AMG E55 ja tehon "vajaus"
AMG E55 ja tehon "vajaus"
Moro ihmettelin tuossa että kui ei saanut enempää teho kyseisillä vireillä. Eli auto on w211 kompressor AMG ja siihen on sujautettu marteliuksen räätälöimä putkisto kisakateilla, pienempi kompressorin pyörä ja isompi välijäähdyttimen pumppu. Oli tuossa ohjelmoitavan ja vakiona oli 433hp/720nm ja ohjelmoinnin jälkeen 489hp/820nm? ei ymmärrä... toiset lupaa kyl aika huikei tehoi noilla vireillä....?
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Tässä harisen sivuilta:
Mercedes
AMG 55 V8 kompressor
5.5 litraista kompressoriahdettua AMG V8 moottoria on käytössä neljänä eri tehoversiona eri malleissa. Moottorit eivät eroa toisistaan mekaanisesti, tehoero on toteutettu kompressorin välityssuhdetta muuttamalla ja ohjelmallisesti.
Ohjelmamuutoksella saavutetaan 370-390kW 730-740 Nm
AMG 55 kompressoriahdettuun moottoriin on saatavana suurempi kompressoripyörä, paremmat pakosarjat ja ohjelma. Näillä, suhteellisen pienillä mekaanisilla muutoksilla teho nousee 565hv 870 Nm lukemiin.
vakio muutettu
CLS 55 AMG 350kW 476hv 700 Nm 370kW 503hv 730 Nm
E 55 AMG 350kW 476hv 700 Nm 370kW 503hv 730 Nm
G 55 AMG 368kW 500hv 700 Nm 384kW 522hv 730 Nm
S 55 AMG 368kW 500hv 700 Nm 384kW 522hv 730 Nm
CL 55 AMG 368kW 500hv 700 Nm 384kW 522hv 730 Nm
SL 55 AMG 380kW 517hv 720 Nm 390kW 530hv 740 Nm
Ohjelmoinnissa huomioitavia seikkoja:
Ohjausyksikön ohjelmaa ei ole mahdollista lukea diagnostiikkaväylästä. Ohjelman asennus suoritetaan ohjausyksikön muistipiiriä vaihtamalla, ohjausyksikön avaaminen on muutoinkin säätämisen kannalta välttämätöntä sillä jokainen AMG säädetään yksilöllisesti dynamometrissä.
5.5l V8 moottori ja voimansiirto kestävät ohjelmanmuutoksen sekä kompressorin välityksen muutoksen tuoman tehonlisäyksen rasitteet helposti.
Mercedes
AMG 55 V8 kompressor
5.5 litraista kompressoriahdettua AMG V8 moottoria on käytössä neljänä eri tehoversiona eri malleissa. Moottorit eivät eroa toisistaan mekaanisesti, tehoero on toteutettu kompressorin välityssuhdetta muuttamalla ja ohjelmallisesti.
Ohjelmamuutoksella saavutetaan 370-390kW 730-740 Nm
AMG 55 kompressoriahdettuun moottoriin on saatavana suurempi kompressoripyörä, paremmat pakosarjat ja ohjelma. Näillä, suhteellisen pienillä mekaanisilla muutoksilla teho nousee 565hv 870 Nm lukemiin.
vakio muutettu
CLS 55 AMG 350kW 476hv 700 Nm 370kW 503hv 730 Nm
E 55 AMG 350kW 476hv 700 Nm 370kW 503hv 730 Nm
G 55 AMG 368kW 500hv 700 Nm 384kW 522hv 730 Nm
S 55 AMG 368kW 500hv 700 Nm 384kW 522hv 730 Nm
CL 55 AMG 368kW 500hv 700 Nm 384kW 522hv 730 Nm
SL 55 AMG 380kW 517hv 720 Nm 390kW 530hv 740 Nm
Ohjelmoinnissa huomioitavia seikkoja:
Ohjausyksikön ohjelmaa ei ole mahdollista lukea diagnostiikkaväylästä. Ohjelman asennus suoritetaan ohjausyksikön muistipiiriä vaihtamalla, ohjausyksikön avaaminen on muutoinkin säätämisen kannalta välttämätöntä sillä jokainen AMG säädetään yksilöllisesti dynamometrissä.
