Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Tulipahan koettua kylmiä väreitä aamulla.
Luulin olevani fiksu, kun laitoin syksyllä kuparitahnaa pyörän pultteihin, ettei olis aina niin älyttömän jumissa.
Mutta eilen matkan päällä rupesi "kolkkasemmaan" ja arvelin olevan jäätä alustassa. Tänä aamuna auton yön yli olleena lämpimässä tallissa, jäät oli sulanut, mutta kolina jatkui.
Käännyin takaisin ja kokeilimpa piruuttani pyörän pultteja... ja p..kele, takavanteesta NELJÄ pulttia oli pudonnut, eli yhdellä mentiin ! Eli ei "liukasteita" pultteihin...
Luulin olevani fiksu, kun laitoin syksyllä kuparitahnaa pyörän pultteihin, ettei olis aina niin älyttömän jumissa.
Mutta eilen matkan päällä rupesi "kolkkasemmaan" ja arvelin olevan jäätä alustassa. Tänä aamuna auton yön yli olleena lämpimässä tallissa, jäät oli sulanut, mutta kolina jatkui.
Käännyin takaisin ja kokeilimpa piruuttani pyörän pultteja... ja p..kele, takavanteesta NELJÄ pulttia oli pudonnut, eli yhdellä mentiin ! Eli ei "liukasteita" pultteihin...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Varsinainen syy oli ruoste kiinnityspinnoissa, jälkikiristyksen puuttuminen ja neitimomentilla kiristys. Kuparitahnaa noihin ei kyllä yleensä laiteta, vaan tervaa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Mäkin laitan joka ikinen kerta jotain saatavilla olevaa liukastetta pultteihin ja pultit ollu aina tiukassa niitä avatessa. Joten oisko nyt ollu kiristäjässä vika?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
+1.S202 kirjoitti:Varsinainen syy oli ruoste kiinnityspinnoissa, jälkikiristyksen puuttuminen ja neitimomentilla kiristys. Kuparitahnaa noihin ei kyllä yleensä laiteta, vaan tervaa.
Ja tärkeimpänä juuri nuo epäpuhtaudet kiinnityspinnoissa ja jälkikiristyksen puuttuminen. Yllättävän pieni momentti riittää.
Olihan pultit oikeanlaisella kartiolla? Lyhyt peltivannekartio ei toimi alumiinivanteessa, vaikka olisikin samalla kulmalla.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Olisko nyt kuitenkin käynyt niin, että inhimillinen erehdys on tämänkin takana. Jospa vaikka on jäänyt pultit syystä tai toisesta kiristämättä momenttiin?
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Vaseliini,kuparitahna ,terva kaikkee olen käyttänyt ja aina on pultit pysyneet kiinni.
Yleensä kiristetään liian tiukkaan ilman momenttiavainta,kokeilkaapa joskus saman pituisella varrella momenttiavaimella
yllättävän helposti kiristyy momenttiin,tuo "liukaste"auttaa että momentti on samaa luokkaa kaikissa pulteissa varsinkin peltivanteissa.
Yleensä kiristetään liian tiukkaan ilman momenttiavainta,kokeilkaapa joskus saman pituisella varrella momenttiavaimella
yllättävän helposti kiristyy momenttiin,tuo "liukaste"auttaa että momentti on samaa luokkaa kaikissa pulteissa varsinkin peltivanteissa.
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
En nyt osaa sanoa sitten lopullista syytä, tulipahan opittua, että pulttien tarkistus ennen pitkää matkaa...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5714
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
itte olen käyttänyt tervaa ja molyppi vaseliinia ja hyvin on pysynyt kiinni, mutta jos tällä topikin alottajalla on tullut kämmi ja jäänyt pultit kiristämättä ja jäänyt vain näppi tiukkuuteen
itte en laita koskaan kupari tahnaa pyörän pultteihin, vain tervaa jos ei satu ole tervaa sitten vaan tavallista vaseliinia

itte en laita koskaan kupari tahnaa pyörän pultteihin, vain tervaa jos ei satu ole tervaa sitten vaan tavallista vaseliinia

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Olikos tropiikin aloittajalla peltivanteet vai alut kysymyksessä.
Nekin eritavalla käyttäytyy.
Alupultteja pitäisi vetää tiukempaan kun se ei vanne puristu niinkuin peltivanne pultin kohdilta puristuu eli siihen jää jännitys päälle.
Nekin eritavalla käyttäytyy.
