124 ei lähde käyntiin ilman kaasun painamista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuomehe
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 01.09.2004 20:13

124 ei lähde käyntiin ilman kaasun painamista

Viesti Kirjoittaja tuomehe »

Missä vika kun ei lähde ilman kaasun painallusta käyntiin,ajotus on 14 jykk.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tervetuloa voorumille. 8)

Pitää kuitenkin aloittaa avunanto vastakysymyksillä:
onko 124:si
-bensa/diesel?
Jos bensa, niin ruisku- vai kaasarimalli?

Ja jos vähän tarkennusta oireisiin, ilmeneekö vika kylmänä vai kuumana, pidemmän seisokin vai hetken paussin jälkeen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos on bensa-auto niin saattaapi olla ajoitus vähän pielessä :wink:
wiimax.fi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mikäs tuon ajoituksen muuten tarkalleen ottaen tulisi olla? Itsellä siis 2.3 bensa. ja säädetäänkö joutokäynnillä vai kierroksilla?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 124 ei lähde käyntiin ilman kaasua painamatta

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

tuomehe kirjoitti:Missä vika kun ei lähde ilman kaasun painallusta käyntiin,ajotus on 14 jykk.
Eikö tuo polta jo putkessa? :shock: :shock:
Jos manuaaleista ei löydy tarkempaa tietoa, niin itse säätäisin 10 ast. eyk, tyhjäkäynnillä ja alipainesäätäjä irrotettuna (putki tukittava, ettei vuotaisi imusarjaan).

Niin, ja kärjetöntä/elektronista sytytystähän ei voi säätää ilman strobolamppua...
Tosin vippaskonstikin löytyy, jos omistaa kuristuslaipan ja alipainemittarin:
ilmanputsari irti ja kuristin imutorven päähän, sen alta mitatataan alipaine ja säädetään sytytyksellä maksimiin.
Kaksi- ja useampikurkkuisten säätämiseen on valmiina tuollainen mittari, jolla läpät säädetään balanssiin, eli virtaamat kaikkiin kurkkuihin samaksi.
On muuten yllättävän tarkka...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
tuomehe
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 01.09.2004 20:13

ei lähde käyntiin ilman kaasunpainallusta 124 250D

Viesti Kirjoittaja tuomehe »

Kyseessä on diesel
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onko tyhjäkäynti muuten vakaa? Kuinka helposti sammuu jos yrittää lähteä ilman kaasua liikkeelle?

Jos tällällaisia ongelmia on, niin veikkaampa, että pumpusta on ruuvattu syöttöä joskus isommalle ilman suurempaa asiantuntemusta ja säädöt ovat vähän pielessä.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: ei lähde käyntiin ilman kaasunpainallusta 124 250D

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

tuomehe kirjoitti:Kyseessä on diesel
Hiton aiheellinen huomatus!
Dieseleissä tuo kaasun painaminen on normaaliproseduuri, vaikka kunnossa oleva lähtee ilmankin käyntiin. Tarvetta kaasun käyttöön tulee ainakin tukkoisten filttereiden, alhaisen ruiskupaineen, huonojen suuttimien jne. jne. takia.
Ensisijaisesti epäilen suuttimia: pieni ruikkaus jää pisaraksi mutta kunnon rykäisystä ainakin osa sumuttuu syttymiskelpoiseksi.

Minulla pakkaskäynistys etenee jokseenkin seuraavasti:
ylimääräiset sähkölaitteet (puhallin, takalasin lämpö jne) pois päältä, hekutus ja ilman lohkolämmitintä vielä toinen hehkutus, kytkin pohjaan, kaasu pohjaan, startataan yhtämittaan maailman tappiin saakka ellei akku lopu sitä ennen.
Kaasu ylös heti kun sytyttää ensimmäisen kerran; raskas kone ei ehdi ryntäämään.
Annetaan käydä tyhjäkäynnillä 30 - 60 sek ennen liikkeellelähtöä.

Niin, ja ruiskukoneet eivät ole "polkuautoja", eli kaasun lipsutus startatessa ei hyödytä yhtään mitään. Ei bensaruutillakaan.

Kesäkeleillä ja roikan päästä BlueLady lähtee käyntiin ilman kytkintä ja kaasuakin toisesta puristuksesta, ja tuolla edellä kuvatulla proseduurilla pahimmillaan 2 vrk -20 ast seisseenäkin ennen kuin jokainen pytty on päässyt yrittämäänkään.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Koitapas jorma-k painaa kaasua vain hieman. Minun auto ainakin lähtee siten käyntiin helpoiten.

[edit: sitten kun talvi tulee :)]
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin