124 farkun perä paukkuu
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
124 farkun perä paukkuu
Tuli sit hommattua tuommoinen farkku OM603 koneella. Perä pitää meteliä, liikkeelle lähdössä ja "nopeissa" vaihdoissa. 5_lovinen manuaali. Ja se kolahdus on aika kova, mikä sieltä kuuluu. Ajossa kaasu ylös-kaasu alas, ei suurta väljyyttä ja ppauketta kuulu. Kyseessähän on -91 superturbo. Mistähän suunnasta tuota pitäis lähtee vikaa hakemaan? Billetin vetarit löytyy ja ASD-perä, mikä tosin ei kuulemma kovin hyvin enään pidä... Onkos tuohon perän tekohengittämiseen jotain keinoa?
Re: 124 farkun perä paukkuu
Kannattais tutkia takakelkan kiinnitykset,on voinut mädäntyä irti,etenkin etummaiset
käytössä 300TD -94 ,DODGE RAM 2500 -01
W123 250 -77 MR
W123 250 -77 MR
Re: 124 farkun perä paukkuu
Kardaanilla kumirätit paskat ,vetarin nivel,perän tasauspyörästön ristitappi väljäksi syönyt pesän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
Re: 124 farkun perä paukkuu
No ni, näistä lähdetään tutkimaan... Tarvii vaan päästä jonnekin nostamaan auto taivaaseen, et mahtuu alle... Toisena kulkineena ku on HJ 37" fillareilla, ni ei juuri tarvi tunkkailla et pääsee alle tutkimaan... 

Re: 124 farkun perä paukkuu
Ei ole.superturbo 124 kirjoitti: Onkos tuohon perän tekohengittämiseen jotain keinoa?
Siellä on toisenpuolen kitkalevyt niin loppu että iso tasauspyörä hankaa kehtoon --> metalli metallia vasten. Kun lukko menee päälle ja vain toinen pyörä sutii --> metallisilppua öljyn joukkoon

Jos perä on äänetön niin huuhtele perä polttoöljyllä ja laita uudet oljyt pikimmiten ettei laakerit me piloille. Niin ja pitäis malttaa olla kiskomatta vaikka superi onkin

Uudet kitkapinnat metallivälilevyineen maksaa reipas 200€ KL:llä. Ovat helppo vaihtaa ittekkin. Niin ja tilaa ne nylon laakerit pienten tasauspyörien alle. Maksaa alle 10€ (oli KL:n hinta kun itte ostin joku vuos takaperin)
Se paukkuminen voi tulla perästäkin kun kitkalevyt on aivan loppu. Siellä on välystä aikatavalla. Kun välystä on paljon niin hammaskosketuskulma pienten ja isojen tasauspyörien kesken on persiillään. Syö hampaisiin koloja. Tämäkin metallisilppu on sitte laakereitten välissä

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
Re: 124 farkun perä paukkuu
juu, tänään pääsin käyttämään nosturilla, ja melkein 1/4 kierrosta kardaanissa väljää...
No, nyt sitten pitää ne kitkalevyt hommata ja ne nylokkilaakerit. Kait ne KL-varaosissa tietää, meen huomenna käymään siellä töiden jälkeen. Muuten ei tuntunut väliksiä missään puslissa, ku niitä käsin revin ja nostelin. Kardaanin kannakelaakerilla oli ujo välys, kyselen sitä sieltä samalla.
Mitenkäs tuo perän purkaminen ja kasaaminen...
Tuo shimmailu ku ei oo oikein mun juttu, HJ:n murikatkin ulkoistin... 



Mitenkäs tuo perän purkaminen ja kasaaminen...


