Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Lapissa ajaessani tuulilasi alkoi jäätyä, koska ulkona alkoi tulla vettä. Pakkasta oli -8 asteen verran ja hienon hienoa pisaroitumista jämähti lasiin. Samoin pyyhkijät jumiutuivat. Sitten vaan parkkiin ja lämmitystä tuulilasiin manuaalisäädöillä. Täydet lämmöt päälle ja hieman odottelua. Tuulilasi alkoi pikkuhiljaa sulata jäästä. Irroitin pyyhkijät. Ja tuulilasi on kirkas, annoin lämppärin puhaltaa kuumaa voimakkaasti edelleen. Sitten kuului kova naksaus ja pian huomasin että kuskin puolelta tuulilasi rikkoutunut aivan alhaalta, n. 10 cm korkeudelle ja 20 cm leveydeltään. Eli alkoi alhaalta ja päätyi myös alaolsaan.
Pidän hieman ihmeellisenä että lämppärin tehot aiheuttavat niin kovan kuumuuden yhteen kohtaan, jonka vuoksi lasi rikkoutuu. Volvoissa aikoinaan tällaista tapahtui. Mietin mitä tein väärin? Ehkä siirtyminen manuaaliasentoon poikkeaa lämppärin automaattisesta sen verran että suulakkeista hohkaa kuumuutta liian kaun lasiin. Ja lasi pintäjännityksen vuoksi rikkoutuu.
Lasin ulompi osa oli rikkoutunut, ei sisempi. Veholaiset lupasit 627 euron maksua vastaan vaihtaa lasi alkuperäiseen. Lasi oli toki muutenkin jo menossa vaihtoon.
Pidän hieman ihmeellisenä että lämppärin tehot aiheuttavat niin kovan kuumuuden yhteen kohtaan, jonka vuoksi lasi rikkoutuu. Volvoissa aikoinaan tällaista tapahtui. Mietin mitä tein väärin? Ehkä siirtyminen manuaaliasentoon poikkeaa lämppärin automaattisesta sen verran että suulakkeista hohkaa kuumuutta liian kaun lasiin. Ja lasi pintäjännityksen vuoksi rikkoutuu.
Lasin ulompi osa oli rikkoutunut, ei sisempi. Veholaiset lupasit 627 euron maksua vastaan vaihtaa lasi alkuperäiseen. Lasi oli toki muutenkin jo menossa vaihtoon.
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
. Mietin mitä tein väärin? Ehkä siirtyminen manuaaliasentoon poikkeaa lämppärin automaattisesta sen verran että suulakkeista hohkaa kuumuutta liian kaun lasiin. Ja lasi pintäjännityksen vuoksi rikkoutuu.
Vastasit itse jo tuhon kysymykseesi.
Vastasit itse jo tuhon kysymykseesi.

S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
En vaiin olisi uskonut että lamonoitu lasi, joka ei ole edes yhtenäinen, rikkoutuu samalla tavalla kuin -73 vm. Volvolla. Olen toki sillä automaatilla joskus sulattanut jäät tuulilasista, ja joskus ihmettelin sitä, kuinka puhaltimen max. Tehot puhaltimen ja lämmön tehojen osalta tippuvat. En ihmettele enää. Olen lapin reissua varten peittänyt aika tiiviisti jäähdyttimen vain tunnistin on ulkopuolella. Kone lämpiää nopeastii ja tasaista lämpöä riittää.tony kirjoitti:. Mietin mitä tein väärin? Ehkä siirtyminen manuaaliasentoon poikkeaa lämppärin automaattisesta sen verran että suulakkeista hohkaa kuumuutta liian kaun lasiin. Ja lasi pintäjännityksen vuoksi rikkoutuu.
Vastasit itse jo tuhon kysymykseesi.
On se lämmin auto, sitä en moiti. Halauaisin ostaa hybridi MB:n, pienempi kone mutta tehoja ei. Kait se akku talvellakin pelaa. Hybridi MB:stä ei itselläni ole juuri tietoa, etenkin akun ja pakkasen suhteesta.
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
no samaa lasia se on kuin vuonna 1973. Kyllä se vain hajoaa kun sitä alijäähtynyttä vettä siihen läiskähtää ja yrittää sitä kompensoida.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Eikä tuulasiin ajan saatossa saamia kiveniskeymiä pysty näkemään silmällä, josta tässäkin tapauksessa alkusäröstä on halkeama syntynyt lämpövaikutuksen saantona.
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
+211 korin lasit ovat herkkiä rikkoontumaan, sanoi Helsingin taxi kuski.Mesemies89 kirjoitti:Eikä tuulasiin ajan saatossa saamia kiveniskeymiä pysty näkemään silmällä, josta tässäkin tapauksessa alkusäröstä on halkeama syntynyt lämpövaikutuksen saantona.
autodidakti
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Taxi-kuskit kun tietää kaiken muutkin autoasiat ja autoiluista.felmit kirjoitti:+211 korin lasit ovat herkkiä rikkoontumaan, sanoi Helsingin taxi kuski.Mesemies89 kirjoitti:Eikä tuulasiin ajan saatossa saamia kiveniskeymiä pysty näkemään silmällä, josta tässäkin tapauksessa alkusäröstä on halkeama syntynyt lämpövaikutuksen saantona.

