Mitä luulette mitä tuollaisella kokoonpanolla saa penkissä? ? ? ja sit että kuinka paljon saan ottaa tehoa että saan leimattua??? päivittelen tänne kun ehdin aina..
W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Turbo osat on pikku hiljaa kasassa W123.. tarkoitus turbottaa, asentaa välijäähdytin ja tehdä joko 2.5" tai 3" putkisto.. Syöttöruuvia oon kääntänyt jo aikalailla vaparina ollessa ja kierrostensäätöruuvia pumpun sisältä.. Turboksi tulee Garrettin hukkaportiton työkone turbo.. passatin välijäähytin.. Projekti tehdään halvalla mutta siististi
....
Mitä luulette mitä tuollaisella kokoonpanolla saa penkissä? ? ? ja sit että kuinka paljon saan ottaa tehoa että saan leimattua??? päivittelen tänne kun ehdin aina..
Mitä luulette mitä tuollaisella kokoonpanolla saa penkissä? ? ? ja sit että kuinka paljon saan ottaa tehoa että saan leimattua??? päivittelen tänne kun ehdin aina..
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Auto tietysti korin vaihto? Jos niin voipi turbo leimat unohtaa.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Noniiiiin, tämä seurantaan
Tehoa satakunta heppaa ja siitä ylöspäin, jos syöttöä riittää.
Tehoa satakunta heppaa ja siitä ylöspäin, jos syöttöä riittää.
wiimax.fi
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Ei pitäis olla korinvaihto ainakaan otteessa ei lue mitään siitä. . . alkuperäisenä 240D ainakin luulin ostaneeni 
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Kävin tarkastamassa otteen. muutosprosentteja 0%. Kokeillaas saadaanko yksi kuvatus autosta tänne..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Jaa no sitten hyvä, ruosteinen?
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Tutkin auton pohjan kesällä ja melko hyväkuntoiseksi paljastui .Apparin pyöränkaaren takapäässä 5cmx5cm paikan jouduin hitsaamaan... apukuskin jalkatilassa vakiopaikalla on ainut pahempi paikka minkä korjasin kesällä akkutelineen alla/vieressä... muuten koko pohja on melko lailla hyvässä kunnossa.. Ruostesuojasin koko auton kesällä 10litraa meni Öljy/teräketju/massa seosta.. Niin paksusti tuli laitettua että ihme jos ruostuu lähivuosina ja sen ajan mitä itse ajelen niin massaan jokakesä uudestaan niin ei pääse ruoste raiskaan... Tuossa vielä pari kuvaa.. Joulun välipäivinä ajan talliin ja alan laittaan turbo-osia..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Tuossa vielä vakiovanteilla
ja korisarjan kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
täähän on myynnissä chättiautossa
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Niin on mutta eihän se turbotusta estä
tosin joutuu nostaan hintaa sit kun sen alkaa... Tai no nostin jo
.. Kukaan älynny ostaa helmeä kun oli vielä halvalla myynnissä..
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
taitaa sit viimeistään tulla pitoauto, jos rupee turpoo tuohon räpläämäänrouveri kirjoitti:Niin on mutta eihän se turbotusta estätosin joutuu nostaan hintaa sit kun sen alkaa... Tai no nostin jo
..
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Mitähän mahtaakaan maksaa turbotettuna ja muutoskatsastettuna, kun jo pelkkä aikomus ahtimen asennuksesta nosti hintaa viidelläsataa
Nätti auto kyllä.
Nätti auto kyllä.
wiimax.fi
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Sitä ei tiiä paljon maksaa turbotuksen jälkeen :DD kuuluuhan tuohon hintaan mukaan nuo turbohilppeet ja välijäähytin ja kaikki krääsä mitä oon tuota varten keränny
ei se pelkkä aikomus hintaa nostanut. On se vain tuon ikäseksi autoksi edustus kyytinen vehje ajella 123
kavereilla saman ikäsiä japanialaisia ja voin sanoa että melkosia nitinöitä ja natinoita ja pauketta pitää mersuun verrattuna
..
Muistilistaa vähäsen mitä hankittava vielä turbotukseen...
-Pikkuöljypohjan tiiviste (12.12.13 hankittu ok)
-Pakosarjan tiivisteet (12.12.13 hankittu ok)
-imusarjan tiivisteet (12.12.13 hankittu ok)
- 2,5" rosteri tai aluputkea ahtoputkia varten yn klemmareita (12.12.13 hankittu ok)
-3" pakoputkea vielä 3 metrin pätkä
-pitempi öljynpaineputki turbolta
-Pikku T kappale öljynsuodatin jalan kierteeseen käyvä (Tietääkö kukaan kierteen nousua??)
