W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Vaihdoin hiljattain kakslitraisesta dieselistä 300D:hen. Auto on muuten hyväkuntoinen mutta alakierroksilla auto pitää jyrinää joka vaihteella, ajanko mä vain vanhasta tottumuksesta liian suurella vaihteella vai onko voimansiirrossa jossain kohtaa mätää? Kytkintä kun painaa tai kaasun päästää niin se lakkaa. Ei ole kierroslukumittaria, niin on vaikea sanoa missä kohtaa tarkalleen, mutta kierrokset kun vähän nousee niin auto kulkee todella nätisti ja hiljaisesti. Vähän hyppyyttää liikkeellelähdöissä, niin voisko rättiä tai kannatinlaakeria epäillä? Pienenpieni tärinä myös havaittavissa kun nopeus nousee yli 90
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Kurkkaa auton alle,katso kardaanin kaikki kumit läpi,jos näyttää ehjiltä eikä tunnu väljää niin sanoisin ,että koneen kumityynyt loppu.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Rätti mulla jyrisi vastaavalla tavalla kunnes posahti paskaks ajossa ja teki isomman remontin.
S124 & W124
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Tutki myös askin takapään kumityyny ja pakoputken kiinnikkeet
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Yllämainitut kohteet varteenotettavia, mutta lisätään jos sattuu että vika ei ole noissa:
Vauhtipyörä jos kaksoismassa sekä kytkin.
Vauhtipyörä jos kaksoismassa sekä kytkin.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Tätä kompataan. Onkos nuissa vanhemmissa edes kaksoismassaa?BTriker kirjoitti:Yllämainitut kohteet varteenotettavia, mutta lisätään jos sattuu että vika ei ole noissa:
Vauhtipyörä jos kaksoismassa sekä kytkin.
Näitä jyrisijöitä on todella vähäajettuinakin joissa taatusti voimansiirron näkyvät osat on kunnossa. Yksi rättikin sekä laatikon takapään kumi vaihdettiin mutta ei se miksikään sillä tullu. Ei ihme sillä poisotetut osat olivat kuin uusia. Tässäkin tapauksessa kyseessä 300D vm 86 ml 120t
Auto hankittiin edesmenneen autokeräilijän varastosta kun perilliset sitä myi.
Olen siinä uskossa että kaksoismassaa ei vanhemmissa ole ja jyrinä alkaa helpolla niissä missä sitä ei ole. Voisiko kaksoismassan laittaa näihin ns. bolt on tyyliin?
Ilmeisesti ketjun aloittajan hankkima on myös alkupään lankkuja kun kiekkamittaria ei ole?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Nimenomaan vuosimallia 86 on tuokin lotjake. Eikö vauhtipyörävian täytyisi täristää myös vapaalla kierrättäessä? Tuo nimittäin tekee sitä vain kiihdytyksissä liikkeellä ollessaan. Myöskään tuo 90km/h vauhdissa ilmaantuva tärinä ei ole mitenkään riippuvainen vaihteesta tai kierroslukemasta, vaan täristää juurikin vain tietyn nopeuden saavutettua. Epäilisin siis itse tuon pomputtelunkin takia väljyyttä jossain päin kardaaniakselia, jyrinä nimittäin siellä alakierroksillakin lakkaa heti kun höllää kaasua tai painaa kytkimen pohjaan. Perästä tuo ei varmasti kuulu ja laatikko toimii hyvin, kytkinkään ei luistele missään tilanteessa. Moottorin kannakekumit voisi tietysti ohimennen tarkastaa, kun ne tuossa aiemmin mainittiin.Ilmeisesti ketjun aloittajan hankkima on myös alkupään lankkuja kun kiekkamittaria ei ole?
Lähden tekemään vielä työvuoron tänään, sen jälkeen koko viikonloppu on aikaa tuota tutkiskella. Jos en itse saa selville niin täytynee käyttää jossakin pajalla tsekattavana.
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Olen samaa mieltä tuosta vauhtipyörästä.Mau5trap kirjoitti:Nimenomaan vuosimallia 86 on tuokin lotjake. Eikö vauhtipyörävian täytyisi täristää myös vapaalla kierrättäessä? Tuo nimittäin tekee sitä vain kiihdytyksissä liikkeellä ollessaan. Myöskään tuo 90km/h vauhdissa ilmaantuva tärinä ei ole mitenkään riippuvainen vaihteesta tai kierroslukemasta, vaan täristää juurikin vain tietyn nopeuden saavutettua. Epäilisin siis itse tuon pomputtelunkin takia väljyyttä jossain päin kardaaniakselia, jyrinä nimittäin siellä alakierroksillakin lakkaa heti kun höllää kaasua tai painaa kytkimen pohjaan. Perästä tuo ei varmasti kuulu ja laatikko toimii hyvin, kytkinkään ei luistele missään tilanteessa. Moottorin kannakekumit voisi tietysti ohimennen tarkastaa, kun ne tuossa aiemmin mainittiin.Ilmeisesti ketjun aloittajan hankkima on myös alkupään lankkuja kun kiekkamittaria ei ole?
Lähden tekemään vielä työvuoron tänään, sen jälkeen koko viikonloppu on aikaa tuota tutkiskella. Jos en itse saa selville niin täytynee käyttää jossakin pajalla tsekattavana.
Tuo on muuten justiin samanlainen jyrinänsuhteen. Pienissä nopeuksissa kaikilla vaihtilla ja kun nopeus nousee ja isompaa tarjoaa niin taas alkaa jos vauhtia ei o tarpeeksi. Nelosella ei voi ajaa 50 tai alle ilman jyrinää. Ja kuten sulla menee hiljaa jos ei vedätä tai kytkintä polkee.
70 ja yli niin ei jyristä tms. Viitosvaihteella ei o tullu koitettua tuota nopeutta. Moottorikumityynytkin muuten vaihdettiin --> ei vaikutusta.
Onkos näitten kytkinlevyissä jousia jotka ottaa värinää vastaan? Veikkaan että on mutten ole koskaan mersun kytkintä tarttenu purkaa. Nuo jouset kun kuoleentuu niin siitä voi seurata kaikenlaista jyrinästä lähtien

