m104 3.0 24v ahtaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jutzk kirjoitti:Olipas suolaiset renkaat, saa jo monet mahlet tai wisecon renkaat. Eikö jotain yleismallisia löydy? Muusta merkistä siis soveltamalla?
Työn alla on tämä asia... Tulee tietoo kun saan renkaat.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tänään sain yhteen pyttyyn "koe männänrenkaat" ja tulos on omasta mielestä sellanen että ne käy kyllä M104:eenkin.
Muuten renkaat on identtiset kokonsa ja profiilin puolesta jopa kokeiltu M104:n mäntää ja kyllä käy.
Mutta keskimmäisen renkaan kanssa on pientä mitta heittoo voi johtua kenties siitä että mitat on voinu muuttua tai tekniikka parantunut?

Elikkä männän halkaisijan suuntaisesti keskimmäisen renkaan heitto leveytenä on alkuperäiseen renkaaseen verrattuna digi tönärillä 0,25mm.
Eli tuo uusi rengas on 0,25mm kapeempi muuten kyllä profiililta samanlainen ja mäntään käypänen.

Liekkö sen kanssa tulee mitään ongelmia?

Ja toisekseen öljyrenkaassa oleva "öljykanava" eli se rako on leveempi uudemmassa eli oletan, että sen on vaan parempi homma?
Ja paketin mukaan saksalaiset renkaat merkiltään GOETZE.

Kojatkoon gurut jos on jotain virheellistä tietoa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laitoitko sylinteriin pelkän renkaan ja mittasit millainen välys jää ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

veskola kirjoitti:Laitoitko sylinteriin pelkän renkaan ja mittasit millainen välys jää ?
Sitä en ole vielä tehny mut huomenna sekin tehdään ja mitataan välykset.
Otetaan huomioon että moottori on todella hyvässä kunnossa ainut että moottori nyt on hoonattu mutta ei pilalle.
Uskosin että mitat pitää silti paikkaansa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lähinnä siinä kiinnostaa se männänrenkaan välyksen mitta, että se on juuri sopiva eikä melkein. Ei sillä sylinterin mitalla niin väliä ole. Mikäli männän renkaan välys on liian pieni niin se menee umpeen kun lämpenee ja siitä ei hyvä seuraa, jos se on liian suuri niin se huohottaa siitä rajusti. Noille on ohjearvot olemassa vähän sen mukaan mihin käyttöön tulee, vapari, turbo, nitro dragster jne. Se kakkosrengas kannattaa mitata siinä kohdassa sylinteriä, missä se rengas käy palttiarallaa yläkuolokohdassaan ja erikseen hieman alempana, paikassa jossa on suurin paine sylinterissä työtahdin aikana. Tarvittaessa rakoa voi suurentaa tai sitten hankkii pienemmällä raolla olevan renkaan. Mittaus onnistuu ihan kotikonstein.

Muutoin en usko että tuolla pienemmällä mitalla on merkitystä, mikäli nyt ymmärsin oikein mikä siinä on pienempi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Joo nyt on nekin raot mitattu ja "puristus" renkaalla eli ylin.
Vanhalla renkaalla mitta oli 0,5mm
Uusi 0,4mm

"Kaavin" rengas eli toisiksi ylimmäinen.
Vanha 0,55m
Uusi 0,4mm

Öljyrengas.
Vanha 0,5mm
Uusi 0,4mm

Ja ihan turbo käyttöön tuo moottori olis tarkotus tehdä.
Paineet ja tehot silleen maltilliset.
Eli painetta siinä 0.8bar max 1.0-1.5 baria.

