erillinen jarrunestesäiliö...saat reilusti tilaa.
Timppa


Bemarin jarrunestesäiliö, jes. Mutta mistä mallista... E3... ei löydy? Vai laitanko tarkoitukseen sopivan aftermarket nestesäiliön? Vai kiinnitänkö pystärin alkuperäisen säiliön sisälokasuojaan ja putket sieltä?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Kävin tallissa ottamassa kuvan ikuisuus E3 projektistani. Tuosta nestesäiliöstä on lähdöt pääsylinterille ja kytkinsylinterille.
Tämmöinen voisi löytyä vielä toinenkin, kun oikein kovasti penkoo
Siinähän olisi sinulle pääsylinterikin...oikein neljällä lähdöllä...riittää varmasti
En tosin tiedä millainen on männän pää tehostajan puolella...mutta ATE:n vehkeitä kaikki tyyni.

Timppa
Tämmöinen voisi löytyä vielä toinenkin, kun oikein kovasti penkoo

Siinähän olisi sinulle pääsylinterikin...oikein neljällä lähdöllä...riittää varmasti


Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
70 luvun malleis, 1600, 2002 jne.. Yleinen harrastepiireissä
ATE merkkinen tarvike varmaa löytyy joka kaupasta.



Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
unski kirjoitti:Kävin tallissa ottamassa kuvan ikuisuus E3 projektistani. Tuosta nestesäiliöstä on lähdöt pääsylinterille ja kytkinsylinterille.
Tämmöinen voisi löytyä vielä toinenkin, kun oikein kovasti penkoo
Siinähän olisi sinulle pääsylinterikin...oikein neljällä lähdöllä...riittää varmastiEn tosin tiedä millainen on männän pää tehostajan puolella...mutta ATE:n vehkeitä kaikki tyyni.
[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/autokuvia/WP_20131111_013_zpsb9e35a29.jpg ]
Timppa
No niinSergey kirjoitti:70 luvun malleis, 1600, 2002 jne.. Yleinen harrastepiireissäATE merkkinen tarvike varmaa löytyy joka kaupasta.
[ http://www.britishv8.org/other/MikePugh/MikePugh-BH.jpg ]


//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Eiks oo Johannes hienoa kun neuvoja tulee kuin apteekin hyllyltä ja vielä kuvien kera. Oma autotietämys muista merkeistä detaljitasolla on siis melkein nolla joten nuo molemmat unskin vinkit oli minulle ihan uutta tietoa! Näin se homma etenee
.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Kyllä, se on just näinkarra kirjoitti:Eiks oo Johannes hienoa kun neuvoja tulee kuin apteekin hyllyltä ja vielä kuvien kera. Oma autotietämys muista merkeistä detaljitasolla on siis melkein nolla joten nuo molemmat unskin vinkit oli minulle ihan uutta tietoa! Näin se homma etenee.


Jarrusylinteriin vielä... googlasin noita BMW:n pääsylintereitä (joissa lähdöt vasemmalla puolella) ja niissäkin näyttää olevan eri kokoa. Ainakin männissä. Pari kysymystä:
1. Onko männän koko kriittinen?
2. Onko useampaa pääsylinterin kiinnitystä ATE-tehostimeen (pulttiväli tms.)?
3. Onko pääsylinterin tehostimen sisään menevissä putkissa eroja (pituus, läpimitta tms.)?. Putki, johon tulee jarrupolkimen tappi, siis...
4. Mikä merkitys on pääsylinterin pituudella?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
1. Onhan se aika kriittinen, kun toiminta perustuu hydrauliikkaan, mäntien pinta-aloihin ja siirrettyyn nestemäärään. Pienempi mäntä, pitempi liike, toisalta kevyempi polkaisu.
2. Veikkaisin, että on. ATE tekee kuitenkin aika monelle merkille osia.
3. On.
4. Pääsylinterin männän liikkeen tulee olla pitempi, kuin tarvittava nestemäärä. Se taas riippu monesta asiasta...letkujen venyminen, satuloitten taipuminen yms. Periaatteessa levyjarruissa mäntien liike satuloissa on millin kymmenesosia, mutta muodonmuutokset lisäävät matkaa.
BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?
Timppa
Timppa
2. Veikkaisin, että on. ATE tekee kuitenkin aika monelle merkille osia.
3. On.
4. Pääsylinterin männän liikkeen tulee olla pitempi, kuin tarvittava nestemäärä. Se taas riippu monesta asiasta...letkujen venyminen, satuloitten taipuminen yms. Periaatteessa levyjarruissa mäntien liike satuloissa on millin kymmenesosia, mutta muodonmuutokset lisäävät matkaa.
BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Ei ole. Ja kysymyksestä päättelen, että pitäisi ollaunski kirjoitti:BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?
Timppa