On ne vaan aika velhoja.

Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
kyllä noita toisinaan menee muistakin autoista. joskus aikoinaan lärvähti mazdan pickupista tuulilasi, kun kovalla pakkasella lähdin sillä ajaan ja puhallus tietenkin huuruiselle tuulilasille. en jaksa raappailla.. hetken matkaa ajoin, niin räsähti kans alaerunastaan halki.
samaten toi nykynen ässä, niin melkein heti kun sen ostin, niin teki saman tempun. pakkasella puhallus tuulilasiin ja sieltä 10cm alareunasta koko tuulilasin matkalta halkeema. mutta eipä noi nyt niin ole haitannut, kun niin alhaalla on toi halkeema. leimasedätkään noista ei ole koskaan mitään sanoneet.
samaten toi nykynen ässä, niin melkein heti kun sen ostin, niin teki saman tempun. pakkasella puhallus tuulilasiin ja sieltä 10cm alareunasta koko tuulilasin matkalta halkeema. mutta eipä noi nyt niin ole haitannut, kun niin alhaalla on toi halkeema. leimasedätkään noista ei ole koskaan mitään sanoneet.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Mazdat nyt on tuommoisia.pera8x kirjoitti:kyllä noita toisinaan menee muistakin autoista. joskus aikoinaan lärvähti mazdan pickupista tuulilasi, kun kovalla pakkasella lähdin sillä ajaan ja puhallus tietenkin huuruiselle tuulilasille.

