Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Alipainepumppu tai alipainevuoto.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Kokeile toimiiko lyhtyjen korkeudensäätö, jos ei toimi sekään niin silloin aika varmasti alipainevika. Kannattaa tsekata ovatko alipaineletkut kunnolla kiinni valojen päässä, ja muissakin liittimissä.
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Ajattelinkin että alipainevika voi olla kyseessä. Korkeudensäätö ei ole toiminut aikoihin ja ehkä puolen vuoden sisään olen huomannut että etuistuinten paineilmasäätö ei myöskään pelaa. Tai kuskin penkissä ainakin tyyny pullistuu asetuksen mukaiseksi ja säätyy noin viiden minuutin ajan käynnistyksestä ja sitten tyhjenee itsestään. Eikun metsästämään liitoksia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Mulla oli murtunut jarutehostimen metallikuori pääsylinterin asennuspaikan vierestä, jarrua painaessa tehostimen metallikuori "venyy" hiukan.
124 E 3200 Cabriolet, 204 200cdi farmari
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Sekö onkin niin että penkinsäädön tarttema ilma tuotetaan alipainepumpulla? Olen luullu et tulis samalla millä keskuslukko
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Niinhän se on. Ajatus ei ole kulkenut oikein nyt kaamoksessaJari Ke kirjoitti:Sekö onkin niin että penkinsäädön tarttema ilma tuotetaan alipainepumpulla? Olen luullu et tulis samalla millä keskuslukko

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Aika kuluu, parta kasvaa ja naiset vanhenee.
Heti alkuun edelliseen viestiin viitaten, alipainevuotoa on paikallistettu ainakin apukuskin istuimeen. Sen lähtö kun tulpattiin, kuskin penkissä paine pysyi hyvin päällä, pumppu surahteli tosi harvakseltaan. Mollukka tuntui itse asiassa harvinaisen kovalta, siis siellä penkin sisässä
.
Talvi mennä huristeltiin öljynvaihdoilla ja tankkaamalla. Harvinaisen pitkälle venyneiden peltotöiden jälkeen auto lähti Pohjois-Savoon mielitekona jakovaihteiston kunnostus. Samaan aikaan takapyörän laakeri ilmoitti äänellä ja lonksumisella kuluneisuudestaan. Päätin lyödä pari kärpästä samalla iskulla: auto Toivalan Autoon, jossa jakovaihteiston irroitus ja asennus ja muuta kivaa ja itse laatikko Siekkiselle rempattavaksi. Soittelin miehille loppukeväästä ja yhteinen aikaväli löytyi.
Toivalan Auton tehtävälistaksi tuli jakolootajumpan lisäksi pyöränlaakerin vaihto, pakoputkiston etu- ja välipätkän vaihto sekä etu- ja takapään nivelien tarkastus. Pakoputkesta halusin Oberland Oxi-Katin pois joten tilasin KL:sta katittoman etu- ja välipätkän. Vanhat tietenkin säilytän. Väljää löytyi narinaheloista molemmin puolin sekä apusimpukasta. Lisäksi vaihteiston takastefa vaihdettiin - täyttä varmuutta tosin ei ollut oliko kosteus peräisin jakovaihteistosta vai tiivisteen läpi tullutta. Helppo se oli kuitenkin nyt vaihtaa kun jakovaihteisto oli pois tieltä.
Hydrauliputket jakovaihteistolle olivat melko entiset:
Uudet löytyivät pajan hyllystä ja laitettiin paikalleen.
Jakovaihteistoon tilasin etukäteen tiivistesarjan ja pari laakeria Saksasta. Vaihteistoremppa sujui suunnitellusti; katastrofia ei syntynyt eli vaihteiston kuorta ei tarvinnut käydä etsimään. Tiivisteet olivat entiset, pesää kuulemma hieman vain kiillotettiin. Lisäksi voiteluöljyputki oli heikossa kunnossa, se vaihdettiin käytettyyn jäähdytysrivoilla varustettuun. Autossa oli paikallaan ilman ripoja oleva putki, liekö malli muuttunut jossain välissä.
