Takapään jarruvoimat W202 autom.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja toozi »

Jotenkin tuntuu, että takajarrut sais ottaa vähän paremmin kiinni. Varsinkin pienellä nopeudella takajarrut eivät ole kovin paljoa mukana. Suuremmassa nopeudessa kyllä tuntuvat olevan mukana, koska ei hidastuvuus nyt aivan surkea ole. Katsastuksessa en tätä vielä ole käyttänyt, joten mitään mitaustuloksia ei kylläkään ole.
Sattui tässä vähän hassu tapauskin, kun liikennevaloissa seisoessani alkoi takapäästä kuulumaan ilmeellistä jurinaa ja auto hieman eli. Kesti vähänaikaa tajuta, että toinen takapyörä pyöri kokoajan :) . Oli siinä vieressäolijalla hieman ihmettelemistä :oops: . Jarrua painoin kokoajan, mutta ei auttanut. Alla tietysti nastattomat talvirenkaat ja jäinen kiilloittunut paikka joten kitkaa todella vähän.
Onkohan toi takajarrujen heikohko jarruvoima ihan normaalia, vai onko tässä ABS:stä huolimatta joku jarrupaineen säätöventtiili takana?
eaea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 24.09.2005 21:22
Paikkakunta: Rauma

Viestin aihe: Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja eaea »

Olen huomannut itse samanlaista oiretta. Olisiko ominaisuus eikä vika ollenkaan. Auto ei pitävällä alustalla käyttäydy mitenkään oudosti ja paikallaan ollessa ei ole liikaa "veto päällä". Kuitenkin liukkaalla jäisellä alustalla käy niin, että juuri kun auto on jarrutuksessa pysähtymäisillään, niin jostain kumman syystä matka jatkuu 0.5 - 1 m aivan ihmeellisesti. Eli takapyörät eivät lukkidu, vaan auto jatkaa matkaansa niin pitkään, että etupyörille löytyy riittävästi pitoa. Painoipa jarrua kuinka paljon tahansa.
C220D Automaatti
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Taitaa olla automaattien ominaisuuksia, Itselläkin oli myös tekemistä edellisen 124 automaatin kanssa kun jäisellä parkkipaikalla hidasteli, siellähän on veto kokoajan päällä ja sitä jarrua pitää painaa oikeasti KUNNOLLA että ne takapyörätkin lukkiutuu, varsinkin jos normi ajossa jarruttelee varpaisillaan, kuten me kaikki varmasti teemmekin.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

210:ssa vähän sama juttu. Kitkarenkailla tosi liukkaalla tiellä mennään viimeinen metri etupyörät lukossa tai ABS rutisten, ennenkuin älyää painaa KUNNOLLA jarrua.
t.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 01.01.2013 16:55

Re: Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja t.k »

Vanhaa aihetta nostaen kun ei uutta kehtaa tehdä.
Voiko tota jarrus voimaa saada jotekin lisää tonne takapäähän? Jäisellä pihalla menee vain suoraan jos painaa jarrua. Löy siis etuset lukkoon ja takaa pukkaa vauhtia.. Pysähtyy kyllä sittenkun kunnolla painaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei sinne voi lisätä kuin sylinterien pinta alojen tai levyn pinta alaa kasvattamalla mutta sitten siitä vasta tappo kone tulee jos jossakin tilanteessa saat ne lukkoon.
Toisaalta ne on mitoitettu tehtaalla.
Paineensäätöä ei ole kuin ehkä farkuissa..vai onkohan?
Tutki nyt ainakin että levyt ei ole ruosteessa ja männät liikkuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
t.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 01.01.2013 16:55

Re: Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja t.k »

Tappo konehan se on tuossa jäisellä pihalla ja jäisissä risteyksissä.
Levyt ei ole ruostessa. Perän laitoin ilmaan ja vaihteen päälle, ei tahtonu renkaat pysähtyä heti kun jarrua painoi. Vaan piti juntata se poljin ihan pohjaan että pysähtyi. Pikkusenko nosti jalkaa nii heti alkoi renkaat pyöriä.
Eli mahtaa olla jumissa takajarrusatulat hieman?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannatanee ensimmäiseksi tutkia ettei takasatuloiden männät ole jumissa.

Paineensäädintä niissä ei ole. Edes farmarissa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mitä hyotyä olisi viedä jarruvoimaa taakse, kun siellä ei ole pitoa? Oletko ikinä yrittänyt heittää vasaraa kevyt kädensija edellä, miten käy heiton osumatarkkuuden? Auton painojakautumaa pitäisi myös muuttaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
t.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 01.01.2013 16:55

Re: Takapään jarruvoimat W202 autom.

Viesti Kirjoittaja t.k »

Eipä männät kovin liikuneet saati palauttaneet. Sinne kumin väliin koitin öljyä roiskia.
Vähän tekohengitystä annettiin kaverin kanssa toinen polki jarrua ja toinen painoi männän aina ihan sisään. Vähän paremmin toimii.

Pitäisi varmaa purkaa koko satulat ja puhistella? Nii tuo ongelma ehkä vähän vähenisi.
Vastaa Viestiin