5.5l V8 moottori ja voimansiirto kestävät ohjelmanmuutoksen sekä kompressorin välityksen muutoksen tuoman tehonlisäyksen rasitteet helposti.
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Missä kävit ohjelman teettämässä?
Onko "paketti"-ohjelma vai dynossa tehty?
Onko "paketti"-ohjelma vai dynossa tehty?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Mutta onhan tuossa vääntöä enemmän kuin Harinen lupaa...ja reilusti.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
amgenter kirjoitti:Missä kävit ohjelman teettämässä?
Onko "paketti"-ohjelma vai dynossa tehty?
Moonlight motorsport ja motorbitin yhteistyötä oli tuo ohjelma. Eli oli penkissä ja sitten säädettiin ja taas ajettiin...
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
LopenUupunut kirjoitti:Mutta onhan tuossa vääntöä enemmän kuin Harinen lupaa...ja reilusti.
.
harisella 870 täs 820. vääntö on oikeen hyvä mut toi teho hiukan ihmetyttää...
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Ok, täällä koti-Suomessa ei ole oikein monta pajaa, jotka alkavat näihin ohjelmia tekemään. Motorbit on minulla ollut mielessä, josko loppukesästä ehtisi käydä.AMGE55 kirjoitti:Moonlight motorsport ja motorbitin yhteistyötä oli tuo ohjelma. Eli oli penkissä ja sitten säädettiin ja taas ajettiin...amgenter kirjoitti:Missä kävit ohjelman teettämässä?
Onko "paketti"-ohjelma vai dynossa tehty?
Noista tehoista sen verran, että vertailukohtia olet ilmeisesti hakenut jenkkipuolelta, jossa E55:et ovat todella suosittuja virityskohteita. Sen verran ollaan huomattu, että heidän arvot viritysosien tuomasta lisätehosta ovat yleensä liioiteltuja. Esim. pelkillä pakosarjoilla luvataan 50 takapyörille lisää (tms.). Tuo 50 heppaa on ihan kohtalainen tehonlisäys ja vääntöä on kuitenkin tullut roimasti lisää. Toki eri penkkien välilläkin on eroja.
Näistä 32:ia kun ollaan viritelty niin 100 heppaa lisää tekee aika lailla tiukkaa saada lisää. Nimimerkillä Pansu taitaa olla noin 450 vaikka viriosien toimittajien mukaan pitäisi olla jo ainakin 600.
Onko sulla magneettikytkimellä oleva ahtimen rulla vai koko ajan kytkettynä?
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Eihän tuosta luvatusta puutu kuin 14hv ja kun kerran vääntö on yli luvatun, niin olisiko mitatessa käynyt niin, että liian pienillä kierroksilla on mittaus tehty
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
RAM kirjoitti:Eihän tuosta luvatusta puutu kuin 14hv ja kun kerran vääntö on yli luvatun, niin olisiko mitatessa käynyt niin, että liian pienillä kierroksilla on mittaus tehty
AMG 55 kompressoriahdettuun moottoriin on saatavana suurempi kompressoripyörä, paremmat pakosarjat ja ohjelma. Näillä, suhteellisen pienillä mekaanisilla muutoksilla teho nousee 565hv 870 Nm lukemiin.
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
amgenter kirjoitti:Ok, täällä koti-Suomessa ei ole oikein monta pajaa, jotka alkavat näihin ohjelmia tekemään. Motorbit on minulla ollut mielessä, josko loppukesästä ehtisi käydä.AMGE55 kirjoitti:Moonlight motorsport ja motorbitin yhteistyötä oli tuo ohjelma. Eli oli penkissä ja sitten säädettiin ja taas ajettiin...amgenter kirjoitti:Missä kävit ohjelman teettämässä?