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Tuon ikänen niin kiinteä vauhtis eli tuo tärinä ei siitä johdu eli sen voipi sulkea poikkeen. Kaksoismassan ollessa särki, alkaa jyrinä matalilla kierroksillä vedätettäessä, eikä vapaalla kaasutellessa pijä välttämättä mittään ääntä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Kun kolmesatanen on pidempi kuin kakssatanen niin kardaanin pituutta joutuu lyhentämään. Vaihdoitko koko kardaanin vai vaan etupätkän? Jos vain etupätkän niin jyrinä johtuu siitä että ei ole tasapainossa loppuosan kanssa. Itellä oli kolmesatasessa sama ongelma,kylläkin 123:ssa mutta rakenne sama,kait? En muista miksi otin etupätkän irti mutta ei se kuitenkaan tullut booreihin samaan kohtaan ja jyrinä alkoi. Eikä syytä löytynyt silloin. Vasta myöhemmin kuulin että on tosi tarkka asentonsa suhteen koska etupätkä ja loppuosa on tasapainoitettu yhdessä. Tässä yksi ehdotus...
Viimeksi muokannut jsmaa, Pe 29.11.2013 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Värinänvaimennin, eli se ensimmäinen kumilimppu laatikon ja kartaanin välissä...?
Oma w123 teki ihan tuota just samaa ja kun asiaa enemmälti tutkittiin, niin sieltähän puuttui mokoma kokonaan...
Pantiin uusi vaimennin paikalleen ja vot! Ihan kuin eri autolla olisi ajanut.

Oma w123 teki ihan tuota just samaa ja kun asiaa enemmälti tutkittiin, niin sieltähän puuttui mokoma kokonaan...