Kävin auton hakemassa tänään. Jos nyt en ihan väärin tunne niin katin poisto lisäsi hieman auton menohaluja. Saapi nähdä onko mitään merkitystä kulutukseen, eihän se iso pönttö ollut. Pois tullessa Leppävirralla kävi kuulumaan kahnutusta vasemmasta takapyörästä. Vedin auton Nesteen parkkiin ja takapyörä irti: hyväkuntoinen jarrukilpi oli vääntynyt alaosastaan vannetta vasten. Erikoista että sain ajella 60 km ilman mitään huomiota. Murjaisin kilven reunaa takaisinpäin ja jatkoin matkaa ongelmitta. Harmi vaan että kilpi oli tehnyt vanteeseen jo viivaa ennen kuin pääsin tarkastamaan tilanteen. Pitää pestä pyörä ja lakata vaurioura.
Vaurioita tarkastellessa huomasin irtonaisen osan tasonsäätöiskarin tyvessä, mikähän lienee?
Heti alkuun edelliseen viestiin viitaten, alipainevuotoa on paikallistettu ainakin apukuskin istuimeen. Sen lähtö kun tulpattiin, kuskin penkissä paine pysyi hyvin päällä, pumppu surahteli tosi harvakseltaan. Mollukka tuntui itse asiassa harvinaisen kovalta, siis siellä penkin sisässä

Talvi mennä huristeltiin öljynvaihdoilla ja tankkaamalla. Harvinaisen pitkälle venyneiden peltotöiden jälkeen auto lähti Pohjois-Savoon mielitekona jakovaihteiston kunnostus. Samaan aikaan takapyörän laakeri ilmoitti äänellä ja lonksumisella kuluneisuudestaan. Päätin lyödä pari kärpästä samalla iskulla: auto Toivalan Autoon, jossa jakovaihteiston irroitus ja asennus ja muuta kivaa ja itse laatikko Siekkiselle rempattavaksi. Soittelin miehille loppukeväästä ja yhteinen aikaväli löytyi.
Toivalan Auton tehtävälistaksi tuli jakolootajumpan lisäksi pyöränlaakerin vaihto, pakoputkiston etu- ja välipätkän vaihto sekä etu- ja takapään nivelien tarkastus. Pakoputkesta halusin Oberland Oxi-Katin pois joten tilasin KL:sta katittoman etu- ja välipätkän. Vanhat tietenkin säilytän. Väljää löytyi narinaheloista molemmin puolin sekä apusimpukasta. Lisäksi vaihteiston takastefa vaihdettiin - täyttä varmuutta tosin ei ollut oliko kosteus peräisin jakovaihteistosta vai tiivisteen läpi tullutta. Helppo se oli kuitenkin nyt vaihtaa kun jakovaihteisto oli pois tieltä.
Hydrauliputket jakovaihteistolle olivat melko entiset:
Uudet löytyivät pajan hyllystä ja laitettiin paikalleen.
Jakovaihteistoon tilasin etukäteen tiivistesarjan ja pari laakeria Saksasta. Vaihteistoremppa sujui suunnitellusti; katastrofia ei syntynyt eli vaihteiston kuorta ei tarvinnut käydä etsimään. Tiivisteet olivat entiset, pesää kuulemma hieman vain kiillotettiin. Lisäksi voiteluöljyputki oli heikossa kunnossa, se vaihdettiin käytettyyn jäähdytysrivoilla varustettuun. Autossa oli paikallaan ilman ripoja oleva putki, liekö malli muuttunut jossain välissä.
