Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Petri K kirjoitti:-37 olen ajellut talvilaadulla, en muista oliko pahvia keulilla. Ongelmia ei ollut vielä tuossa pakkasessa. Arktinen laatu kestää jotain -42 ainakin ja bensa tais mennä jäähän jossain -54 vai muistanko väärin?
Muistelen että kerosiini kestää -52? Mersun diiseli tuntuu kestävän tuotakin tavaraa, vähän kuivakan oloista on mutta palaa kuitenkin, eikä polttoaineen esilämmittimen kanssa varustetussa autossa varmasti tuolla polttoaineella hyytymisongelmia näissä pakkasissa... :wink:

123:sen punalsin tänään -25 pakkasesta yönyli seisoneena ilman roikkaa kokeeks käyntiin, ilman kummempia protesteja lähti soimaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

minun 123 240dieselillä on ajettu melkein 700000km ja ei koskaan mitään vikaa siinä ole ollut olen ajanut sillä päivittäin pitkiäkin matkoja eikä koskaan ole näyttänyt hyytymisen merkkejä :) sit kun ostin 124 200 dieselin niin ongelmat alkoivat se on aina rikki vuoden sisälläkin on mennyt 3 kytkin pakettia vaihtoon
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Huh, tänään oli 28 pakkasta, oli 2 tuntia roikassa (vähä reilu) ja pisti töihin lähteä... Meinas tulla jännäkakka housuun ku tuntu ettei ollu ollenkaan lohkossa... Pari hehkutusta, ja sitte virtaa startille... Ei minkäännäköistä lupaustakaan käymään, pyöri aika laiskast, varmaan sen 2 kierrosta sekunnista mitä joku aikasemminkin sanoi, no jotain 15 sekuntia pyöritin ja lopetin. Sitte uudestaan, ja kaaasua sopivasti... Kyllähän se viimenään alko osalla käymään ja viimenään kaikilla... (ku ei vielä niitten hehkujen vaihdosta oo kukaa tarkemmin kerrottu, pitääkö se imusatsi ottaa irti jne...??) Noo, oli vähä jäykkä ajella... :lol: Pahvi on puolella keulalla edessä... Kävikin suhteellisen monta tuntia tänään tyhjäkäyntiä ku ei noi hehkut toimi tosiaan kunnolla. Kyllä se nätisti sitte aina lähti käymään ku välillä käytteli... :wink: Vaikkei lämmöt kauheen ylös noussukkaan...


Onneksi oli akussa voimaa, vaikka onkin ainakin 3 vuotta vanha, mutta vartassa vara parempi! 8) Melkee palmunalta... :lol:

Mittailtiin toi lohkojohtokin tossa, se ainakin pelaa, ku tais toi äitee sen nappaa mukaan kerran, tipahti tossa talon edessä ihan, tiiä jäikö sitten renkaan alle... :shock: Täytyy vissiin mitata vielä että onko lohkon vastus varmasti kunnossa, ja toimiko ajastin varmasti... :shock:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ny oli padaasjoella viimeyänä 27 pakkasta ja aamulla, ku piti laittaa käymään, ei lähteny. sillon oli viä pakkasta 23 astetta. hinaamalla kyllä lähti. autossa on muuten joku pienempi akku, jos se vaikuttaa. n20 asteen pakkasesta kyllä lähtee ihan hyvin käyntiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Tänä aamuna -28, ilman roikkaa ja yksi hehkutus ja nöyrästi käymään. Volkkarikin heräs melkein yhtä vaivattomasti. Asiathan on hyvin pitkälti tekniikan kunnosta kiinni...
mbe220d
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

jimi82 kirjoitti:mulla on 81 240 diesel 123w, se käynnistyy jopa 30 asteen pakkasella laakista, tietenkin jos auto pari päivää joutuu seisomaan silloin tietenkin tarvitsee roikkaa
Tuota en kyl usko, omaa 123 ei aikoinaan tarvinnu edes yrittää alle 15 asteen pakkasessa käymään ilman lohkista.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

no lisätään nyt vielä että -25 oli aamulla, ja oma w201 pyörähti helposti käyntiin, tosin kävi kolmesekuntia yskien ja sammui...toisella startilla lähti yhtähyvin ekalla pyöräytyksellä, ja jäi käymään. Nostajat anto aikapahaa ääntä mutta lämmetessä rauhottui. Vaihtoon ne on tosin menossakin kesemmällä :?
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

Taisi tulla porukoiden -91 w124 200deehen lohkolämppäri -99.
Viimeinen naula ensiasennusakun arkkuun oli jouluntienoon lomareissu Rukalla, kun lämpömittarin tolppa putosi -40 alle. Vähiin jäi laskettelu :(
Eihän siinä muu auttanut kuin ostaa uusi akku (Hankook :oops: tänä talvena sai antaa tilaa uudelle exidelle) ja mökkinaapureilta sisätilanlämmitin lainaan lämmittämään konetta pariksi tuntia.