Entisellä naapurinmiehellä oli joskus kova kiire aamulla töohin, pakkasta -15C eikä ehtinyt rapailla. Kävi hakemassa ämpärillisen kuumaa vettä ja heitti Mazda 6:n tuulilasille. No, kiire loppui ja se meni sinä aamuna polkupyöräilyksi, kun lasi ainakin sadasta kohtaa halki.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
venit kirjoitti:Lapissa ajaessani tuulilasi alkoi jäätyä, koska ulkona alkoi tulla vettä. Pakkasta oli -8 asteen verran ja hienon hienoa pisaroitumista jämähti lasiin. Samoin pyyhkijät jumiutuivat. Sitten vaan parkkiin ja lämmitystä tuulilasiin manuaalisäädöillä. Täydet lämmöt päälle ja hieman odottelua. Tuulilasi alkoi pikkuhiljaa sulata jäästä. Irroitin pyyhkijät. Ja tuulilasi on kirkas, annoin lämppärin puhaltaa kuumaa voimakkaasti edelleen. Sitten kuului kova naksaus ja pian huomasin että kuskin puolelta tuulilasi rikkoutunut aivan alhaalta, n. 10 cm korkeudelle ja 20 cm leveydeltään. Eli alkoi alhaalta ja päätyi myös alaolsaan.
Pidän hieman ihmeellisenä että lämppärin tehot aiheuttavat niin kovan kuumuuden yhteen kohtaan, jonka vuoksi lasi rikkoutuu. Volvoissa aikoinaan tällaista tapahtui. Mietin mitä tein väärin? Ehkä siirtyminen manuaaliasentoon poikkeaa lämppärin automaattisesta sen verran että suulakkeista hohkaa kuumuutta liian kaun lasiin. Ja lasi pintäjännityksen vuoksi rikkoutuu.
Lasin ulompi osa oli rikkoutunut, ei sisempi. Veholaiset lupasit 627 euron maksua vastaan vaihtaa lasi alkuperäiseen. Lasi oli toki muutenkin jo menossa vaihtoon.
Etkai sinä mitään ole väärin tehnyt, kivenisku lähtee yleensä jossainvaiheessa leviämään! Lasivakuutus korvaa kiveniskut ja lasin vaihdon - omavastuu!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Nykyautoissa tuulilasi on korin kantavaa rakennetta, eli siten lujemmin liimattu. Jolloin se on paljon kovemmalla rasituksella ku ennen vanhaan. Varsinkin vanhat autot missä ei lasia ollu liimattu ollenkaan ni kestivät paljon paremmin. Osa liimalasisistakin on pehmeämmällä liimalla ja liimakerroksen paksuuskin on suurempi joten sekin lisää lasin kestoa.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Jo 60-luvulta lähtien etenkin Tanet (Taunukset) rikko tuulilasejaan lämmöstä herkemmin kun muut.Kumitiivisteet oli kaikissa autoissa. Liimalaseja ei ollut käytössä kait missään autoissa vielä silloin. Raju lämmön vaihdoshan rikkoo vaikka valtamerialuksia, mutta miksi toiset rikkoutuu toisia herkemmin ?Jani R-K kirjoitti:Nykyautoissa tuulilasi on korin kantavaa rakennetta, eli siten lujemmin liimattu. Jolloin se on paljon kovemmalla rasituksella ku ennen vanhaan. Varsinkin vanhat autot missä ei lasia ollu liimattu ollenkaan ni kestivät paljon paremmin. Osa liimalasisistakin on pehmeämmällä liimalla ja liimakerroksen paksuuskin on suurempi joten sekin lisää lasin kestoa.
Kyllähän siinä pohdittavaa vielä riittää . . .
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
kaiketi se on kaikessa yksinkertaisuudessaan lasin laatu ja paksuus. ohut lasi ei halkea kovin helposti lämmönvaihtelusta, verrattuna paksuun lasiin. tuulilasia ei voi kovin ohueksi tehdä, niin siinäpä se perimmäinen syy.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Niin tai paremminkin kuinka paljon energiaa tuodaan pinta-alaa kohden aikayksikössä.
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Oliko esim. Taunuksissa muita paksummat lasit? Ymmärtääkseni ei. Oliko Taunus kuskit muita ärhäkkäämpiä lämmittämään tuulilasia nopeammin,kovemmalla lämmöllä? Ymmärtääkseni ei. On tietysti mahdollista että niissä lämpö kehittyi muita nopeammin kennolle ja suuttimet ikkunoille oli ehkä muita kapeammat ja sitä kautta lämpö "rajumpi". Isä ukolla oli monia Taunuksia mutta ei niitä siihen aikaan joutanu pohtimaan....... oli muuta puuhaa.....pera8x kirjoitti:kaiketi se on kaikessa yksinkertaisuudessaan lasin laatu ja paksuus. ohut lasi ei halkea kovin helposti lämmönvaihtelusta, verrattuna paksuun lasiin. tuulilasia ei voi kovin ohueksi tehdä, niin siinäpä se perimmäinen syy.