- Lisää motivaatiota ja vapaa-aikaa :DD (12.12.13 hankittu ok)
Muistilistaa vähäsen mitä hankittava vielä turbotukseen...
-Pikkuöljypohjan tiiviste (12.12.13 hankittu ok)
-Pakosarjan tiivisteet (12.12.13 hankittu ok)
-imusarjan tiivisteet (12.12.13 hankittu ok)
- 2,5" rosteri tai aluputkea ahtoputkia varten yn klemmareita (12.12.13 hankittu ok)
-3" pakoputkea vielä 3 metrin pätkä
-pitempi öljynpaineputki turbolta
-Pikku T kappale öljynsuodatin jalan kierteeseen käyvä (Tietääkö kukaan kierteen nousua??)
- Lisää motivaatiota ja vapaa-aikaa :DD (12.12.13 hankittu ok)
Viimeksi muokannut rouveri, To 12.12.2013 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Sitten kun on kakki tarvikkeet kasassa ja saa sitä "vihtiä" riittävästi niin homma on helppo.
wiimax.fi
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Kattelinkin tätä talvilintaks nettiautosta mutta ei sitten tullu soiteltua
näppärän näkönen laitos kyllä! 
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
W201 190 Om605 St-Projekti
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Ja turbohan on Garrettin T04
.. Aika iso.. Katselin tuossa pumppuja ja 7mm mynän pumppu olis tutulla halvalla myynnissä.. No jos sitä ensin kokeilisi vakiopumpulla pakopesä on kyllä järkyttävän kokoinen jaetulla pakopesällä tossa garretissa A/R 1.08... hukkaportiton. positiivista että väljä se ei ole : )..
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
On kyllä hieman isohko juu tuo ahdin, t04e garrett a/r 1.00 pakopesällä toimii om617a:ssa 7mm pumpulla ihan välttävästi, mutta pyttyä lyhyemmässä ja vakiopumpulla en viitsisi edes kokeilla. 
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Kokeillaan nyt aluksi tuolla
pulttaahan tuohon T4 laippaan pienemmätkin ahtimet sit jos tuo osoittautuu aivan liian suureksi
.. Tuo tosin ollutkin om616 moottorissa ja kuulopuheiden mukaan toiminutkin aivan OK:sti.. jokin vanha traktorin ahdin..
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Nyt on aloitettu Projektia. Turbon imu ja pakosarja paikoillaan ja turbo.. Seuraavaksi pakoputken tekoa ja öljynpaine turbolle.. Tarviisin tietoa mikä kierre on siinä öljyn suodattimen jalassa mistä alkuperäisenä lähtee öljynpainemittarille letku...
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
615:sta lähti 120hv iteruuvatulla 616 pumpulla. Eli varmaan samaa luokkaa saa tästä 616 koneesta irti. Alustan puolesta tehoa saa ottaa laillisesti n 220hv, joten se ei ihan heti tule vastaan.rouveri kirjoitti:Turbo osat on pikku hiljaa kasassa W123.. tarkoitus turbottaa, asentaa välijäähdytin ja tehdä joko 2.5" tai 3" putkisto.. Syöttöruuvia oon kääntänyt jo aikalailla vaparina ollessa ja kierrostensäätöruuvia pumpun sisältä.. Turboksi tulee Garrettin hukkaportiton työkone turbo.. passatin välijäähytin.. Projekti tehdään halvalla mutta siististi....
Mitä luulette mitä tuollaisella kokoonpanolla saa penkissä? ? ? ja sit että kuinka paljon saan ottaa tehoa että saan leimattua??? päivittelen tänne kun ehdin aina..
MB W123 300D 2.0
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Testi ajo suoritettu ja hyvin pelitti tosin hiekkatiet niin jäässä että ei ollu oikein pitoja
...
Teetätin turbolle metsäkoneliikkeessä Hyde putkesta öljynpaineputken saa nähä miten kestää???
Öljypohja kun oli irti niin öljypumpun päässä ei ollut minkäänlaista sihtiä??? jossain remontissa jäänyt pois? Noh jos tähänpäiväänkään mennessä ei oo lauennu sen puuttuessa niin tuskinpa nytkään... Tuossa pari kuvaa.
Teetätin turbolle metsäkoneliikkeessä Hyde putkesta öljynpaineputken saa nähä miten kestää???