Re: 124 farkun perä paukkuu
Siellä on nyt kyllä keskitappi hakannut reiän soikeaksi jos noin paljon on välistä eli romukoppaan se menee.
Ei kannata hankkia keskiosaa ja kasata ja säätää sitä.
Mikäs välitys sulle pitäisi olla?
Mulla olisi 3.46...muistaakseni toss varaos autoss ja ja ABS/asd
Ei kannata hankkia keskiosaa ja kasata ja säätää sitä.
Mikäs välitys sulle pitäisi olla?
Mulla olisi 3.46...muistaakseni toss varaos autoss ja ja ABS/asd
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 124 farkun perä paukkuu
Kannattaa tosiaan avata se ensin ja todeta et onko sitä järkeä kunnostaa. Huonokuntoiset pienet/isot tasauspyörän rattaatkin yhdessä loppuun kuluneitten kitkapintojen kera antaa väljää liikettä ylättävänkin paljon.
Varsinkin ne isommat rattaat uutena on poskettoman kalliit jos ne on loppu. Pienet saattaa olla myös keskitappiinsa väljät vaikka itse tappi ei olisikaan kehtoon väljä --> kannattaa korjata jos perä on äänetön sillä näitä osia saanee kohtuuhintaan kun laittaa ostoilmoa.
2.65:seen käy ainakin joittenkin tiheämpienkin perien pienet ja isot pyörät ja käsittääkseni tappikin heittämällä.
Niin ja tarkista että vetolaipat on timmit isoon tasauspyöräänsä. Sieltäkin tulee väljää kardaaniin jos ei o timmi. Pieni välys ei haitta mutta klonksua vetolaippa ei saa.
Varsinkin ne isommat rattaat uutena on poskettoman kalliit jos ne on loppu. Pienet saattaa olla myös keskitappiinsa väljät vaikka itse tappi ei olisikaan kehtoon väljä --> kannattaa korjata jos perä on äänetön sillä näitä osia saanee kohtuuhintaan kun laittaa ostoilmoa.
2.65:seen käy ainakin joittenkin tiheämpienkin perien pienet ja isot pyörät ja käsittääkseni tappikin heittämällä.
Niin ja tarkista että vetolaipat on timmit isoon tasauspyöräänsä. Sieltäkin tulee väljää kardaaniin jos ei o timmi. Pieni välys ei haitta mutta klonksua vetolaippa ei saa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
Re: 124 farkun perä paukkuu
Joo, 2.65 toi perä on... Tarttee kait sit lyödä lihoiksi ja ruveta liikkumaan HJ:lla, et saa rauhassa pajottaa ton kondikseen...
Mä en tolla haulla löydä mitään täältä sivustolta, ni oliskohan kellään linkkiä tuommosen perän räjäytyskuvaan...?
Mä en tolla haulla löydä mitään täältä sivustolta, ni oliskohan kellään linkkiä tuommosen perän räjäytyskuvaan...?
Re: 124 farkun perä paukkuu
Eipä tossa tartte kuvia kun alat vaan purkamaan ja takakannen alta sokat veks ja tumpit lähtee.
Oikeastaan takakannen aukaisu kertoo aika lailla heti kannattaako.
Jos laitat kaikkineen ton kuntoon niin tulee tosi kalliiksi.
Kitkalevyt ja laakeroinnila kyllä tekee mutta pikkurattaita,säätöä...
Helpoin olisi etsiä toinen käytetty sinne.
Oikeastaan takakannen aukaisu kertoo aika lailla heti kannattaako.
Jos laitat kaikkineen ton kuntoon niin tulee tosi kalliiksi.
Kitkalevyt ja laakeroinnila kyllä tekee mutta pikkurattaita,säätöä...
Helpoin olisi etsiä toinen käytetty sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 124 farkun perä paukkuu
Alempana
Viimeksi muokannut ssuvik, Ti 17.12.2013 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E350CDI&A180CDI
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
Re: 124 farkun perä paukkuu
Juu, tarttee raapasta se käsiin ja katella mitä se on syönyt...
Re: 124 farkun perä paukkuu
Vaikka sinä et kuvia tarvitsisi, niin tarkoittaako se sitä, ettei muutkaan saa niitä käyttää? Kai sitä ny jumalauta saa räjäytyskuvia katsoa (varsinkin jos ensimmäistä kerta jotakin tekee), ilman että jonkun wannabe mersujeesuksen pitää tulla siitä mussuttamaan?atlas kirjoitti:Eipä tossa tartte kuvia kun alat vaan purkamaan
Täällä on ihan tunnetusti paska toi haku. Ei sillä löydä kukaan muukaan mitään.superturbo 124 kirjoitti: Mä en tolla haulla löydä mitään täältä sivustolta
E350CDI&A180CDI
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
Re: 124 farkun perä paukkuu
Vaikka sinä et kuvia tarvitsisi, niin tarkoittaako se sitä, ettei muutkaan saa niitä käyttää? Kai sitä ny jumalauta saa räjäytyskuvia katsoa (varsinkin jos ensimmäistä kerta jotakin tekee), ilman että jonkun wannabe mersujeesuksen pitää tulla siitä mussuttamaan?ssuvik kirjoitti:atlas kirjoitti:Eipä tossa tartte kuvia kun alat vaan purkamaan
Juu, olishan se kiva tietää, et mitä sieltä kannen alta tulee vastaan. Ja kait se on melkein se "uus" perä hankittava heti, että sais pajottaa sen sit kerralla kuntoon, ku joutuu kaverin verstaalla sen tekemään, eikä voi autoo sielä iänpäivän seisottaa...
Mites toi muuten kestää normi ajoa? Meinaan et uskallanks kuitenkin sillä edelleen töihin ajella (yht.100km/päivä)? En oo rankonut sitä pahasti muutenkaan, ku tuo pauke on hämännyt... Tuo mersu kun vie noin 10 litraa/100km vähemmän naftaa, ku kaalimatoHJ... Tuntuu rahapussissa jo kulutus ero. Mersulla kun ajelee, ni riittää rahat paremmin pirkkaan...