Mitat on otettu siinä yläkuolokohdan kohdilla ja aika samoja näyttää alempana sylinteriäkin.
Eli tuota mittaa tarkotin mikä nyt nopeella googlettamisella kuvaa saa männänrenkaista.
http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/cli ... 373073/395" onclick="window.open(this.href);return false;

Et voisko vetää näin päätökset?
Uudet renkaat on suunniteltu vakio lohkoon ja vielä M103:een mut samat käy myös M104:een ja jos 103:n renkaat kestää turbo hommat hyvin vakionakin niin miksi ei 104:ssakin? :eh:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Olisko jollain tietoo tai kuvaa siitä mitä ne välykset on vakio motissa esim. M103:ssa tai M104:ssa?
Ei näköjään alfameristä tätä tietoo löydy. :)

Tietty sylinteri kohtasesti ne pitää kahtoo kun uusia renkaita vanhaan mäntiin/sylkään laittaa eli miten rupee heittää välykset.
Kun yleensä sellanen käsitys on mulla että 1syl. on tiukempi kun jäähdytys pelaa paremmin jne. taaksepäin.
Mut mitä oon ymmärtäny niin toi 0.4mm on aika hyvä tuolla poraus mitalla kuhan siitä tiukemmaksi ei mennä?

Ollaanko ihan hukassa?
Vai meneekö tämä hifistelyksi? :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja skye »

m104 ja m103 moteis samat välykset.

katkosvälys
r1 0.20-0.40
r2 0-20-0.40
r3 0.20-0.45

männän ja renkaan välys
r1 0.015-0.050
r2 0.020-0.040
r3 0.010-0.045
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kiitos tästä tiedosta.
Eli välykset on ihan normaalissa mitoissa.

Uusilla kiekoilla mitatut sylkkä kohtaset välykset liikkuu juuri noissa toleransseissa.
Että tilataan vaan lisää renkaita.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

No niin Yritetään mielenkiinnosta asiaan..M104 , 512tkm ajettu AVAAMATON ,pahvin liimaus +Vipurace pakosarja ,40hx Super ,haltech ,044 ,sekä 630dekat ..tuleeko 500hv?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mikä M104-kone ja paljonko on koneen teho ennen ahtamista noilla kilometreillä? Ahtopaine maksimiteholla? Kunka kauan koneen pitää kestää maksimitehoa, yhden dynamometrivedon verranko?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja skye »

400-500 hp hujakoille arveelisin. 3.0 104.96 motoristako kyse?
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

kuinkas näissä esim tuo 3.2 kannentiiviste yleensä pettää kun aletaan ahtamaan?johtuen tuosta ohuesta sylinteri välistä alkaako vuotamaan paineita tiivisteen välistä vesitilaan vai eikö tiiviste vaan pysy aloillaan?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vipu83 kirjoitti:No niin Yritetään mielenkiinnosta asiaan..M104 , 512tkm ajettu AVAAMATON ,pahvin liimaus +Vipurace pakosarja ,40hx Super ,haltech ,044 ,sekä 630dekat ..tuleeko 500hv?
Jos tässä vedän vertailukohteena oman mursun moottorin mikä oli ajettu 280tkm ja jos yli 500tkm on menty niin veikkaisin, että KK:N laakerit ei varmaan ole mitenkään hyvä kuntoset enää jos ylipainella mennään.
Nimenomaan yläliuskat voi olla jo sen verta kuluneet, että ite ne kyllä uusisin.

Kun tossa omassa moottorissa jo oli ylimmissä liuskoissa pientä pinnan irtoomista vaikka muuten alaliuskoja ja runkolaakereita myöten laakerit oli loistokunnossa.
Mites sitten noi vakio rutut?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