Onko "paketti"-ohjelma vai dynossa tehty?
Noista tehoista sen verran, että vertailukohtia olet ilmeisesti hakenut jenkkipuolelta, jossa E55:et ovat todella suosittuja virityskohteita. Sen verran ollaan huomattu, että heidän arvot viritysosien tuomasta lisätehosta ovat yleensä liioiteltuja. Esim. pelkillä pakosarjoilla luvataan 50 takapyörille lisää (tms.). Tuo 50 heppaa on ihan kohtalainen tehonlisäys ja vääntöä on kuitenkin tullut roimasti lisää. Toki eri penkkien välilläkin on eroja.
Näistä 32:ia kun ollaan viritelty niin 100 heppaa lisää tekee aika lailla tiukkaa saada lisää. Nimimerkillä Pansu taitaa olla noin 450 vaikka viriosien toimittajien mukaan pitäisi olla jo ainakin 600.
Onko sulla magneettikytkimellä oleva ahtimen rulla vai koko ajan kytkettynä?
Ostin vesa v:ltä tuon pyörän koko en tiiä, mutta pitäisi olla eurocharger:lta
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Vähän offtopicia, mutta näin 200cdi:llä ajavana 489hp/820Nm ja tehon vajaus samassa lauseessa kuulostaa aavistuksen erikoiselta
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
No pitäähän isossa autossa olla kuitenkin reilusti tehoa että se edes tuntuu.H.E. von Kuusi kirjoitti:Vähän offtopicia, mutta näin 200cdi:llä ajavana 489hp/820Nm ja tehon vajaus samassa lauseessa kuulostaa aavistuksen erikoiselta
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Sitten se on ihan normaali vakio, jossa magneettikytkin toiminnassa. Tuosta on olemassa toinenkin malli, jossa ahdin pyörii koko ajan.AMGE55 kirjoitti:Ostin vesa v:ltä tuon pyörän koko en tiiä, mutta pitäisi olla eurocharger:lta
Kannattaa lukaista alla oleva läpi ja tarkistaa, ettei rulla ole virheellinen:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/4983 ... ilure.html
Tuossa on video siitä miltä kuulostaa kun niitit/jouset rullassa ovat antaneet periksi:
http://www.youtube.com/watch?v=a6MdDyGDoxg
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
amgenter kirjoitti:Sitten se on ihan normaali vakio, jossa magneettikytkin toiminnassa. Tuosta on olemassa toinenkin malli, jossa ahdin pyörii koko ajan.AMGE55 kirjoitti:Ostin vesa v:ltä tuon pyörän koko en tiiä, mutta pitäisi olla eurocharger:lta
Kannattaa lukaista alla oleva läpi ja tarkistaa, ettei rulla ole virheellinen:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/4983 ... ilure.html
Tuossa on video siitä miltä kuulostaa kun niitit/jouset rullassa ovat antaneet periksi:
http://www.youtube.com/watch?v=a6MdDyGDoxg
Tais "vajaus" löytyy... vedon alussa imuilma n.30 astet vedon keskivaiheil n.80. pitäis olla kuulema maks.50?????? eli välijäähy asentamaan!!!
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
En usko, että saat pysymään 50 asteessa. Ehkä jos takakonttiin laitat jääboksin niin sitten voi onnistua. Mulla on isompi jäähdytin keulalla ja lisäksi eriytetty kierto ja silti IAT kohoaa 70 asteeseen nopeuden noustessa 220 km /h.AMGE55 kirjoitti:Tais "vajaus" löytyy... vedon alussa imuilma n.30 astet vedon keskivaiheil n.80. pitäis olla kuulema maks.50?????? eli välijäähy asentamaan!!!
Jotain käppyröitä IAT:n käyttäytymisestä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=660
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Tänään penkitetty! 502hp 5300rpm, 820nm pienien ongelmien kera. Lämmöt pysyivät kurissa viidennelle vedolle asti josta saatiin nuo tehot. lämmöt pyörivät n.35-55 asteen välillä, paitsi viimisellä vedolla nousivat n.65.