Kävin auton hakemassa tänään. Jos nyt en ihan väärin tunne niin katin poisto lisäsi hieman auton menohaluja. Saapi nähdä onko mitään merkitystä kulutukseen, eihän se iso pönttö ollut. Pois tullessa Leppävirralla kävi kuulumaan kahnutusta vasemmasta takapyörästä. Vedin auton Nesteen parkkiin ja takapyörä irti: hyväkuntoinen jarrukilpi oli vääntynyt alaosastaan vannetta vasten. Erikoista että sain ajella 60 km ilman mitään huomiota. Murjaisin kilven reunaa takaisinpäin ja jatkoin matkaa ongelmitta. Harmi vaan että kilpi oli tehnyt vanteeseen jo viivaa ennen kuin pääsin tarkastamaan tilanteen. Pitää pestä pyörä ja lakata vaurioura.
Vaurioita tarkastellessa huomasin irtonaisen osan tasonsäätöiskarin tyvessä, mikähän lienee?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Lisää kulunkia. Heitin päiväseltään lenkin Helsingissä reilu 600 km. Kotipihaan tullessa haistoin pahan hajun, kuin palanut kumi. Konepellin avattuani hajun kohde paljastui laturin luokse. Lampulla katsottaessa sieltäpäin nousi pieni haiku savua. Laakerikohan lie menossa rikki? Lataus tyhjäkäynnillä ilman suurempia kuluttajia 12,98 V. Tuntui myös että lähtisi hieman vaivaisemmin käyntiin. Samalla lampunnäyttämällä tuli nähtyä että vesipumppu tiputtaa juorureiästä. No, autokin saa nyt joululahjoja jos ehtii KL tms. toimittamaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
oho onpas sulla hieno mersu! Ihme että ei ole pistänyt silmään Savonlinnassa, vaikka tosin tuntuuhan näitä s124 olevan aika paljonkin liikenteessä täällä.
noita sun ruostevaurioita kun katselin niin pelon sekaisesti mietin minkälaiset omat on.. ne kun tahtoo olla edessä mullakin keväällä korjata.
Kateelliseksi kyllä heittää sun varusteet!
t. Harmaa bensa s124 s-linnasta
noita sun ruostevaurioita kun katselin niin pelon sekaisesti mietin minkälaiset omat on.. ne kun tahtoo olla edessä mullakin keväällä korjata.
Kateelliseksi kyllä heittää sun varusteet!
t. Harmaa bensa s124 s-linnasta
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Laturi nyt on pikkujuttu. Vesipumppu ei ehkä ihan niin ? Kumma juttu nuiten vesipumppujen kans. Jotku kestää reilusti toista miljoonaa ja toiset ei kunnolla ees 300t? Isot on toleranssit ollu toimittajalla
Pistäppä juttua tuosta vesipumpusta ja sen vaihdosta. Voipi ola hyötyä itsekullekkin

Pistäppä juttua tuosta vesipumpusta ja sen vaihdosta. Voipi ola hyötyä itsekullekkin

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
GrapL kirjoitti:oho onpas sulla hieno mersu! Ihme että ei ole pistänyt silmään Savonlinnassa, vaikka tosin tuntuuhan näitä s124 olevan aika paljonkin liikenteessä täällä.
noita sun ruostevaurioita kun katselin niin pelon sekaisesti mietin minkälaiset omat on.. ne kun tahtoo olla edessä mullakin keväällä korjata.
Kateelliseksi kyllä heittää sun varusteet!
t. Harmaa bensa s124 s-linnasta
Kiitos!

Ei tätäkään ehkä olisi kannattanut käydä korjaamaan näillä vaurioilla, jos en olisi halunnut nimenomaan tällaista autoa, tai jos tämä olisi ollut takavetoinen ja huonommilla varusteilla. Ruosteiden kanssa ei kannata aikailla. Eikun käpälää pystyyn jos törmätään

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Kyllä mulla lataa kierroksista riippumatta uusilla alle 1000km ajetuilla hiilillä ja säätimellä 13.9v - 14.3v välissä mankan näytöltä kun seuraa tuota tilannetta. heti auton käynnistettyä saattaa olla 14.4v ja kun ajanut hetken ja lataus rauhottunut niin yleensä laskee siihen 14.0v sitte ku iskee kunnolla kuormaa lisäpitkiä (200W) ja volaa mankasta (500W vahvistimia) niin saattaa laskea 13.8v auton kun sammuttaa niin jännite laskee yleensä siihen ~12.8v eli hiilet menossa tai jotain laturista.
