w203 abs/esp pumpun hiilet
w203 abs/esp pumpun hiilet
Abs, esp ja bas vikailmoitukset tulee tauluun silloin tällöin. Joskus ne syttyy heti starttauksen jälkeen, ja joskus saa ajaa pitemmänkin lenkin. Usein niin että lähtee vaikka kauppaan käymään, niin valot syttyy sen jälkeen kun lähtee kaupasta pois. Autocom näytti koodeja kääntökulma-anturille, bas katkaisimelle ja sitten koko abs yksikölle joku koodi, se oli c1000. Noi kaks ensimmäistä kuittaantui pois, mutta toi c1000 jäi sinne. Autosta oli akku irti, eli tuo kääntökulma-anturi ja bas katkaisin vikakoodit oli sielä varmaan vaan sen takia.
Jostain luin että noita hiiliä on mennyt myös, ja ajattelin ne tarkistaa mutta miten sen laakerin saa siitä moottorista irti? Ja purkaantuuko se moottori sen jälkeen, vai pitäiskö tuon kuoren lähteä siitä pois vetämällä?
Jostain luin että noita hiiliä on mennyt myös, ja ajattelin ne tarkistaa mutta miten sen laakerin saa siitä moottorista irti? Ja purkaantuuko se moottori sen jälkeen, vai pitäiskö tuon kuoren lähteä siitä pois vetämällä?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Ei sitä oo tarkotettu purettavaksi, mutta koska sen on ihminen tehnyt niin sen voi ihminen purkaa?
aiheesta:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=30210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... -come.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Entäs jarruvalokytkin?
aiheesta:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=30210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... -come.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Entäs jarruvalokytkin?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Silloin ei kai tule kaikkia ilmoituksia tauluun? Nyt ne tulee kaikki aina kerralla, ja tuo c1000 oli joku että koko yksikkö paskana. Sitä vaan että lähteekö tuo kotelo tuosta lujaa lujaa vetämällä irti, vai pitääkö tuo laakeri saada pois. Jos ne hiilet näkis ilman tota laakerin irrotusta, en oikein tiedä miten siihen saa ulosvetimen kiinni kun siinä laakerin alla olevassa levyssä on sellanen olake, että sinne taakse ei oikein mitkään leuat mahdu.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Ulosvetimellä laakeri pois niin näkee hiilien kunnon. Kannattaa mitata laakerin asennussyvyys niin ei tarvitse sitten ihmetellä jälkeenpäin. Starilla näkee heti että onko vika moottorissa mutten ole koskan autocomia käyttänyt niin en tiedä että miten hyvin se näyttää.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Joo laakeri on samassa tasossa sen akselin kanssa, siitä mistä se epäkeskeisesti oleva ohuempi osa lähtee. Niin onko tuo laakeri nyt saatava ensin pois?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet

Tuossa se moottori ainakin on vedetty vaan kuoresta irti, ja ne hiilet pitäis näkyä tuolta.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Ei ne näy ennen kun tuon kuoren saa kokonaan pois.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Joka tapauksessa tuo etuosa pitää saada tuosta pellikuoresta pois, silloin tuo etuosa pääsee liikkumaan taaksepäin jolloin sen ulosvetimen saa laakerin taakse kiinni.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Lähtihän tuo "kansi" kun sitä siitä liittimestä väänteli. Hiilet ei olleet kuluneet juuri yhtään, mutta kun vedin siitä laakerista niin hiilistä lähti pienet palat irti. Kannattaiskohan tuo nyt purkaa ja putsata, ja hioda niiden hiilien päät suoraksi, vai kuinka tarkka se on niistä? Kuluuhan ne siitä oikeanlaiseksi. Se osa johon hiilet hinkkaa, on kyllä kulunut jonkin verran, oliskohan noi hiilet jo vaihdettu? Ja muutenkin siinä osassa olevat urat on täynnä sitä hiilijauhoa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Paljonko on kilometrejä autollasi ? Omaani vaihdoin hiilet pari vuotta sitten kun autolla oli ajettu 240 tkm. Hiilet olivat aivan loppu, mutta kollektori mielestäni vielä hyvässä kunnossa, eli ehkäpä sulla on tosiaan jo toiset hiilet menossa. Täysin sopivia hiiliä ei ollut myytävänä, joten jouduin niitä viilailemaan. Valot ovat pysyneet poissa ensimmäisestä startista lähtien, joten ei kai tuo niin kovin tarkkaa ole, hiilien päät olivat suorat. Toivottavasti selviät kollektorin putsauksella, mutta noita Ate:n valmistamia sähkömoottoreita näyttää olevan lähes joka automerkin ABS-yksiköissä, luulisi jostain romiksesta löytyvän samanlainen hyväkuntoinen moottori.
