Morjens,
Mulla on 124:n farkussa (2-litrainen 16v bensakone) vm-93 seuraava harmillinen ongelma, johon olis mahtavaa saada jotain näkemystä asiasta ymmärtäviltä tai vastaavaa kokeneilta:
Muuten oikein luotettavasti kulkeva auto temppuilee aina kun pakkanen laskee alle -5:n. Käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäyntikierrokset heijaa miten sattuu ja muutaman minuutin ajon jälkeen auto sammuilee - risteyksissä, valoissa, kaikkialla. Kovassakin vauhdissa kierrokset saattaa hävitä yhtäkkiä kokonaan.
Vika on nähdäkseni bensansyötössä.
ECU:n ja moottorin väliseen ohueen alipaineputkeen pääsee jostain vettä ja öljyä, ja tuo majoneesi jähmettyy kylmällä ja tukkii letkun ja siten sekoittaa MAP-anturin / bensansyötön pasmat. Töhnän poisto ei juuri auta, jos on kylmä - samaa tavaraa on siellä taas kun irrottaa letkun.
Ja tosiaan kun ollaan plussan puolella niin ei mitään ongelmaa, vaikka tuskin se töhnä sieltä silloin mihinkään häviää. Liekö vaan niin juoksevaa, ettei merkittävästi häiritse bensansyöttöä.
Olisiko vika sitten tuossa alipaineletkun tukkeutumisessa, ja mistä se öljy (ja vesi!) sinne letkuun karkaa? Onko merkki kannen tiivisteiden hapertumisesta vai mistä?
Tätä jatkunut nyt neljättä talvea, ja varsinkin rouva alkaa hiljalleen hiiltymään asiaan. Eli tarttis tehdä jotain. Kiitokset vastauksista!
Pakkanen sekoittaa bensansyötön (124 farkku)
Re: Pakkanen sekoittaa bensansyötön (124 farkku)
Onhan polttoaineen suodatin vaihdettu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Pakkanen sekoittaa bensansyötön (124 farkku)
Ei ole, ainakaan viimeiseen 40 000 kilometriin. Voisihan tuon siis jo vaihtaa ja kokeilla että häviääkö ongelma, kun ryhtyy kohta taas pakastamaan.Timo L. kirjoitti:Onhan polttoaineen suodatin vaihdettu?
Kiitos vinkistä!
Re: Pakkanen sekoittaa bensansyötön (124 farkku)
Noi häiriöt on just tosta pikkuletkujen jäätymisestä.
Lyhyellä ajoillaan tollasta limaa tulee kun kone ei lämpene tarpeeksi että kosteus pääsee haihtumaan pois koneesta.
Joku kyseli myös miten muut esin jonkin kerääjä pöntön kautta saisi sitä limaa ja kosteutta kerättyä erikseen.
Lyhyellä ajoillaan tollasta limaa tulee kun kone ei lämpene tarpeeksi että kosteus pääsee haihtumaan pois koneesta.
Joku kyseli myös miten muut esin jonkin kerääjä pöntön kautta saisi sitä limaa ja kosteutta kerättyä erikseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Pakkanen sekoittaa bensansyötön (124 farkku)
Joo mä luulen kanssa että toi on se suurin syy. Ekana talvena, kun auto oli meillä, niin letkuista poistettiin pelkkää vettä. Letkussa ollut jäätynyt vesi havaittiin tuolloin maaliskuun lopulla, jolloin säät olivat jo lämpimät eikä häiriöitä sitten ollutkaan ekan puhdistuksen jälkeen kuin vasta seuraavana talvena. Viime talvina mönjä on ollut enemmänkin majoneesimaista öljyn ja veden sekoitusta. Vika muuten ilmenee myös pidemmillä ajoilla, eikä häviä mihinkään, esim. (nykivää) ajoa 250km moottoritiellä ja loppupäässä, kun kytkintä painaa, niin edelleen samat vaivat.atlas kirjoitti:Noi häiriöt on just tosta pikkuletkujen jäätymisestä.
Lyhyellä ajoillaan tollasta limaa tulee kun kone ei lämpene tarpeeksi että kosteus pääsee haihtumaan pois koneesta.
Joku kyseli myös miten muut esin jonkin kerääjä pöntön kautta saisi sitä limaa ja kosteutta kerättyä erikseen.