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Juuri näin. Huomenna soitettava KL:ään, jos ehtisivät laittaa huomenna liikkeelle niin saisi pyhinä laittaa auton kuntoon. Noin 170 euron osakustannus yhteensä, 70 A Bosch-laturi ja vesipumppu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic
Jäähdytin valumaan tyhjäksi.Jari Ke kirjoitti: Pistäppä juttua tuosta vesipumpusta ja sen vaihdosta. Voipi ola hyötyä itsekullekkin
Tuulitunnelit samalla irti.
Letkut irti jäähdyttimestä.
Jäähdytin pois.
Termostaattikotelo letkuineen pois.
Viskotuuletin irti, normaalikierre. Oli muuten likainen.
Vesipumpun hihnapyörän pulttien löysäys.
Hihnankiristäjän vapautus, hihna sivuun.
Laturi irti.
Laturin kannake irti, neljä pulttia sivussa. Huomioi myös kuusiopultti alhaalta.
Vesipumppukotelon irroitus. Huom. pumppu vielä kiinni.
Pumpun irroitus kotelosta.
Puhdista tiivistepinnat pumppu/kotelo ja kotelo/lohko.
Kasaten uusilla tiivisteillä.
Huomasin, että lohkon vesikanavasta, kotelon lähdöstä oli maali repeillyt irti ja lohko siitä kohti ruosteessa. Nypin irtoavat repaleet pois.
Laturi on juu entinen, paikalla oli 80A, täytyy etsiä 90A.
Mainittakoon WIS:n perusteella, että 2-venttiiliturboissa alkaen 9/95 on suurempitehoinen vesipumppu 4 mm suuremmalla siipirattaalla. Pumppu ei käy käsittääkseni aiemmin valmistettuihin autoihin jos ei vaihdeta samalla uutta pumppukoteloa. Tehokkaamman pumpun osanumero 605-alkuinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - laturi
Laturi 90 A ja vesipumppu löytyi KL:stä ja tiivisteet pumppukoteloon, vesipumppuun ja termostaatti merkkiliikkeestä. Päivän toimitusajalla molemmat parahiksi aatonaatoksi perille. Onneksi satuin tilaamaan vesipumpun tiivisteen myös merkkiliikkeestä. Kun asetin pumpun koteloon ja tiivisteen väliin, siipirataspa otti kiinni kotelon pesään!
Meinasin että nyt tuli taas yli pyhien tauko mutta otin riskin ja asensin merkkiliikkeen tiivisteen moottorisilikonilla toisen päälle. Tuliko tehtyä sutta? Ei ota kiinni eikä vuodakaan. Btw, autolla on nyt ajettu 502 tkm, tiedä sitten oliko orkkispumppu.
Termostaatin tilasin 602-osanrolla (80 C), tuli 606-numerolla 85-asteinen. Ilmastoinnin jäähdyttimen ja oikean jäähdyttimen puhalsin puhtaaksi kun mitään ei ollut tiellä.
Tämän ikäisissä webastoissa ei ole enää "ilmausruuvia" vaan sekin ilmaantuu systeemin kautta. On se helppoa näissä.
Nuo kun sain paikalleen, ajattelin käydäkin lisälämmittimen kimppuun. Aikoinaan kun sen laittoi päälle, vihreä valo syttyi ja polttimen puhallin käynnistyi. Koskaan se ei syttynyt. Taannoin kokeiltaessa puhallinkaan ei enää käynnistynyt. Ainoastaan rele napsahti apukuskin jalkatilassa ja lämppärin imuri käynnistyi - ei mitään muuta. Nuohosin laitteen ja mittailin komponentteja WIS:n ohjeiden mukaan. Webaston ohjain eli boksi löytyi vasemmalta takapenkin alta. Järkeni mukaan vika on joko kellolaitteessa tai ohjainboksissa. Pitäisi jostain löytää kokeeksi boksi, jolla testata.