Alupultteja pitäisi vetää tiukempaan kun se ei vanne puristu niinkuin peltivanne pultin kohdilta puristuu eli siihen jää jännitys päälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Olen käyttänyt tervaa, kuparitahnaa, vaseliiniä, öljyä ym. ja koskaan ei ole yhtään pulttia pudonnut tai mutteria irronnut vanteista. Nykyisin viime vuosina olen jälkikiristänytkin mutta en ole huomannut, että löysää olisi tullut.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Kuparitahnat laitetaan täälläkin aina pyöränpultteihin ja vielä on pysyneet fillarit paikoillaan. Päinvastoin, tuntuu että näissä Mersuissa käy joku aina kiristämässä noita pultteja 

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Mitä momenttia te ootte käyttäny aluvanteissa? Mä oon laittanu jonnekkin 130Nm. Peltivanteet ja huonommat aluvanteet ihan pulttipyssyllä nii että pysyy.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Minä oon vetässy alut 110 Nm ja jälkikiristys muutaman sadan kilometrin jälkeen. Hyvin on pysyneet ainakin tähänasti, koputan puuta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Mä laitan pulttipyssyllä 120Nm vääntösauvalla kiinni, ilman rasvoja tai muuta.
Lopuksi kierrän vielä kaikki pultit läpi momenttiavaimella (120Nm), ihan tarkistaakseni, että kaikki pultit tuli kirrattua, koska ekan pultin kiertelen käsin hollille, että vanne pysyy mestoilla.
Ja jälkitarkastus mielenrauhan takia viikon sisällä...ja yleensä ennen pidempiä reissuja.
Lopuksi kierrän vielä kaikki pultit läpi momenttiavaimella (120Nm), ihan tarkistaakseni, että kaikki pultit tuli kirrattua, koska ekan pultin kiertelen käsin hollille, että vanne pysyy mestoilla.
Ja jälkitarkastus mielenrauhan takia viikon sisällä...ja yleensä ennen pidempiä reissuja.
S212 E350CDI
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Kovien pakkasten aikaan ulkona kiristys taitaa olla kaikkein tuhoisin...ainakin pakkasilla ka-pultit yleensä aukeavan. Vai miten se oli.
Kerran nimittäin remppasin yhtä juttua ulkona -30asteessa ja kun lauhtui mutteri oli kuin löysällä.
Kerran nimittäin remppasin yhtä juttua ulkona -30asteessa ja kun lauhtui mutteri oli kuin löysällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Viime syksynä jätin kuparitahnat laittamatta vaikka katselin että olisi syytä laittaa.
Keväällä sitten kun eturenkaiden pultteja vääntelin irti, niin ensin halkesi aluvanteille tarkoitettu hylsy sen jälkeen katsesi teleskooppi varsi.
Kahden metrin rautaputkella ja kunnon hylsyllä sain renkaat irti.
Toista kertaa en jätä pultteja rasvaamatta/putsaamatta.
Oma momenttini on kyllä aina ollut hieman liikaa mutta mielummin liian kireällä kuin löysällä.
Keväällä sitten kun eturenkaiden pultteja vääntelin irti, niin ensin halkesi aluvanteille tarkoitettu hylsy sen jälkeen katsesi teleskooppi varsi.
Kahden metrin rautaputkella ja kunnon hylsyllä sain renkaat irti.
Toista kertaa en jätä pultteja rasvaamatta/putsaamatta.
Oma momenttini on kyllä aina ollut hieman liikaa mutta mielummin liian kireällä kuin löysällä.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Peltivanteet vetäsin pakusta 100Nm vääntösauvalla,Alut heppiin pulttipyssyllä lopuksi 120Nm momenttiavaimella,
häätyy tarkistaa momentilla kui oikein kiristää halpisvääntösauva
häätyy tarkistaa momentilla kui oikein kiristää halpisvääntösauva
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Aika harvassa nuo jotka ei rasvaa pultteihin laita mutta onhan muutama joukossa kuitenkin.K70 kirjoitti:Mä laitan pulttipyssyllä 120Nm vääntösauvalla kiinni, ilman rasvoja tai muuta.
Lopuksi kierrän vielä kaikki pultit läpi momenttiavaimella (120Nm), ihan tarkistaakseni, että kaikki pultit tuli kirrattua, koska ekan pultin kiertelen käsin hollille, että vanne pysyy mestoilla.
Ja jälkitarkastus mielenrauhan takia viikon sisällä...ja yleensä ennen pidempiä reissuja.
Tuo 120 Nm on vaan vähemmän kuin 212:n ohjekirjassa, 130 Nm taisi olla ohjekirjan lukema. Omassa ohjekirja taisi sanoa 145 Nm, yhden US-ohjekirjan katsoin niin siellä sanottiin 150 Nm (eri autoja siis).
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Ranne momenttiin reippaasti ilman rasvoja, ellei oo entinen omistaja jo sotkenu niitä pultteja. Pyssyy kyllä ilman jälki kiristämisiäki jossei oo töhö. Näin menty 18v ja 4-10 autoa per vuosi johon noita renkaita saa vaihella. Riippuu paljoko on tontilla renkaan vaihto aikaan. Ei oo löysällä tai liia tiukalla ollu koskaan.