W203CDI
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Täälläkin on vaihdettu hiiliä 200-480 tkm ajettuihin autoihin. Taitaa kestoikä riippua enempi renkaiden kunnosta ja ajotyylistä kuin kilometreistä, jos on sellainen ajotyyli että ajaa joka kiihdytyksessä ESP:tä vasten kyllä moottori on kovilla ja 200 tkm jälkeen hiilet lopussa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Joo se voi olla, tälläsessä autossa tuo esp taitaa tehdä vähän enemmän töitä mitä 200 cdi:ssä. Kilometrejä on vähän 200 tuhannen päälle. Täytyy nyt purkaa toi ja kattoa onko se kollektori kulunut liikaa vai onko se ihan hyvä. Se hiilimuju niissä urissa ei varmaankaan ainakaan paranna sen moottorin toimintaa?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
EI se kollektori ole yleensä pahasti kulunut, varsinkaan jos autolla on ajettu vain 200tkm. Putsaat sieltä pölyt pois ja uudet hiilet jos niissä on jotain vikaa ja moottori on itsessään kunnossa.
Toki jos hiilet on ennestään vaihdettu ja sinne on laitettu jotkut laturin hiilet joissa on paljon kuparia niin silloin alka kollektorikin kulua, noissa vakiohiilissähän on paljon hiiltä ja vähän kuparia.
Hiacen lämpölaitteen puhaltimen hiiliä saa erikseen ja niistä saa viilaamalla hyvät, ja ovat lämpölaitteesta eli eivät syö kollektoria.
Toki jos hiilet on ennestään vaihdettu ja sinne on laitettu jotkut laturin hiilet joissa on paljon kuparia niin silloin alka kollektorikin kulua, noissa vakiohiilissähän on paljon hiiltä ja vähän kuparia.
Hiacen lämpölaitteen puhaltimen hiiliä saa erikseen ja niistä saa viilaamalla hyvät, ja ovat lämpölaitteesta eli eivät syö kollektoria.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Saattaa olla että sinne on joku vaihtanu sitten sellaset hiilet, ne on ihan just vaihdettu koska ne jouset on ihan kasassa. Ei se kollektori nyt hirveesti oo kulunu, mutta on kuitenkin. Täytyy nyt kattoa, eikö noissa 240V sähkötyökalujen hiilissä oo vähän sitä kuparia, koska jännite on paljon korkeampi? Jos löytäis jotkut rälläkän hiilet tai muut ja laittais ne. Voiko tuon kollektorin pinnan vetää vaikka sorvilla tasaiseksi, vaikka hiomapaperilla vaan hioda?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Joo eli kyllähän sinne oli joku ne hiilet vaihtanu, muuten ihan ok mutta jättäny ne hiilien päät sellaseksi epämääräisiksi. Lisäksi ne kollektorin välit oli täynnä sitä hiilimujua, sekin voi aiheuttaa jotain ongelmia. Ei siitä kollektorista ollu kulunu ku ehkä 0,1 mm. Viilasin ne päät soivan muotoisiksi ja putsasin osat. Toimii. Sitä en tiedä oliko se vika tuossa, kun auto on vajaan kymppitonnin toiminu sen puolesta ongelmitta, mutta onpahan ainakin moottori nyt kunnossa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
Vaihdoin tuossa nuo ko. moottorin hiilet ja näyttäisi pelittävän. Malli on w203 2005 komp. Saa näköjään olla varovainen, kun irrottaa moottorin
pumpulta jottei tule se pieni neulalaakeri akselin mukana pumpusta. Sai sen takaisin aikansa värkkäämällä ja sopivan työkalun tekemisellä. Vaikea oli saada ne nastat erilleen ( avattua ) , että sai työnnettyä sen laakerin takaisin. Seuraavalla kerralla varovaisemmin.
Näitä systeemejä on ilmeisesti muitakin. Tämmöinen sattui mulla nyt olemaan paikallaan. Remppaamisen Iloa !!!!
pumpulta jottei tule se pieni neulalaakeri akselin mukana pumpusta. Sai sen takaisin aikansa värkkäämällä ja sopivan työkalun tekemisellä. Vaikea oli saada ne nastat erilleen ( avattua ) , että sai työnnettyä sen laakerin takaisin. Seuraavalla kerralla varovaisemmin.
Näitä systeemejä on ilmeisesti muitakin. Tämmöinen sattui mulla nyt olemaan paikallaan. Remppaamisen Iloa !!!!
Re: w203 abs/esp pumpun hiilet
jep. joskus se neulalaakeri vaan tulee mukana. sopivilla pihdeillä sen tosiaan saa sinne mutta muutama ärräpää pääsi ennen sitä 

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A