Sain tallipäälliköltä vihiä bemariasiantuntijasta täälläpäin, Hupi-Auto, ja menen Johanin pakeille Mersun pääsylinterin kanssa. Saas nähdä jos sieltä löytyisi sopivaa tavaraa tarpeisiini.
Tähän pari kuvaa tilanteesta.




//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Vähän vanteiden ET-testiä Timpalta (slsl77) lainatuilla Rialin vanteilla. Parissa profiilikuvassa W126 7x15 ET25 peltivanteet ja 205x65x15.
Etu: 7x16 ET23 ja 225x50x16.
Taka: 8x16 ET11 ja 245x45x16










Etu: 7x16 ET23 ja 225x50x16.
Taka: 8x16 ET11 ja 245x45x16










//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Jarrupainesäädin takajarruille tarvittaisiin siinä tapauksessa, että pääsylinteriin tulisi kaksi lähtöä takajarruille? Jos vain yksi linja taakse, niin painesäädintä ei tarvita, näinkö?hismajestics kirjoitti:Ei ole. Ja kysymyksestä päättelen, että pitäisi ollaunski kirjoitti:BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?
TimppaTutkitaan...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Moi,
painesäädin tarvitaan mielestäni aina, kun asennetaan eri pääsylinteri, kuin alkuperäinen. Ei niinkään katsastuksen, kuin oman turvallisuuden takia. Toisella pääsylinterillä saattaa takapaineet nousta liiaksi ja ne lukkiutuvat ennen etujarruja.
Timppa
painesäädin tarvitaan mielestäni aina, kun asennetaan eri pääsylinteri, kuin alkuperäinen. Ei niinkään katsastuksen, kuin oman turvallisuuden takia. Toisella pääsylinterillä saattaa takapaineet nousta liiaksi ja ne lukkiutuvat ennen etujarruja.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Kiitos unski, just tuohon malliin... Pikkasen vielä lyhyttä oppimäärää tähän käytyäni Hupi-Auton Johan Rännärin oppitunnilla (mukava kundi, muuten)unski kirjoitti:Moi,
painesäädin tarvitaan mielestäni aina, kun asennetaan eri pääsylinteri, kuin alkuperäinen. Ei niinkään katsastuksen, kuin oman turvallisuuden takia. Toisella pääsylinterillä saattaa takapaineet nousta liiaksi ja ne lukkiutuvat ennen etujarruja.
Timppa

Ekaks, BMW: ja MB:n jarrut ovat käytännössä täysin eri periaattein toimivia. Mersussa on isot männät, pitkä mäntien liike ja paljon nestettä liikkeessä, Bemarissa toisinpäin. Tarkoittaa, että Bemarin jarrupääsylinteriä ei voi asentaa Mersuun tekemättä suuria muutoksia myös jarruihin.
Tokaks, yllä kuvissa esiintyvä W107 pääsylinteri on 23mm etumännällä ja 19mm takamännällä. Pystärin alkuperäinen on 23mm molemmat päät. Vaikkakin W107 pääsylinterin saisi pultattua ja toimimaan tossa mun rakennelmassa, ei sitä voisi käyttää. Jarruista tulisi takapainotteiset, takapää menee lukkoon e. etupäätä. Jarrupainesäädin ei tätä mitenkään ehkäise. Kysymys on kuulemma (mm.) nesteen määrästä jarrusatulassa ja siten männän liikkeen voimasta.
Nyt pitää tsekata onko mun kulkineessa nykyisten SECin etujarruja vastaavat takajarrut (muistaakseni on mutta pitää tuplatsekata) tai, onko takana samankokoiset männät kuin SECissä ja sama jarrupalojen pinta-ala. Jos on, niin W107 pääsylinteriä voi käyttää tuollaisenaan.
Oletetaan nyt tässä vaiheessa vielä, että takajarrut ovat oikeat. Silloin tulee jarrupääsylinteriksi tuo W107 ja juurikin niin, kuten unski tuolla aikaisemmin neuvoi; tulpataan oikeanpuoleinen lähtö ja vedetään vasemmanpuoleisesta T-haaralla putket etujarruille. Takajarrujen lähdölle onkin hyvin tilaa.
Jarrupääsylinteriä modataan e. pulttausta sen verran, että pelivaraa tulee tarpeeksi imusarjan kohdalle. Porataan n. 3mm syvempään ja lisätään kierrettä saman verran. Näin päästään jyrsimään tuommoinen 5mm pois alkuperäisestä putken lähdöstä ja saadaan tarvittava liikkumavara.
Viimeksi muokannut hismajestics, Ke 13.11.2013 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Rialin vanteet näyttää sopivan mallikkaasti paikalleen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Jep, testasin vielä 8" eteen, hyvin mahtuuslsl77 kirjoitti:Rialin vanteet näyttää sopivan mallikkaasti paikalleen.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Multa löytyis SECin alta 9 tuumaset et11, jos haluat sellaista kokeilla alle.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
No niin, mahtavaapetri kirjoitti:Multa löytyis SECin alta 9 tuumaset et11, jos haluat sellaista kokeilla alle.

