mb e200cdi:n öljynsuodatin
- tuomkiti81
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
- Paikkakunta: Seinäjoki
mb e200cdi:n öljynsuodatin
pitäis vaihtaa viikonloppuna öljyt kyseiseen autoon ja sen verran katoin tota konehuonetta että öljynsuodatin ilmeisesti on jossain muovikotelossa.miten sen kotelon saa auki ja mitä työkaluja siinä tarvitaan?
- tuomkiti81
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
- Paikkakunta: Seinäjoki
Avain
Jos käytät muuta kuin sitä avainta, eli jotakin poppakonstia, on suuri vaara että muovi kansi halkeaa, kannattaa tehdä pitempiaikainen investointi ja ostaa se avain, jos halkaiset sen kannen jollakin poppakonstilla, niin olet jo tuhlannut sen avaimen hinnan, kyselin kerran Veholta sellaista kantta, olisi kuulemma mennyt Saksan tilauksen puolelle, eli jos hajotat kannen niin huonolla tuurilla autosi seisoo muutaman päivän.
Saahan sen auki isoilla siirtoleukapihdeillä. Jälki sen mukaista....tuomkiti81 kirjoitti:voisko joku vähän selventää että millanen se "mersun öljynsuodatinavain" on?eikö sitä saa auki millää muulla työkalulla?
Vielä jos halkaiset suodatin kannen sopimattomilla työkaluilla, niin halvemmaksi tulee öljynvaihto veholla.
Kannattaa hankkia se oma suodatinavain, niin ei tule mitään ongelmia.
Joku mersupurkaamo??
- tuomkiti81
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Itse ole avannut yleis suodatinavaimella .tuomkiti81 kirjoitti:pitäis vaihtaa viikonloppuna öljyt kyseiseen autoon ja sen verran katoin tota konehuonetta että öljynsuodatin ilmeisesti on jossain muovikotelossa.miten sen kotelon saa auki ja mitä työkaluja siinä tarvitaan?
Sellanen jossa on tukeva hihna ja kunnon varsi, ettei väännä vinoon.
Ei yleensä ole kovin tiukka vääntää auki ja järki kiristäessä

cdi koneessa on moottorin yläreunassa ,musta iso korkki, jonka alla vaihdettava suodatinpatruuna.
Saa sen suodattimen korkin CDI koneesta tuhottua näinkin: Päivällä kiireellä aloin vaihtaa öljyt tuohon meseen, korkki helposti auki oikealla avaimella mutta sitten kun vedin itse patruunan irti joka oli hieman pinttynyt kiinni niiin katkesi se alaosa siitä korkista. se sellainen ohuempi osuus, kuin tulitikku.
S**t*na piti sattua oli kyllä tosi haurasta.
En tiiä kannattasko liimata jollain huippu liimalla??, tosin KL:tä löyty huomiseksi uusi 16.50€.
Oon varmaan ainut joka tuonkin on särkenyt? Muutenki huono päivä... taidan mennä sohvalle makaamaan niin ei tuu lisää vahinkoa!
S**t*na piti sattua oli kyllä tosi haurasta.
En tiiä kannattasko liimata jollain huippu liimalla??, tosin KL:tä löyty huomiseksi uusi 16.50€.
Oon varmaan ainut joka tuonkin on särkenyt? Muutenki huono päivä... taidan mennä sohvalle makaamaan niin ei tuu lisää vahinkoa!
MB 220 CDI W202
Tästä onkin jo keskusteltu näköjään aiemmin,laitoin itse tänään kysymyksen samasta aiheesta.Joku kertoo avanneensa kannen "normaalilla" öljynsuodatin avaimella.Mitenkähän se käy, kun tilaa ei ole sivuilla muuta kuin imusarjan alla ja sinne taas ei saa kättä mistään suunnasta, jos ei ala ensin purkuhommiin.
Mitenkähän se käy, kun tilaa ei ole sivuilla muuta kuin imusarjan alla ja sinne taas ei saa kättä mistään suunnasta, jos ei ala ensin purkuhommiin.[/quote]
Joo itsekin ehdin jo vastata toisaalla olevaan kysymykseesi, mutta todettakoon vielä että se Bilteman kolmen egen 74 millinen on ollut mulla kätössä pitkään ja sopii jämptisti mersuun. Sehän on kuppimainen avain joka ei vaadikaan tilaa työskennellä, vaan työnnetään ylhäältä päin.
mutta osta samalla momenttiavain, tarvitset sitä muuallakin jos meinaat autoasi rassailla. Lähtee ö-suodatin auki seuraavallakin kerralla. Suodattimen momentti taisi olla 25 Nm, lukeekin siinä suodattimen kannessa. Tarvitset siis aika pienikokoisen momenttiavaimen.
Joo itsekin ehdin jo vastata toisaalla olevaan kysymykseesi, mutta todettakoon vielä että se Bilteman kolmen egen 74 millinen on ollut mulla kätössä pitkään ja sopii jämptisti mersuun. Sehän on kuppimainen avain joka ei vaadikaan tilaa työskennellä, vaan työnnetään ylhäältä päin.
mutta osta samalla momenttiavain, tarvitset sitä muuallakin jos meinaat autoasi rassailla. Lähtee ö-suodatin auki seuraavallakin kerralla. Suodattimen momentti taisi olla 25 Nm, lukeekin siinä suodattimen kannessa. Tarvitset siis aika pienikokoisen momenttiavaimen.
W203CDI
Re:
Motonetissa tuo öljynsuodatinavain on 76 mm ja 14-kulmainen. Maksoi alle viitosen ja hyvin toimi. Tosin 3/8 vääntimellä ja lyhyellä räikänvarrella sai aika lujaa vääntää että lähti auki. Takaisin vedin melkein sormituntumalla kun ei ollut sitä momenttiavainta. O-renkaan toki öljysinhanta kirjoitti:Joo itsekin ehdin jo vastata toisaalla olevaan kysymykseesi, mutta todettakoon vielä että se Bilteman kolmen egen 74 millinen on ollut mulla kätössä pitkään ja sopii jämptisti mersuun. Sehän on kuppimainen avain joka ei vaadikaan tilaa työskennellä, vaan työnnetään ylhäältä päin.oas kirjoitti:Mitenkähän se käy, kun tilaa ei ole sivuilla muuta kuin imusarjan alla ja sinne taas ei saa kättä mistään suunnasta, jos ei ala ensin purkuhommiin.