Miten muuten tuon automaatti-ilmastoinnin kanssa: pitäisikö kiertovesipumpun käynnistyä heti, kun virrat laitetaan kakkosasentoon? Suoraan akulta virroitettuna pumppu pyörii, mutta ei virtalukon kautta.
Meinasin että nyt tuli taas yli pyhien tauko mutta otin riskin ja asensin merkkiliikkeen tiivisteen moottorisilikonilla toisen päälle. Tuliko tehtyä sutta? Ei ota kiinni eikä vuodakaan. Btw, autolla on nyt ajettu 502 tkm, tiedä sitten oliko orkkispumppu.
Termostaatin tilasin 602-osanrolla (80 C), tuli 606-numerolla 85-asteinen. Ilmastoinnin jäähdyttimen ja oikean jäähdyttimen puhalsin puhtaaksi kun mitään ei ollut tiellä.
Tämän ikäisissä webastoissa ei ole enää "ilmausruuvia" vaan sekin ilmaantuu systeemin kautta. On se helppoa näissä.
Nuo kun sain paikalleen, ajattelin käydäkin lisälämmittimen kimppuun. Aikoinaan kun sen laittoi päälle, vihreä valo syttyi ja polttimen puhallin käynnistyi. Koskaan se ei syttynyt. Taannoin kokeiltaessa puhallinkaan ei enää käynnistynyt. Ainoastaan rele napsahti apukuskin jalkatilassa ja lämppärin imuri käynnistyi - ei mitään muuta. Nuohosin laitteen ja mittailin komponentteja WIS:n ohjeiden mukaan. Webaston ohjain eli boksi löytyi vasemmalta takapenkin alta. Järkeni mukaan vika on joko kellolaitteessa tai ohjainboksissa. Pitäisi jostain löytää kokeeksi boksi, jolla testata.
Miten muuten tuon automaatti-ilmastoinnin kanssa: pitäisikö kiertovesipumpun käynnistyä heti, kun virrat laitetaan kakkosasentoon? Suoraan akulta virroitettuna pumppu pyörii, mutta ei virtalukon kautta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - laturi
Mitä tuo sisätuuletettu 90A laturi kustansi?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - laturi
187 e KL:stä pienellä alennuksella. Boschin vaihtolaite. Onhan siinä hintaeroa 70 A laturiin, joka oli muistaakseni lähdöltään alle 90 e.Jari Ke kirjoitti:Mitä tuo sisätuuletettu 90A laturi kustansi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - laturi
Minulla ainkin pyörii kv-pumppu kun puhallin on päällä.. juuri tein remonttia vaihdoin kv-pumppun nyt riittää lämmöjä kajuttaan 
(Automaatti ilmastointi -94 W124)

(Automaatti ilmastointi -94 W124)
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Webastosiekailut jatkuvat. Ostin käyttäjä sotahiireltä webaston boksin ja kellolaitteen. Boksin vaihdettuani eloa tuli laitteeseen:
-merkkivalo syttyi kellolaittessa
-kiertovesipumppu käynnistyi
-polttimen puhallin kävi pyörimään
-hehkutulppa kuumeni
... mutta polttoainetta ei kuulunut.
Eikö sen pumpun pitäisi naksua samalla tavalla kuin 80-luvun alun Ardicissa? Pumppuhan on taka-akselin etupuolella muovin suojissa. Onko tietoa, onko se samanlainen bensamalleissa, vai toimittaako auton bensapumppu annostelun niissä? Ainakaan EPC ei näyttänyt tuntevan bensawebastolle pumppua.
Oliskohan pumppu vaan jumissa? Jospa siellä on samaa bioöljytöhkää mitä irtosi tankin seinämistä...