-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Unique387 kirjoitti:Oliko esim. Taunuksissa muita paksummat lasit? Ymmärtääkseni ei. Oliko Taunus kuskit muita ärhäkkäämpiä lämmittämään tuulilasia nopeammin,kovemmalla lämmöllä? Ymmärtääkseni ei. On tietysti mahdollista että niissä lämpö kehittyi muita nopeammin kennolle ja suuttimet ikkunoille oli ehkä muita kapeammat ja sitä kautta lämpö "rajumpi". Isä ukolla oli monia Taunuksia mutta ei niitä siihen aikaan joutanu pohtimaan....... oli muuta puuhaa.....pera8x kirjoitti:kaiketi se on kaikessa yksinkertaisuudessaan lasin laatu ja paksuus. ohut lasi ei halkea kovin helposti lämmönvaihtelusta, verrattuna paksuun lasiin. tuulilasia ei voi kovin ohueksi tehdä, niin siinäpä se perimmäinen syy.
Lasi käyttäytyy samalla tavalla kuin runsashiiliset valuraudat/teräkset. Lämpöenergiaa kun tuodaan kohteeseen molekyylirakenne /kiderakenne rikkoo sidosvaikutuset. Yleensä rikkoontumiseen on syynä alkusärö.
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Lasi käyttäytyy epäilemättä just noin. Mutta oliko esim. just niissä Taunuksissa muita enemmän alkusäröjä ?Mesemies89 kirjoitti:Unique387 kirjoitti:Oliko esim. Taunuksissa muita paksummat lasit? Ymmärtääkseni ei. Oliko Taunus kuskit muita ärhäkkäämpiä lämmittämään tuulilasia nopeammin,kovemmalla lämmöllä? Ymmärtääkseni ei. On tietysti mahdollista että niissä lämpö kehittyi muita nopeammin kennolle ja suuttimet ikkunoille oli ehkä muita kapeammat ja sitä kautta lämpö "rajumpi". Isä ukolla oli monia Taunuksia mutta ei niitä siihen aikaan joutanu pohtimaan....... oli muuta puuhaa.....pera8x kirjoitti:kaiketi se on kaikessa yksinkertaisuudessaan lasin laatu ja paksuus. ohut lasi ei halkea kovin helposti lämmönvaihtelusta, verrattuna paksuun lasiin. tuulilasia ei voi kovin ohueksi tehdä, niin siinäpä se perimmäinen syy.
Lasi käyttäytyy samalla tavalla kuin runsashiiliset valuraudat/teräkset. Lämpöenergiaa kun tuodaan kohteeseen molekyylirakenne /kiderakenne rikkoo sidosvaikutuset. Yleensä rikkoontumiseen on syynä alkusärö.
pohtii. . . . pohtii. . . .
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Tuon ikäluokan autoissa lämmön säätö ei ole parasta mahdollista. Liian kuumana ja nopeasti tuleva kuuma ilma lasin pintaan aiheuttaa halkeemisvaaran.Unique387 kirjoitti: Mutta oliko esim. just niissä Taunuksissa muita enemmän alkusäröjä ?
pohtii. . . . pohtii. . . .
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Opelilla kerran pakkasessa ajelin jonossa ja jono pysähtyi, katolta valui lumet tuulilasille joka halkesi alhaalta ylös saakka 

MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Josta tulikin sujuvasti mieleeni 123 koppanen mb:ni ehkä vuonna -87. Menin aamulla tankkaamaan vanhalle majakalle Lahdessa. Hesaan matkalla niinkun muutkin vuoskymmenet. Velimies jäi autoon torkkumaan kun lähdin maksamaan. Tulin kohta takaisin niin velimies oli juuri pompannut kuin vieteri (se on vähän sellanen) ulos autosta ja suunnilleen tukka pystyssä kierteli ja kaarteli autoa ja manaili että mitä helvettiä? Takalasi oli kuulemma pamahtanut tuhannen palasiks, kuin olis haulikolla ammuttu !! Ja auto tosiaan seiso käymättä paikallaan ja velimies makas etupenkillä ,kuin eilen kuollu!CDI320CLS kirjoitti:Opelilla kerran pakkasessa ajelin jonossa ja jono pysähtyi, katolta valui lumet tuulilasille joka halkesi alhaalta ylös saakka
En muista tarkkaan mutta ehkä paria kuukautta aikaisemmin yks ERKKI täräytti minun "loistoautoni" perseisiin ja se tietysti
oli korjattu, mutta takalasiin oli täytynyt jäädä jännitystä.
Maailmassa on paljon jännitystä

Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Yksi ääni "näkymättömälle" kiven iskulle ja siitä lämpövaihtelu teki vaikutuksen.Itselle käynyt samoin, tosin rikama oli näkyvissä..
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Tää on hyväCDI320CLS kirjoitti:Opelilla kerran pakkasessa ajelin jonossa ja jono pysähtyi, katolta valui lumet tuulilasille joka halkesi alhaalta ylös saakka

Sisko teki niinkuin edellä joku että sankolla kuumaa vettä pakkasilla lasille.
Kaverill taas -25 pakkasta ja joku ohitti niin lasi kerralla paikaksi escortista.......jotakin kaiketi lensi siihen mutta kun oli täysi talvi ja asfalttia ei näkynyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Okei heitetään löylyä lisää niin kauan kun sakon saa. Pikkupoikana liftattiin kolmestaan Kutajokeen Hollolaan. Oltiin kävelty jo Messilän tietämille Lahesta kun alkoi sataa niin riivatusti (kesä keli). Melkein saman tien yks gubbe pysähty ja otti kyytiin jaatlas kirjoitti:Tää on hyväCDI320CLS kirjoitti:Opelilla kerran pakkasessa ajelin jonossa ja jono pysähtyi, katolta valui lumet tuulilasille joka halkesi alhaalta ylös saakka![]()
Sisko teki niinkuin edellä joku että sankolla kuumaa vettä pakkasilla lasille.
Kaverill taas -25 pakkasta ja joku ohitti niin lasi kerralla paikaksi escortista.......jotakin kaiketi lensi siihen mutta kun oli täysi talvi ja asfalttia ei näkynyt.
lähdettiin menemään. Heti kohta vastaan tuli auto joka sai tieltä lentämään melkein nyrkin kokosen kiven, suoraan sen guben tuulilasista sisään !! Vettä satoi kaatamalla sen guben syliin ! Me oltiin takapenkillä "kuivi jaloin". Alkoi hirvittävä noituminen (meillä päin sanotaan kiroomiseks) !!
Ei sille autoilijalle vaan MEILLE !

