Olispa tuon kokoinen talliunski kirjoitti: Tallissa kun on kuusi muutakin projektia kesken...niin ei kaikkiin jaksa panostaa ihan täysillä
Timppa

Mielenkiintoinen projekti

Olispa tuon kokoinen talliunski kirjoitti: Tallissa kun on kuusi muutakin projektia kesken...niin ei kaikkiin jaksa panostaa ihan täysillä
Timppa
Ei siinä mitään. Jos vain jaksat koteloden ja runko hitsausten jälkeen vähän ruiskuttaa biltema kotelosuojaa palkkeihin ,unski kirjoitti:Kiitos kannatuksesta. Valokuvathan anatavat aina paremman kuvan tilanteesta. Tässä projektissa mennään kokoaika rimaa hipoen jokapaikasta. Kori on niin huono, etten olisi siitä yrittänyt mitään tehdä, jos ei se olisi ollut 6.3:nen. Nytkin teen aika lailla suoraviivaista korjausta, ilman piperryksiä. En siis entisöi koria, sen kun korjaan kohtuudella. Mikä tahansa muu w108/9 malli olisi mennyt suorilta varaosiksi.
Alustan osat ovat hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Niihin panostan juuri riittävästi, etteivät ne huonone tuosta. Osia en hiekkapuhalla tai putsaa kokonaan, ainoastaan ruosteiset kohdat putsaan, hion ja maalaan. Keltapassivointi on oikeastaan hyvin helppo tapa käsitellä osat, että ne sietävät taas aikaa. Ideana on tehdä ajeluauto ja jos joskus tuurilla tulisi ehjäkorinen, muuten romu 6.3:nen vastaan...saisi näistä yhdistelemällä sitten oikein kelpo auton. Jos tästä haluaisi entisödä hienon auton, pitäisi koko tulipellin oikea puoli, oikea runkopalkki ja sisälokasuoja, etupuskurin palkki, vasen sisälokasuoja, molemmat kylkikotelot, takakaaret ja takapuskurin palkki irrottaa ja vaihtaa uusiin. tähän malliin juurikin:
[ http://www.m-100.cc/forum/uploaded/Art%20Love/201291832325_img776.jpg ]
Tämä on vasemmalta ohjattava, eli viat on peilikuvana. Mutta omaan olisi pitänyt tehdä ihan samat...paitsi omassa on vielä lattia mennyt, runkopalkit paikkapaikoin ja kylkikotelot.
Tallissa kun on kuusi muutakin projektia kesken...niin ei kaikkiin jaksa panostaa ihan täysillä
Timppa
Joka tapauksessa vanhan auton paras ruostesuojaus on öljy!unski kirjoitti:Ei kai Se salaisuus ole. Pohjaan ruiskulla, ohennettua avohammaspyörävaseliinia pari kiloa. Koteloihin kompressoriöljyä jonka sekaan sitten sekoitetaan ohennettua avohammaspyörävaseliinia. Ohennukseen jotain liuotinpesua tai mineraalitärpättiä...hitaasti haihtuvaa teollisuusbensiniä sisältävää tavaraa.
Timppa
Itse käytän oikeisiin autoihin oikeasti auton suojaukseen tarkoitettuja suoja-aineita. Kuvan pöntön ostin RTO-Tuonnista 90-luvun alussa. Siitä riittää vielä pariin autooni. Tätä mömmöä kaytetään mm. laivojen teräsköysien suojaamiseen. Koska kyseessä on rasva, tämä ei kuivu koskaan. Tämä mömmö ryömii esim. ovien taitettujen reunojen läpi. Tämä mömmö on todistettavasti ryöminyt myös W110:n katon tippakourujen läpi. Käytän tätä kaikissa pistehitsiliitoksissa sekä koteloissa. Tämä notkistuu lämmöstä, josta johtuen esim. ovien pintapellit suojaan sisäpuolelta vahapohjaisilla aineilla. Käytän tätä ainoastaan reunoihin. Vedenpoistoreijistä helmoihin valuvat norot ovat aika ikäviä... kokemusta on.alainen kirjoitti:Joka tapauksessa vanhan auton paras ruostesuojaus on öljy!unski kirjoitti:Ei kai Se salaisuus ole. Pohjaan ruiskulla, ohennettua avohammaspyörävaseliinia pari kiloa. Koteloihin kompressoriöljyä jonka sekaan sitten sekoitetaan ohennettua avohammaspyörävaseliinia. Ohennukseen jotain liuotinpesua tai mineraalitärpättiä...hitaasti haihtuvaa teollisuusbensiniä sisältävää tavaraa.