Heti tuon reissun jälkeen koneeseen tuli kyllä lohkolämppäri. :idea:
Siihen asti auto oli kyllä lähtenyt käyntiin -35 pakkasillakin ilman lämmitystä.
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

Dieselpower kirjoitti:
jimi82 kirjoitti:mulla on 81 240 diesel 123w, se käynnistyy jopa 30 asteen pakkasella laakista, tietenkin jos auto pari päivää joutuu seisomaan silloin tietenkin tarvitsee roikkaa
Tuota en kyl usko, omaa 123 ei aikoinaan tarvinnu edes yrittää alle 15 asteen pakkasessa käymään ilman lohkista.
minu auto onkin ollut niin hyvällä pidolla että lähtee varmasti käyntiin ilman roikkaa käyntiin 30 asteen pakkasessa mutta tuo uusempi 124 ei varmasti lähde tuskin pyörähtääkään :)
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Pistetäämpä paremmaksi eli juuri kyseisenä vuonna 1999 lapin ennätyspakkasilla Diesel Sunny -54 astetta Sallan Naruskalla, suoraan ajosta noin kahdeksi tunniksi lohkolämmittimeen ja sitten uudestaan käymään, tiukassa oli että startti pyöritti mutta lähti ja matka jatkui takaisin kotiin Rovaniemelle. Välissä käytiin hakemassa Diesel 505 pösöllä kaverin kanssa tuttu poromies metsästä kun oli kelkasta kone pamahtanut, onneksi tien varteen. Kyllä oli renkaat kahden tunnin seisomisen jälkeen Nissanissa nelikulmaisen tuntuiset ja muutenkin tahmeaa tuo meno.

Samoilla pakkasilla firman autolla (4WD Hilux) päivystyshommissa joutui ajelemaan koko viikon, ei meinannut tunnin seisomisen jälkeen lähteä liikkeelle kuin maasto ykkösellä, sen verran oli voimansiirto jähmeä. :shock:

Eli hullun hommaa ajella noilla pakkasilla autolla jossei aivan pakko ole :!: :!:

123 300D lähtee noin 25 asteen pakkasesta ilman lohkoa vaivoin vaikka on teknisesti erinomaisessa kunnossa (ohivuoto mittausten perusteella+uudet suuttimet+uudet hyvät hehkut jne., vaikea kuvitella että kauheasti kovemmasta pakkasesta vakiostartilla ja palikoilla lähtisi tuon sukupolven kone käymään)
300td -91, manuaali.
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

-29C ja 250D limusiini ilman lohkoo käymään.
Koitin just tota vanhaa limusiinia käymään -10c!!! EI LÄHTENY :shock:
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

kyllä 123 300d pitäisi lähteä -30 ihan kylmiltään kun 115 300d lähtee laakista
jos ei lähde silloin on akku ,startti sökö tai kone on väljä ainakin lanka hehkut hehkuttaa mulla noin minuutin ja sit ei tarvi kun pyöräyttää käyntiin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

[quote="jimi82"]minun 123 240dieselillä on ajettu melkein 700000km ja ei koskaan mitään vikaa siinä ole ollut olen ajanut sillä päivittäin pitkiäkin matkoja eikä koskaan ole näyttänyt hyytymisen merkkejä :) sit kun ostin 124 200 dieselin niin ongelmat alkoivat se on aina rikki vuoden sisälläkin on mennyt 3 kytkin pakettia vaihtoon[/quote]




tääl kaverilla ei mene kyl kovin hyvin.. :roll:

jos 3 kytkinpakettia on mennyt jo vuoden sisällä :shock:

saattaa olla asentajan vaihto paikalla, tai nostaa se vasen jalka sieltä kytkin polkimen päältä. :lol:

eiks täl kaveril pitäny olla autot niin hyvässä huollossa, että lähtee w123 240D -30asteesta laakista, ilman roikkaa :mrgreen:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Edelliseen viestiin viitaten. Omalla 200D:llä ajettu 600 000 km samalla kytkimellä, ja toiminta edelleen täysin virheetön ei edes painelaakeri rohise.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
pantse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 12.12.2005 22:09
Paikkakunta: Utajärvi

