M111 koneen piristystä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Elikkäs minulla hetken ollut W208 CLK:n 230 kompressori ja mylly sai nyt vähän uutta elämää hihnapyöräsarjalla.
Maffikin on siirretty ja vanhan ilmanputsarin tilalle tuli vapaasti virtaava suodatin. No eroa vakioon on selkeästi.

Mutta nyt sitten kiinnostaa ensi kesää ajatellen että kannattaisiko vielä laittaa softa uusiksi? :roll:

Tiedän jo että vaparin ja kompurakoneen softan päivityksellä ei saada ihmeitä aikaseksi, mutta entäs nytten kun paineita on nostettu? Saahaan lisää ilmaa koneeseen..

Hyvin huonosti löysin kompurakoneiden ohjelmoinnista mitään. Tiedän että onnistuu, mutta onko kellään käytännön kokemuksia? Saatika sitten että olisi softa ja hihnapyöräsarja.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Remmiahdettujen ja vapareitten ohjelmoimisen kannattamattomuus näissä perustuu siihen että ecu osaa säätää itsensä,ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.
Se on siis automaattisesti jo lisännyt syöttöä kun ilmamassan läpi virtaa nyt enemmän ilmaa.
Alkuperäinen ohjelmahan ei tehon ja viritysten kannalta ihan täydellinen ole,mutta arvioisin että ohjelmoimalla voisi saavuttaa parhaimmillaan n.5-10hv ja mahdollsiesti tasaisemmin vetävän koneen. Hintaa on kumminkin se -500e joten monelta jäänyt tekemättä,kalliita hevosvoimia :D

Jenkkifoorumeilla kerrotaan että m111 koneeseen saisi kunnon pakosarjoilla(supersprint esim) saisi mukavasti puhtia yläkierroksille. Itse tyydyin ebay malliin jota hieman muokkasin paremmaksi,persdynon mukaan vaikutti juurikin +5000rpm jossa ennen tuntui meno hieman nuhaiselta.Ei kumminkaan mitään mailmaa mullistavaa.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Joo no tämmöinen käsitys on minullakin hommasta! Mutta en tiedä kuinka totta on mutta luin jostain että ilmanmassa-anturilta loppuu kapasiteetti kesken, menee siis jännitteet tappiin. En tiedä kuiinka totta on mutta tähän voisi vaikuttaa softalla. Jotkut lupaavat että vakioon saisi softan päivityksellä jopa 20hv......

Pakosatsilla saisi kyllä puhtia. Mutta vähän mielestäni maksavat liikaa. Ei sillä ettäkö softa olisi suhteessa sen halvempi.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja tomant »

-230k- kirjoitti:...Itse tyydyin ebay malliin jota hieman muokkasin paremmaksi,persdynon mukaan vaikutti juurikin +5000rpm jossa ennen tuntui meno hieman nuhaiselta...
Minkälaiseen ebay-malliin, onko sinulla linkkiä? Onko putkikoko reilumpi kuin alkuperäisessä? Miten muokkasit? Paransitko sarjan ja pakoputken liittymäkohtaa, jossa sekudäärit puristetaan kokoon yhteen pyöreään putkeen?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

tomant kirjoitti:Minkälaiseen ebay-malliin, onko sinulla linkkiä? Onko putkikoko reilumpi kuin alkuperäisessä? Miten muokkasit? Paransitko sarjan ja pakoputken liittymäkohtaa, jossa sekudäärit puristetaan kokoon yhteen pyöreään putkeen?

tomant
Yhdyn tomant:n kysymykseen! Alkoi itseäkin kiinnostamaan!
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Tuo ilmamassa anturin maksimi raja arvo on n. 5.2v Ja sen ei pitäisi vielä normi hihnapyöräviritteisellä olla edes kauhean lähellä.
Tuon arvon ylittyessä lähtee ahdin kokonaan pois pelistä joten sen olisi kyllä huomannut :D näin siis ainakin w202 korisissa,melko sama tekniikkahan tossa w208 on.

Laitan kuvia kunhan saan ulos puhelimesta ,pari vuotta sitten jo tuli tuo väännettyä.Kerran jo korjattukkin kun tarttui autonosturilta ajettaessa putkesta kiinni ja yksi kiinanpoikien sauma repesi :D
Paineilmavinkua laipan nurkille ja liittymäkohdan tein kokonaan uusiksi ja v pantaliitoksella kiinnitys. lähdön tein 2,5" putkelle ,sen kokosena jatkuu myös katalysaattorin ja resonaattorin verran.
Niin,ja itsellä oli tosiaan alunperin tukkimallinen "valurautasarja" kun on näitä ensimmäisiä kompressori malleja. Alkuperäiseen peltipakosarjaankin verrattuna putkien sisä halkaisija on hieman isompi.Mallina samanlainen kuin alkuperäinen peltisarja.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja -230k- »

kuvia omista räpellyksistä.
Kuva
Kuva
eli noita saumoja piti vähän siistiä ja muotoilla laipasta. Alkuperäisessä tehtaan peltisarjassa on tukittu varmaan 20% pakoaukon koosta tuolla hitsisaumalla,joten siihen verrattuna ebaymalli olisi jo tuollaisenaan parannus