huskyjerk kirjoitti:kuinkas näissä esim tuo 3.2 kannentiiviste yleensä pettää kun aletaan ahtamaan?johtuen tuosta ohuesta sylinteri välistä alkaako vuotamaan paineita tiivisteen välistä vesitilaan vai eikö tiiviste vaan pysy aloillaan?
tänää otettii yhestä 320 koneesta kansi pois niin se sylinterien välinen seinämän paksuus on kyllä uskomattoman ohut. Puhutaan siis vain parista millistä maksimissaan. Kokonaispaksuuskaan ei ole kuin 5-6mm luokkaa ja siinä välissä on se parin millin kanava välissä.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Sergey kirjoitti:
huskyjerk kirjoitti:kuinkas näissä esim tuo 3.2 kannentiiviste yleensä pettää kun aletaan ahtamaan?johtuen tuosta ohuesta sylinteri välistä alkaako vuotamaan paineita tiivisteen välistä vesitilaan vai eikö tiiviste vaan pysy aloillaan?
tänää otettii yhestä 320 koneesta kansi pois niin se sylinterien välinen seinämän paksuus on kyllä uskomattoman ohut. Puhutaan siis vain parista millistä maksimissaan. Kokonaispaksuuskaan ei ole kuin 5-6mm luokkaa ja siinä välissä on se parin millin kanava välissä.

Kuva

Eikös 3.0 3.2 ja 3.6 ole isompi männän halkaisija kun 2.8. tuosta 2.8 koneestahan ne rakentelee paljon koska paksumpi toi sylinterien väli ja tiiviste kestää paremmin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

3.0 koneessa pienin poraus. Eli se 88,5mm. 2,8 litrasessa (uudemmat m104) 90mm. Se 2.8 on vaa lyhyellä iskulla.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

1993 280:
Bore × stroke 89.90 mm × 73.50 mm
1993 320:
Bore × stroke 89.90 mm × 84.00 mm
1989 300-24:
Bore × stroke 88.50 mm × 80.25 mm
M104 3.6L
Bore x stroke: 91 mm x 92.40 mm

350 dieselin kampura käy kaikkiin m103 ja m104 moottoreihin.

AMG modi (PDF)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

huskyjerk kirjoitti:kuinkas näissä esim tuo 3.2 kannentiiviste yleensä pettää kun aletaan ahtamaan?johtuen tuosta ohuesta sylinteri välistä alkaako vuotamaan paineita tiivisteen välistä vesitilaan vai eikö tiiviste vaan pysy aloillaan?
Tuossa ylempänä on hyvä kuva lohkosta. Pako ja imupuolen keskellä on tasopinnassa nuo kannakset. Niitä ei ole kannessa. Muljahtaa keskeltä vesitilaan. Kerran lyötiin yhteen lohkoon sokat, kun näytti että pullahti samalta puolelta aina. Sitten se meni toiselta puolelta. Kone oli 300 24 ja tehot 350- 521hp kahdenlaisella turbo-setupilla..

Mulla on hyviä kokemuksia navalinean rinkuloista (2mm X 90mm). Ainakin kolme kertaa kasasin samoilla rinkuloilla. Ei koskaan ole kannentiivisteen kanssa ollut ongelmia. Koneessa oli ainakin 578hp joka penkitettiin huonoilla puolien säädöillä.
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

kynsi kirjoitti: navalinean rinkuloista
Mitä tämä tarkoittaa :?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3983
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

hismajestics kirjoitti:
kynsi kirjoitti: navalinean rinkuloista
Mitä tämä tarkoittaa :?
http://www.autopesonen.fi/?page_id=3678 ?

(Joskus aikanaan, kun Ritmo Abarthia rakentelin kuntoon, niin olin Jouni Pesosen kanssa useammankin kerran jutuissa. Pelkkää hyvää sanottavaa jäi niistä keskusteluista - erittäin asiantunteva ja muutenkin fiksun oloinen kaveri.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Tilasimpas mittatilauksena Navalinean rinkulat Paolo Ricciltä. Edelliset meni moottorin mukana jutzkille. Helmikuun puolessavälissä pitäisi tulla postiin.
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: m104 3.0 24v ahtaminen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Hyvin tuntuu hönkivän Turbobandit:n kavereiden M103/M104:t. 1000hp stock engine? Köyhän miehen 2JZ? :shock:
Koomisia tyyppejä Roman ja kumppanit. :mrgreen:

Kuva


https://www.youtube.com/watch?v=roh1s774-9E
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Vastaa Viestiin