DSP säätöä

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Mesuun(W124) hommasin kenwoodin KDC-6051U soittimen, nyt pitäis säätää dsp:tä. Etupään viiveet saatu sille mallille, että laulaja siirtyi kuskin ikkunan takaa konepellin päälle. Eli se olis kunnossa. Mutta suodot yms niistä ei mitään käryä miten pitäs laittaa. Sekä subin viive asia myös hieman kummallinen, kun sille on kaksi säätöä. ja suodot sillekkin.

Settinä on siis
Velocityn vanhat ja suht järeät 5,25 midbassot, joihin ympätty Impactin GN 50.S sarjan jakosuotimet ja diskantit. http://automusic.fi/impact%20erillissarjat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Takakaiuttimia ei ole eikä tule.
Subina toimii JBL:n GTO1214 suljetussa lootassa.

En olis ikinä uskonut miten paljon ääneen vaikuttaa nuo viiveet :shock: , ihan kuin kuuntelisi ihan eri biisejä, joihin lisätty saundeja lisää. Ja Laatu parannettu. Tietysti tähän vaikuttaa laittamani diskantit, mitä ei ollut ennen(päivää ennen soittimen vaihtoa laitoin :mrgreen: )
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5540
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja S202 »

No ne diskantit sen tekee, ei ne aikaviiveet tee muuta ku siirtää sitä laulajaa. No kokeile subbarin alipäästöksi 50hz ja etupään ylipäästöksi 60hz. Tai 40 ja 50 hz. Ei noista oikein osaa sanoa, kuuntelemalla selviää. Pääasia että etupäällä on vähintään 40hz/24db suodatus. Ja subbarilla myös, se kuulostaa ilman suodatusta ihan hölmöltä.
S124 300TE
W124 300D
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Ok. pitää koittaa mitä tapahtuu. Ja äänenmuutos johtuu myös itse soittimestakin, edellinen pilipali dvd kitotin oli ihan suolesta.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Kävin säätelemässä. etupäässä säädöt on 50hz/24dB/okt. Subille koitin ensin 70hz/24db, eihän sitä edes tuntenut. Sit pistin maksimit, eli jotain 200hz rupes bassoa löytymään :shock: Pitää vissiin säätää vahvari uusiks kun soitinkin vaihtui :oops: Edellisessä kun oli 2v linjat ja nykyisessä 4v.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5540
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tai sitte kotelo on vääränlainen. Oikealla kotelolla kunnon subbari toimii parhaiten kun alipäästö on sielä 40-50 hertsissä. Hyvät midbassotkin jo potkii 50 hertsiä voimalla. Subsonic jos löytyy niin se kannattaa laittaa 20-25 hertsiin.
S124 300TE
W124 300D
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

kotelo on kyllä mallia kuutio. Litroja en muista. jotain 35 litran luokkaa. pitäs ostaa kotelo joka olis hieman tilavampi
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

jos vaikka tekis vararengaskoteloon subille paikan
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5540
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Suljetulla se tilavuuden laskeminen on aika "helppoa" sillä ohjelmalla. Pienempi on napakampi mutta ääni jotenki "kovenee", isolla kotelolla tulee sellanen pehmeä jytke mutta se on sellasta sekavaa jytinää sitten. Hienosti selitetty. Noi jbl:n vehkeet nyt ei parhaasta päästä oo.
S124 300TE
W124 300D
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Joo ite tykkään kyllä enempi pienemmästä suljetusta boxista, juurikin että saa napakan toiston. Suurella kotelolla toisto lähinnä ihmeellistä mökää. Refleksistä ei muuta kokemusta kuin päin kettua tehty kotelo 15" spl xtr:lle. Ihan hirvee saundi tuli siitä. kotelo oli yli 100 litranen ja viri 33hz :shock: . Mutta hyvä refleksi pitäis nyt saada. subiki pitäny vaihtaa pitkän aikaa. halunnu kokeilla noita sundown audion elementtejä :twisted: Mutta toisaalta halunnu rainbow hammeria
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5540
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla oli 12" xtr ~35 litran kotelossa ja viritetty jonnekkin 38 hertsiin, se toimi loistavasti. Varmasti on toisto epämääräistä mökää 100 litraisella kotelolla, eikö ne suosittele 15" sitä 666 koteloa. Mulla oli DD:n 3515 joku 60-70 litran kotelo ja se soi kans todella hienosti, tosi napakka mutta samalla pehmeä ääni.

Muttamutta, suosittelen tekemään refleksikotelon aika pieneksi, ja viritys sinne 35-40 välille. Putkesta tulee pitkä, mutta mikään ei estä laittamasta viemäriputkesta 90 asteen mutkaa välille :thumbup:
S124 300TE
W124 300D
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Katselin nopeasti tuolle elementille koteloa. Tuon pitäisi pelata molemmissa kotelomalleissa ihan ok. Suljettu jonnekin 45-50l väliin ja refleksin tarvis olla sitten jo jotain 90 haminoissa jos virittää esim 23hz. Toi on kyl ehkä hiukan kotisubi(tai oikein hifistin) viritys ja autossa varmaan voi virittää ennemmin jonnekin 35hz haminoihin. Silloin ehkä joku 50l kotelo ettei piikitä kauheasti. Hyvä refleksi on tasan yhtä tarkka ja erotteleva kuin hyvä suljettukin. Suljettu hyvä on kuitenkin helpompi tehdä eikä niin tarkka mitoitukseltaan. Kotelon mallilla on muuten sen verran väliä ettei se ikinä saisi olla kuution mallinen. Silloin sinne aiheutuu todella helposti ns. seisova-aalto. Eli aina suorakulmio vähintään. Pyöreähän olisi optimi malli :D Muiden subien koteloilla ei myöskään ole mitään merkitystä mihinkään, koska kotelo on täysin kys. elementin parametreista riippuvainen