S124 & W124
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
samat täällä kuin dixonilla.
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Jos on kierteet kuivat, laitan niihin kuparitahnaa. Pultin kosketuspinnan jätän yleensä kuivaksi.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
ite kiristäny pers tuntumalla vantteen ku vantteen ja ilman mittään rasvoja nii on pysyny ja ei oo kyllä irrottamisessakaan ollu propleemoksia ikinä
jos oikein pännii nii vedä kännii
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Grafiittirasva ja/tai terva ovat toimineet. Tietenkin Al -vanteissa on tärkeää oikea kiristysmomentti. Pultin löysyys tuskin johtuu kuparitahnasta, ehkä muu syy. Suolatuilla teillä kierreterva (ohennettu terva) toimii luotettavasti myös kuorma-autoissa. Niissäkin pitää olla kiristysmomentit kohdallaan.
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Mersun peltivanteen pultit tuntuu välillä tarttuvan oikein kunnolla kiinni, vaikka ei ole edes laitettu kovin kovaan.
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Enpä ole pelleillä ajanut muulloin, kun autoilun alkuaikoina , eli alut on kyseessä ja pultitkin oikeilla kartioilla. Asiaa tässä mietiskellen, olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että kyllä ne pultit on vaan löystyneet, koska aina kiristän ensin ristikkoavaimella ja lisäksi momentilla 120... mutta onhan tämä mysteeri...atlas kirjoitti:Olikos tropiikin aloittajalla peltivanteet vai alut kysymyksessä.
Nekin eritavalla käyttäytyy.
Alupultteja pitäisi vetää tiukempaan kun se ei vanne puristu niinkuin peltivanne pultin kohdilta puristuu eli siihen jää jännitys päälle.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
no unohdit vain kiristää, ei siinä sen kummempaa ole. Irti ne ei lähde enää siinä vaiheessa kun työkalulla vetää ne vaikka edes ns. "huulelle" vaikka 20Nm ja unohtaisit kunnon kiristyksen sinne 120Nm:iin. Sormikireydestä olen saanut irtoamaan, ja olen siis ihan testannut että millä tavalla pitää tehdä että pultit saa irti ja se on yllättävän vaikeaa. Itseasiassa jos Sormikireydessä on kaikki pultit mutta kokonaan pohjassa, niin ei lähde enää silloinkaan aivan heti. mutta heti kun tulee 0,1mm väljää, alkaa pultit löystymään.
Niin ja rasvallahan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Pultti aukeaa jos se on löysällä, oli rasvaa tai ei. EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
Niin ja rasvallahan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Pultti aukeaa jos se on löysällä, oli rasvaa tai ei. EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 03.12.2013 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Yksi mahdollisuushan on että jos pyörän navan ja vanteen väliin on jäänyt joku pieni roska. Mulla löysty aikanaa bemmistä takavanne, koska korjaamolla olivat jättäneet takarummun kohdistuspultin löysälle ja kanta oli hieman ulkona kiinnityspinnasta, eikä vanne näin istunut kunnolla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Roska on mahdollinen ja jos pultti menee toisella vanteella vähänkin syvemmälle,
niin navassa jengan pohja voi olla valmiiksi likainen ja ruostunut pahasti, että pultti "pohjaa"
liian aikaisin. Ihan tuttu ilmiö näin vanhan rengasasentajan kokemana.
Puhtaus on puoli ruokaa rengashommissakin.
niin navassa jengan pohja voi olla valmiiksi likainen ja ruostunut pahasti, että pultti "pohjaa"
liian aikaisin. Ihan tuttu ilmiö näin vanhan rengasasentajan kokemana.
Puhtaus on puoli ruokaa rengashommissakin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Ristikkoavaimella on vedelty niin tiukkaan kun menee, jos ei tunnu olevan tarpeeksi habaa niin jatkovarsi avuksi. Isä haluaa aina varmistaa jatkovarren kanssa että ovat tiukassa, ite vetelen ristikkoavaimella niin ettei niitä juuri tiukempaan saa jatkovarrellakaan... Rasvoja tai muita tököttejä ei ole käytetty millonkaan.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
ex w201 190 -89
Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !
Sulla on ollut liian lyhyt testi, koska 1 löysä pultti tippuu aikanaan tienvarteen vaikka 4 muuta olis miten tiukasti kiinni. Tiedän tämän koska omassa autossa on yks huono jenga, johon kiristyy pultti vain vähän sormikireyttä tiukemmalle, muuten pyörähtää ympäri. Siihen jengaan pitää laittaa ainaki kerran kesässä uusi pultti.Sergey kirjoitti:EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850