om602 2.5 turbo ja 7mm turbo asiaa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

tuli tehtyä pakosarja aamu tuimaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kuvien laadusta ainakin täys kymppi :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Siisti sarja näyttäis olevan :thumbup: ainakin sen perusteella mitä kuvista saa selvää :oops:
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Tuohon imusarjaan palatakseni... mahtaako tuo kohtisuora tulo kohdistaa yhdelle pytylle liikaa? Olisko ollu mahdollista tässä koneessa/korissa tuoda tuo ahtoputken tulo etuviistosta? (minä mistään mitään tiiä mutta kunhan ajattelen ääneen :lol: ) Siistin pakosarjan oot kyllä väsänny! :thumbup:
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

pitäs oikeen ostaa kunnon kamera ku tuon puhelimen kamera on niin sumea... :? tuosta imusarjasta sen verran että en minäkään noista ymmärrä oikeen mitään :D mutta tuollasia oon nähny niin teimpä samallalailla :D korjataan sitten jälkeen päin jos on jotain vikaa.... :roll:
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

ja ei tuo pakosarjakaan pahan näkönen ollu ku kavereille sitä kehtas näyttää :D koko päivä siinä vierähti mutta hyvä siitä tuli ainakin omasta mielestä :) mutta sit ku saa vehkeet laulamaan niin selviöö vasta että toimiiko se käytännössä... :wink: uus lohko lähti tänään tulemaan tuolta jämijärven suunnalta! pääsee kohta kasailemaan konetta :clap:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja 94zip »

jusbe37 kirjoitti:pitäs oikeen ostaa kunnon kamera ku tuon puhelimen kamera on niin sumea... :? tuosta imusarjasta sen verran että en minäkään noista ymmärrä oikeen mitään :D mutta tuollasia oon nähny niin teimpä samallalailla :D korjataan sitten jälkeen päin jos on jotain vikaa.... :roll:
Itse noita touhuja sivusta seuranneena on tullut huomattua että jos se vika tulee mm. sulaneen männän/vääntyneen veivin muodossa, niin tulee kalliiksi jälkeenpäin korjata. :cry:
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

moottori vaihtu viime perjantaina 2.5 litraseen turbo koneeseen joka oli juuri rempattu (kaikki laakerit, peltinenkannentiiviste ymym.) ei tarvi muutaku enään pumppu säätää jossain diesel korjaamolla ja heittää mylly keulille :)
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

jusbe37 kirjoitti:moottori vaihtu viime perjantaina 2.5 litraseen turbo koneeseen...
:thumbup: Onko oikeen leveä kantinen?
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
Avatar
tiisselparooni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 27.01.2013 19:20
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja tiisselparooni »

Eipä tolla kannella niin väliä, mutta jos kellarissa kapeakantisen turbon kanget niin ne ei kauaa kattele! :?
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

kapeekantinen. en viihtiny ees ettii levee kantista ku on kuitenki pakosarja ja imusarja jo tehty tähän kapea kantiseen aiemmin. ja jäi vanhasta koneesta paljon ylimäärästä osaa mikä menee tähän koneeseen jos sattuu jotakin hajoamaan.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

tuli tuossa vähän selailtua foorumia ja semmosen asian pistin merkille että esim. om601 ja om603 koneet pysyy paremmin nipussa kuin om602 koska siellä on parillinen määrä mäntiä, ja sen takia lohko ei värise niin paljon (korjatkaa jos oon väärässä) niin auttaisko sellanen vahvikelevy joka tulee ö-p.n ja lohkon väliin niin vaimentamaan tuota värinää?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei pidä paikkaansa, 5 sylinterisestä saa vaikka miten paljon voimaa. Tehokkaimmat kiihdytysautotkin käyttävät audin 5 sylinteristä. Mikäli sinulla on tosiaan tuo 2,9 litrainen niin sen suurin ongelma on pitkä isku ja siihen ei vahvikelevyt auta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti:Ei pidä paikkaansa, 5 sylinterisestä saa vaikka miten paljon voimaa. Tehokkaimmat kiihdytysautotkin käyttävät audin 5 sylinteristä.

Jep !
5-sylinterisestä ja muistakin kuin Audin tekniikoissa voidaan suhteessa ottaa tehoa/vääntöä eniten kaikkiin muihin moottorityyppeihin verrattuna....jos jätetään pois kiertomäntä- ja turbiinimoottorit.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

kone on nyt vaihtunut om602 2.5 litraseen myllyyn.. oon suunnitellu sellasta vahvike levyä sinne ö-p.n ja lohkon väliin.. minkä paksusesta tavarasta se kannattas tehä?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jusbe37 kirjoitti:kone on nyt vaihtunut om602 2.5 litraseen myllyyn.. oon suunnitellu sellasta vahvike levyä sinne ö-p.n ja lohkon väliin.. minkä paksusesta tavarasta se kannattas tehä?

