Liikaa ahtopainetta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MikaRi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:47
Paikkakunta: Liminka

Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja MikaRi »

Tervehdys

Nyt tarttis asiantuntija-apua. Eli tilanne on se, että potilas on vakio OM603 turbo vakiolla K24 ahtimella. Ennen syötön nostamista kaikki oli niinkuin vakio kamppeessa kuuluukin eli ahtoja täyskaasulla n. 0,8. Pumpun ennakko 13JYKK ja nätti tyhjäkäynti, joskin hieman karkea omaan korvaan mitä nyt näitä lätkynlätkyn linttoja on kuullut.

Mutta sitten 2 kierrosta syöttöä lisää ja 2 kierrosta tyhjäkäyntiä auki. Edelleen kaikki toimii hienosti hyvä tyhjäkäynti ja palautuu tyhjäkäynnille kuten ennenkin eli loistavasti, mihinkään muihin ruuveihin ei tarvinnut koskea. Ongelma vaan on se, että nyt ahdot nousee heti kun polkasee 1,5bariin. Hukkaportti löysätty aivan löysälle eikä mitään vaikutusta ahtoihin. Käytin pillerin pöydällä ja irroitin hukkaportin kellon raolleen ja se kyllä liikkuu kevyesti pienellä paineella testatessa. Kellon paineliitännän vastakkaisella puolella pikkureikä josta puhaltaa ilmaa mutta näin kai kuuluu ollakin.

Nyt kysymys kuuluukin, että onko tosiaan näin ettei vakio turbolla kärsi edes vakio pumpulla nostaa yhtään syöttöä vai mistä tässä nyt on kysymys. Tarkoitus oli vain hieman piristää mjoottoria mutta eihän tuosta nyt mitään tullut. Onko vastaavia kokemuksia? Eihän tuolla nyt tuolleen uskalla edes ajella - voi vain kuvitella missä pakopaineet huitelee noilla ahdoilla ja vakio pillerillä.

--Mika
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei sieltä kyllä kuulu vuotaa painetta mistään. Ettei olis hukkaportin kalvossa reikä.
MikaRi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:47
Paikkakunta: Liminka

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja MikaRi »

Painekellon kuoressa on selvästi koneistettu reikä, samalla puolen kalvoa kuin tulopainekin eli kalvon läpi paine ei pääse. Alkumatkaltaan tuo reikä on ehkä 3mm mutta pohjalla varsinainen kellon sisäänmeno on vain n.1mm.

Itse mietin, että tuo olisi vain kalvon jäähdytyksen takia, koska tällainen integroitu höpötyshän lämpenee aikalailla.

Vai onko tämä sittenkin jonkun pihavirittäjän käsitys bleedauksesta?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja pera8x »

koitappas laittaa letku siihen hukkiksen kelloon ja puhalla ihan suulla ilmaa sinne, niin huomaat, jos vuotaa jostain. ei kuulu vuotaa mistään minnekkään.

paineiden nousu johtuu luultavasti siitä, että hukkaportti jää pieneks. vai ahtaako se jo alhaalta ton verran? vai vasta kierroksilla?
W201 250DT 20V
w201 190E
MikaRi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:47
Paikkakunta: Liminka

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja MikaRi »

Nimen omaan kierroksilla ahtaa liikaa. Suunnilleen siten, että kiekkamittari ja ahtopainemittari liikkuu yhtämatkaa 3500-4500rpm/1-1,5bar. Ja tosiaan ennen syötön lisäystä nousi ahdot nätisti 0,8bar ja pysyi siinä.

