Vito W638 110D käyntiongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
disme
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 13.12.2013 00:31

Vito W638 110D käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja disme »

Moro!

Nyt on meikäläisellä omistuksessa ensimmäinen diesel-auto ja olenkin vähän ihmeissäni tämän kanssa. Jos joku viisaampi osaisi vähän neuvoa. Autona siis Vito 110D -98, aj. 300 000km, kannella 100 000km

Eli siis vikana seuraavaa:

- Ajoittainen dieselinkatku kabiinissa ja auton ympäristössä, joskus enenmmän, joskus vähemmän. Kelistä riippuen.
- Tyhjäkäynti muuttunut hieman epätasaiseksi ja koko auto vavahtelee vaimeasti. Vähänkin nostaa kierroksia, niin ongelma katoaa. Ärsyttää kun liikennevaloissa tuntuu samalta kuin harrikan satulassa :roll: Ei nyt varsinaisesti nakuta, mutta jotain sinnepäin. "Tsäk Tsäk Tsäk" kuuluu jostain imusarjan lähettyviltä.
- Suuttimien juuressa löpöä

Ostin veholta uudet suuttimien tiivisteet (sellaiset kupariset / messinkiset rinkulat + ne kumiset paluuletkut. Korjautuneeko epätasainen käynti tällä vuodon korjaamisella, vai kannattaisiko vaihtaa myös suutinkärjet? Vaikuttavatko ne käyntiin? Tarvitseeko suuttimien irroitukseen jotain erikoistyökaluja ja miten se käytännössä tapahtuu? Millä ne kuparilevyjen aluset saa pyöritettyä puhtaaksi? Itse siis MP-mekaanikko, mutta dieselautoista ei minkään valtakunnan kokemusta.. :oops:

Ja löpö haissut pari viikkoa, tyhjäkäynti jyskyttänyt tämän viikon, n. 200km. Hajottaako tämäntyyppinen äkkiä jotain?

Ps. Ratti naksahtelee hitaassa vauhdissa / paikallaan käännellessä, rasvaa johonkin? Minne? :D


Kiitos etukäteen jos joku vaivautuu vähän selventämään tyhmälle!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito W638 110D käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja veskola »

27mm pitkä hylsy, sillä lähtee suuttimet, varo rikkomasta niitä paluuletkujen nippoja. Ruiskutusputket vain irti ja tarvittaessa myös toisesta päästä löysälle jne. Itse en ole sitä suuttimen pohjaa, se on siis esikammion pohja, sen kummen kalvanut vaan normaalisti vain paskat pois ja vaikka imuriin liitetyllä letkulla tarkasti kaikki ylimäräinen pois sieltä. Samalla voi tarkistella, että esikammion sisällä on kaikki kunnossa, siellä pitäisi näkyä sellainen helmi, mihin suihku osuu, se on tärkeä osa. Uusi prikka (ja oikein päin) ja suutin johonkin 80 Nm momenttiin. Pakokaasu voi vuotaa myös kannen ja edellä mainitus esikammion välistä, silloin pitää irroittaa se esikammio, putsata pintoja ja kiristää hyvin. Tästä löytyy myös tarinoita eli w124:ssä on ihan sama tekniikka. Suuttimien paikalleen laiton jälkeen kannattaa suihkuttaa sinne suuttimien juureen vettä tai fairyliuosta, niin näkee vuotaako pakokaasua siitä.

Polttoainevuodot tulevat sitten josko ruiskutusputkesta tai paluuletkuista, molemmat vain kuntoon eli saattaapi vaikuttaa käyntiin.

Muutoin pakosaasuvuodot löytyy yleensä kun katselee missä näkyy mustaa nokea, esim pakosarja tai ahtimen liitokset voi vuotaa. Katso myös että se ilmakanava, se jumalaton muovikaukalo, tiivistyy hyvin konepeltiin.

Kärjet voi uusia, ei ole kallis ja saa tehtyä itse, sen jälkeen olisi hyvä tehdä (teettää) suuttimille avautumispaine- ja suihkukuviotesti niin on varmasti kunnossa.

Ratin naksahtelua voit tutkia kun nostat keulan ilmaan hallitunkilla keskeltä, avain lukkoon ja kuskin puolelta kääntelet rengasta, naksuuko ristinivel siinä tulipellissä mistä tulee ohjausakseli ulos...luultavasti se. Täällä foorumilla jossakin on juttu amiten tuo osa korvataan muutaman euron tarvikeosalla...nimimerkki Vito500tkm on sen kirjoittanut. Toki voi koittaa voidella, ei tuo sentään ole vielä paljon ajettu, mutta suola ja aika tekee tehtävänsä. Muutoinhan tuo on sitten ihan tavallinen hammastanko-ohjaus ja vetonivelet myös.
Lisää tietoa: www.skg.fi
disme
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 13.12.2013 00:31

Re: Vito W638 110D käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja disme »

Iso kiitos Veskola vastauksesta! :)

Vaihdoin suuttimien pohjalevyt + paluuletkut ja löpönkäry loppui kuin seinään. Nyt on suuttimet pysyneet myöskin päältäpäin kuivana, joten tuskin siis muualtakaan vuoti.

Huoleksi jäi edelleen vaimea nakutus ja varsinkin täysin lämpimänä moottorin "hörsköttävä" käynti ja hytkytys tyhjäkäynnillä? :/
Ehtikö tuo vuotava suutin mahdollisesti jotain rikkomaan? Onko tällainen miten yleistä? Ei tosiaan ihan kauhean kauaa, mitään tuhansia kilometrejä ehtinyt vuotamaan!

Tosiaan kylmänä kun käynnistää, niin alkaa vaimea klonksutus / naksutus / rapina kuulumaan jostain päin moottoria, oikeastaan vain tyhjäkäynnillä kuultavissa. Heti käynnistyksen jälkeen avasin öljyntäyttökorkin ja ikään kuin sieltä olisi nakutus kuulunut aavistuksen verran voimakkaammin? Nokkaketjuviat näissä yleisiä? Onko jotenkin v*ttumaisempi vaihtaa kuin hihna?

Koneen lämmetessä naputus vaimenee, palaa ajoittain sattumanvaraisesti. Täysin lämpösenä, esim. liikennevaloissa auto hytkyy tyhjäkäynnillä epätasaisen käynnin vuoksi. Tällöin nakutus ei välttämättä ole aina kuultavissa ollenkaan?

Tyhjäkäyntikierrokset OK, vedot tallella, ajossa ei oikeastaan huomaa mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Käynnistyminen OK.

Jos joku viisas osaisi taas vähän auttaa tyhmää mäessä! :)
Avatar
kole75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 25.10.2011 17:54
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Vito W638 110D käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja kole75 »

Itselläni oli sama ongelma. Tyhjä käynnillä koko auto tärisi ja hytkyi. Ilmeisesti n.800 rmp tyhjäkäynnillä on vaan sellainen resonanssi moottorissa, että se käy vatkaamaan niin paljon. Tuntui siltä kuin pata pyrkisi pois konepellin alta. Itselläni sen näki tyhjäkäynnillä pelti auki kuinka ravisti 2-3 cm tyynyjenvarassa. Ravistus oli sen verran rajun näköistä, että epäilin jotain särkyvän jos asialle ei mitään tee. Nostin tyhjäkäynti kierrokset melkein 1000rmp:hen jolloin resonassi lakkasi. Säätö löytyy pumpun kupeesta, lukitus mutterilla varustettu ruuvi. Foorumilla on jossain pumpun viritys topikissa kuvatkin pumpun säädöistä.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!

W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Vastaa Viestiin