Viesti Kirjoittaja pantse »

pera8x kirjoitti:autossa on muuten joku pienempi akku, jos se vaikuttaa. n20 asteen pakkasesta kyllä lähtee ihan hyvin käyntiin.
No akkuhan se on dieseliä startatessa yksi oleellinen tekijä hehkujen ja startin lisäksi. Ihmettelin, kun joulukuussa hankkimani -87 250 124-farkku ei jaksanut tammikuussa pyöritellä -25 asteen tienoilla juuri ollenkaan, kun oli seissyt pihalla viikonlopun yli. Syyksi paljastui konepellin alta löytynyt 60 Ah:n saksalainen leikkiakku. Eihän semmoisella saa edes polkupyörää käyntiin! Tilalle uusi 100 Ah:n Excide ja tammikuussa -30 asteen pakkasilla 8 tuntia seistyään auto lähti käyntiin ilman tolppasähköä ihan kiltisti ja yhdellä (pitkällä) hehkutuksella ilman kaasupedaaliin koskemista. Tietysti pari sylinteriä miettii tuollaisessa tilanteessa aluksi, että kävisikö vaiko eikö, mutta kunhan öljynpaineet on nousseet ja kierroksia käyttää 2500-3000 paikkeilla, tasaantuu käynti.

Keulassa ei ole koko talvena ollut pahveja, ja kovimmat pakkaset 300 km:n ajoreissulla oli alle -30. Lämmöt pysyi silloinkin ajon aikana karvan verran yli 80 asteessa, mutta tyhjäkäynnillä paikoillaan lämmöt tietysti tipahti radikaalisti muutamassa minuutissa. Oikeilla pakkasilla ei siis mitään ongelmaa käynnistyksessä tai ajossa, kunhan malttaa körötellä hieman rauhallisempaa tahtia ensimmäiset kymmenkunta kilometriä, että renkaat tulee pyöreiksi ja vaihdelaatikko (manuaali) notkistuu. Laittakaas akut kuntoon, niin lähtee kinnarit käyntiin :D

Aina kun voin, pidän pakkasilla autoa tietysti roikassa kiinni vähintään tunnin. On se nimittäin kovalla pakkasella koneessa metalli metallia vasten sen verran raakaa touhua, että sitä kannattaa välttää, jos mahdollista.

Pantse
Perheen kulkuvälinehistoria: Lada 1500, Mazda 323, Nissan Bluebird, Skoda Felicia Combi D, Renault Megane, Renault Kangoo D, VW Passat, Chevy Van G20 D, Buick Century D, Vento TD, Chevy Van G20 D, Chevy Van G20 D.
Nykyään ajetaan -87 W124 250 TouringD:llä, -96 TD Ventolla ja 97/98/02/05 alaskanmalamuuteilla
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

Petri K kirjoitti:Edelliseen viestiin viitaten. Omalla 200D:llä ajettu 600 000 km samalla kytkimellä, ja toiminta edelleen täysin virheetön ei edes painelaakeri rohise.


miullakin on kohta kytkinpolkimesta polettu muovipinta puhki ja hyvin vörkkii :)
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

jimi82 kirjoitti:minun 123 240dieselillä on ajettu melkein 700000km ja ei koskaan mitään vikaa siinä ole ollut olen ajanut sillä päivittäin pitkiäkin matkoja eikä koskaan ole näyttänyt hyytymisen merkkejä :) sit kun ostin 124 200 dieselin niin ongelmat alkoivat se on aina rikki vuoden sisälläkin on mennyt 3 kytkin pakettia vaihtoon
:lol: joo no niin.. oiskohan vika jossain muussa kun autossa :?:
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei muutaku pakkasia odotteleen! sain ostettua uuden akun, ku vanha oli jo rikki. ostin biiltemasta, myyjä katto vihkostaan ja kerto, jotta sinne kuuluu 88amppeeritunnin akku. akku näytti aikas isolta, mutta otin kuitenkin. no eihän se sinne suaraan käyny. rälläkällä, kun vähän "korjas" akun telinettä, niin jo rupes mahtuun. mikä akku tossa w201 200D:ssä on tehtaan jäljiltä? onko se 72ah?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hmm... Miksikähän w201 200D:ssä olisi pienempi akku kuin W124 200D:ssä :shock:
W124sessa on muistaakseni alkuperäinen 100Ah.
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Nää tarinat painottuu aika paljon näihin vanhoihin dieseöeihin
Jospa tänä talvena kuulis enemmän tarinaa CDI-koneista :D
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja JohaT »

no ne cdi koneet tekee tenän jo paljon aiemmin. suodin on uudemmissa tukossa heti kun jähme piste lähestyy. vanhoissa "horommat" suotimet ja jähmeäkin nafta joten kuten kulkee läpi.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Korkea ruiskutus paineiseen moottorit niinkuin cdi luulisi lähtevän paremmin niinkuin ka-moottoreissakaan ei ole hehkuva ja pamahtaa heti kun kääntää avainta ja nämähän on pumppusuutinkoneita korkealla paineella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

atlas kirjoitti:Korkea ruiskutus paineiseen moottorit niinkuin cdi luulisi lähtevän paremmin niinkuin ka-moottoreissakaan ei ole hehkuva ja pamahtaa heti kun kääntää avainta ja nämähän on pumppusuutinkoneita korkealla paineella.
Sähkön riittävyys ja se tieteistekniikka taitaakin olla isompi vaiva :?:
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