A tuossa alla on testannut 225/50/16 renkailla ja muokata piti

A kirjoitti:Tervehdys Johannes.
Toi pystärin takapyöräkotelo ja 10" vanne, on aika haasteellinen yhdistelmä. Lähinnä sen osalta, että minkälaisen renkaan ajattelit laittaa, ettei näyttäisi liian tuuninkilta. Mulla on takana 225/50R16 renkaat, ja 9" vanteet ET muistaakseni 13(ET ei ihan varma). Noiden kanssa jouduin jo muokkaamaan sisälokasuojaa, lähinnä pohjaanlyöntikumin kohdalta kun otti vanne kiinni ulosjoustossa. Taasen kun kokeilin pienempää ET:tä(0), niin otti rengas kiinni sisälokasuojan ulkoreunaan. Toinen tarkka paikka on taka kallistuksenvakaaja, johon myös on aikas pienet välykset. Taka-akselisto on niinkuin tiedät, kumien varassa ja tiukoissa kaarteissa liikkuu hieman sivusuunnassa, joten älä yritä mitään liian tarkkaa tehdä.
T:A.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Tässä kuvia miten 8x16ET11 pyörii edessä. Renkaat siis 245x45x16.hismajestics kirjoitti:Jep, testasin vielä 8" eteen, hyvin mahtuuslsl77 kirjoitti:Rialin vanteet näyttää sopivan mallikkaasti paikalleen.Pitää vielä laittaa muutama kuva.
Etupyörät ovat kuvassa ilmassa, mutta näyttäisivät sopivan kaaren sisään pikkasen kapeimmilla renkailla.


Tilaa näyttäisi olevan jopa raidetangolle.



//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Kuis sull toi jarruletku o edes 

W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Sori Sepe, jäi tähän vastaamattasepulaakeri kirjoitti:Kuis sull toi jarruletku o edes

Teräspunosletkut on W107 mitoilla (ei löytynyt pystäriin) ja kuvassa näyttää, että ahdistaa oikealla puolella, käännettäessä täysin vasemmalle. Ihan näin dramaattista ei ole. Pitää kuitenkin tuplatsekata kun kaikki rupeaa olemaan kohdallaan.
Viimeksi muokannut hismajestics, Su 08.12.2013 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Muutenkin tullut tupeksittua vähän kaiken kanssa, eikä oikein saanut mitään järkevää dokumentoitua. Tässä nyt viimeisin tukipalkin kiinnitys vaihdelaatikon kohdalla kardaanin lopullisen asennuksen jälkeen.

Oikea puoli on 30mm "spacerilla" ja vasen 10mm. Oikeanpuolen neliöprofiilia (2mm seinämä) pitää vielä vahvistaa pulttien kohdissa profiilin sisäisillä holkeilla.
Jouduin tiputtamaan ajateltua enemmän koska kardaanin etupää (W124) on sen verran paksumpi kuin W114 alkuperäinen. Oli muuten liian tiukka tunnelissa, vaihdekepin kohdalta.