Sillä DSP:llä on paljonkin vaikutusta siihen äänenlaatun. Ei se pelkästään siirrä paikkaa. Hyvin ajotetuilla viiveillä saadaan äänikenttä suuremmaksi ja varsinkin tilantuntua parannettua. Lisäksi pienet nyanssit erottuvat paljon paremmin kun ne saadaan yhdenaikaistettua eri elementeistä. Diskantteja kannattaa usein viivästyttää hieman enemmän kuin midejä suhteessa subiin. Todettu pääsääntöisesti parantavan tilantuntua.

200Hz taajuudella ei ole basson kanssa enää oikeastaan mitään tekemistä. Bassotaajuudet on alempana. Kuten jo ohjeistettiin subbarin alipäästö max johonkin 80hz kohdalle ja 24db/oct. Ihminen erottaa äänen tulosuunnan noin 100hz kohdalla, joten sitä ei juurikaan saisi takana olevasta subbarista tulla. Subillehan ei tarvitse asettaa viivettä. Sehän on kauimmainen elementti. Kannattaa laittaa muihin kaiuttimiin maksimi viiveet ja sitten jos subi on edelle alkaa viivästyttää myös sitä kunnes on kohdallaan.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Juu olin tietoinen tuosta kuution kotelon ongelmasta. Vahvarin päässä pitäis säädöt olla 20-70hz, eihän se soitin voi vaffin säätöjä "ohittaa". Ja edellisen soittimen kanssa säädin vaffarin yleismittarilla, eli 50hz soimaan ja gainit oikeelle levelille. Nyt pitäis sama homma tehä.
Tän soittimen dsp:llä en voi säätää diskanttien viivettä, ellen pistäs diskantteja takakaiuttimien piuhojen tilalle. Jolloin takakaiuttimien viive vaikuttais diskantteihin, mutta mites suodot :roll: Tai aktiivisella 2-tie setillä sais vahvaria käyttäen? Ja tuon "tilantunnun" huomas heti, ja saundi on elävämpi. Ja subi on nyt suht hyvin interoitu etupään kanssa, edellisen soittimen kanssa subin kuuli selvästi. Nyt ei tiedä missä subi sijaitsee. Paitsi parissa biisissä missä pelkkä subi jysätää pari kertaa ilman muita saundeja.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Eiköhän siinä suodot ole takakanavalle ihan samalla tavalla? Silloinhan se nimenomaan kannattaa tehdä niin että ohjaa takakanavilla midejä ja diskantteja etukanavilla. Noinhan niitä nimenomaan yleensä ajetaankin kun on 2-tie etupää.

Nyt kun luin uudestaan aloitusviestin niin jos tosiaan ei ennen ollut diskantteja ollenkaan niin kyllähän se on vaikuttanut aivan hirmuisesti :D Siinä on ollut pienempi osa sitä viivesäätöä sitten kuitenkin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

pitää sit vissii nakata jakosuotimet mäelle ja tyrkätä diskantit soittimen piuhoihin. Mihis ylipäästö pitäs sit asettaa? Kun nyt mideille on 50hz/24db.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5540
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Äläpäs tee mitään hätiköityä ettet käräytä niitä diskantteja! Niille pitää olla ylipäästö vähintään 3kHz:ssä. 3-4kHz oli mulla, kun oli täysaktiivinen etupää. Ja samalla mideille pitää olla alipäästö jonnekkin 2-4 kHz:iin, ääni menee ihan kauheaksi jos midillä ei oo alipäästöä.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Joo ei kannata laittaa diskantteja suoraan soittimeen kun ei saa ylipäästöä noin korkeeks ainakaan Kenwoodin suotimilla. Suunnittelin meinaan ite samaa joskus ja tyssäs juurikin tuohon, soittimena Kenwood KDC-6047u missä ilmeisesti ihan samat ominaisuudet kun tuossa KDC-6051u:ssakin.
E: Toki jos ei kunnollista 4-kanavaista vahvaria halua että sais täysaktiiviseks niin hommaa niitä jakosuotimia 2 kappaletta lisää ja laittaa joka elementille omansa :D
Tonnin parin romuja
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Juu meikäläisen moka. Luulin että oli jako suoritettu soittimella. Vaikka jakosuotimet lukee ekassa viestissä niin jotenkin luulin aktiiviksi kun puhuttiin dsp säädöistä. Tässä onkin ilmeisesti säädetty dsp vain right/left eikä elementti kohtaisesti. Sitten ei pysty vaihtamaan kuin kaksilla jakosuotimilla.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: DSP säätöä

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Juu on siis passivi suotimet. Ja mutta soittimen kauttakin laitoin 50hz ylipäästöt, mutta eipä taida olla merkitystä kun suodin tekee omat hommansa. Ihan hyvin toimii setti noinkin.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Vastaa Viestiin