Timppa
Isäni aikanaan käytti kylmäkoneiden jäteöljyä corollan ruostesuojaukseen , joka kerta kun oli renkaiden vaihto,unski kirjoitti:Nesteen "Avora" on saman tyyppistä tavaraa.
Nesteen sivuilta:
- Laaja käyttölämpötila-alue
- Erinomainen kiinnitarttuvuus metallipinnoille
- Erinomainen korroosionestokyky ja kuormankantokyky
- Hyvä voitelevuus ja pumpattavuus
- Erinomainen vedenkesto
Neste Avoraa käytetään liuku-ja vierintälaakerien, avohammaspyörien, hammastankojen, teräsköysien ja ketjujen voiteluun sekä kylmissä että kuumissa olosuhteissa. Se kestää myös kosteissa ja veden huuhtelemissa paikoissa. Voidaan levittää sekä kuiville että märille pinnoille.
Avora toimii samalla tavalla, se "ryömii" koloihin. Haittapuolena erittäin paha haju vasta levitettynä varsinkin kesällä ja tuo sotkeminen. Tätä saa 20kg:n purkeissa
Sisältö: http://www.neste.fi/doc/ktt/10815_fin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tätä ole ruiskutellut auton pohjiin ohennettuna. Sisätiloissa en viitsi käyttää sotkevuuden ja hajun takia kuin pienissä määrin.
Tuo "kestotestikaveri" teki juuri veden takia aina reijät auton pohjiin ja tarkkana kaverina ohuesta vanerista välipohjat, jotka oli nostettu vanerisuikaleilla muutaman millin pohjasta. Tämä veden valumisen ja kuivumisen takia....ja kaksoispohjan alle rasvasuojaus.
Korjauksena: Siis oikea nimi tuolle "kompressoriöljylle" on "ilmakoneöljy" useat merkit pitävät sisällää korroosiota ehkäiseviä ainesosia ja on tunkeutuvaa....ja valuu helposti valumareiistä. Minäkin olen sen verran poikennut systeemistä, että olen vahannut ovet, juuri tuon valumisen ja lämmön vuoksi.
Timppa
alainen kirjoitti:Isäni aikanaan käytti kylmäkoneiden jäteöljyä corollan ruostesuojaukseen , joka kerta kun oli renkaiden vaihto,unski kirjoitti:Nesteen "Avora" on saman tyyppistä tavaraa.
Nesteen sivuilta:
- Laaja käyttölämpötila-alue
- Erinomainen kiinnitarttuvuus metallipinnoille
- Erinomainen korroosionestokyky ja kuormankantokyky
- Hyvä voitelevuus ja pumpattavuus
- Erinomainen vedenkesto
Neste Avoraa käytetään liuku-ja vierintälaakerien, avohammaspyörien, hammastankojen, teräsköysien ja ketjujen voiteluun sekä kylmissä että kuumissa olosuhteissa. Se kestää myös kosteissa ja veden huuhtelemissa paikoissa. Voidaan levittää sekä kuiville että märille pinnoille.
Avora toimii samalla tavalla, se "ryömii" koloihin. Haittapuolena erittäin paha haju vasta levitettynä varsinkin kesällä ja tuo sotkeminen. Tätä saa 20kg:n purkeissa
Sisältö: http://www.neste.fi/doc/ktt/10815_fin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tätä ole ruiskutellut auton pohjiin ohennettuna. Sisätiloissa en viitsi käyttää sotkevuuden ja hajun takia kuin pienissä määrin.