Oikea puoli on 30mm "spacerilla" ja vasen 10mm. Oikeanpuolen neliöprofiilia (2mm seinämä) pitää vielä vahvistaa pulttien kohdissa profiilin sisäisillä holkeilla.
Jouduin tiputtamaan ajateltua enemmän koska kardaanin etupää (W124) on sen verran paksumpi kuin W114 alkuperäinen. Oli muuten liian tiukka tunnelissa, vaihdekepin kohdalta.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Päänvaivaa on ennenkaikkea aiheuttanut kaasupolkimen mekanismin rakentaminen. Siis itse polkimelta vaijerin vetoon. Monta versiota ollut suunnitteilla, mutta puutteellisen osaamisen ja välineiden (esim. hitsi) vuoksi aikaa on mennyt. Tässä kuitenkin ensimmäinen ja kohtuullisen toimiva dummy, josta voi jopa tehdä lopullisen.
Kommentteja ja parannusehdotuksia otetaan todella kiitollisena vastaan
Kiinnitys tulee jarrujen pääsylinterin yhteyteen.

Ja kaasupolkimena käytetään Coupen alkuperäistä poljinta ja tankoa. Alkuperäinen läpivienti tulipellistä.

Alumiiniprofiili jatkaa alkuperäistä kaasupolkimen tankoa...

joka vetää suoraan ylöspäin W124 kaasuvaijeria.

Tältä näyttää dummy.

Tuosta ajattelin tehdä lopullisen paketin. Mutta jos jollain on fiksumpi ajatus niin kertokaa heti, pliis
Kommentteja ja parannusehdotuksia otetaan todella kiitollisena vastaan

Kiinnitys tulee jarrujen pääsylinterin yhteyteen.

Ja kaasupolkimena käytetään Coupen alkuperäistä poljinta ja tankoa. Alkuperäinen läpivienti tulipellistä.

Alumiiniprofiili jatkaa alkuperäistä kaasupolkimen tankoa...

joka vetää suoraan ylöspäin W124 kaasuvaijeria.

Tältä näyttää dummy.

Tuosta ajattelin tehdä lopullisen paketin. Mutta jos jollain on fiksumpi ajatus niin kertokaa heti, pliis

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Kannattaisiko miettiä koko kaasupoljinmekaniikan siirtämistä ohjaamon puolelle ja muuttamista kokonaan vaijerikäyttöiseksi. Tällöin nykyinen mekaniikka on menettää merkityksensä tuossa muodossa. Tuo sinun vipusysteemi näyttää sellaiselta, että mahdollisesti juuttuvia kohtia syntyy aika monta...mietityttää hieman kaasun kiinnihirttäminen. Vaijerin voisi sitten tuoda tulipellin läpi mistä haluaa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Ai niin, jarrujen pääsylinteriin tehtiin pieni muokkaus oikean puolen lähtöön. Tässä lähtökohta.

Oikealta puolelta jyrsittiin 4mm pois ja saman verran lisättiin kierrettä.

Kartiotulppa rosterista, joka on tavallaan "pehmeää" ja pitäisi pitää. Jos ei pidä, niin sitten tehdään kuparista.

Nyt on tarpeeksi tilaa.

Etujarrut vedetään T-haaralla vasemman puolen lähdöstä.

Oikealta puolelta jyrsittiin 4mm pois ja saman verran lisättiin kierrettä.

Kartiotulppa rosterista, joka on tavallaan "pehmeää" ja pitäisi pitää. Jos ei pidä, niin sitten tehdään kuparista.

Nyt on tarpeeksi tilaa.

Etujarrut vedetään T-haaralla vasemman puolen lähdöstä.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Erittäin relevantti kommenttiunski kirjoitti:Kannattaisiko miettiä koko kaasupoljinmekaniikan siirtämistä ohjaamon puolelle ja muuttamista kokonaan vaijerikäyttöiseksi. Tällöin nykyinen mekaniikka on menettää merkityksensä tuossa muodossa. Tuo sinun vipusysteemi näyttää sellaiselta, että mahdollisesti juuttuvia kohtia syntyy aika monta...mietityttää hieman kaasun kiinnihirttäminen. Vaijerin voisi sitten tuoda tulipellin läpi mistä haluaa.
Timppa


Aluksi ajattelin alkuperäisen W124 vaijerin kiinnitystä juuri tuohon samaa läpivientiin mistä nyt Coupen tanko pistää ulos moottoritilaan. Kaikki hyvin. Sitten auton jalkatilassa tulikin suurehko tenkkapåå. En oikein päässyt sinuiksi kaasupolkimen liikkeen ja siitä lähtevän vetomekanismin suunnittelussa. Saatikka toteutuksessa

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349