-merkkivalo syttyi kellolaittessa
-kiertovesipumppu käynnistyi
-polttimen puhallin kävi pyörimään
-hehkutulppa kuumeni
... mutta polttoainetta ei kuulunut.
Eikö sen pumpun pitäisi naksua samalla tavalla kuin 80-luvun alun Ardicissa? Pumppuhan on taka-akselin etupuolella muovin suojissa. Onko tietoa, onko se samanlainen bensamalleissa, vai toimittaako auton bensapumppu annostelun niissä? Ainakaan EPC ei näyttänyt tuntevan bensawebastolle pumppua.
Oliskohan pumppu vaan jumissa? Jospa siellä on samaa bioöljytöhkää mitä irtosi tankin seinämistä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Tänään oli hyvä päivä, kaksi pitkään (eli viitsimättömyyttä) vaivannutta vikaa painui historiaan.
Ostin foorumin "jampalta" Webaston polttoainepumpun. Kyseessä on korvaava pumppu DBW46:een jostain Volkkarin mallista. Mersun alkuperäinen pumppu on hieman isompikokoinen fyysisesti. Vanha pumppu lieni alkuperäinen koska se oli purettavalla etupäällä linjaston mukaan katsottuna. Sovittelin pumpun Mersun kiinnikkeeseen (129-alkuinen) ja jopa nakutti sievästi kun kytkin lisälämmittimen päälle. Kolmatta kertaa kun käynnistin, ainetta piisasi laitteelle asti. Jäähdytysveden noin 60 asteen lämpötila saavutettiin kaiketi vartissa (autolla oli ajettu 3 tuntia ennen) ja laite kytkeytyi sitten pienemmälle teholle. Järjestelmä ohittaa automaatti-ilmastoinnin nopeuskytkimen pyörien koko ajan samalla nopeudella. Systeemi toimii nyt hyvin
.
Lisäksi tyhjäkäynnin vaeltelulle löytyi syy. Pumpun päässä oleva ELR:n magneettisolenoidi oli rikki. Vanha mahtui tulemaan pois, vaikka vakionopeussäätimen kakkara oli paikallaan. Uusi tilalle ja tyhjäkäynti on nyt moitteeton kaikissa lämpötiloissa ja kuormituksissa.
Ostin foorumin "jampalta" Webaston polttoainepumpun. Kyseessä on korvaava pumppu DBW46:een jostain Volkkarin mallista. Mersun alkuperäinen pumppu on hieman isompikokoinen fyysisesti. Vanha pumppu lieni alkuperäinen koska se oli purettavalla etupäällä linjaston mukaan katsottuna. Sovittelin pumpun Mersun kiinnikkeeseen (129-alkuinen) ja jopa nakutti sievästi kun kytkin lisälämmittimen päälle. Kolmatta kertaa kun käynnistin, ainetta piisasi laitteelle asti. Jäähdytysveden noin 60 asteen lämpötila saavutettiin kaiketi vartissa (autolla oli ajettu 3 tuntia ennen) ja laite kytkeytyi sitten pienemmälle teholle. Järjestelmä ohittaa automaatti-ilmastoinnin nopeuskytkimen pyörien koko ajan samalla nopeudella. Systeemi toimii nyt hyvin

Lisäksi tyhjäkäynnin vaeltelulle löytyi syy. Pumpun päässä oleva ELR:n magneettisolenoidi oli rikki. Vanha mahtui tulemaan pois, vaikka vakionopeussäätimen kakkara oli paikallaan. Uusi tilalle ja tyhjäkäynti on nyt moitteeton kaikissa lämpötiloissa ja kuormituksissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Hieno juttu että vikoja saa kuntoon!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Jep. Just kun tuumailin että enää ei ole vikana kuin apukuskin ortopedipenkin vuotaminen, webaston palopuhallin taisi tehdä tenän. Päälle laitettaessa pyöri vähän aikaa, sitten vinkui ja kitisi ja systeemi laski savut konepellin alle. Seuraavalla startilla ei sitten käynnistynytkään. No pääasia että toimi viikon Lapin reissun ajan.
