Voi hell... Kone auki vaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Voi hell... Kone auki vaan

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No nyt myrkyn lykkäsi, ja vielä juhannusaaton aattona, TDT:n kansipahvi on palanut, toivottavasti ei se samperin 2 000 €:n hintainen kansi ole vaurioitunut.

Auto ei muuten oireile, mutta tänään korvaamaton jäähdytysnesteen merkkivalo pelasti täydelliseltä konerempalta (4. kerran minun mersuilu-urallani !) ja heti heräsivät epäilyt nesteen katoavaisuudesta. Nopea diagnoosi viittaa kansivikaan. Mahtoikohan eilinen "kevyt" moottoritierykäisy vauhdittaa tapahtunutta, epäilyksiä pienestä vuodosta on ollut jo aika kauan.

No alkuviikolla on sitten vaan korkattava kansi auki ja katsottava mikä on tuomio, samalla voisi sitten laittaa ainakin hydraulinostimet uusiksi kun hieman naputtavat ja kansirempan jälkeen voikin hyvällä omallatunnolla alkaa katselemaan välijäähdyttimiä :twisted: Otan muuten digikameralla kuvia rempan edetessä, niin saadaan Tähtiklubin sivuille vähän remppakuvia.

Tuli sitten muuten todettua myös ettei viskoflekti toimi ollenkaan, ja tämä varmaan perimmiltään onkin kansivian aiheuttaja.

No nyt kun auto seisoo pyhien yli, aloitinkin heti Henkalta ostamani Pioneerin metallielementtisten kaiuttimien asennukset eteen, eihän sitä ole lykättykään kuin muutama kuukausi :lol:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä tuo meikäläisenkin kone kulutti yhdessä vaiheessa tuota jäähdytysnestettä aivan tajuttomasti. Vuotokohtaa en paikantanut, eikä kannessa kyllä satavarmasti ole mitään vikaa kun konekin on vasta ~150th ajettu. Ei ole j-neste ja öljy sekoittunut, eikä paisuntasäiliössä ole mitään kuplintaa tai valkoisia pilviä pölähtele peräpäästä :oops: etc. Noh, joka tapauksessa vuoto/kulutus on vähentynyt lähes olemattomiin ilman mitään toimenpiteitä. Jossain kohdin kuvittelin tuon vesipumpun olevan vaihtotavaraa tai tuon viskon olevan elinkaarensa päässä. Eipä tarvi lisätä kuin litra muutaman tonnin välein, joten seurataan tilannetta ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.

Luuletko sen syötön lisäyksen (okei, pumpun täyssäädön :wink: ) vaikuttaneen jotain tuon kannentiivisteen kestävyyteen? Ahtoja ei kai kuitenkaan nostettu?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sanokaas mulle jotain mahdollisen kansivaurion/pahvin tuntomerkkejä.
Eikös tuommoiset yleensä johdu ylikuumenemisesta?
Mersuun en ole kansipahvia vaihtanut mutta ooppeliin olen ja se oli helppo operaatio :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Muffler kirjoitti:Sanokaas mulle jotain mahdollisen kansivaurion/pahvin tuntomerkkejä.
Tämmösiä on meikä ainakin kuullut:
  • jäähdytysneste ja öljy sekoittuneet
  • paisuntasäiliössä kuplintaa
  • paisuntasäiliössä omituista ruskeeta limaa tai vaahtoa
  • valkoisia pilviä pölähtelee peräpäästä kunnolla kaasuttaessa (no niinhän niitä voi tulla muutenkin, joskus jopa varrella :wink: )
  • tietenkin saattaapi tuo kone lämmetä kahta kauheemmin sen jälkeen ja öljynpaineet voipi myös laskea
Muffler kirjoitti:Eikös tuommoiset yleensä johdu ylikuumenemisesta?
Mutu-pohjalta:
Juu kait, kansihan saattaapi muuttua kieroksi kun lämpenee liikaa. Tai jos konetta on viritetty tai ahtopaineita on nostettu, niin saattaa tuo kansipahvi muutenkin alkaa falskaamaan ja k*rvähtää.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Hyvähyvä! :wink:

En ole tuosta 200d:stä semmosia vikoja löytänyt, mutta tänään öljynpainemittari teki temput jä näytti nollaa. Eiku auto parkkiin ja ihmettelemään. En löytäny mitään niin eikun ajoa ja edelleen näytti viisari nollaa, sitte yht¨äkkiä paineet tulivat takaisin. Öljynpaineen varoitusvalo ei kuitenkaan syttynyt missään vaiheessa, taisi mittari tehdä temput, sillä onhan tuo toki aito ruuvattu tuontiauto.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Voihan sillä tehonlisäyksellä olla vaikutusta, varsinkin jos flekti ei toimi.

No tilalle laitetaan aika paljon kestävämpi pahvi, joten ongelmat siltä osin loppuvat tähän :?

