Öljyt imemällä pois / suodatin ensin irti tai löysälle?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jacka
Mersumies
Mersumies

Öljyt imemällä pois / suodatin ensin irti tai löysälle?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Olen ostanut itselleni paineilmalla toimivan öljyjen imulaitteen öljyjen vaihtoja silmällä pitäen. Olisi tarkoitus nyt opetella käyttämään sitä ja olen kuullut että öljynsuodatin pitäisi aina löyhdyttää (että korvausilma kulkee) tai irroittaa öljynsuodatin mahdollisuuksien mukaan ennen imutapahtumaa että saataisiin kaikki vanhat öljyt pois. Pitääkö tämä paikkansa?

Olisi tarkoitus opetella tekemään vaihtotyö oikeaoppisesti

http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6110 ... 4l-italcom
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Bablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Öljyt imemällä pois / suodatin ensin irti tai löysälle?

Viesti Kirjoittaja Bablo »

Ilmahan kulkee vaikka kun ottaa korkin pois, muttei ole väliä ja sillä välin kun mylly imee niin suodatin irti. Tuon imupumpun suutin käy ainakin cdi koneisiin suoraan öljytikun reikään eikä tarvi noita pitkiä putkia. Öljyä varmaan jää kahvimotillinen koneeseen.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suodatin tosiaan ensin pois kun suodatikotelo on yleensä aina täynnä öljyä ja suodattimen irrottamisella öljyt valuu takaisin öljypohjaan.
Samalla vauhdilla sinne voi tökätä heti uuden suodattimen paikoilleen.

Korvausilmaa ei tarvi erikseen antaa. Moottori saa huohotinputkien kautta tarvimansa korvausilman.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

...juuri näin kuten Mika yllä kertoo :roll:
wiimax.fi
Jacka
Mersumies
Mersumies

Nyt menee kyllä hiukan otsikon sivuun tämä asia mutta mutta...
Miten ihmeessä ko mun ostama laite oikein toimii (olenko siis tajunnut oikein)?

Eli kompuralla ajetaan öljyimuriin ensin 7-8 barin paineella 60 sekuntia ilmaa (ja mulla ainakin silloin öljyimurin joku paineventtiili päästää läpi koko ajan ilmaa, onko normaalia???). Sitten kompurasta letku irti (tällöin kaikki ilmasuhina loppuu, myös siitä paineventtiilistä). Ja tämän jälkeen itse imurin voi viedä auton luo, avata kahvasta venttiili ja imeä öljyt pois??? Näinkö?
Viimeksi muokannut Jacka, Pe 10.01.2014 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mä mistään mitään tiedä, mutta kuulostais vähän siltä että tuo on venturi-ilmiön perustuva alipaineistus. Jossei siellä ole vastaventtiiliä niin siellä säiliössä ei alipaine pysy. Ja vaikka oliskin, niin se tietty pienenee kun säiliö täyttyy öljystä, eli luulen että saat laitta kompuran uudelleen päälle tai jopa pitää sitä koko imuajan päällä (riippuu kuinka tehokas tuo on. Mulla on tuollainen jarrunesteimuri ja se oli ainakin ihan turha kapine, ehkä siksi että se imi sen minkä sai imettyä jo suoraan ilmausruuvin tyvestä. Mutta tehoton se oli). Ihan tuo käsin pumpattava alipainepönäänkin saa ainakin kerran laittaa lisää imua. Ja joutuu se kesken avaamaankin kun ei kaikki öljy mahdu siihen mun säiliöön kerralla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Jacka
Mersumies
Mersumies

Kerratkaa vielä mulle...

1. Elikkä siis se paineventtiili öljyimurissa kuuluuu sihistä koko ajan kun kompressori täyttää öljyimuria?

2. Mulla on tuossa omassa öljyimurissa mittari ja kun kompressorissa on 8-9 baria painetta, niin minuutissa painemittari laskee -0,5 bar lukemaan eikä mene siitä ollenkaan alaspäin. Onko normaalia?

3. Paineventiili ei enää suhise, kun komperrorin letku ottaa irti. Ainakin tyhjänä kun öljyimurin kahvan venttiili avaa, niin öljyimuria paineastia on tyhjä noin 5 sekunnissa. Onko normaalia? Ihmettelen vaan että eihän tuossa ajassa saa mitään moottoria tyhjäksi öljystä...

4. Käyttääkö ihmiset ko laitteita öljyntyhjäyksen aikana koko ajan kompressorissa kiinni (että painetta riittäisi kauemman), vaikka tehdas ei sitä vissiin ole niin tarkoittanut? Onko siis huonompi imu silloin kun se paineventtiili huutaa hoosiannaa koko ajan (ja kompura painaa lisää painetta öljyimuriin)?
Vastaa Viestiin