automaattilootan nappi S E
automaattilootan nappi S E
Mikähän mahtaa olla vikana tuossa mun automaattilaatikossa, kun S ja E asennolla ei ole mitään eroa. Autoni on 300 ce 24 tappinen 4 vaihteinen automaatti. Voiskos joku vastata jolla on samanlainen auto, että minkälainen ero on S ja E asennoilla. Olen nappia käyttänyt sen verran auki, että olen mitannut että virta tulee ja nappi toimii oikein. Molemmilla asennoilla mese kiihtyy samanlailla. Ohjekirja sanoo, että kun kickdown on pohjassa kytkeytyy S asento automaattisesti päälle. En huomaa eroa kuitenkaan vaikka en paina polinta edes pohjaan.
Myös laatikolle menevä vaijeri voi olla turhan löysällä / kireällä. Miten ne vaihtokohdat ovat, liian aikaiset tai myöhäiset, vai ovatko oikein sopivat?lantimo kirjoitti:Huomaako sen eron kummiskin helposti. Osakaasulla tai ei oma perstuntumani ei huomaa eroa. Kierroslukumittaristakin olen katsonu ja vaihto tapahtuu samoissa kohden. Oiskos kellään tietoa mistäpäin vois ettiä vikaa. Onko jotain releboxeja tai jotai...
Kyllä on eroa, jos kaasu on pohjassa mutta kick-downia ei ole painettu. Itselläni ainakin tällöin vaihdot tapahtuvat aina E-asennossa korkeintaan 4000rpm:n kohdalla, vaikka kuinka olisi kaasu pohjassa. S-asento sitten taas vinguttelee miltei rajoittimelle asti. Omassa autossa ainakin on todella suuri käytännön ero noilla asennoilla, S-asentoa en viitsi juuri käyttää, kun ajosta tulee nykivää ja kaasun painelussa joutuu olemaan paljon skarpimpana. E-asennolla voi hyödyntää koneen alavääntöä ja ajo on jouheampaa. Kick-down kuitenkin muuttaa tilannetta: silloin voi hyödyntää koko kierrosalueen potentiaalia muillakin kuin suurimmalla vaihteellaKaasu pohjassa ei ole eroa missä asennossa valitsin on.

Veikkaisin itse kanssa, että joku säätö tuossa nyt on "lantimo":lla pielessä.
säätää vaijeria
kyllä sen pitäs toimia niin että Economy asennossa kiihdytettäessä vaihteet vaihtuu ylöspäin jo pienemmillä kierroksilla ja Standard asennossa saa vedettyä aika huippukierrokset.
vastaavasti myös E-asennossa laatikko ei pudota pienemmälle vaihteelle niin herkästi ilman kickdownia kun taas S-asennossa pienelläkin kaasun asennon vaihtamisella saa pienemmän päälle.
nappi säätää vaijerin kireyttä (kuulemma) ja voisi olla niin että sulla pitäis vaijeria hieman säätää.
jos Jarkko S ei ole jo näihin kommentoinut niin kysäse siltä tai odottele kun se vastailee....se tietää nämä asiat
vastaavasti myös E-asennossa laatikko ei pudota pienemmälle vaihteelle niin herkästi ilman kickdownia kun taas S-asennossa pienelläkin kaasun asennon vaihtamisella saa pienemmän päälle.
nappi säätää vaijerin kireyttä (kuulemma) ja voisi olla niin että sulla pitäis vaijeria hieman säätää.
jos Jarkko S ei ole jo näihin kommentoinut niin kysäse siltä tai odottele kun se vastailee....se tietää nämä asiat
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Minä kyllä miellän asian niin että kun kaasu on pohjassa niin se on pohjassa. Ainakin omalta osaltani kaasu pohjassa tarkoittaa että nappikin on länttäisty pohjaan.m4rcuz kirjoitti:Kyllä on eroa, jos kaasu on pohjassa mutta kick-downia ei ole painettuKaasu pohjassa ei ole eroa missä asennossa valitsin on.