Tässä tais kyllä vaihtua autokin, ei pelkkä moottori...jsmaa kirjoitti:Kun kolmesatanen on pidempi kuin kakssatanen niin kardaanin pituutta joutuu lisäämään jne.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Pakardinen kirjoitti:Värinänvaimennin, eli se ensimmäinen kumilimppu laatikon ja kartaanin välissä...?
Tätä ei muuten ollu tuossa mihin rätti vaihdettiin ja takuulla ei o ollu tehtaalta lähtiessäkään. Auto on altakin kuin uusi. Tuo voisi olla ihan käypä vikapaikka joka ei sillon tullu mieleen kun rättin vaihdoin. Auto ei ole minun mutta pitääpä vinkata josko sais ittelleen taas hommia

Tarkemmin kun muistelen niin taisi tosiaan olla niin että jyrinän taajuus ei muutu vaikka vaihteen muuttaakin --> justiin tuo paikka mitä ehdotit. En o muistikuvasta ihan satavarma mutta tämä tutkitaan vielä jahka keretään.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Juurikin näin! Kolmosella jyristää ennen neljääkymppiä, nelosella ei kehtaa ajaa alle viittäkymppiä. Ääni paikallistettiin etupenkkien alle ja otettiin tuossa aamusta auto tarkempaan syyniin, kardaanin etupään hilut menee näillänäkymin kaikki vaihtoon, eli vika mitä ilmeisimmin löytyi tuosta sitten.Tuo on muuten justiin samanlainen jyrinänsuhteen. Pienissä nopeuksissa kaikilla vaihtilla ja kun nopeus nousee ja isompaa tarjoaa niin taas alkaa jos vauhtia ei o tarpeeksi. Nelosella ei voi ajaa 50 tai alle ilman jyrinää. Ja kuten sulla menee hiljaa jos ei vedätä tai kytkintä polkee.

Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Kyllä tuo jyrinä tahtoopi olla ominaisuus noissa 250-300dieseleissä , joissa ei ole kaksoismassa vauhtipyörää. Yhdestä 300d:stä yritin poistaa sitä, vaihdoin siihen molemmat kardaanin rätit, kannatinkumen ja laakerin, moottorintyynyt, vaihdelaatikontukikumen, kaikki takakelkankumet ja kytkimen. Silti jyrisi vedättäessä. Olen omistanut kymmeniä 250-300d mersuja joissa ei ole kaksoismassavauhtipyörää, niin kaikki ovat jyristäneet enemmän tai vähemmän vedättäessä.
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Täältä lukeneena muistelen että jos sattuu huonolaatuinen moottorin tyyny ja ainakin motonetin tyynyillä on jotkut saaneet jyrisemään kauheasti että on pitänyt hankkia laadukkaammat jolloin sen osalta jyrinä on loppunut
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Minkäslainen operaatio tuo kaksoismassa olisi laittaa jos sellaista ei autossa ole?hessut32 kirjoitti:Kyllä tuo jyrinä tahtoopi olla ominaisuus noissa 250-300dieseleissä , joissa ei ole kaksoismassa vauhtipyörää.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Omat kokemukset kyllä päinvastaiset eli tärräävät on olleet kaksoismassalla olevia.Jari Ke kirjoitti:Minkäslainen operaatio tuo kaksoismassa olisi laittaa jos sellaista ei autossa ole?hessut32 kirjoitti:Kyllä tuo jyrinä tahtoopi olla ominaisuus noissa 250-300dieseleissä , joissa ei ole kaksoismassa vauhtipyörää.
Vauhtis, kytkin, lyhytakselinen laatikko.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Olen omistanut myös satoja kaksoismassakytkimellä olevia, eikä yhdessäkään ole ollut vedättäessä jyrinää.
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Vaihdelaatikon joutuu vaihtaan lyhytakseliseen, ja kytkin myös erinlainen ja muistaakseni kardaanin etupätkän joutuu myös vaihtaan. Kerran vaihdoin 250d:hen mistä vaihdelaatikko hajosi kaksoismassavauhtipyörän tilalle normi vauhtipyörän, niin alkoi jyriseen, eikä jyrissy aiemmin ollenkaan.
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Vastaavanlainen kokemus omasta 250 turbosta. Alkuperäinen 2-massapyörä pohjasi, kun lisäsin moottoriin vääntöjä. Vaihdoin sitten pitkäakselisen laatikon ja kiinteän vauhtipyörän sillä seurauksella, että alkoi jyristää alakierroksilla. Ostin 270 CDI:n 2-massapyörän, joka kestää enemmän vääntöä ja asensin lyhytakselisen laatikon takaisin. Taas menee kuin sukkasillaan.hessut32 kirjoitti:Vaihdelaatikon joutuu vaihtaan lyhytakseliseen, ja kytkin myös erinlainen ja muistaakseni kardaanin etupätkän joutuu myös vaihtaan. Kerran vaihdoin 250d:hen mistä vaihdelaatikko hajosi kaksoismassavauhtipyörän tilalle normi vauhtipyörän, niin alkoi jyriseen, eikä jyrissy aiemmin ollenkaan.
Kiinteällä vauhtipyörällä kytkinlevyn jousien tehtävänä on suodattaa vääntövärähtelyä, mutta jos ne ovat kuoleentuneet (tai jos on laitettu jousittamaton kytkinlevy), jyrinä tulee voimakkaampana läpi.
6-sylinterisen pitäisi tosin käydä tasaisemmin kuin viitosen ja kysyjän tapauksessa voi olla kyse jostain ihan muustakin...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
w124 -1992 300D 5-vaihteinen manuaali, tavaksi jääny ajella taloudellisesti ~1000rpm 40km/h kyläajossa. Kokeilin myös yks päivä vitosen törkätä 60km/h, kaasu pois ja laskea kierrokset 800rpm, kaasu pohjaan, auto kiihtyy, eikä pienintäkään tärinää, eikä kaksoismassaa. Tämä siksi kun aiemmin olin ajellu 1.9TDI Passatilla jolla ei pystyny ajamaan alle 1200rpm kierroksilla, muuten koko kori tärisi ja hyppi, kyydissä olijat syyttivät kuskia, hypättiin mersuun, eikä tärrää. moottorin kumityynyjä veikkasin passatin viaksi.
myös ykkösellä pystyy lähtemään tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta, kakkonen, kolmonen kytkintä luistattaen, kolmosella ajamaan tyhjäkäynnillä eikä missään vaiheessa tärrää, kaasu kerralla pohjaan ja lähtee pikkuhiljaa tärisemättä kiihtymään
että EI pitäs täristä etkä aja liian isoilla vaihteilla minun kokemuksien mukaan, jonkin on rikki.
myös ykkösellä pystyy lähtemään tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta, kakkonen, kolmonen kytkintä luistattaen, kolmosella ajamaan tyhjäkäynnillä eikä missään vaiheessa tärrää, kaasu kerralla pohjaan ja lähtee pikkuhiljaa tärisemättä kiihtymään

Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Mistäs vuosimallista alkaen kaksimassat tuli lankkuihin? 92:sessa se jo taitaa olla?
Meniskö se raja siinä missä pitkäakseliset askit muuttuu lyhytakseliseen? Aivan 80 luvun lopussa vai meneekö 90 puolelle?
Meniskö se raja siinä missä pitkäakseliset askit muuttuu lyhytakseliseen? Aivan 80 luvun lopussa vai meneekö 90 puolelle?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Pitkä akseli aski on normikytkin
Lyhyt akseli laatikko....kaksoismassa kytkin
Lyhyt akseli laatikko....kaksoismassa kytkin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Kyllä -92 300dieselissä on kaksoismassavauhtipyörä. Kaksoismassa vauhtipyörää tullut -89
Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
hessut32 kirjoitti:Kyllä -92 300dieselissä on kaksoismassavauhtipyörä. Kaksoismassa vauhtipyörää tullut -89



Re: W124 300D Manuaali jyrinä alakierroksilla
Työkseni ja harrastuksena olen noita 124:sia rassannut ja myynyt kohta15vuotta. Kaikissa muovihelmasissa 250 ja 300:ssa on kaksoismassavauhtipyörä ja ihan viimeisissä kapealistasissa myös, huomaa siitä kun jyrinä loppuu.