w210 290TD - lisää voimaa?
w210 290TD - lisää voimaa?
Uutena ukkona täällä voorumilla.
Itsellä kalustona tuollainen w204 250 cdi, sporttialustoineen ja muine hilppeineen. Ei niin kiinnostava - ei sille mitään voi eikä viitsi tehdä itse.
Kauppakassiksi tuli hankittua w210 290td, 300tkm ajettuna - siinä on sitä jotain, projektia. Jota voi jopa itse toteuttaa.
Pienien ruostevaurioiden kiinniottasen yhteydessä, kun tuli tuo keulakin purettua tuli mieleeni että tännehän sopisi taivaan kokoinen, isompi cooleri ja miksei isompi turbokin..
Heräsi heti kysymys: saako tuosta motista ulos 200 hp?
Paljonkohan kunnon ohjelmalla saisi aikaan?
Miten tuosta rakennetaan ripeämpi peli? Isompi cooleri ja turbo (mikä?). Riittäkö suuttimet ja pumpun tuotto?
Etsimällä en ainakaan voorumilta löytänyt selviä vastauksia.
Itsellä kalustona tuollainen w204 250 cdi, sporttialustoineen ja muine hilppeineen. Ei niin kiinnostava - ei sille mitään voi eikä viitsi tehdä itse.
Kauppakassiksi tuli hankittua w210 290td, 300tkm ajettuna - siinä on sitä jotain, projektia. Jota voi jopa itse toteuttaa.
Pienien ruostevaurioiden kiinniottasen yhteydessä, kun tuli tuo keulakin purettua tuli mieleeni että tännehän sopisi taivaan kokoinen, isompi cooleri ja miksei isompi turbokin..
Heräsi heti kysymys: saako tuosta motista ulos 200 hp?
Paljonkohan kunnon ohjelmalla saisi aikaan?
Miten tuosta rakennetaan ripeämpi peli? Isompi cooleri ja turbo (mikä?). Riittäkö suuttimet ja pumpun tuotto?
Etsimällä en ainakaan voorumilta löytänyt selviä vastauksia.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Tuota on vähän hankala ohjelmoida, kun vaatii prommin polttamista uudelleen. Nuo prommit on aika kalliita yksitellen ostettuna. En tiedä josko nimimerkit Tuikku tai CDI203 noita vielä värkkää koita panna yv:tä noilleHurja kirjoitti:Uutena ukkona täällä voorumilla.
Itsellä kalustona tuollainen w204 250 cdi, sporttialustoineen ja muine hilppeineen. Ei niin kiinnostava - ei sille mitään voi eikä viitsi tehdä itse.
Kauppakassiksi tuli hankittua w210 290td, 300tkm ajettuna - siinä on sitä jotain, projektia. Jota voi jopa itse toteuttaa.
Pienien ruostevaurioiden kiinniottasen yhteydessä, kun tuli tuo keulakin purettua tuli mieleeni että tännehän sopisi taivaan kokoinen, isompi cooleri ja miksei isompi turbokin..
Heräsi heti kysymys: saako tuosta motista ulos 200 hp?
Paljonkohan kunnon ohjelmalla saisi aikaan?
Miten tuosta rakennetaan ripeämpi peli? Isompi cooleri ja turbo (mikä?). Riittäkö suuttimet ja pumpun tuotto?
Etsimällä en ainakaan voorumilta löytänyt selviä vastauksia.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Imusarja otettu irti ja pesussa. Ihmeen likainen...
Haittaako egr:n tulppaus vai pitääkö se tehdä ohjelmallisesti?
Niin - auttaako tuossa coolerin ja turbon suurentaminen? Riittääko pumpussa tuotto lähelle 200 hp tavoitetta?
Haittaako egr:n tulppaus vai pitääkö se tehdä ohjelmallisesti?
Niin - auttaako tuossa coolerin ja turbon suurentaminen? Riittääko pumpussa tuotto lähelle 200 hp tavoitetta?
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Toisilla tulppaus on tuonu vikatilan ja toisilla ei... kokeile laittaa ruuvi Egr alipaineletkuun. Om606 turbo on samalla laipalla ja tietenkin iso cooleri.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Helppo tehonlisäys on myös evry-mod
ex w124 200D -87
ex w124 200D -93
ex w202 c36 amg -95
ex w124 300DT -88
ex w140 S350DT -94
ex w210 E300D -96
ex w124 300TDT -92
ex w210 270cdi -99
ex w124 300TDT -92
ex w211 200cdi -03
ex w124 200D -93
ex w202 c36 amg -95
ex w124 300DT -88
ex w140 S350DT -94
ex w210 E300D -96
ex w124 300TDT -92
ex w210 270cdi -99
ex w124 300TDT -92
ex w211 200cdi -03
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Tutkiessani autoa huomasin että EGR olikin jo tulpattu ja ahtopainetta varten on rakennettu erillinen T-haara ahtopaineen mittausta varten.
Vetoja autossa on ollut ostohetkestä asti hienosti. Nyt pitänee selvitellä mitähän muuta autoon on jo tehty-
Muutamia kysymyksiä
-minkä kokoinen pakoputkisto 290td:ssä alunperin on?
-monta äänenvaimenninta pitäisi löytyä?
-turbon kyljessä lukee A/R 51 Garrett , taitaa olla kuitenkin alkuperäinen?
-voiko nokipöntön poistaa turbon jälkeen?
Olisiko jollakulla myydä 606:sen alkuperäinen turbo? Tosin eihän tuohon uuden laipankaan teko aivan mahdoton homma ole.
Vetoja autossa on ollut ostohetkestä asti hienosti. Nyt pitänee selvitellä mitähän muuta autoon on jo tehty-
Muutamia kysymyksiä
-minkä kokoinen pakoputkisto 290td:ssä alunperin on?
-monta äänenvaimenninta pitäisi löytyä?
-turbon kyljessä lukee A/R 51 Garrett , taitaa olla kuitenkin alkuperäinen?
-voiko nokipöntön poistaa turbon jälkeen?
Olisiko jollakulla myydä 606:sen alkuperäinen turbo? Tosin eihän tuohon uuden laipankaan teko aivan mahdoton homma ole.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Katalysaattorin voi ja kannattaa poistaa, sielä alla voi olla vielä toinenkin katti.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Putkesta ei löydy kuin takapönttö ja se ensimmäinen katti. Putket ulkohalkaisija on 2,5 tuumaa.
Jos tuohon laittaa 606:sen turbon, isomman intercoolerin ja säätää pumpusta syötöt niin pääseekö 170 hevosvoimaan? Tarvitseeko 3 tuuman putkiston?
Jos tuohon laittaa 606:sen turbon, isomman intercoolerin ja säätää pumpusta syötöt niin pääseekö 170 hevosvoimaan? Tarvitseeko 3 tuuman putkiston?
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Noita 606 turboja taitaa löytyä aika hyvin purkuautoista, mutta eikös toi 606 vakiopilleri oo aika snadi myös? ettei sillä tuskin kauheesti mitään merkittävää saa aikaan. Isompaa cooleria vaan, 3" ränni tyhjillä kateilla esim ja joku turbo josta on enempi hyötyä kuin 606:n?
W210 E320cdi
Re: w210 290TD - lisää voimaa? Kytkin luistaa :)
No niin.
Isompi turbo 606:sta, katalysaattorit pois, evry modi - alkoihan kulkuja löytyä.
Ikävä kyllä kytkin alkoa luistaa käyttäessä evry modia.
Millainen kytkinratkaisu tuohon kannattaa rakentaa? Päästä eroon alkuperäisestä kaksoismassavauhtipyörästä?
Nyt olis neuvot tarpeen..
Samoin pitäisi löytää järkevä alustaratkaisu. Alkuperäiset iskarit ja jouset ovat aika kuolleet. Matalalla saisi mielellään liikkua..
Isompi turbo 606:sta, katalysaattorit pois, evry modi - alkoihan kulkuja löytyä.
Ikävä kyllä kytkin alkoa luistaa käyttäessä evry modia.
Millainen kytkinratkaisu tuohon kannattaa rakentaa? Päästä eroon alkuperäisestä kaksoismassavauhtipyörästä?
Nyt olis neuvot tarpeen..
Samoin pitäisi löytää järkevä alustaratkaisu. Alkuperäiset iskarit ja jouset ovat aika kuolleet. Matalalla saisi mielellään liikkua..
Re: w210 290TD - lisää voimaa? Kytkin luistaa :)
cdi -myllyjen kykät tuskin käy tähän? 270cdi:n kytkin vois olla aika hyvä kestävyydeltään jos kävis.Hurja kirjoitti:No niin.