Reissua varten tilasin myös Jenkkilän eBaysta varusteeseen "722 integroidut taakkalistat" kuuluvat poikkitangot. Niiden avulla saadaan esim. kuormansidontaverkko paikalleen kattokuormaa varten. Hyvin noihin suksipussin sai kiinni.
Vaihdettu lampunpyyhkimen moottori toimii ja radan ääripisteet ovat OK, mutta parkkiasento vaihtelee.
Kesällä autosta poistettiin katti eli vaihdettiin uusi etu- ja välipätkä, ja nyt kymppitonnin ajon jälkeen voidaan todeta kulutuksen laskeneen noin litralla/100 km. Alkaa putkien hinta olemaan voitettu takaisin
. 500 000 km kääntyi joulukuun alussa, ml. nyt noin 507000 km.
Reissua varten tilasin myös Jenkkilän eBaysta varusteeseen "722 integroidut taakkalistat" kuuluvat poikkitangot. Niiden avulla saadaan esim. kuormansidontaverkko paikalleen kattokuormaa varten. Hyvin noihin suksipussin sai kiinni.
Vaihdettu lampunpyyhkimen moottori toimii ja radan ääripisteet ovat OK, mutta parkkiasento vaihtelee.
Kesällä autosta poistettiin katti eli vaihdettiin uusi etu- ja välipätkä, ja nyt kymppitonnin ajon jälkeen voidaan todeta kulutuksen laskeneen noin litralla/100 km. Alkaa putkien hinta olemaan voitettu takaisin

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Hätä ei tainnut olla tämän näköinen. Flunssapäivän kunniaksi irroitin palopuhaltimen suojakannen. Muovinen siivikko pyöri vaivoin, ikäänkuin siellä olisi ollut kynnyksiä. Löin tuurnalla akseliin jotta siivikko nousi millin-pari ylöspäin ja ruikkasin WD-40 ja synteettistä vaseliinia sisään.
Kävi pyörimään paremmin. Ehdin jo kasata sen ja kokeilla toimintaa. Nyt se pyöri, mutta yhä lykkää savua konehuoneeseen. Irroitin seuraavaksi hehkupesän kannen ja huovan ja huomasin, että pesän laitamilla on vaahtomuovimaista ainetta. Vähän aikaa piti miettiä kunnes tajusin että imuilmatorven (alakuvassa oikealla) sisäpuolella oli vaahtomuovia ja sen elinikä oli tullut tiensä päähän. Puhdistin pesän ja poistin murentuvan vaahtomuovin torvesta kokonaan. Vähän aikaa lykkäsi vielä savua pakoputken liitoksista, mutta naputeltuani kannet kiinni ja tiukattuani liitokset laite kävi toimimaan kunnolla. Todennäköisesti palopuhaltimen jumittumisen oli aiheuttanut sama vaahtomuovimoska. Katsotaan nyt miten kauan toimii.
Kuka tietää, mitä tuosta punaisella tarralla merkitystä ruuvista säädetään? Palopuhaltimeen liittynee.
Kävi pyörimään paremmin. Ehdin jo kasata sen ja kokeilla toimintaa. Nyt se pyöri, mutta yhä lykkää savua konehuoneeseen. Irroitin seuraavaksi hehkupesän kannen ja huovan ja huomasin, että pesän laitamilla on vaahtomuovimaista ainetta. Vähän aikaa piti miettiä kunnes tajusin että imuilmatorven (alakuvassa oikealla) sisäpuolella oli vaahtomuovia ja sen elinikä oli tullut tiensä päähän. Puhdistin pesän ja poistin murentuvan vaahtomuovin torvesta kokonaan. Vähän aikaa lykkäsi vielä savua pakoputken liitoksista, mutta naputeltuani kannet kiinni ja tiukattuani liitokset laite kävi toimimaan kunnolla. Todennäköisesti palopuhaltimen jumittumisen oli aiheuttanut sama vaahtomuovimoska. Katsotaan nyt miten kauan toimii.