Pasi M:n mainitsemat oireet ovat aivan oikein, kaikki ne eivät välttämättä ilmene, riippuen miten pahvi on palanut. Edellisessä mersussa meni öljyt vesitilaan, tässä ei muuta kuin painetta.

Turbodieselin kansiremppa on vaan aika ikäväc homma M103:n oli paljon helpompi, mutta eiköhän tuostakin selvitä.

Aina kun nestettä häviää, on mielestäni hiukan aihetta varovaisuuteen, jotain on kyllä silloin rikki koska jäähdytysjärjestelmä on suljettu systeemi eikä hukkaa pitäisi olla. Yksi syy voi tietty olla viallinen paisuntasäiliön korkki....
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Voi hell... Kone auki vaan

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Mauri H. kirjoitti:... Mahtoikohan eilinen "kevyt" moottoritierykäisy vauhdittaa tapahtunutta, epäilyksiä pienestä vuodosta on ollut jo aika kauan.

No nyt kun auto seisoo pyhien yli, aloitinkin heti Henkalta ostamani Pioneerin metallielementtisten kaiuttimien asennukset eteen, eihän sitä ole lykättykään kuin muutama kuukausi :lol:
Jaahas että sitä on kengitty Mersu solmuun sitten ;-)
Mietiskelin just tuota että säädön/virityksen yhteydessä mitenkäs sitä tarkkaan ottaen laitettiin, jollen väärin muista niin nostitte ahtopaineita yläkierroksilla tai jotakin? Heti tulee mieleen että kasvaneet paineet ovat voineet tehdä hallaa kansipahvin kestolle. Noissa reippaasti ahdetuissa koneissa käyttävät ns. liekkirenkaita kansipahvia pelastamassa, onko sellaisen asennus käynyt mielessä? Sen jälkeenhän periaatteessa voisi laittaa säädettävän hukkaportin ja antaa tarpeen mukaan vähän enemmänkin hönkää.. Tai pitää nykyisellään ja nautiskella turvallisuuden tunteesta...

Kiva kulla että saat lopultakin Pinohiiret paikalleen, alkaa Maurinkin Mersussa äänentoisto olemaan kohdallaan... Jokos sen subbarin asensit?

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Voi hell... Kone auki vaan

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Henri Junkkala kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:... Mahtoikohan eilinen "kevyt" moottoritierykäisy vauhdittaa tapahtunutta, epäilyksiä pienestä vuodosta on ollut jo aika kauan.

No nyt kun auto seisoo pyhien yli, aloitinkin heti Henkalta ostamani Pioneerin metallielementtisten kaiuttimien asennukset eteen, eihän sitä ole lykättykään kuin muutama kuukausi :lol:
Jaahas että sitä on kengitty Mersu solmuun sitten ;-)
Mietiskelin just tuota että säädön/virityksen yhteydessä mitenkäs sitä tarkkaan ottaen laitettiin, jollen väärin muista niin nostitte ahtopaineita yläkierroksilla tai jotakin? Heti tulee mieleen että kasvaneet paineet ovat voineet tehdä hallaa kansipahvin kestolle. Noissa reippaasti ahdetuissa koneissa käyttävät ns. liekkirenkaita kansipahvia pelastamassa, onko sellaisen asennus käynyt mielessä? Sen jälkeenhän periaatteessa voisi laittaa säädettävän hukkaportin ja antaa tarpeen mukaan vähän enemmänkin hönkää.. Tai pitää nykyisellään ja nautiskella turvallisuuden tunteesta...

Kiva kulla että saat lopultakin Pinohiiret paikalleen, alkaa Maurinkin Mersussa äänentoisto olemaan kohdallaan... Jokos sen subbarin asensit?

H
Joo, Virtasella myydään vahvistettua pahvia, kaksi ja puolikertaa normaalin hintainen, se varmaan jo kestää. Ahtoja ei ole nostettu, kun vakio hukkaportti ei sitä salli, ei tässä enää tarvita kuin välijäähdytin... Tähänhän vaan säädettiin syöttö kokonaan uusiksi ja tietty yli tehtaan asetusten :wink:

Pinohiiret on kuskin puolella paikallaan, nyt sataa niin ei kehtaa lähteä ulos apukuskin ovipahveja leikkaamaan, eikä ole kiirekään kun auto saa nyt seisoa Juhannuksen yli. Subbari on kyllä ollut paikallaan jo kauan, hyvin soi, Pioneeritkin tuntuvat soivan todella nätisti.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Voi hell... Kone auki vaan

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Mauri H. kirjoitti:Pioneeritkin tuntuvat soivan todella nätisti.
Kiva kuulla että tykkäät. Itse olen niin tykästynyt noihin Pioneerin TS-C1720/1320 -metallikartioihin että olen niitä käyttänyt jo 4 paria kolmessa eri autossa.