Öljypohja kun oli irti niin öljypumpun päässä ei ollut minkäänlaista sihtiä??? jossain remontissa jäänyt pois? Noh jos tähänpäiväänkään mennessä ei oo lauennu sen puuttuessa niin tuskinpa nytkään... Tuossa pari kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Tuossa kuva vielä moottoritilasta..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Ensimmäiset pidemmät lenkit ajettu.. Alaalta ei juuri vaparia enempää vedä mutta kun pääsee semmoisiin maantiekierroksiin 4 vaihteella alkaa vetoja olla jo aikalailla eritavalla kuin vaparivermeessä.. Melko tyytyväinen olen menetettyyn rahaan/vapaa aikaan. Tähän mennessä rahaa mennyt noin 250? ja aikaa noin 6-8 tuntia ja auto on välijäähytintä vaille kasassa
..
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Harmillista, esim. STT orkkis turbolla vetää juurikin alhaalta tyystin eri malliin kuin vapari. Tosi mukava ajella normiajoa.Alaalta ei juuri vaparia enempää vedä
No, mikä se "alhaalta" on - ja jos tykkää erilaisesta käyttäytymisestä niin mikäpä siinä, ja eipä nuo tehot kovin ylhäällä ole kun kuitenkin maantienopeuksissa nelosella vedot parantuneet selvästi.
Omassa oli 93,5 hv / 4300 rpm ja 190 Nm / 2550 rpm kun vakiossa ilmoitettu 72 hv / 4400 rpm ja 137 Nm / 2400 rpm.
http://www.mese.fi/forum/userpix/5_Kuva0847_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Joo mikä se nyt alaalta on. Kolmosella noin 60 vauhissa turbo jo kovasti mukana ja 4 siinä 80-90km/h ahtaa jo kivasti. Välijäähytin vielä paikoilleen kun saan silikooniosat kaikki kotia. Sitten alkais kutkuttaa jo isompi elementtinen pumppu... Penkissä motestilla tulevan kevään aikaan kuitenkin.. Tavoite voisi olla vaikka pyörätehoa 100hv...
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Kun tuon mustan kumituppelon sisään kurkistaa pitäisi sihdin siellä näkyä, ulospäin tuo öljypumpun "imuputki" on just sellainen kun pitääkin.rouveri kirjoitti:Testi ajo suoritettu ja hyvin pelitti tosin hiekkatiet niin jäässä että ei ollu oikein pitoja...
Teetätin turbolle metsäkoneliikkeessä Hyde putkesta öljynpaineputken saa nähä miten kestää???
Öljypohja kun oli irti niin öljypumpun päässä ei ollut minkäänlaista sihtiä??? jossain remontissa jäänyt pois? Noh jos tähänpäiväänkään mennessä ei oo lauennu sen puuttuessa niin tuskinpa nytkään... Tuossa pari kuvaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Nyt on vihoviimein välijäähdytin paikoillaan.. Asensin vielä ahtomittarin ja se nousee sinne 0.6-0.7baarin huitteille.. Syöttöä pitäisi saada lisää.. Kaikki mitä vakiopumpusta saa on pelissä.. Syöttöruuvi tapissa joutui jo viilaamaan pikkasen siitä pois että sai sen peltikotelon kiinni pumpun takaa.. Mistäs sitten viripumppua hommaan? Mikä olisi hinta/laadultaan paras ratkaisu pumpuksi??? Pistän kuvan kun kerkiän tämänhetken tilanteesta.. Kesäkumit odottelee jo nurkalla 225/40 18" Amg Monoblockit
...
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Itse tehty 6mm pumppu voisi olla hyvä vaihtoehto. Omassa 300D turbossa on sellainen ja tyytyväinen olen ollut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Kerros vähän tarkemmin miten tämä itse tekeminen tapahtuu mistä elementit ja osat? jne..?
Re: W123 240D Farkku turbotus projekti.. 82vm
Elementithän voi teurastaa esim 606 300 turbodiesel väyrysen sähköpumpusta jossa on 6mm elementit. Mm täällä on juttua elementtien vaihdosta itse ja niillä ohjeilla pitäisi onnistua kun ajatuksen kanssa tekee. Hyvällä tuurilla keskinäiset ruiskutusmäärät eri sylinterien välillä sattuu riittävän lähelle kohdilleen ettei tarvi pumppua lähettää edes diesel huoltoon säädettäväksi. Ihtellä meni homma siinä vituiksi kun otin syöttöä lisää pumpun säätötangolta enkä saanut enään sylinterikohtaisia syöttöjä riittävän tasaisiksi. Eipä nuilla 6mm elementeillä kuuhun mennä mutta saa niillä reilusti enempi syöttöä kuin vakioilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81