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Paljonko on ahtopaineita tällä hetkellä ja paljonko se sun ahtimen pyörä on pienempi vakioon verrattuna?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Ahtoi en tiiä. Kysytään. Vakio pyörä 90, nyt 84aziz kirjoitti:Paljonko on ahtopaineita tällä hetkellä ja paljonko se sun ahtimen pyörä on pienempi vakioon verrattuna?
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Ei tiedetä edes ahtopaineen lisäystä vs. vakio ja tehoa pitäs vaan olla jostain syystä enemmän
Ehkäpä se moonlight ja motorbit ei vaan osaa, ainakaan kummankaan tuotokset ei ole minua vakuuttaneet kun eräänkin tapauksen tiedän
Ehkäpä se moonlight ja motorbit ei vaan osaa, ainakaan kummankaan tuotokset ei ole minua vakuuttaneet kun eräänkin tapauksen tiedän
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Yllä mainittujen lisäksi myös Harisen sivuilla tekstiä, jonka mukaan tekevät ohjelmia näihin.Pansu kirjoitti:Ehkäpä se moonlight ja motorbit ei vaan osaa, ainakaan kummankaan tuotokset ei ole minua vakuuttaneet kun eräänkin tapauksen tiedän
Onko Suomessa yhtään pajaa, joka osaa tehdä näihin kompura-ahdettuihin kunnollista ohjelmaa vai pitääkö tyytyä jenkkien boksi-ohjelmiin?
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Pansu kirjoitti:Ei tiedetä edes ahtopaineen lisäystä vs. vakio ja tehoa pitäs vaan olla jostain syystä enemmän
Ehkäpä se moonlight ja motorbit ei vaan osaa, ainakaan kummankaan tuotokset ei ole minua vakuuttaneet kun eräänkin tapauksen tiedän
Voi olla... tartteepi kattella mitä vesa saa tehoja irti. Tarttee tutkia asiaa.
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Mä en oikein ymmärrä, miksi yleensä koskaan missään tarvii puhua takapyörätehoista. Kaikkialla maailmassa auton valmistajat ilmoittavat kuitenkin mitä moottorista irtoaa. Eli jos joku käy penkissä auton kanssa, niin kertokoon aina suoraan konetehot, koska se kansaa eniten kiinnostaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Tuon kompurakoneen ongelma on nimenomaan lämmön tuottaminen. Jos haluatkaan ahtopaineen lisää niin pitää huolehtia ahtoilman riittävästä jääähdytyksestä.AMGE55 kirjoitti:amgenter kirjoitti:Sitten se on ihan normaali vakio, jossa magneettikytkin toiminnassa. Tuosta on olemassa toinenkin malli, jossa ahdin pyörii koko ajan.AMGE55 kirjoitti:Ostin vesa v:ltä tuon pyörän koko en tiiä, mutta pitäisi olla eurocharger:lta
Kannattaa lukaista alla oleva läpi ja tarkistaa, ettei rulla ole virheellinen:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/4983 ... ilure.html
Tuossa on video siitä miltä kuulostaa kun niitit/jouset rullassa ovat antaneet periksi:
http://www.youtube.com/watch?v=a6MdDyGDoxg
Tais "vajaus" löytyy... vedon alussa imuilma n.30 astet vedon keskivaiheil n.80. pitäis olla kuulema maks.50?????? eli välijäähy asentamaan!!!