Kuka tietää, mitä tuosta punaisella tarralla merkitystä ruuvista säädetään? Palopuhaltimeen liittynee.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5719
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
eiköhän siitä soosia/soppaa/seosta säädetä, mutta ehottaisin että elä ruuvaile sitä
kyllä se on muualla häikkää eikä tuossa 


mullon pelkkiä romuja vaan
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Aamulla tänään töihin ajellessa (puoli viiden aikaan aamusta) Helsingin Laajasalossa ajeli hetken vierellä tismalleen samanlainen E-farkku suksiboksit katolla ja todella siistissä kunnossa: näytti siltä että vanhempi pariskunta on ajanut sillä kaksi kertaa vuodessa lomamatkalle ja muuten seisoo tallissa. Rekkarin muistin vielä äsken kun oikein muistelin, ja näytti olevan pelkkä takaveto E300 turbodiesel, eikä muutenkaan aivan yhtä laajalla varustekirjolla, kuin omasi. Mukava oli vaan nähdä, että Suomessa on siis ainakin kaksi hyvä kuntoista S124 E-sarjalaista 

Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Säätöruuvista säädetään ilmamäärää, ei kannata koskea jollei joku ole jo ruuvannut ennestään sitä mihin sattuu.
Se vaahtokumi on alkuperäinen ilmansuodatin
Se vaahtokumi on alkuperäinen ilmansuodatin
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
todennäkösesti ilmamäärä on kasvanut kun ilmansuodattimen virtausvastus on pienentynyt ? thermo top c webastossa ei ole uutenakaan tosin kun sellanen että suodattaa "oravaa pienemmät"
Voihan se vaahtomuovi voinut olla "imuilman äänenvaimentimena" eikä välttämättä suodattanut ollenkaa, paha sanua kun en oo nähny.
tuolla siis ei oo mitään suodatinelementtiä sisällä, reikää pienemmät partikkelit pääsee sisälle


Voihan se vaahtomuovi voinut olla "imuilman äänenvaimentimena" eikä välttämättä suodattanut ollenkaa, paha sanua kun en oo nähny.
tuolla siis ei oo mitään suodatinelementtiä sisällä, reikää pienemmät partikkelit pääsee sisälle

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
Minustakin näytti sille, että vaahtomuovi oli siinä torven sisällä ulkoseinää myöten eli ikäänkuin äänenvaimentimena. Löysin orkkis huolto-ohjeen:
The combustion air fan delivers the air required for combustion through the intake muffler to the burner head. For combustion air control an adjustment screw is provided on the combustion air fan housing.
Tuossa kerrotaan karkea säätö.6.2.1 Adjustment of CO2 Contents
Changing the combustion air quantity preset by the
manufacturer is permitted and may be achieved by
rotating the air set screw.
Adjustment Procedure
Clockwise rotation: CO2 contents decreases (prior to
measurement allow heater to operate for approx. 5 min).
Coarse setting: screw in until flush with surface, then
rotate screw back one turn.
NOTE
Perform adjustment in full load operation only. Set CO2
adjustment value in combination with a smoke spot
number of close to "1".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - webast
-puskurit ehjät
-konepelti ja takaluukku ruosteettomat pl. kiveniskemät
-takaovet 98 % ruosteettomat
-nahkaverhoilu 99,5% ehjä
-kokolattiamatto hyvässä kunnossa
-jakovaihteisto ei vuoda
-tasonsäätö kunnossa
-vetoakseli poikki
-moottori vie M103-maisesti öljyä (ml. 350 tkm).
Tästä joutaa jotain osaa kyllä myyntiinkin esim. 17" Anzio-vanteet ja tuuningtakavalot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 Turbodiesel T 4Matic - varaosi
Asiallisen näköinen varaosa-autoksi, sähkösäätöiset ortopedijakkaratkin.
Toi takapönttö on kyllä mahtava
Toi takapönttö on kyllä mahtava

S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00