Omassa W210 E270CDI vm2000 automaatissa on tuon laatikon kanssa saanut ihmetellä mersujen ihmeellistä maailmaa.
Alla maallikon taskuun jääneitä tiedonmurusia.
Ensinnäkin jos vaikka merkkiliike kertoo että vaihda uusi laatikko ja hinta on vähintään nettiautosta vastaavan auton ostohinta,
niin älä usko vaan kiikuta autosi osaavalle pajalle ja ehdottomasti sellaiselle, joka tuntee näiden mersujen sielunelämän. Pajalta pitäisi löytyä kunnon vehkeet diagnoosia varten. Yleismies jantusen arvaukset ei valitettavasti tunnu riittävän näiden mesejen kanssa.
Temppuileva laatikko menee ns vikatilaan, "limp home mode" tai "emergency mode" jne. Silloin moottori ei ota kierroksia kuin 3000 pintaan ja vaihteistossa toimii vain yksi kipale eteen vaihteita. Vika voi hävitä hetken päästä ajossa tai kun virrat sammuttaa ja laittaa takasin päälle. Joskus sitten vika jää pysyväksi päälle.
Alla siis ei-ammattilaisen "lessons learned" muille samojen ongelmien kanssa painiville.
Palstan kunnon asiantuntijat korjannevat virheet pois...
1) Tarkista tai käy tarkistuttamassa öljyn taso. Itse ei heti onnistu tsekata, tarvitaan tietynlainen tikku ja korkkikin on tehty sellaiseksi että se pitää rikkoa jotta pääsee tikulla laatikkoon sorkkimaan.
2) Vika voi yksinkertaisimmillaan olla vain öljyä ohjausboxissa ja/tai boxin ja laatikon välisen piuhan liittimissä. Vika voi korjaantua muutamassa minuutissa ja parilla eurolla. Tämä on ensimmäisiä mitä kannatta tehdä. Jos korjaamo ei tuota tiedä niin ystävällisesti pyytää(vaatii) heitä tarkistamaan boxin ja molempien johtojen päiden liittimet, niissä ei saa olla öljyä. Öljy menee moottoritilan boxiin laatikon liittimestä ja nousee sinne maagisesti johtoa pitkin(ei ole vitsi). Esim liittimen o-renkaat kulahtaa ajan mittaan ja alkavat vuotaa.
3) Sitten tunnutaan vaihdettavan laatikon sisällä oleva johdinlevy, hinta parisensataa plus työt. Levyyn saattaa esim kertyä metallia ja mönjää ja kilahtaa siitä sitten. Samalla menee öljyt ja suodatin vaihtoon. Öljynvaihto kannattaa tehdä huuhtelemalla, ei pelkästään vaihtamalla noin 3.5 litraa uutta öljyä. Sinne jää vielä toinen mokoma vanhaa öljyä ja huonossa tapauksessa saa vain mönjät boxissa liikkelle ja tuo lisää ongelmia päivänvaloon.
4) Sitten ihmetellään myös sylinteri-yksikköä, tällä hintaa jo reilummin olisko jo päälle tonnin. Noita taitavat myös korjata jossain ja sillä säästynee pitkä penni.
5) Jos öljypohjassa ei näy metallia, niin silloin todennäköisyys on ihan hyvä, että mekaniikka olisi vielä hengissä. Vaihdetusta johdinlevystä löytyvä harmaa mönjä, ei ole mitään vakavaa.
Tuosta pääsee kanssa alkuun:
Ensin vaikka osa 6/6
http://www.youtube.com/watch?v=JnHN6NopO_Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Osa 1/6
http://www.youtube.com/watch?v=bdt4g5jqo4E" onclick="window.open(this.href);return false;
Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mode
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mo
2
(tunnistaa siitä että toimii vain p, 2, r)
ei raijoita kieroksia konepuolella on silloin jotain laatikon lisäksi,
jos taas pelkää kone on vika tilassa niin kierokset rajoituu ~3000
mutta vaihtaa kuitenkin kaikki vaihteet tosin vähän miten sattuu
Pelkkä laatikon vikatilamf777 kirjoitti: Temppuileva laatikko menee ns vikatilaan, "limp home mode" tai "emergency mode" jne. Silloin moottori ei ota kierroksia kuin 3000 pintaan ja vaihteistossa toimii vain yksi kipale eteen vaihteita. Vika voi hävitä hetken päästä ajossa tai kun virrat sammuttaa ja laittaa takasin päälle. Joskus sitten vika jää pysyväksi päälle.
(tunnistaa siitä että toimii vain p, 2, r)
ei raijoita kieroksia konepuolella on silloin jotain laatikon lisäksi,
jos taas pelkää kone on vika tilassa niin kierokset rajoituu ~3000
mutta vaihtaa kuitenkin kaikki vaihteet tosin vähän miten sattuu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mo
Kaverin autossa juuri tuollainen tilanne, kuin CDI203 yllä kuvaa, siis moottori ottaa kierroksia reilusti, laatikossa toimii P, R, ja 2 (ilmeisesti) mutta ei vaihda enempää. Vika ollut satunnaisesti, mutta eilen jäi päälle.. Mikähän tuon voisi aiheuttaa, öljyä ohjainboxissa, johtolevy viallinen/likainen vai jokin muu ? Vai voiko vika johtua laatikon ulkopuolisesta häiriöstä ? Miten olette vastaavasta selvinneet ?
W203, 200CDI, 2006, 270 tkm
Ai niin... kun pistää vaihteen päälle (R tai D) niin jysäyttää sen aika kovasti.

Ai niin... kun pistää vaihteen päälle (R tai D) niin jysäyttää sen aika kovasti.