Tässä tapauksessa vika voi olla myös vaijerin kiristimessä, siellä on sellainen hassu vekotin joka esikiristää vaijeria kun valitsin on S-asennossa.
Mauri H sanoi:
*) vain vapaastihengittävät
Menee jo pilkunviilaamiseksi, mutta pakko oli vielä sanoa, että kyllähän se itse "kaasu" voi olla pohjassa (eli kaasuläppä niin auki kuin se vain voi olla) vaikka kick-downia ei vielä olisikaan painettu. Eli moottori saa maksimimäärän ilmaa, oli siellä sitten mikä tahansa vaihde päällä*. Joku tosin joskus puhui täällä, että kick-downin painaminen aiheuttaa vielä jonkun lisärikastuksen bensavehkeissä, olisi mukava tietää, onko oikeasti noin. Tokkopa?Minä kyllä miellän asian niin että kun kaasu on pohjassa niin se on pohjassa. Ainakin omalta osaltani kaasu pohjassa tarkoittaa että nappikin on länttäisty pohjaan.
*) vain vapaastihengittävät
napista oli puhe
jos kick downin painaa pohjaan niin eihän sillä napilla ole mitään virkaa, vaikka irrottas sen niin aina toimii samalla tavalla.
eli mulla ainakin toimii niin että jos esim risteyksestä lähtiessä painan kaasun pohjaan (ei kick down) niin E-asennossa lähtee kakkosella la S-asennossa ykkösellä.
hiljaisessa ajossa (60km/h) ei vaihda E-asennossa vaihda neloselta kolmoselle kun painaa kaasun pohjaan (ei kick down) mutta S-asennossa vaihtaa tosi nöyrästi.
se nappi kun on tarkoitettu taloudelliseen ajoon joten pidän napin aina E-asennossa ja jos tarvii kiihdytellä jostain syystä niin voihan siitä kepistä laittaa kolmosen tai kakkosen väklisin päälle eikä tarvii huudattaa konetta kick downin avulla.
säädä vaijeria mut varaudu säätämään myös paineita sanoi mulle Jarkko S aikoinaan.
eli mulla ainakin toimii niin että jos esim risteyksestä lähtiessä painan kaasun pohjaan (ei kick down) niin E-asennossa lähtee kakkosella la S-asennossa ykkösellä.
hiljaisessa ajossa (60km/h) ei vaihda E-asennossa vaihda neloselta kolmoselle kun painaa kaasun pohjaan (ei kick down) mutta S-asennossa vaihtaa tosi nöyrästi.
se nappi kun on tarkoitettu taloudelliseen ajoon joten pidän napin aina E-asennossa ja jos tarvii kiihdytellä jostain syystä niin voihan siitä kepistä laittaa kolmosen tai kakkosen väklisin päälle eikä tarvii huudattaa konetta kick downin avulla.
säädä vaijeria mut varaudu säätämään myös paineita sanoi mulle Jarkko S aikoinaan.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
[quote="m4rcuz"]Joku tosin joskus puhui täällä, että kick-downin painaminen aiheuttaa vielä jonkun lisärikastuksen bensavehkeissä, olisi mukava tietää, onko oikeasti noin. quote]
Oudolta kuulostaa. Toisaalta lisäpuhtia tulee kyllä siitä, että kick-downia painettaessa ilmastointi tipahtaa pois päältä -- muutama lisäkoni saadaan siitäkin.
Oudolta kuulostaa. Toisaalta lisäpuhtia tulee kyllä siitä, että kick-downia painettaessa ilmastointi tipahtaa pois päältä -- muutama lisäkoni saadaan siitäkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: napista oli puhe
Joskus on todettu, että E-asennolla kuluu löpöä jonkin verran enemmän S:ään verrattuna. Riippuu toki ajotyylistä, koneesta ja ajon laadusta. Maantiellä ei varmaan isoa eroa synny, mutta tempoilevassa kaupunkiajossa kyllä. Jos maatti ei ole ihan säädöissään ja panttaa itsepintaisesti nelosta pesässä jossain 50-60:n nopeudessa, joutuu kaasua survomaan jopa M103:lla aikas reilusti ja economy on jatkuvasti punaisella.timoW201 kirjoitti:...se nappi kun on tarkoitettu taloudelliseen ajoon joten pidän napin aina E-asennossa...