Tuo "kestotestikaveri" teki juuri veden takia aina reijät auton pohjiin ja tarkkana kaverina ohuesta vanerista välipohjat, jotka oli nostettu vanerisuikaleilla muutaman millin pohjasta. Tämä veden valumisen ja kuivumisen takia....ja kaksoispohjan alle rasvasuojaus.
Korjauksena: Siis oikea nimi tuolle "kompressoriöljylle" on "ilmakoneöljy" useat merkit pitävät sisällää korroosiota ehkäiseviä ainesosia ja on tunkeutuvaa....ja valuu helposti valumareiistä. Minäkin olen sen verran poikennut systeemistä, että olen vahannut ovet, juuri tuon valumisen ja lämmön vuoksi.
Timppa
(kesä / talvi) tippakannulla suojausreijistä muutama pumppaus. Haittana oli se että tuppas vähän varsinkin ovet
suttaantumaan alareinoista. Mutta eipä ruostunut ja ei muuten tarvinnut hitsailla!!!!
Tuo kylmäkonejäteöljy haihduttaa hiilivetyjänteet kun on avoin astia.(Halogenoitu hiilivety ns. freon)Havis kirjoitti:alainen kirjoitti:Isäni aikanaan käytti kylmäkoneiden jäteöljyä corollan ruostesuojaukseen , joka kerta kun oli renkaiden vaihto,unski kirjoitti:Nesteen "Avora" on saman tyyppistä tavaraa.
Nesteen sivuilta:
- Laaja käyttölämpötila-alue
- Erinomainen kiinnitarttuvuus metallipinnoille
- Erinomainen korroosionestokyky ja kuormankantokyky
- Hyvä voitelevuus ja pumpattavuus
- Erinomainen vedenkesto
Neste Avoraa käytetään liuku-ja vierintälaakerien, avohammaspyörien, hammastankojen, teräsköysien ja ketjujen voiteluun sekä kylmissä että kuumissa olosuhteissa. Se kestää myös kosteissa ja veden huuhtelemissa paikoissa. Voidaan levittää sekä kuiville että märille pinnoille.
Avora toimii samalla tavalla, se "ryömii" koloihin. Haittapuolena erittäin paha haju vasta levitettynä varsinkin kesällä ja tuo sotkeminen. Tätä saa 20kg:n purkeissa
Sisältö: http://www.neste.fi/doc/ktt/10815_fin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tätä ole ruiskutellut auton pohjiin ohennettuna. Sisätiloissa en viitsi käyttää sotkevuuden ja hajun takia kuin pienissä määrin.
Tuo "kestotestikaveri" teki juuri veden takia aina reijät auton pohjiin ja tarkkana kaverina ohuesta vanerista välipohjat, jotka oli nostettu vanerisuikaleilla muutaman millin pohjasta. Tämä veden valumisen ja kuivumisen takia....ja kaksoispohjan alle rasvasuojaus.
Korjauksena: Siis oikea nimi tuolle "kompressoriöljylle" on "ilmakoneöljy" useat merkit pitävät sisällää korroosiota ehkäiseviä ainesosia ja on tunkeutuvaa....ja valuu helposti valumareiistä. Minäkin olen sen verran poikennut systeemistä, että olen vahannut ovet, juuri tuon valumisen ja lämmön vuoksi.
Timppa
(kesä / talvi) tippakannulla suojausreijistä muutama pumppaus. Haittana oli se että tuppas vähän varsinkin ovet
suttaantumaan alareinoista. Mutta eipä ruostunut ja ei muuten tarvinnut hitsailla!!!!
Muuten ihan OK, mutta kannattaa muistaa, että näiden liuottimien ja hiilivety aineiden kanssa pelatessa saattaa terveys mennä, varsinkin jos altistuu aineiden höyryille pitkässä juoksussa. Nimimerkillä -tunnen-useita-entisiä-autohuoltomiehiä-ennenaikaisella-eläkkeellä.
Ainakin jos auton sisällä käryää pitkään ainetta on liikaa tai väärässä tuulettumattomassa paikassa. Terveydellä ei kannata leikkiä.