Isompi turbo 606:sta, katalysaattorit pois, evry modi - alkoihan kulkuja löytyä.
Ikävä kyllä kytkin alkoa luistaa käyttäessä evry modia.
Millainen kytkinratkaisu tuohon kannattaa rakentaa? Päästä eroon alkuperäisestä kaksoismassavauhtipyörästä?
Nyt olis neuvot tarpeen..
Samoin pitäisi löytää järkevä alustaratkaisu. Alkuperäiset iskarit ja jouset ovat aika kuolleet. Matalalla saisi mielellään liikkua..
Hommaa H&R:n tai eibachin jouset, eibachit ainaki maksaa kolmisen hunttia eli ei paha. Iskareiks bilsteinin sprintit? taitaa olla about 800e kierros kylläkin. Tai sitten Sachsin sport touring tms, hintaa joku 400e/kierros.
Vakaajat jos vaihdat niin AMG:n vakaajia saattais löytää käytettynä, jos ei löydy niin H&R:ltä ainakin saa vakaajasarjaa, 400e about. eibach on tainnu lopettaa vakaajien valmistuksen väykkyihin.
Itellä on juurikin eibachin pro kit -jouset joista edestä napattu kierros tms pois rälläkällä.
Iskareina noi sachsit mitkä sanoin, 5vuotta vanhat tosin niin alkaa olla jo vähän väsyneet = hommaan noi bilsteinit kuha oon massipäällikkö
Ja H&R:n vakaajat löytyy, tosin syö koiranluita edestä aika tiuhaan ja rupee koliseen.. puolenvuoden välein saa vaihtaa about
W210 E320cdi
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Om606 ahdin ja lisää syöttöä joko ohjelmoimalla tai Evry modin kanssa. Enempää sille ei minusta kannata tehdä koska sitten alkaa rahaa menemään eikä tehoa tule tarpeeksi käytettyyn rahaan nähden. Tämä on toki vaan mun oma mielipide.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Moi. 270 cdin kytkin vauhtipyörineen sopii 290 :n vaihtamalla ajoituslevyt keskenään sekä ohentamalla 270 cdin vauhtipyörää jonkun kymmenyksen selkäpuolelta. Pitoa 270 kykällä n.500nm. Omaani tein aikoinaan tuollaisen paketin. Siinä parhaimmaksi ahtimeksi osoittautui garrett gt 32. Katti poistettu sekä egr mekaanisesti tulpattu,sekä karalan ohjelma. 3 tuuman putki parilla läpivirtaavalla vaimentimella. Pumpulle ei tehty muutakuin ajoituksen tarkistus joka on melkosen v.mäinen. 200heppaa on tiukassa saada tuosta pihalle. Ihmeen hyvin siihen vetoa tulee ja sillä pärjää katuvalo kiihdyttelyssä ihan mukavasti,siihen nähden mitä onnettomia lukemia on penkkipapereissa. Kaikkein järkevin on laittaa rahallisesti 606 ahdin ,putkee ja ohjelma noilla saa sen n. 170+ hepoo ja n.400 nm.
Edit. Olihan mulla vielä bosio power plussa suuttimet. 209 rwhp ja +450nm. Jäätävän tasanen veto koko kierrosalueen.
Edit. Olihan mulla vielä bosio power plussa suuttimet. 209 rwhp ja +450nm. Jäätävän tasanen veto koko kierrosalueen.
Star
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Eli mitä vauhtipyörä vaihtoehtoja olisi tuon kaksoismassan tilalle?
Blingfactory nätyttää ainakin valmistavan billet-vauhtipyöriä.
Blingfactory nätyttää ainakin valmistavan billet-vauhtipyöriä.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
No saisko tuon kiinni Bomberin edellä kertomalla tavalla...
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=45212" onclick="window.open(this.href);return false;
Onhan täällä kirjoituksia missä sorvattu kaiketi 200d:n vauhtipyörää ja laitettu Sprintterin 250 millinen levy, mutta ei tule mieleen hakusanaa oikealle viestiketjulle.