Re: 124 farkun perä paukkuu
Ei kai se sen huonompi ole maantietä kestämään, kuin hojokaan, jos maltat olla polkemattasuperturbo 124 kirjoitti: Juu, olishan se kiva tietää, et mitä sieltä kannen alta tulee vastaan. Ja kait se on melkein se "uus" perä hankittava heti, että sais pajottaa sen sit kerralla kuntoon, ku joutuu kaverin verstaalla sen tekemään, eikä voi autoo sielä iänpäivän seisottaa...
Mites toi muuten kestää normi ajoa? Meinaan et uskallanks kuitenkin sillä edelleen töihin ajella (yht.100km.)? En oo rankonut sitä pahasti muutenkaan, ku tuo pauke on hämännyt... Tuo mersu kun vie noin 10 litraa/100km vähemmän naftaa, ku kaalimatoHJ... Tuntuu rahapussissa jo kulutus ero. Mersulla kun ajelee, ni riittää rahat paremmin pirkkaan...![]()
![]()
![]()


E350CDI&A180CDI
Re: 124 farkun perä paukkuu
ka yhelläki tutulla w124 300td, nii perä pitäny vaikka sun minkälaista jytinää ja pauketta monta vuotta nii eiku vaan ajelee, kuulemma kestää.. nii karhu on paras olut
jos oikein pännii nii vedä kännii
Re: 124 farkun perä paukkuu
Pikkurattaat vaihtuu yhtäkätevästi (jos ovat loppu) kuin ne kitkalevytkin ja ei tarte shimmailla. Ei siis vaikuta pieneen ja isoon vetopyörään mitenkään. Ja voihan ne olla kunossakin. Tosin tod näk. joutuu hiomaan toista isoa tasauspyörää kun se kuitenki on hangannu kehtoon ja on sorvannu kitkapintojen booriuraan "törseen" Kirjoittelen ohjeita sen minkä osaan sitte jos tartet.
Ja voit ajella autolla kunhan huuhtelet sen perän kunnolla ja laitat oikeat öljyt ja et sitte kisko. Huuhtelun itte oon tehny niin että p-ainetta sisään ja takapää ilmaan ja sit vaihteella ajaa hetken -> pudottaa p-aineet pois. Tekee toiseen kertaan saman ja sit öljyt. Tämä siis jos perä on äänetön.
Ääntävä perä on mielestni järkevintä vaihtaa kunnolliseen vaihto-osaan mutta huuhtele silti isoimmat "kivet" pois vaikka perä ääntäisikin niin kestää ajaa paremmin.
Tässä jotain kättä pidempää
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +korjausta" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvablogi on ollu nurin jo kauan mutta mullon kaikki kuvat tallessa. Jos ja kun alat ropaamaan ni heitä tämä keskustelu keulille ja laita vaikka YV:tä et hoksin niin linkitän kuvia uudelleen tähän. Tosiaan autetaan se mikä osataan ja ei se mikään ydinvoimala ole
Jos tilaat osia ni tilaa samalla se perän etummainen kannatinhela ja pultti kans siihen. Häränsilmätkin jos autoa meinaat pitää
Ja yx kuva
Ja voit ajella autolla kunhan huuhtelet sen perän kunnolla ja laitat oikeat öljyt ja et sitte kisko. Huuhtelun itte oon tehny niin että p-ainetta sisään ja takapää ilmaan ja sit vaihteella ajaa hetken -> pudottaa p-aineet pois. Tekee toiseen kertaan saman ja sit öljyt. Tämä siis jos perä on äänetön.
Ääntävä perä on mielestni järkevintä vaihtaa kunnolliseen vaihto-osaan mutta huuhtele silti isoimmat "kivet" pois vaikka perä ääntäisikin niin kestää ajaa paremmin.
Tässä jotain kättä pidempää
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... +korjausta" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvablogi on ollu nurin jo kauan mutta mullon kaikki kuvat tallessa. Jos ja kun alat ropaamaan ni heitä tämä keskustelu keulille ja laita vaikka YV:tä et hoksin niin linkitän kuvia uudelleen tähän. Tosiaan autetaan se mikä osataan ja ei se mikään ydinvoimala ole

Jos tilaat osia ni tilaa samalla se perän etummainen kannatinhela ja pultti kans siihen. Häränsilmätkin jos autoa meinaat pitää
Ja yx kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: La 14.12.2013 22:13
Re: 124 farkun perä paukkuu
Pistin ostoilmon... Tarvii sit kuitenkin toi murikka pidellä kondikseen, et on varaperä... Mitäs ne häränsilmät on? On hieman toi mersuslangi hukassa...
Ja joo, auto olis tarkoitus pitää itsellä, ja käyttiksenä toimii. Ehkä kuitenkin joskus vois suditella. Olihan toi HJ:kin ostaessa suorapeltinen ja käyttis, mut ny se alkaa olee ihan safarikampe, eikä ihan suorapeltinenkään enään... 