Lisää kuvia kiitos.unski kirjoitti:Pahottelut hyväksytty! Vedin ihan oikeasti herneen melko syvälle nokkaan, mutta sain sen jo kaiveltua pois
Vastineeseenkin tuli ensiyrityksellä melkoisesti kirjoitusvirheitä, vissiin herne nenässä vei näkökyvyn... harmittaa sinänsä, kun olen pyrkinyt lukemaan aina viestini useasti läpi, ennenkuin niitä lähettelen, miettien, että miltä tämä kuulostaa.![]()
W109:iin ei tosiaan peltiosia helposti saa. Mieluummin olisin ostanut kaikki valmiina, tuohonkin nurkaan olen joutunut taputtelemaan neljännesneliön suoraa millistä ja kaksimillistä peltiä. Hitsata osaan ihan kohtuu hyvin (halutessani), mutta pellin muotoon taivuttelu vie aikaa ja tulos ei aina tyydytä. Tuossakaan kulmassa ei alunperin yhtään suoraa pätkää peltiä ole, melkoisen haastava rakenne siis...
Ohessa kuvia alkuperäisistä akkutelineistä ja kiinnikkeistä, josta hain mallia kannakkeille. Alimpana w108 4.5. Siinäkään ei häävi teline ole alunperin. "Kaukalohan" on noissa eri. Alkuperäistä ei saa enää, eikä noita kiinnitys kannakkeita. Telineen takakiinnike oli omastani häipynyt lähes kokonaan. Kiinnike oli tosiaan hitsattu runkopalkin sivuun alunperinkin saumalla, joka näyttää melkein kylmältä saumalta...siitä sen apinoin. Nyt kun tuota katselee, nin takatelineen "akkukaukalon" alla olevaa "poikittaistukea" pitää varmaan korottaa vielä hieman, nyt se minulla on vain n. 1.5 cm korkea, alkuperäinen on ehkäpä n. 3,5 cm.
[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/21102013001_zps57b922fa.jpg ]
[ http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/vintage-mercedes/86589d1289329965-vin-location-w108-novin.jpg ]
[ http://www.peachparts.com/diy/w108subframe/undtray2.jpg ]
Timppa
En kyllä minäkään noille jarrukilville tekisi mittään.(Nehän on siistit)unski kirjoitti:Hiukan on ollut hiljaista w109:n kanssa. Olen hakenut hieman inspiraatiota hitsaamiseen. Muut harrastukset on vieneet aikaa ja sitten innostuin laittelemaan hieman kasaan tuota w111 Seb:täkin. Etuakseliston toinen puoli on lähes kasassa, toisen ajokorkeuden ohjauspaineliittimet vielä puuttuvat ja jokin pikkuosa. kuten kuvakin kertoo, akseli näyttää melkoisen härpityltä, osa osista on vielä ruosteessa toiset keltapassivoituna ja osa maalattuna. Osa osista on pitänyt korjata jolloin ne voi helposti maalaila tai kunnostaa. Pultit oli helppo lähettää passivoitavaksi, kun hinta on minimipainon mukaan. Jarruihin ja jarrukilpiin en nyt koske ollenkaan...joskus sitten myöhemmin...ehkä. Korkeudensäätöventtiiliin en nyt koske ollenkaan, mikäli se vain toimii...liian kallis vekotin vain tutkittavaksi.
[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131125_008_zps1b110df1.jpg ]
Timppa
Niin vanhan autonhan ei tarvitse olla uusi! Pääasia että nämä vanhukset vielä nähdään maantiellä!unski kirjoitti:Jarrukilvet menee vielä keväämmällä uusiksi, kun laittelen jarrut.
Venttiilin säätövipu on passivoitu, mutta "kalibrointitellinki" vivun takana on pintaruosteinen, se pitäisi myös olla passivoitu. Samaten koko venttiili on putsaamatta ja toisen ajokorkeuden liittimen istukka on pintaruosteessa. Ehkäpä nuo joku päivä samalla kun sitten siistii tuon akseliston oikein kunnolla....tai sitten ehkä en viitsi, toimintaa nuo ei haittaa.