Pitääpä vielä testata tuo kello mutta ainakin paineilma siitä suhisee ulos - samalta puolen kalvoa kuin se paineputkikin on.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siihen on joku tehny sen reijän. Koita tukkia se jollain niin alkaa ahdot pysymään halutussa. Pieni ruuvi siihen?
S124 300TE
W124 300D
MikaRi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:47
Paikkakunta: Liminka

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja MikaRi »

Siihen saa nättiin pyöräytettyä 4mm kierteen, pannaanpa tulppa ja katotaan miten käy.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

MikaRi kirjoitti:Siihen saa nättiin pyöräytettyä 4mm kierteen, pannaanpa tulppa ja katotaan miten käy.
TUO ON ALKUPERÄINEN KKK:oon TURBOSSA, mutta vain mersun ahtimessa, sen kuuluu likastaa moottorin korva öljysumulla :D

En ymmärrä miksi siellä on reikä alunperin. ( Ainut syy miksi on, mitä olen ajatellut, ettei täyty moottoriöljystä ja näin tule kankeeksi esim. pakkasella )
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja norsu »

Mitään vakiomoottorista tai sen paremmin vakioturbosta tietämättä, niin kyllä tuo hukkiksen ahtaudelta kuulostaa. Periaatteessa syötönnoston aikaansaama pakopaineen lisäys vain helpottaa tuon portin aukeamista. Joten jos toimii vakisyötöillä, niin varmasti toimii syötönnoston jälkeenkin. Siis mikäli virtaa vain riittävästi.

Yleensä noissa sisäisissä hukkiksissa on vartsua vinguttaa jonkinverran suuremmaksi tiivistyksen kärsimättä.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
MikaRi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:47
Paikkakunta: Liminka

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja MikaRi »

Noniin, homma korjaantu turbon vaihdolla. Eli edelleen vakio OM603 KKK turbo mutta uudempaa mallia. Tuossa vanhassa tulee kaasut hukkikselta downpipen laipalle asti siitä pakopesän ulkokehällä olevaa omaa rakoaan pitkin ja tuossa uudemmassa versiossa kaasut purkautuu hukkikselta suoraan pakopesään turbiinin jälkeen. Nyt ahdot nätisti alle barin vaikka kuinka polkee.

Joo ja tuo reikä hukkiksen kellolta löytyy molemmista eli se kuuluu siellä olla.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja norsu »

Vaikka hieman hassulta kun tuo kuulostaa, niin tuossa vanhassa tuo pakokaasujen erillinen purkautumiskanava hukkiksen läpältä, vaikkakin lyhyt, on turbiinin hyötysuhdetta parantava. Vaan saattaapa siellä olla muitakin pieniä eroja noiden välillä. Todennäköisin ero vanhan ja uuden ahtimen välillä on kuitenkin se, että uusi on kulumaton ja toleransseissaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Tumppi_87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 09.05.2011 12:54

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja Tumppi_87 »

http://img822.imageshack.us/i/hukkaportti.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false; Elikkä jos nyt yhtään ymmärsin tuosta kellon reijjästä niin eiköhän se aja samaa asiaa kun tuossa oheisessa linkin kuvassa tuo "tyhjä nippa" jos tuota reikää ei olisi niin kalvon liikkuessa kellon sisään tulee alipaine ja kalvo jumii paikoilleen. Näin minä ite sen mietin tuossa omassa ulkoisessa kellossa. Vai mitä mieltä muut on?
210 270cdi
124 300 tdt suksipoksivarmari
EX 202 c 200 kompressor
EX 202 c 200 cdi
MikaRi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.11.2013 13:47
Paikkakunta: Liminka

Re: Liikaa ahtopainetta

Viesti Kirjoittaja MikaRi »

Tumppi_87 kirjoitti:http://img822.imageshack.us/i/hukkaportti.jpg/ Elikkä jos nyt yhtään ymmärsin tuosta kellon reijjästä niin eiköhän se aja samaa asiaa kun tuossa oheisessa linkin kuvassa tuo "tyhjä nippa" jos tuota reikää ei olisi niin kalvon liikkuessa kellon sisään tulee alipaine ja kalvo jumii paikoilleen. Näin minä ite sen mietin tuossa omassa ulkoisessa kellossa. Vai mitä mieltä muut on?
Juu et ymmärtänyt oikein. Eli tässä mersun KKK K24 ahtimen hukkiksessa tuo reikä on samalla puolella kalvoa kuin tuo ahtopaineen tulokin.

--Mika
Vastaa Viestiin