pysähtymään ni sen auton lennättämä kivi ei olis lentäny sen tuulilasiin !!
Vähän ennen määränpäätä se vielä vihopäissään jätti meidät poikapoloiset tien varteen !
Ajoitus on pojat tärkeää


Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
en tiiä. veikkaan, että todellisuudessa niitä laseja ei hajoillut sen enempää taunuksista, kun muistakaan autoista. taikka sitten hajos. ehkäpä syynä oli lasin laatu. lasiahan on eri laatusta. kokeileppas laittaa nolla asteiseen keitinlasiin (laboratorio lasiin) kiehuvaa vettä. ei hajoa. sitten koitat nolla asteiseen hillopurkkiin laittaa kiehuvaa vettä. veikkaan, että hajoaa. niitä on kaiken maailman boorisilkaattilasia yms, mitkä toimii paremmin lämmönvaihteluille. ainakin se paksuus on aika paljon vaikuttava asia. kaikki kuumille juomille tarkotetut juomalasit on aika ohkasia, kun taas vaikka oluttuopit on paksuja. oletuksena tietenkin, että lasi on suunnilleen huoneen lämpönen, kun sinne juomaa kaadetaan.Unique387 kirjoitti:Oliko esim. Taunuksissa muita paksummat lasit? Ymmärtääkseni ei. Oliko Taunus kuskit muita ärhäkkäämpiä lämmittämään tuulilasia nopeammin,kovemmalla lämmöllä? Ymmärtääkseni ei. On tietysti mahdollista että niissä lämpö kehittyi muita nopeammin kennolle ja suuttimet ikkunoille oli ehkä muita kapeammat ja sitä kautta lämpö "rajumpi". Isä ukolla oli monia Taunuksia mutta ei niitä siihen aikaan joutanu pohtimaan....... oli muuta puuhaa.....pera8x kirjoitti:kaiketi se on kaikessa yksinkertaisuudessaan lasin laatu ja paksuus. ohut lasi ei halkea kovin helposti lämmönvaihtelusta, verrattuna paksuun lasiin. tuulilasia ei voi kovin ohueksi tehdä, niin siinäpä se perimmäinen syy.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su 21.04.2013 12:57
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
Taxi kuskit tietää ihan mistä vaan ihan kaiken....sää ja sijoitusvinkit, kaikki hoituuMesemies89 kirjoitti:Taxi-kuskit kun tietää kaiken muutkin autoasiat ja autoiluista.felmit kirjoitti:+211 korin lasit ovat herkkiä rikkoontumaan, sanoi Helsingin taxi kuski.Mesemies89 kirjoitti:Eikä tuulasiin ajan saatossa saamia kiveniskeymiä pysty näkemään silmällä, josta tässäkin tapauksessa alkusäröstä on halkeama syntynyt lämpövaikutuksen saantona.
On ne vaan aika velhoja.

Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
nehän niillä on ajelu
siirtyvät jo seuraavaan sukupolveen
siirtyvät jo seuraavaan sukupolveen

autodidakti
Re: Tuulilasi rikkoutui lämmittämisestä, S211 270 CDI '04
niin se vain minullakin halkesi väyrysen tuulilasi 10cm alareunasta aivan A-pilarista toiselle puolelle A-pilariin. Laitoin auton käyntiin nyt pakkasten jäljiltä ja ajoin autolla huoltsikalle. moottorin lämpötilamittarissa oli n. 65C ja haaleaa lämmintä puhalsi tuulilasille, keskelle ja alas, eli nuppi oli säädetty oisittamaan oikealle. Sanoi vain nätisti NAPS ja aika kovaäänisesti, niin 2/3 oli halki, ja kun ajoin polanteen yli vinottain, niin halkesi loput minuuttia myöhemmin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021