Olisin laittanut nuo Lumikkiin taakse mutta vaikka mitä tekisin niin eivät #¤&@$ vieköön mahdu (niskatuet estävät 17cm kaiuttimien asennuksen).

Taidan laittaa taakse samanlaisen Alpinen erillissarjan kuin on edessäkin ja laittaa sen Rockfordin pikkusubin toimimaan osin midibassona.

Tule esittelemään/kuunteluttamaan sitä kun saat asennuksen valmiiksi (tai jos tarvitset apua), saat tuosta vielä autotallisi komistukseksi yhden isoa julistekokoa olevan Pioneerin kankaisen lipun noin niinkuin kaupan päälle :-)

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sain sitten eilen apparinkin puolella pioneerit paikallaan, ovat hieman väliaikaisesti kiinni, kun verkot vielä puuttuvat. Ääni on kyllä todella hyvä ja selkeä, esim. vanhoilla Phoenix Goldeilla mm. melkoisen tuntematon suomalainen Sonata Arctica kuullosti erityisen tukkoiselta, nyt kaikki musiikki tuntuu soivan todella kirkkaasti ja puhtaasti.

Koekuuntelu taitaa jäädä siiheksi kunnes saan kannen tehtyä, jollet innostu sunnuntai-ajelulle meillepäin :wink:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

ovipahvin leikkelystä

Viesti Kirjoittaja juha »

Mihin kohtaa ovea olette noita elementtejä asennellut? Siinähän on se ovitasku edessä ja ainoa paikka kaiuttimelle on oikeastaan pahvin vasen alakulma mutta eikös se tule penkin taakse piiloon kun ovi on kiinni? Eteen pitäisi saada kyllä enemmän ääntä mitä tällä hetkellä originaalipaikoista tulee.
Kojetaulun paikat on niin pienet ettei sinne oikein kunnollisia elementtejä saa, alkuperäisten tilalle olen noihin nurkkiin tökännyt autostudiosta ostetut mitkälie jensenit, ne taisi olla ainoat saatavilla olevat alkuperäisiin paikkoihin uppoavat kajarit. Jos tuosta oviasennuksesta sais vaikka kuvan pari niin vois mallata omaan autoon kesälomalla eteen lisää ääntä...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eteen saa vakke paikoille pienen muokkauksen jälkeen 5.25", ja sit rupeekin löytyy jo ihan hyviä kaiuttimia siihen kokoon. Ja nehän on paremmat paikat stereo kuvaa ajatellen, kuin mitä ovissa. Ainakin mitä jos laittaa pelkät koaksiaalit....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Ovitaskut

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla on kaiutinpaikat ovitaskujen etuosassa, siinä missä ne taskut nousevat heiman ylös. Tietty ne osat on erotettu ovitaskuista verhoillulla kaksituumaisella puulistalla. Oven peltiin on kanssa leikattu reikä kaiuttimen magneettia varten, paikalla on nyt 6 3/4 tuumaiset midibassot, diskantit on alkuperäispaikoilla. Juurikaan suuremmat elementit ei enää sovi oviin, nyt on tosi tuikoilla jo.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Vuotaa

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minullakin paloi jäähdytysnesteenvalo vielä pari viikkoa sitten. Pinta oli hieman vajentunut, mutta vuotoa ei näkynyt missään.
Tänään sitten selvisi minne se vuotaa.... Pissapojan säiliöön!?!??!

Lämpöelementti ilmeisesti vuotaa sinne. Pissapoika ei ole toiminut viime aikoina ja tänään avasin kannen. Vesi oli täysin vihreätä jäähdytinnestettä.

Nyt lähdenkin tutkimaan asiaa tarkemmin :arrow:
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Kannentiivistevauriosta...

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Joo menihän tuosta omasta 200d kansipahvi vaihtoon... :(

Ennen remonttia kiinnitin huomion moottorin öljynpaineisiin, jotka "kuumana" hakkasivat 1,5 -2,5 välillä tyhjäkäynnillä..muuta oiretta ei ollut..

Korjaamoilla kansiremonttia kysellessäni kehoittivat teettämään remontin "syksyn päälle" mutta kun noita km tulee pari tuhatta viikossa jo vaimokkeen ajamana, niin päätinpä teettää tuon rempan kun kerran urakastakin päästiin sopimukseen..

Ja oma epäilykseni kävi toteen..Kansipahvi rikki palotilan ja öljytilan välistä..paine palotilasta öljytilaan ja öljynpainemittarin "vatkaamisen" syyn epäilyni osottautui oikeaksi!!

No kansi höyläytykseen ja venttiilityö päälle + 1 istukan vaihto ja meno jatkuu...

Joten olen aiemmin lukenut kommentteja noista mittarivioista ja useinmiten ollaan oltu kontaktihäiriöiden kannalla.. kuten myös korjaamokin minun tapauksessa epäili ensin.. :shock:
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Vastaa Viestiin