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Itseäkin kiinnostaisi hieman piristää tuota w203 2.0 kompuraa. (120kw)
Eikö tuota hihnapyörää löydy mistään mersusta isompana kuin tuo kaksi litraisessa oleva.
Esin onko 230 mallissa saman kokoinen hihnapyörä?
Mites nuo italian vienti/tuonti mallit? miten niissä on toteutettu tuo +30hp
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja sonikki »

miksalo kirjoitti:Mites nuo italian vienti/tuonti mallit? miten niissä on toteutettu tuo +30hp
Tästä ei tunnu oikein kellää/missään olevan tietoa. M111.944 koneessa on kuitenkin pienemmät puristukset, mikä viittaisi isompiin ahtoihin.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Italianmalleissa eri männät ja suuremmat ahdot juu, mutten tarkkaa tietoa ,että onko siellä pienempää kompuran rullaa vai isompi kapiakselin hihnapyörä.
Melko vähän purkaamoille tullut noita italiantuonteja varmaan,joten saattaa olla haastavaa löytää kyseisiä osia.
Sekin sekottaa pakkaa että eatonin m62 on vaihtunut jossain vaiheessa pienempään m45malliin. Ainakin slk malleissa on tuota pienempää.
Vai oisko vaihtunut vasta m271 koneisiin. :problem:

forumilta lainattua:
Pelkkää lastuviritystä kokeilin saksan matkallani keväällä 2006, mutta tulos oli kelvoton ja ansaitsee mainita nimeltä, ettei muut mee halpaan. Tuotetta myytiin nimellä "Digituning" ja kaikki taustat/kokemukset lupasivat hyvää. Testiajojen ja ECU:n opettelujakson jälkeen pyysin kuitenkin "virittäjää" poistamaan ko softan SLK:sta ja palauttamaan paremmin toimineen alkuperäisen. Teho ei ko virityksessä lisääntynyt, ehkä pikemminkin päinvastoin, toisaalta TM:n mukaan "Mopon viritys on onnistunut, jos moottorin teho laskee alle 10%" ... :lol:
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja tomant »

-230k- kirjoitti:Italianmalleissa eri männät ja suuremmat ahdot juu, mutten tarkkaa tietoa ,että onko siellä pienempää kompuran rullaa vai isompi kapiakselin hihnapyörä.
Melko vähän purkaamoille tullut noita italiantuonteja varmaan,joten saattaa olla haastavaa löytää kyseisiä osia.
Sekin sekottaa pakkaa että eatonin m62 on vaihtunut jossain vaiheessa pienempään m45malliin. Ainakin slk malleissa on tuota pienempää.
Vai oisko vaihtunut vasta m271 koneisiin....
M111-koneen kanssa on ollut M62 ja M271-koneen kanssa pienempi M45. Minulla on tuo kaksilitrainen 141 kW M111.944 ja mielestäni kompressorin ja kampuran hihnapyörät ovat samat kuin 2,3-litraisessa kompurakoneissa. Koneissa taitaa olla pitkälti samat osat esim. kannessa, joten lisääntynyt teho tullee siitä, että koneeseen työnnetään yhtä paljon ilmaa kuin isompaankin. Moottorinohjauksessa saattaa olla eroja, mutta en ole löytänyt sytytys- enkä VE-karttoja kompressorikoneista mistään, en kotimaisilta enkä ulkomaisilta Mersufoorumeilta. VE-kartat saa ajamalla suunnilleen kohdalleen ohjelmoitavalla MAP-ohjatulla moottorinohjauksella, mutta sytytyskartassa on vielä säädettävää ennen kuin uskallan tarkempiin tehomittauksiin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Mitenkäs tuo pienempi kompuran rulla? ei kai sillä pelkästään saa noin +30bhp?
Kampiakselin hihnapyörällähän tuo kyllä onnistuu. Muttei kai sentään tolla pikku rullalla.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja tomant »

M62-hihnapyörässä on magneettikytkin, joten hihnapyörää ei voi pienentää poistamatta kytkintä. M45-hihnapyörää voinee pienentää. Molempien kanssa voi suurentaa kampiakselin hihnapyörää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Kuinkahan mahtaa moottorin käynnille tapahtua, jos M62 ahtimeen vaihtaa pienemmän hihnapyörän ja poistaa magneettikytkimen? Sittehän se ahtaa jo tyhjäkäynnistä lähtien.. Ei taida moottorin aivot sitä tajuta? Tulipahan näin mielenkiinnosta mieleen.. :roll:

Sitten siittä Italian mallista.. itsellä kanssa se käsitys että Italian 2.0k on sama hihnapyörä kampuran päässä kuin 2.3k:ssa. Eli koneessa ainakin ahdot ovat suuremmat. Muista eroista en tiedä..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kalllio kirjoitti:Kuinkahan mahtaa moottorin käynnille tapahtua, jos M62 ahtimeen vaihtaa pienemmän hihnapyörän ja poistaa magneettikytkimen? Sittehän se ahtaa jo tyhjäkäynnistä lähtien.. Ei taida moottorin aivot sitä tajuta? Tulipahan näin mielenkiinnosta mieleen...
Eivät tahtoneet ahtoletkut pysyä kiinni pienillä kaasuläpän aukeamilla edes alkuperäisillä hihnapyörillä, kun kokeilin tuota systeemiä. Minulla on Volvon 65 mm kiinteä kaasuläppä, ei alkuperäistä Mersun sähköisesti ohjattua. Kun muutin kompressorin käynnistymään noin 40...50% kaasuläpän aukeamalla (TPS), poistuivat ongelmat. Ehkä parempi paineletkujen ja -putkien kiinnitys olisi auttanut asiassa. Toisaalta, tarvitaanko ahtopainetta, ennen kuin kaasuläppää avataan?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Paljonkos aukeama on alunperin kun ahdin herää? Ja eihän niitä ahtoja tartte jos läpät/läppä on kiinni. Mutta kuinkas toimii M45 kun siinähän ei magneettikytkintä ole? Sehän ahtaa jatkuvasti. Ilmeisesti paine on sitten vaan pienempi tyhjäkäynnillä? Ei mitään käryä millä ne insinöörin sen ovat toimimaan laittaneet.. :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tehtaan säädöissä M62 käynnistyy ECU:n ohjaamana TPS:n ja kierrosluvun mukaan. Lisäksi ECU ohjaa myös bypass-venttiiliä siten, että pienellä kuormalla ahdetaan vähemmän (ilmaa kierrätetään). Ahdin käynnistyy aina noin 2200 kierroksella läpän asennosta riippumatta. Muita säätäarvoja ei löydy WIS:istä.

Uudemmassa koneessa M45 käy aina ja bypass säätää painetta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3975
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kalllio kirjoitti:....
Ei mitään käryä millä ne insinöörin sen ovat toimimaan laittaneet.. :D

Juu kato, insinöörit on sellaistakin porukkaa, ettei niiden touhuista oikein ota selvää. Ja sen mukaan kannattaa sit miettiä, minkälaisiin jatko-opintoihin meinaa suunnata. :mrgreen:

Heko heko, anteeksi offtopic, poistun juttuineni takavasemmalle... :P
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Kyllähän se Nozki on tullu hyvin selväksi! Aatteleppa jos olisi vielä oikeen diplomi-insinööri! Huhhuh! :crazy:

Nojoo se siittä tosiaan..
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Pitänee tuohon WIS:iin perehtyä tarkemmin.

Sanoit tomant, että M62 lähtee 2200rpm kohdilla mukaan.. Tiesin tämän entuudestaan ja olen ihmetellyt kun omassani kytkeytyy jo 1900rpm tienoilla. Liekö joskus jotain sitten tehty sille niin en tiedä. Tekee mieli paneutua enempikin näihin kompura hommiin.
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Itsellä ollut mielessä tuo kompuran rullan sorvaus pienemmäksi.
C32 malleihinhan noita on jotkut sorvaillut ja ostellut.
Onko tuossa M62 rullassa varaa tai mahdollista ylipäätänsä tuo sorvaaminen pienmmäksi.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Mikä auto kyseessä? W203? Siinähän taitaa olla tuo Eatonin M45 ahdin? Niihin saa kyllä kompuran nokkaan valmiiksi pienempiä pyöriä ja alkuperäisenkin sorvaus luulisi silloin onnistuvan. M62 en osaa sanoa kun hihnapyörässä on tuo magneettikytkin, että onko varaa pienentää. Viisaammat kertokoon mun puolesta sen! :D
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Auto joo w203 vuosimalli 2000. Koneena M111 jossa kai on tuo M62 jos nyt olen oikein käsittänyt.
EIkös tuo M45 ole tuossa uudemmassa M271 mallissa.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: M111 koneen piristystä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

miksalo kirjoitti:Auto joo w203 vuosimalli 2000. Koneena M111 jossa kai on tuo M62 jos nyt olen oikein käsittänyt.
EIkös tuo M45 ole tuossa uudemmassa M271 mallissa.
Joo no sitten. Luulin tai pikemminkin ajattelin siinä olevan M271. Mutta joo M111 on M62 ahdin ja M271 on M45 ahdin.
Vastaa Viestiin