W203CDI
Re: Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mo
Kun laatikko vikatilassa, niin ei käytä sähköistä ohjausta... Siis ei ohjaa öljynpaineita, vaan lyö raakana vaihteen päälle.
Ongelma voi olla yksinkertaisimmillaa (huom! esimerkki) johdinlevyn kierroslukuanturi ja sen lisäksi (Huom. edelleen esimerkki) ilmamassamittari virhetoleranssin ulkopuolella.
Helpoin ja vähiten rahaa hukkaan menevä vaihtoehto on hakeutua tietokoneen ääreen ja lukea vikakoodit.
Siittä saa hyvän lähtökohdan ongelman ratkaisuun.
Mitään ei kannata lähteä sokeana ostamaan.
Ongelma voi olla yksinkertaisimmillaa (huom! esimerkki) johdinlevyn kierroslukuanturi ja sen lisäksi (Huom. edelleen esimerkki) ilmamassamittari virhetoleranssin ulkopuolella.
Helpoin ja vähiten rahaa hukkaan menevä vaihtoehto on hakeutua tietokoneen ääreen ja lukea vikakoodit.
Siittä saa hyvän lähtökohdan ongelman ratkaisuun.
Mitään ei kannata lähteä sokeana ostamaan.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mo
Ok, kiitos ! Täytyypä hakeutua Starin piuhoihin. Tai jos aloittaisi Boschilla, kun löytyy tuosta nurkan takaa, ehkä sillä pärjäisi tällä kertaa.jvk210cdi kirjoitti:Kun laatikko vikatilassa, niin ei käytä sähköistä ohjausta... Siis ei ohjaa öljynpaineita, vaan lyö raakana vaihteen päälle.
Ongelma voi olla yksinkertaisimmillaa (huom! esimerkki) johdinlevyn kierroslukuanturi ja sen lisäksi (Huom. edelleen esimerkki) ilmamassamittari virhetoleranssin ulkopuolella.
Helpoin ja vähiten rahaa hukkaan menevä vaihtoehto on hakeutua tietokoneen ääreen ja lukea vikakoodit.
Siittä saa hyvän lähtökohdan ongelman ratkaisuun.
Mitään ei kannata lähteä sokeana ostamaan.
W203CDI
Re: Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mo
Aamulla testattiin BOSCH:n testerillä ja antoi seuraavat vikakoodit:
P2200 laatikon pyörimisnopeusanturi
P2200A laatikon toinen pyörimisnopeusanturi
P2225 NOx sensor heater sense circuit intermittent (selitys googlaamalla)
P2551 takaisinkierrätyksen valvonta
Koodit poistettiin ja lyhyellä koeajolla loota toimi taas hienosti. Mutta mikähän lienee potilaan ennuste ?
Onko häikkää johdinlevyssä, kun herjaa noita pyörimisnopeusantureita, vai onko perussyynä tuon takaisinkierrätyksen vika ?
Mitä arvelette ?
P.S. Johdinten läpivienti lootaan uusittu pari kk sitten.
P2200 laatikon pyörimisnopeusanturi
P2200A laatikon toinen pyörimisnopeusanturi
P2225 NOx sensor heater sense circuit intermittent (selitys googlaamalla)
P2551 takaisinkierrätyksen valvonta
Koodit poistettiin ja lyhyellä koeajolla loota toimi taas hienosti. Mutta mikähän lienee potilaan ennuste ?
Onko häikkää johdinlevyssä, kun herjaa noita pyörimisnopeusantureita, vai onko perussyynä tuon takaisinkierrätyksen vika ?
Mitä arvelette ?

P.S. Johdinten läpivienti lootaan uusittu pari kk sitten.
W203CDI
Re: Lessons learned, W210 E270CDI automaattilaatikko+limp mo
Tuntuu tuo johdinlevy olevan aika yleinen hajoamaan.
Itsellä oli myös toinen W210, mallia 300TD joka toimii kaikinpuolin kuin junan vessa. Vaihtaa ilman mitään ongelmia.
Mutta mutta...
Sille tehtiin huuhtelu-öljynvaihto ja samassa yhteydessä huomattiin, että joku pinni(laatikkoon tulevan kaapelin sellainen? - muuten oli ehjä) oli hajonnut johdinlevystä ja pääsi öljy läpi ja moottoritilan boxiinhan sitä oli mennyt, eli mennyt piuhaa pitkin. Onneksi kaikki oli vielä ok ja selvittiin boxin puhdistuksella.
Maallikoille, kuten minä, neuvoksi: kun seuraavaksi on vaihteiston öljynvaihto edessä, niin vie jonnekkin paikkaan, joka tuntee meset ja tsekkaa boxit ja johdinlevyn liittimet jne.
Johdinlevy on siis laatikon sisällä ja maksaa about 200-250 egeä.
Itsellä oli myös toinen W210, mallia 300TD joka toimii kaikinpuolin kuin junan vessa. Vaihtaa ilman mitään ongelmia.
Mutta mutta...
Sille tehtiin huuhtelu-öljynvaihto ja samassa yhteydessä huomattiin, että joku pinni(laatikkoon tulevan kaapelin sellainen? - muuten oli ehjä) oli hajonnut johdinlevystä ja pääsi öljy läpi ja moottoritilan boxiinhan sitä oli mennyt, eli mennyt piuhaa pitkin. Onneksi kaikki oli vielä ok ja selvittiin boxin puhdistuksella.
Maallikoille, kuten minä, neuvoksi: kun seuraavaksi on vaihteiston öljynvaihto edessä, niin vie jonnekkin paikkaan, joka tuntee meset ja tsekkaa boxit ja johdinlevyn liittimet jne.
Johdinlevy on siis laatikon sisällä ja maksaa about 200-250 egeä.