Timppa
Ohessa huono kuva ensihätään, massa kyllä lähtee komeasti, tuohon jälkeen meni muutama sekunti. Pintapelteihin ja ohuisiin kohteisiin en suosittele, piikit tekevät selkeän jäljen pelteihin. Mutta suositeltava, tehokas härveli. Ilmaa vie aika topakasti.Laitappa yks kuva neulahakkurin tekemästä jäljestä niin vois ittekin harkita ostavansa
On monessa paikassa parempi kuin suora sooda tai hiekka puhallus!unski kirjoitti:Ohessa huono kuva ensihätään, massa kyllä lähtee komeasti, tuohon jälkeen meni muutama sekunti. Pintapelteihin ja ohuisiin kohteisiin en suosittele, piikit tekevät selkeän jäljen pelteihin. Mutta suositeltava, tehokas härveli. Ilmaa vie aika topakasti.Laitappa yks kuva neulahakkurin tekemästä jäljestä niin vois ittekin harkita ostavansa
Timppa
Hyvältä näyttää! omaan autoon otin ihan bilstain original iskarit.unski kirjoitti:En ole vielä jaksanut jatkaa korin hitsaamista, mutta laittelin etuakselin lähes valmiiksi. Jäljellä vain toisen ajokorkeuden ohjauksen ilmalinjojen vaihto muovisiin ja ilmaputkien veto asiallisemmin. Iskareiksi valitsin nestetoimiset Konin Classicit. Pohjaanlyöntikumeja piti lyhentää, huonon tien kumit olivat liian korkeat. Ilmaventtiilit toimivat hyvin, kun testailin säätöjä omalla painollani. Apurungon mutka on kuin tehty penkiksi.
[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20131204_002_zps59b430ad.jpg ]
Timppa
Täässä viime kesänä vaihdoin nuo bilstein taka iskarit ja mallihan on w108.(400€ pari)unski kirjoitti:Bilsteinit on varmaan normiajossa parhaat, niitä on tehdas kuitenkin viilannut ja sovittanut kauan. Koneihin verrattuna Bilsteinin vakioiskarit on kuitenkin löysähköt. Koska tarkoitus on tiputtaa alustaa 4-6cm, niin tällöin säädettävät Konit on minusta parempi vaihtoehto, Classic Konit maksaa muuten n. 450€-500€ kierros. Pitkään mietin myös, josko olisin tunkenut jotain kumitäytettä ilmakammioihin, jotta olisin saanut hiukan tiukemman joustoliikkeen, kun ilmatila pienenee. Mutta toistaiseksi mennään vakioilla, mutta jos jostain löydän toiset ilmakammiot, niin...kun noita käyttämättömiä palkeitakin on kertynyt pari sarjaa.
Omassa w111 Coupessa ajo-ominaisuudet paranivat Koneilla huomattavasti, mutkissa rauhaton ja ärsyttävä peräpään heijjaaminen väheni huomattavasti, eikä ajosta tullut silti ikävän kovaa. Aiemmin W111:ssä oli täysin kunnossa olevat alkuperäisvaraosa Bilsteinit. Tosin W111:n bisteinit on eri säädöillä kuin W109 6.3:n, testailin niitä hallin lattia hetken. Lisäksi 6.3:ssa on kallistuksenvakain taka-akselillakin.
Aloin sitten hitsaamaan etupalkkeja alaosastaan uusiksi...ne on pakko tehdä, ennenkuin nostaa koneen paikalleen. Molemmat etupalkit joutuu rakentamaan uusiksi n. 40 cm. matkalta...palkkien sisällä on selvästi maannut jotain "sopivaa" vuosikymmeniä. Pinnalta siisti, sisältä reikäjuustoa.
Taidan tehdä prässiin sopivat "muotit", jotta saan pohjapeltien korjaupaloihin oikeat uurteet. Näyttää, että pohjapeltiäkin "pääsee" vaihtamaan. Se huomio vasta saikin mielen iloiseksi
Timppa