Soitin ensin työkaluliikkeeseen ja tuossa vaiheessa kysyin 74 millistä mersun öljynsuodatinavainta, Stahlwillen tekemää. Olisi saanut tilaamalla hintaan 22 euroa. Kävin sitten Motonetissa ostamassa ensin 73 millisen ja kokeiltuani pihalla sitä vaihdoin sen sopivaan eli 76 milliseen


http://www.motonet.fi/fi/tuote/803066/O ... 4kulmainen" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Onpa mukava kuulla, että mersuun on oma öljynsuodatinkotelon avain.
Tähän asti on menty tällä http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5862 ... datinavain" onclick="window.open(this.href);return false;. Hyvin on toiminut, ja samalla työkalulla ovat auenneet muidenkin autojen suodatinkotelot. Silti on sanottava, että tuo mersun avain näyttää niin pätevältä, että pesee varmasti nämä muut mennen tullen.

W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Onnistuin möhlimään ML moottoriöljynvaihdon. Vaihdoin toki suodattimen ja kun asensin sitä filsuelementtiä siihen keskiakselitappiin tuntui ettei se mennyt ihan pohjaan asti vaan suodatipatruunan näkyvä o-rengas ei puristunut keskiakselin vastinpintaan, jotenkin oudosti. Läjäsin hökötyksen ja kiristin suodattimen kannen tuolla samaisella avaimella sekä pikku 3/8 räikällä.
Öljyn täyttö, koeäyttö ja lisäystä että öljyntaso oikea. Noin 7 litraa täytin ja aika alarajaan jäi, meinasin kotona sitten tsekata vielä.
Lähdin ajamaan, vajaan kilsan päästyä syttyi öljyn pinnan valo, kotiin vielä 400 m ja ajattelin että se on vaan vähissä. Sitten kuuluin bing ja mittaristoon tuli -2 L merkki
. Kotipihalla katsoin että moottoritilasta lorottaa öljyä ihan kunnolla maahan.
Öljynsuodattimen kannen o-rengas oli pullahtanut ulos. Luulen että se filsu jäi vähän kanittamaan siihen akselille ja en saanut o-rengasta kiristettyä tiukalle vaan se pohjasi siihen filtteripatruunaan. Asensin o-renkaan paikoilleen ja kiristin, meni siis ihan kireälle, ja se o-rengas kiristyi ihan litteäksi. Ensimmäisellä kerralla se jäi siihen pyöreäksi eli ei ollut siis pohjassa.
Piti pestä konehuone uudelleen, vaikka sen aamulla jo pesin kertaalleen.
2 litraa lisäsin ja ei tikku vieläkään kastu.
Varmuuden vuioksi taidan hakea uuden suodattimen ja otan sitä tähän uuden o-renkaan.
Tarvii varmana syksyllä vaihtaa öljyt nimittäin uudestaan kun ne mitkä puhaltui ulos oli jo ihan mustat, outoa että kilometrin ajolla mustuvat heti. Laitoin sinne Teboil Diamond 5W-40.
Öljyn täyttö, koeäyttö ja lisäystä että öljyntaso oikea. Noin 7 litraa täytin ja aika alarajaan jäi, meinasin kotona sitten tsekata vielä.
Lähdin ajamaan, vajaan kilsan päästyä syttyi öljyn pinnan valo, kotiin vielä 400 m ja ajattelin että se on vaan vähissä. Sitten kuuluin bing ja mittaristoon tuli -2 L merkki