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=45212" onclick="window.open(this.href);return false;
Onhan täällä kirjoituksia missä sorvattu kaiketi 200d:n vauhtipyörää ja laitettu Sprintterin 250 millinen levy, mutta ei tule mieleen hakusanaa oikealle viestiketjulle.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Voin kyllä tehdäkin tuon 270 paketin, 290 sopivaksi,mikäli tuo vauhtipyörät. Jos epäilyttää. Kyllä sinne kovanpyöränkin voi laittaa,mutta 2-massa on luultavasti mukavampi katuajossa ja kestää 270 kytkin sen mitä 290 tuottaa newtoneita. kovan vauhtiksen kanssa voisin miettiä koneen etupäähän dampperin laittamista tasaamaan värinöitä,en tiedä katkeisko kampura ilman tota vai tuleeko värinät suoraan "rattiin".
Star
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 11.09.2012 18:12
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
morjesta!
Tuli vaihettua tuo entinen lankku tollaseen vm-98 290td väyryseen ja idea olis pikkusen piristää sitä hengitysmuutoksilla, kun nyt tuo on kun "lehmänhönkäys" . Niin kysymys kuuluukin että vaikuttaako se turbon jälkeisen katalysaattorin poisto ja egr-tulppaus päästöihin tai vikavaloihin ja mistä olette napanneet haaroituksen ahtomittarille? Kiitoksia jo etukäteen
Tuli vaihettua tuo entinen lankku tollaseen vm-98 290td väyryseen ja idea olis pikkusen piristää sitä hengitysmuutoksilla, kun nyt tuo on kun "lehmänhönkäys" . Niin kysymys kuuluukin että vaikuttaako se turbon jälkeisen katalysaattorin poisto ja egr-tulppaus päästöihin tai vikavaloihin ja mistä olette napanneet haaroituksen ahtomittarille? Kiitoksia jo etukäteen
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Lainataan hieman tätä topikkia.
Löytyy tuollainen 290TD-moottori joka olisi ehkä tarkoitus heittää sataysikympin keulille jossa on nyt alkup. 2,5TD tekniikka. Saako tästä 290:stä hyvän moottorin. Tarkoitus olisi piristellä sen verran että 7mm mynä, HX40 ym. Saako tästä moottorista hyvä luonteisen, verratuna esim saman sarjan (602) 2,5:een? Vai onko tämä liian ns. maamoottori. Ilmeisesti kestoltaan parempi kuin 2,5.
Tuntuu että jotenkin vähän istutettu näitä 290:jä noihin vanhanliiton koreihin ja varsinkaan viriteltynä.
Löytyy tuollainen 290TD-moottori joka olisi ehkä tarkoitus heittää sataysikympin keulille jossa on nyt alkup. 2,5TD tekniikka. Saako tästä 290:stä hyvän moottorin. Tarkoitus olisi piristellä sen verran että 7mm mynä, HX40 ym. Saako tästä moottorista hyvä luonteisen, verratuna esim saman sarjan (602) 2,5:een? Vai onko tämä liian ns. maamoottori. Ilmeisesti kestoltaan parempi kuin 2,5.
Tuntuu että jotenkin vähän istutettu näitä 290:jä noihin vanhanliiton koreihin ja varsinkaan viriteltynä.
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Sanovat että se on huono moottori. Pitkä isku, ja iso poraus aiheittaa kannentiivisteen kanssa onegelmia. Rivipumppukaan ei ihan heittämällä mene, ja kun tuo on vielä suoraruisku, niin oliko siinäkin joku jippo sen rivipumpun kans
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Vähän arvelin että tässä on jotain tällästä. Empä ottanut tuota asiaa huomioon.
No mutta tallista löytyy toinenkin moottori 605 TD. Siihen pitäisi saada vaan toinen kansi. Mutta kysymys kuuluu onko vaparin ja turbon kannet samalaiset, vai onko eroa. Eli voisiko vaparin kannen laittaa turbolliseen?
No mutta tallista löytyy toinenkin moottori 605 TD. Siihen pitäisi saada vaan toinen kansi. Mutta kysymys kuuluu onko vaparin ja turbon kannet samalaiset, vai onko eroa. Eli voisiko vaparin kannen laittaa turbolliseen?
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Hyvä moottori se 290td on muttei siinä tapauksessa jos meinaa virittää enemmän.
Jos suunnitelma on tuo 7mm Mynädiesel + Hx40 niin ehdottomasti esikammiokonetta keulalle.