JohaT kirjoitti:no ne cdi koneet tekee tenän jo paljon aiemmin. suodin on uudemmissa tukossa heti kun jähme piste lähestyy. vanhoissa "horommat" suotimet ja jähmeäkin nafta joten kuten kulkee läpi.
Hyytykööt millon hyytyy mutta silti kiinostas tositarinat CDI-koneiden pakkaskäynnistyksistä ;). Tosin ite taidan pelata varman päälle ja webasto/eberi osto edessä
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tuossa joku vuosi taaksepäin otin vaari-vainaan vanhan W210 220D:n lainaksi. Varmaan vuoteen ei ollu ajettu, akku jo kovastikin ehtoopuolella ja aivan virraton. Pakkasta parikymmentä ja helposti lähti buusterilla käyntiin - onneksi oli talvilaatua tankissa. Lämpimään talliin pariksi tunniksi, ja akkukin alkoi ottaa vastaan virtaa. Ajelin sillä sitten kuukauden verran. Sen jälkeen se oli taas 1,5v lähes käyttämättä, vaan hyvin pelas vieläkin, eräälle aamulle sattui pakkasta -29 astetta, ja hyvin lähti ilman roikkaa käyntiin kun pari kertaa ensin hehkutti.

Toiset akut ne vaan kestää, kestää ja kestää, vaikka syväpurettais ja jäädytettäis monta kertaa.

Tuo nykyinen S211 320CDI tuntuu kans hyvin kestävän pakkasta, -28 tainnu olla kylmin kylmästartti. Muutaman sekunnin se ensin vähän täristää, kun on kals hehkua pimeänä. Pitäis ruveta hehkunvaihtorumbaan joku päivä, ettei toista talvea tarvi ajaa vajailla hehkuilla.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja airaksela »

mazza kirjoitti:Tuossa joku vuosi taaksepäin otin vaari-vainaan vanhan W210 220D:n lainaksi. Varmaan vuoteen ei ollu ajettu, akku jo kovastikin ehtoopuolella ja aivan virraton. Pakkasta parikymmentä ja helposti lähti buusterilla käyntiin - onneksi oli talvilaatua tankissa. Lämpimään talliin pariksi tunniksi, ja akkukin alkoi ottaa vastaan virtaa. Ajelin sillä sitten kuukauden verran. Sen jälkeen se oli taas 1,5v lähes käyttämättä, vaan hyvin pelas vieläkin, eräälle aamulle sattui pakkasta -29 astetta, ja hyvin lähti ilman roikkaa käyntiin kun pari kertaa ensin hehkutti.

Toiset akut ne vaan kestää, kestää ja kestää, vaikka syväpurettais ja jäädytettäis monta kertaa.

Tuo nykyinen S211 320CDI tuntuu kans hyvin kestävän pakkasta, -28 tainnu olla kylmin kylmästartti. Muutaman sekunnin se ensin vähän täristää, kun on kals hehkua pimeänä. Pitäis ruveta hehkunvaihtorumbaan joku päivä, ettei toista talvea tarvi ajaa vajailla hehkuilla.
Voihan olla hehkut tiukassa jos noin kauan olleet palaneena? :D
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja mazza »

Jep, kuulin tuosta jumimisongelmasta vasta kesällä, eikä oo vielä kerinny tekemään asialle mitään. Mutta eiköhän nuo sieltä tule pois, kunhan vaan varautuu hommaan oikeilla työkaluilla. Onhan nuo toisinaan joillain irronnu helpostikin, vaikka olisivatkin pitkään olleet pimeänä.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
_reko_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Pe 23.10.2009 16:21
Paikkakunta: Asikkala

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja _reko_ »

oma E320CDI w210 -01 lähti viime talvena hyvin vielä reilusta -30:sta asteesta käyntiin :D
Nykyiset:
W115 220D -68
S203 270CDI Avantgarde -02
Sprinter 312D -97
W124 300E -89 "USA"
W124 300D -89
W210 300DT Avantgarde -97
Ex:
s210 320CDI avantgarde -01
w124 260E -91
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja dealer »

S124 300TDT lähti -38 pakkasesta lämmittämättä, ja todella nöyrästi. Olin toisella autolla lähdössä töihin mutta kytkinkello oli jäätynyt.
Vieläkö lie yhtä kovassa kunnossa näiltä osin, JohaT tietää ? 8)
wiimax.fi
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Vm -07 R420 Scania
Pakkasta oli joku -33 tai -35.
Olin ajastanu webaston väärälle päivälle, mutta kyllä se käyntiin lähti piiiitkän starttauksen jälkeen. Eikä kovin hieno käyntiääni ollu ensisekuneilla :D
Vastaa Viestiin