Luin jotain juttua tuosta perän stefojen vaihdosta ja siellä puhuttiin tuosta kardaanin laipan mutterin tiukkuuden tärkeydestä. Onko tuohon joku tietty momentti vai kannattaako se mutteri merkata millä kohtaa se on ollut? Ja käykö tuo operaatio suurinpiirtein niin että perä irti. Takakansi irti. Sokat ja vetarin laipat irti. Stefat irti, uuvet paikalleen. Sitten kasaan toisippäin ku purku ja sitten etustefa silleen että se kardaanin laippa irti ja stefan vaihto ja laippa takasin ja mutterin kiristys, perä paikalleen öljyt sisään ja menoks.? Huohotin pitää myöskin tutkia ettei oo tukossa..
Jonessi kirjoitti:Luin jotain juttua tuosta perän stefojen vaihdosta ja siellä puhuttiin tuosta kardaanin laipan mutterin tiukkuuden tärkeydestä. Onko tuohon joku tietty momentti vai kannattaako se mutteri merkata millä kohtaa se on ollut? Ja käykö tuo operaatio suurinpiirtein niin että perä irti. Takakansi irti. Sokat ja vetarin laipat irti. Stefat irti, uuvet paikalleen. Sitten kasaan toisippäin ku purku ja sitten etustefa silleen että se kardaanin laippa irti ja stefan vaihto ja laippa takasin ja mutterin kiristys, perä paikalleen öljyt sisään ja menoks.? Huohotin pitää myöskin tutkia ettei oo tukossa..
Perä on abs 2,65 isoperä
Eiköpäs se suurinpiirtein me justiin noin. Puolen metrin varsilla käsivoimin et saa liian tiukkaan sitä mutteria jos perää ei kukaan o aiemmin kasannu ns. kepulikonstein Mutta vara ei venettä kaada joten merkkaa se. Olen joskus laskenu kierroksetkin montako mutteri pyörähtää ennen poislähtemistä.
Sit EI PULTTIPYSSYÄ... ei edes avatessa!!!
Ja kun avaat/kiristät sitä keskimutteria niin rakenna työkalu jonka saat kiinni siihen kolmiosakaraan. Vetareita ei saa lukita silleen että keskimutterin vääntövoima kohdistuu niihin!
Joo täytyy noilla neuvoilla tehdä sitten perän stefojen vaihto. Kuinkahan paljon pitää öljy määrässä olla vajetta että laakerit alkaa menemään pilalle taikka rattaat? Meinaan että tuo huohotin oli vähäsen tukossa ja putsasin sen niin nyt ei öljymäärä oo nyt juurikaan tippunut. Täytyy kokeilla ajaa peräöljyt mahollisimman kuumaksi ja käydä sitten mittaamassa öljymäärä uudestaan ja jos määrä on kovinkaan paljon tippunut niin täytyy melekeen vaihtaa ne stefat sinne sitten.
Juu huohottimesta kannattaa heittää se huopa tms. suodatin pois.
Yleensä se on niin tukossa että öljy lotisee Stefan välistä. Jos huohottimen avaus ei auta niin
ei muuta kuin stefaa vaihtamaan. Helppo homma, pitää vain huolen siitä että mutteri tulee
kiristettyä samaan paikkaan kuin on ollutkin.