Jos suunnitelma on tuo 7mm Mynädiesel + Hx40 niin ehdottomasti esikammiokonetta keulalle.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Luoti kirjoitti:Vähän arvelin että tässä on jotain tällästä. Empä ottanut tuota asiaa huomioon.
No mutta tallista löytyy toinenkin moottori 605 TD. Siihen pitäisi saada vaan toinen kansi. Mutta kysymys kuuluu onko vaparin ja turbon kannet samalaiset, vai onko eroa. Eli voisiko vaparin kannen laittaa turbolliseen?
kannet ovat periaatteessa samoja. osassa vapari koneissa on venttiilit paksummalla varrella.
jotain juttua joskus kuulunut että joissakin vapari koneissa venttiili jouset oli ollut löysemmät kuin turbossa, oliko nui sitten löystyneet vai alkujaankin erit ei ole tietoa.
vapari koneesta kannattaa ottaa nokka-akselit, imu puolella vähän enemmän nostoa.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Joo tämä auttoi ja selvensi asiaa, tänks. Tosiaan kansivikainen moottori kyseessä. Jousethan voi laittaa turbon kannesta, tai ostaa uudet. Eli voin metsästää nyt myös vaparin kantta.
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Noh...ehkä kannattaa tyytyä lähes bolt-on muutoksiin ja jättää siihen.
Itselläni oli:
-606:n turbo
-3" downpipe + loppumatka vakioputkea yhdellä mökäpöntöllä
-EVRY
Noilla meno oli jokseenkin välttävä ja vauhtipyörä ravisteli melko railakkaasti, jos alta 2000rpm lähti kolmosella ja isommilla vaihteilla veättämään. n. 700€:lla olisi saanut minkälaiset tahansa suutinkärjet teetätettyä haluamallaan reikäkoolla (http://www.darksidedevelopments.co.uk/), ja noille kaveriksi isohko pa-linjasto sähköisellä siirtopumpulla jotta pumpulle menisi tarpeellinen määrä tavaraa (mutua). Sitten vain ympärille rakentamaan ahdinpakettia pakosarjoineen, kytkin/vauhtipyörä, fmic yms. tilpehöörit, ja lopuksi koko helahoito Motestille ihmeteltäväksi tuliko toimiva keksintö, vai ei.
Itse näin parhaaksi ratkaisuksi myydä auton pois, ja hankkia tilalle fiksumpaa aihiota.
Itselläni oli:
-606:n turbo
-3" downpipe + loppumatka vakioputkea yhdellä mökäpöntöllä
-EVRY
Noilla meno oli jokseenkin välttävä ja vauhtipyörä ravisteli melko railakkaasti, jos alta 2000rpm lähti kolmosella ja isommilla vaihteilla veättämään. n. 700€:lla olisi saanut minkälaiset tahansa suutinkärjet teetätettyä haluamallaan reikäkoolla (http://www.darksidedevelopments.co.uk/), ja noille kaveriksi isohko pa-linjasto sähköisellä siirtopumpulla jotta pumpulle menisi tarpeellinen määrä tavaraa (mutua). Sitten vain ympärille rakentamaan ahdinpakettia pakosarjoineen, kytkin/vauhtipyörä, fmic yms. tilpehöörit, ja lopuksi koko helahoito Motestille ihmeteltäväksi tuliko toimiva keksintö, vai ei.
Itse näin parhaaksi ratkaisuksi myydä auton pois, ja hankkia tilalle fiksumpaa aihiota.
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
2.9 on ihan kestävä motti. Lohkoon joutuu hiukan jyrsimään rivipumpulle tilaa. (7mm elementit by mynä, hx 40 holset isolla pakopesällä, kansi avarrettu..ym. max teho 300hp/500nm 3kilon ahdoilla. Tehoa tästä moottorista ei saa mahottomia, mutta itse tykkäsin laajasta väännöstä ja viispyttysen huudosta http://youtu.be/U3Yz54EfBWc" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Mulla olis Mynän tekemät suuttimet tuomoseen 290TD moottoriin. Ovat käyttämättömät.....
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Kestääkö 290td automaattiloota näitä ohjelman tuomia lisävääntöjä?
Re: w210 290TD - lisää voimaa?
Kestää.Behemoth kirjoitti:Kestääkö 290td automaattiloota näitä ohjelman tuomia lisävääntöjä?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A