Edit: "Viralliset" vaihtotaulukot 1 2 3
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
timoW201 kirjoitti:
Itse en ole saanut kulutuseroa aikaiseksi eri asentojen välillä. Tai jos olenkin, niin ei E:llä ainakaan taloudellisemmin aja. Tuo asento pitää nelosen hidastettaessa jonnekin neljäänkymppiin asti päällä, eikä vaihda pienempää kun lähtee kiihdyttämään kaasu pohjassa. Ärsyttävää on sitten se, että kun painaa kick-downille asti, se lykkää kakkosen sisään ja sitten mennään jo liiankin kanssa. Toisaalta on jo selkäytimessä, että nappaa kepistä kolmosen päälle, jos tarttee voimaa em. tilanteessa.
Mulla lähtee aina ykkösellä, myös E-asennossa ja vaikka lähtisin liikkeelle ryömittämällä. Mutta toi on vuosimalli/konekohtainen juttu. Kuvailemallasi tavalla sen pitänee sulla ollakin.eli mulla ainakin toimii niin että jos esim risteyksestä lähtiessä painan kaasun pohjaan (ei kick down) niin E-asennossa lähtee kakkosella la S-asennossa ykkösellä.
Itse en ole saanut kulutuseroa aikaiseksi eri asentojen välillä. Tai jos olenkin, niin ei E:llä ainakaan taloudellisemmin aja. Tuo asento pitää nelosen hidastettaessa jonnekin neljäänkymppiin asti päällä, eikä vaihda pienempää kun lähtee kiihdyttämään kaasu pohjassa. Ärsyttävää on sitten se, että kun painaa kick-downille asti, se lykkää kakkosen sisään ja sitten mennään jo liiankin kanssa. Toisaalta on jo selkäytimessä, että nappaa kepistä kolmosen päälle, jos tarttee voimaa em. tilanteessa.
Mutta silloinhan kaasu ei ole pohjassa (eli kaasupoljin loppuun asti painettuna) jos KD:n nappi on vielä ylhäällä.m4rcuz kirjoitti:Menee jo pilkunviilaamiseksi, mutta pakko oli vielä sanoa, että kyllähän se itse "kaasu" voi olla pohjassa (eli kaasuläppä niin auki kuin se vain voi olla) vaikka kick-downia ei vielä olisikaan painettu.
Pohjassa on pohjassa, eli niin alhaalla kuin menee

No pilkunviilaamista tai ei niin varmaan jokainen tajusi ekassa viestissäni että tarkoitin myös kd-napin pohjaan painamista.
Kyllähän siellä joku vika mahtaa olla tai säätöhomma. Mistähän sitä osais hakea jotai säätöruuvia tai vaijeria. Itelläni mese jos painan kaasupolkimen ihan kickdownia hipomaan niin ettei KD painu yhtään, auto vetelee kiekat noin reilu 6000 kiekkaa ja vaihtaa, sama kummalla asennolla nappi on. Coupeni lähtee vain siinä tapauksessa ykkösellä liikenteeseen jos painan polkimen ihan pohjaan eli KD:kin on pohjassa. Eli omat laskelmani ovat nyt ne, että mesessä on S valitsin päällä sama kummassa asennossa S E nappi on. Eli Kysymys kuuluu: Mistä löydän ne säätöhommelit??