C32 on sama ongelma vaikka onkin vesivälijäähy, alkuperäinen pumppu ei ihan riitä, moni on pumpun vaihtanut.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Takapyöräteho on se mikä autoa liikuttaa, siksi se kiinnostaan paljon enemmän. Voimansiirron hävikit kun on aina autokohtaisia ja varsinkin automaattien kohdalla voi olla että penkki laskee konetehot aivan miten sattuu. On minullakin penkkipaperit yli 600hv:n konetehoista, uskoo ken lystää pitääkö paikkaansaaziz kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miksi yleensä koskaan missään tarvii puhua takapyörätehoista. Kaikkialla maailmassa auton valmistajat ilmoittavat kuitenkin mitä moottorista irtoaa. Eli jos joku käy penkissä auton kanssa, niin kertokoon aina suoraan konetehot, koska se kansaa eniten kiinnostaa.
Summa summarum, koneteho ei kerro auton suorituskyvystä yhtään mitään, joten se ei ainakaan minua kiinnosta pätkääkään.
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Mullakin löytyy sellanen paperi mis on vajaa 1100nm vääntöö...Pansu kirjoitti:Takapyöräteho on se mikä autoa liikuttaa, siksi se kiinnostaan paljon enemmän. Voimansiirron hävikit kun on aina autokohtaisia ja varsinkin automaattien kohdalla voi olla että penkki laskee konetehot aivan miten sattuu. On minullakin penkkipaperit yli 600hv:n konetehoista, uskoo ken lystää pitääkö paikkaansaaziz kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miksi yleensä koskaan missään tarvii puhua takapyörätehoista. Kaikkialla maailmassa auton valmistajat ilmoittavat kuitenkin mitä moottorista irtoaa. Eli jos joku käy penkissä auton kanssa, niin kertokoon aina suoraan konetehot, koska se kansaa eniten kiinnostaa.
Summa summarum, koneteho ei kerro auton suorituskyvystä yhtään mitään, joten se ei ainakaan minua kiinnosta pätkääkään.
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Alkuperäiseen on hankala tehdä vertailuja, jos puhutaan takapyörätehosta.Pansu kirjoitti:Takapyöräteho on se mikä autoa liikuttaa, siksi se kiinnostaan paljon enemmän. Voimansiirron hävikit kun on aina autokohtaisia ja varsinkin automaattien kohdalla voi olla että penkki laskee konetehot aivan miten sattuu. On minullakin penkkipaperit yli 600hv:n konetehoista, uskoo ken lystää pitääkö paikkaansaaziz kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä, miksi yleensä koskaan missään tarvii puhua takapyörätehoista. Kaikkialla maailmassa auton valmistajat ilmoittavat kuitenkin mitä moottorista irtoaa. Eli jos joku käy penkissä auton kanssa, niin kertokoon aina suoraan konetehot, koska se kansaa eniten kiinnostaa.
Summa summarum, koneteho ei kerro auton suorituskyvystä yhtään mitään, joten se ei ainakaan minua kiinnosta pätkääkään.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Onhan se totta, mutta hankala verrata vakioon, tässä tosin oli vakio takapyörätehokin ilmoitettu. Mutta jos joku nyt ottaa vaikka c32:sta 330 heppaa takapyöriltä, niin hankala verrata kun vakiona on koneteho 354. On tuo vakio takapyörätehokin jossain mitattu mutta se ei ole tehtaan arvo.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
0.8 ahdotaziz kirjoitti:Paljonko on ahtopaineita tällä hetkellä ja paljonko se sun ahtimen pyörä on pienempi vakioon verrattuna?
Re: AMG E55 ja tehon "vajaus"
Mut tuohan on vakiopaine? Jos tuo alkuperäine 433 oli takapyöriltä, niin onko nykyinen koneteho sitte 10% hävikillä 560 hevosta?AMGE55 kirjoitti:0.8 ahdotaziz kirjoitti:Paljonko on ahtopaineita tällä hetkellä ja paljonko se sun ahtimen pyörä on pienempi vakioon verrattuna?
Tää takapyöräteho on vähän sama asia, kuin tavan kuluttajille alettaisiin puhumaan alvittomista hinnoista. Eli kertokaa sitten ihmeessä mitä tehoja ilmotatte ja mikä on mahdollinen tehohävikki, niin ei tule sekaannuksia.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90