Öljynsuodattimen kannen o-rengas oli pullahtanut ulos. Luulen että se filsu jäi vähän kanittamaan siihen akselille ja en saanut o-rengasta kiristettyä tiukalle vaan se pohjasi siihen filtteripatruunaan. Asensin o-renkaan paikoilleen ja kiristin, meni siis ihan kireälle, ja se o-rengas kiristyi ihan litteäksi. Ensimmäisellä kerralla se jäi siihen pyöreäksi eli ei ollut siis pohjassa.
Piti pestä konehuone uudelleen, vaikka sen aamulla jo pesin kertaalleen.
2 litraa lisäsin ja ei tikku vieläkään kastu.
Varmuuden vuioksi taidan hakea uuden suodattimen ja otan sitä tähän uuden o-renkaan.
Tarvii varmana syksyllä vaihtaa öljyt nimittäin uudestaan kun ne mitkä puhaltui ulos oli jo ihan mustat, outoa että kilometrin ajolla mustuvat heti. Laitoin sinne Teboil Diamond 5W-40.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Niin, täytin eilen moottorin 7 litralla öljyä, piti kotona katsoa se öljyntaso mutta kun ne ölpät tuli kilometrin matkalla ulos.
Nyt olen lisännyt sinne kuusi (6) litraa ennen kuin sain mittatikulle sen öljynpinnan
.
Nyt olen lisännyt sinne kuusi (6) litraa ennen kuin sain mittatikulle sen öljynpinnan

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Vielä noista suodattimien hinnoista. ML320 Wix filtteri Motonetissa maksoi 7,90 ja Atoyn osaliikkeessä Filtronina 7,50 sekä merkkiliikkeeessä Klubialennuksella 30 euroa. Eli marmoritiskillä on kallis.
Ostin C180 öljynsuodattimen kumminkin merkkiliikkeestä kun se maksoi klubialennuksella 11 euroa. Perse ei kestänyt ostaa ML filsua sieltä
mutta lotusin sitten reilun puolentoista gallonan verran kallista öljyä maantielle, oliko syy tarvikefilsussa vai missä en osaa sanoa
.
Ostin C180 öljynsuodattimen kumminkin merkkiliikkeestä kun se maksoi klubialennuksella 11 euroa. Perse ei kestänyt ostaa ML filsua sieltä


1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Niin pullautin uudemman kerran tiivisteen ja lotusin öljyä tielle oikein reilusti. Tilasin merkkiliikkeestä varmuuden vuoksi koko suodatinasetelman.
Tänään selvisi siten asian koko laita.
Hain Motonetista uuden suodattimen ja hyllyssä oli sekä Wixiä että Boschia. Otin Boschin, sain sen vielä takuuseen kun kerroin episodista. Sitten menin merkkiliikkeeseen ja ylläripylläri se "oljynsuodatin unit" sisälti kaikki tiivisteet ja suodattimen. Näin heti että olin laittanut ison o-renkaan väärään paikkaan.
Verrattiin marmoritiskillä aitoa MB suodatinta mikä oli varattuna minulle ihan erikseen ja Motonetin Boschia; ihan samanlaiset mutta väritys vähän eri. Boschin mukana tuli seikkaperäiset asennusohjeet, en ajatellut oliko orkkissuodattimessa samat ohjeet kun tajusin vasta kotona katsoa niitä Boschin papereita. Joka tapauksessa Wixissä oli o-renkaat jotka nuljahteli pois ja siinä ei ollut mitään asennusohjetta enkä saanut sitä oikein pohjaan asti menemään. Ja se oli löysä paperilamellinen filtteri kun taas nämä ovat jämäkkiä joka voidaan asentaa voimaa käyttäen menemättä ruttuun.
Tässä nyt se valmis paketti jossa näkee missä ison o-renkaan pitää olla:

Tässä vertailussa Bosch ja se orkkis mikä tuli setin mukana:

Wixissä oli tässä irrallinen o-rengas joka muljui raolleen asennettaessa:

Sekä alapäässä Wix oli varustettu o-renkaalla, jota en saanut tiivistymään tuohon keskiakseliin:

Tässä Boschin mukana tulevat erinomaiset ohjeet jotka keroo että filsu asennetaan pyörittämällä ja sen tulee olla oikeassa syvyydessä joka indikoidaan että toinen merkkiviiva menee pois näkyvistä. Ja huom ison o-renkaan asennusohje, bullet proof jota minä en tajunnut Wixiä asentaessa ohjeiden puuttuessa, stupido!

Tänään selvisi siten asian koko laita.
Hain Motonetista uuden suodattimen ja hyllyssä oli sekä Wixiä että Boschia. Otin Boschin, sain sen vielä takuuseen kun kerroin episodista. Sitten menin merkkiliikkeeseen ja ylläripylläri se "oljynsuodatin unit" sisälti kaikki tiivisteet ja suodattimen. Näin heti että olin laittanut ison o-renkaan väärään paikkaan.
Verrattiin marmoritiskillä aitoa MB suodatinta mikä oli varattuna minulle ihan erikseen ja Motonetin Boschia; ihan samanlaiset mutta väritys vähän eri. Boschin mukana tuli seikkaperäiset asennusohjeet, en ajatellut oliko orkkissuodattimessa samat ohjeet kun tajusin vasta kotona katsoa niitä Boschin papereita. Joka tapauksessa Wixissä oli o-renkaat jotka nuljahteli pois ja siinä ei ollut mitään asennusohjetta enkä saanut sitä oikein pohjaan asti menemään. Ja se oli löysä paperilamellinen filtteri kun taas nämä ovat jämäkkiä joka voidaan asentaa voimaa käyttäen menemättä ruttuun.
Tässä nyt se valmis paketti jossa näkee missä ison o-renkaan pitää olla:

Tässä vertailussa Bosch ja se orkkis mikä tuli setin mukana:

Wixissä oli tässä irrallinen o-rengas joka muljui raolleen asennettaessa:

Sekä alapäässä Wix oli varustettu o-renkaalla, jota en saanut tiivistymään tuohon keskiakseliin:

Tässä Boschin mukana tulevat erinomaiset ohjeet jotka keroo että filsu asennetaan pyörittämällä ja sen tulee olla oikeassa syvyydessä joka indikoidaan että toinen merkkiviiva menee pois näkyvistä. Ja huom ison o-renkaan asennusohje, bullet proof jota minä en tajunnut Wixiä asentaessa ohjeiden puuttuessa, stupido!

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Olipas kunnon ohjeet mukana, mä oon aina käyttänyt wixiä... tosiaan ylin iso pyrkii olemaan vähän löysä, täytyy kattoo (ja öljytä) kunnolla ettei mee kurtulle kun ruuvaa kiinni. Mä sain öljyn konehuoneeseen ekassa mersun öljynvaihdossani kun uskoin sitä korkin päällä olevaa momenttilukua (ja olin tottunut metallikuorisuodattimien sormimomenttiin), jäi just irvistämään kansi ja sama juttu - ei ruostu konehuone. Nykyään katon aina että rakoa kannen ja rungon väliin ei jää.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Kyllä 25Nm on riittävä momentti, mutta tietysti jos tiiviste on väärä niin eipä tahdo onnistua.
wiimax.fi
Re: mb e200cdi:n öljynsuodatin
Asensin merkkiliikkeestä ostamani paketin, öljysin hyvin o-renkaat sekä uuden paketin kierteet ja käytin momenttiavaintadealer kirjoitti:Kyllä 25Nm on riittävä momentti, mutta tietysti jos tiiviste on väärä niin eipä tahdo onnistua.

Minulla on yksi tuollainen suodatinhökötys sitten joutilaana jos joku tarvii (eli saa rikki omastaan).
Ja tosiaan suosittelen nappaamaan hyllystä Boschin jos voi valita. Suodatin on napakka, se menee pohjaan napsahtaen kun taas Wix muljuaa asentaessa eikä siitä tiedä milloin menee pohjaan. Jos jää vajaaksi saattaa jäädä rakoa kanteen...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224