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Re: säätää vaijeria
Aivan, eli Economy-asennossa vaijeri ei mene "yhtä pohjaan" kuin S:llä, eli pitää painetta hivenen pienempänä ja näin ollen vaihtaa aikaisemmin, vaikka painaa kaasun pohjaan. KD hoidetaan sähköisesti solenoidilla, joten se toimii kuitenkin osaltaan kun on lätkä lattiassa.timoW201 kirjoitti:kyllä sen pitäs toimia niin että Economy asennossa kiihdytettäessä vaihteet vaihtuu ylöspäin jo pienemmillä kierroksilla ja Standard asennossa saa vedettyä aika huippukierrokset.
vastaavasti myös E-asennossa laatikko ei pudota pienemmälle vaihteelle niin herkästi ilman kickdownia kun taas S-asennossa pienelläkin kaasun asennon vaihtamisella saa pienemmän päälle.
nappi säätää vaijerin kireyttä (kuulemma) ja voisi olla niin että sulla pitäis vaijeria hieman säätää.
jos Jarkko S ei ole jo näihin kommentoinut niin kysäse siltä tai odottele kun se vastailee....se tietää nämä asiat
Jotain hajua alkaa jo olla näistä vehkeistä

lantimo, liekö joku ottanut E/S-namiskan pois käytöstä toimintahäiriön takia? Mutta kannattaahan tuo vaijerin säätö tarkistaa, helpoin silleen että toinen polkee tallaa tiskiin ja toinen kokeilee onko kirimisvaraa(jää löysälle) vai kireällä(vaijerin vara loppuu vaikka kaasupoljin menisi vielä).
mulla pirtää kahta raitaa on E tai S asennossa elikkä lukko toimii aina.kaarik kirjoitti:En tiedä vastasiko joku jo tähän mutta luistonesto (so. lukkoperä) kytkeytyy päälle vain E-asennossa. Joissakin Mersun malleissa esim E240:ssa E on korvattu kirjaimella W (Winter).
Mercaman
Liikkeelle lähtiessä S 1:llä ja E 2:lla.
1989 300CE Aut. ABS/ASD
1999 YAMAHA 650 Dragstar
1999 YAMAHA 650 Dragstar
Heips! Minulla on se käsitys, että osalukko on aina päällä ja kokolukko jossain tilanteessa, mutta missä?
Kokeilin nimittäin aika hiljakkoin hiekkatiellä siten, että painoin jarrua toisella käpälällä ja toisella kaasua. Kaivoipi nätisti kuopat kummankin takapyörän alle. Kokeilin siksi, koska ASD-valo suvaitsi silloin palaa kokoa ajan. Siis se vikaa ilmoittava valo. Vika oli taas banjon anturissa, joka on johdoistaan hiukan viallinen.
Kokeilin nimittäin aika hiljakkoin hiekkatiellä siten, että painoin jarrua toisella käpälällä ja toisella kaasua. Kaivoipi nätisti kuopat kummankin takapyörän alle. Kokeilin siksi, koska ASD-valo suvaitsi silloin palaa kokoa ajan. Siis se vikaa ilmoittava valo. Vika oli taas banjon anturissa, joka on johdoistaan hiukan viallinen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
722.6
Kyseessä on eri vaihdelaatikko, eli 722.6 malli = 5-vaihteinen elektronisesti ohjattu versio. Lisätietoja täältä:Matti M kirjoitti:Omassa autossa on ne W ja S asento ja kyllä siinä ainakin huomaa, että jos W asento on valittuna, niin ei kovin herkästi vaihda pienempää.
http://www.carsoft.ru/avtorepair/akp.html
S320L -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
Manuaalin mukaan autoissa E200, E230, E220 D, E290 TurboD ja E420 (kaikki Väyrysiä) on S (Standard) ja W (Winter) asennot. W:n sanotaan parantavan luistonhallintaa liukkaalla. W asennossa auto lähtee 2 vaihteella liikkeelle (paitsi 1-asennossa tai täydellä kaasulla) ja vaihtamista seuraa suurempi polttoaineen syöttö.
Autoissa E280, E320 ja E300D (kaikki Väyrysiä) on S (Standard) ja E (Economy) asennot. W:n sanotaan parantavan luistonhallintaa liukkaalla.
Vaihtamista seuraa suurempi polttoaineen syöttö.
Autoissa E280, E320 ja E300D (kaikki Väyrysiä) on S (Standard) ja E (Economy) asennot. W:n sanotaan parantavan luistonhallintaa liukkaalla.
Vaihtamista seuraa suurempi polttoaineen syöttö.