Moottorin " värinöitä "ei saada muutettua millään vahvikelevyillä. Kannattaa suosiolla unohtaa tuollaiset ajatukset. Jos aikomuksesi on OM 602 moottoria tasapainottaa......tapahtuu se kaikkien liikkuvien massojen tasapainoon saattamisen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli kaikki muu jää vakioksi alakerrassa niin lohkon korsetti on kyllä kohtuu turha investointi.

Kannattaa editoida otsikko tämän päivän tilannetta kuvaavaksi...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jos motista otetaan oikeesti voimaa, sen vahavistaminen ei suinkaan oo turhaa
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.5 st

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

mutta minkä vahvusesta rautalevystä sen vahvikelevyn ootte tehny?
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

miten tuota otsikkoa saa muokattua?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Näin voit muuttaa viestin otsikkoa

Viesti Kirjoittaja tomant »

jusbe37 kirjoitti:miten tuota otsikkoa saa muokattua?
Jos haluat vaihtaa koko jutun otsikkoa, avaa aloitusviesti ja muokkaa sen otsikkoa ja lähetä se uudelleen. Jos haluat vain uuden otsikon viestikohtaisesti, vaihda se viestin kirjoitusvaiheessa, kuten tässä on tehty.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jeemu kirjoitti:Jos motista otetaan oikeesti voimaa, sen vahavistaminen ei suinkaan oo turhaa
Moottoria ei vahvisteta itsetehdyillä jälkiasennetuilla rakenteilla. Tilanne muuttuu huonommaksi mitä enemmän ulkopuolisiin rakenteisiin kajotaan. Eripariliitokset aiheuttavat termodynamiikan seurauksena rakenteisiin murtuman, joten moottorin stabiliteettia häiritään. Moottoria voidaan vahvistaa tai muuttaa materiaaleja vain liikkuvien massojen osalta ja lämpökäsittelemällä tai pinnoittamalla tiettyjä rakenteita.
Hatunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.01.2011 16:05

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Hatunen »

tiisselparooni kirjoitti:Eipä tolla kannella niin väliä, mutta jos kellarissa kapeakantisen turbon kanget niin ne ei kauaa kattele! :?

Jaa om602 2.5 turpon kangetko ei kestä tehoja?
W201 2.5 Turbodiesel -88
W124 2.5 Diesel -87
Avatar
tiisselparooni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 27.01.2013 19:20
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja tiisselparooni »

No kyllä nyt noita on senverran ajettu solmuun jo seiskan pumpullakin että heikkoja ovat.... Monarin kanget onkin sitten jo aivan erimaata! :wink:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

aina puhutaan kangista mutta itse kun räjäytin 602 motorin niin minulla oli leikannut mäntä kiinni joka katkaisi kangen... loput voiki arvata
w201 om605
Avatar
tiisselparooni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 27.01.2013 19:20
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja tiisselparooni »

Eipä tuota ongelmaa esiinny sorvatuilla männillä.
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kyllä ne turbon kanget kohtuu kestäviä on,jos ennakot ynms.on kohdillaan.mutta jos arveluttaa,niin ei nuo monivenan kanget enää hirveitä maksa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mesemies89 kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Jos motista otetaan oikeesti voimaa, sen vahavistaminen ei suinkaan oo turhaa
Moottoria ei vahvisteta itsetehdyillä jälkiasennetuilla rakenteilla. Tilanne muuttuu huonommaksi mitä enemmän ulkopuolisiin rakenteisiin kajotaan. Eripariliitokset aiheuttavat termodynamiikan seurauksena rakenteisiin murtuman, joten moottorin stabiliteettia häiritään. Moottoria voidaan vahvistaa tai muuttaa materiaaleja vain liikkuvien massojen osalta ja lämpökäsittelemällä tai pinnoittamalla tiettyjä rakenteita.
Totta. Mut josko ei asennakkaa sitä levyä moottorin ulkopuolelle? Mitä jos siittä levystä tekiskin pyörivän, toimisko sillon?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om602 2.5 st

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jusbe37 kirjoitti:mutta minkä vahvusesta rautalevystä sen vahvikelevyn ootte tehny?
Yks Norge kaiffari duunas kai 5mm ja onkait täski maas tehty liki 50mm. Jotai tolta väliltä kai on sopiva :)

Toisaalta tollai 5syl kellari menee iliman levyjäki sen 500hv
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om602 2.5 ST

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Tiedossa olevien tekniikoiden saantona ei kyetä täytöstä niin paljoa lisäämään kyseiseen moottooriin ettei peti kestäisi.Esimerkkinä vaikkapa 15 bar ahtopaineet suhteessa ruiskutusmäärään ja iskutilavuuteen.
Oikein suunniteltu kampiakseli ottaa kaikki voimavaikutukset ( aksiaaliset/radiaaliset ) vastaan petin lujuuden yhteisvaikutuksena.
Vastaa Viestiin