voi kettu! eihän tuos om602 ollu öljyruiskuja männille silti löytyy peltitiiviste ja om605 kiertokanget ja om602 turbo männät. eli pitkiä vetoja kaasupohjas ei vissiin kannata ottaa..? paljnko tohtis ahtopainetta tuohon myllyyn laittaa? saishan tuohon porattua niille ruiskuille paikat mutta se taas vaatis koneen purkamista..
jos turbon männät ja 605 kanget kumma ettei ole kötöstelty suihkuja ei sielä toki paljon ylimäärästä tilaa ole mutta mutta.ja ei nuo 602tbo lohkotkaan enää maailmaa maksa.
Tuliko tämä samalta kaverilta kuin se edellinen kone ?
(Mitä pirun järkeä on laittaa turbon öljyjäähdytetyt männät ja jättää se jäähdystysöljy pois, kuvittelisin että kokonaisuus on heikompi mitä sorvatulla vaparin männällä, kun tappikaan ei enää saa voitelua...)
Käsittääkseni ei Se männän tappikaan saa minkäänlaista voitelua jos ei ole öljysuihkuja. Eli sama vaikka ajaa vaparina niin menee yläpään helat väljäks...
ahtopaine varmaan pitää puottaa het suoraa siihen 1,5bar(MAX) ja välttää pitkiä vetoja kaasupohjas.. eikö tuo koneen kestokin ratkasta aika paljon kaasupolkimen asennosta
jusbe37 kirjoitti:ahtopaine varmaan pitää puottaa het suoraa siihen 1,5bar(MAX) ja välttää pitkiä vetoja kaasupohjas.. eikö tuo koneen kestokin ratkasta aika paljon kaasupolkimen asennosta
Eikös kuitenkn kannattaisi hommata 602 turbon lohko jostain niin olis suht hyvä paketti kasassa. Siis jos tuossa sun nykyisessä koneessa tosiaankin on turbon männät ja moniventtiiliturbon kanget...
Alipaineella se saattaa pysyä nipussa, jos välillä ravistelee koria mukulakivetyksellä siten, että öljyä roiskuu männäntapille
Ilmeisesti halvalla sait ?
Taitaa olla nyt kyseessä kone, joka on tehty reseptillä turbon osat paikalleen, mutta öljyruiskut on ollut liian vaikeat kun on pitänyt kone kasata...sitten kone kasaan ja myyntiin ?
Vink: Lohkossa on stanssaus, eli numerokoodi, josta näkee onko kyseessä turbolohko vai tavallinen. Mistäs tässä muuten on nyt otettu se ahtimen öljy ?
veskola kirjoitti:Alipaineella se saattaa pysyä nipussa, jos välillä ravistelee koria mukulakivetyksellä siten, että öljyä roiskuu männäntapille
Ilmeisesti halvalla sait ?
Taitaa olla nyt kyseessä kone, joka on tehty reseptillä turbon osat paikalleen, mutta öljyruiskut on ollut liian vaikeat kun on pitänyt kone kasata...sitten kone kasaan ja myyntiin ?
Vink: Lohkossa on stanssaus, eli numerokoodi, josta näkee onko kyseessä turbolohko vai tavallinen. Mistäs tässä muuten on nyt otettu se ahtimen öljy ?
kannentakapäästä. siitä ekana aloinki päättelemään että on varmaan vaparista rakenneltu. vanhasta koneesta oli kans öljy ryöstetty banjolla öljynpaine anturilta, mutta siinä sentään oli öljysuihkut. tuossa ois kyllä hyvinki tilaa öljysuihkuille ja alaa mihin porata. alakerta vaan pitäs purkaa varmaanki pois eestä, tai periaattees varmaan riittää ku ottaa kampiakselin pois eestä..?? vai pitääkö koko kone suoraan lyödä atomeiks??
Kun vähän tutkit asiaa tarkemmin niin siellä ei ole paljoa "alaa" porata öljyruiskuja, syitä on 2:
- Ruisku pitää tulla juuri oikeaan kohtaan, jotta se osuu männässä olevaan reikään, josta öljy sitten pääsee männän lakea jäähdyttämään sekä voitelemaan männän tapin
- Kampiakseli kun on paikoillaan, niin ne limput viuhuvat ihan öljyruiskun vierestä, tilaa on vain muutamia millejä.
Ennen porakoneen käynnistämistä kannattaa tarkkaan miettiä ja miettiä, mutta paras vinkki on tosiaan hävittää tuo tekele ja hankkia aito turbolohko jostakin. Niitä nyt sentään on saatavilla ihan tehdastekoisina. En todellakaan ymmärrä kuka on niin masokisti, että viitsii alkaa itse tekemään 5 tai 6 sylinterisiä "turbolohkoja" vapareista. Laihialta on pakko olla niiden.
Mikäli päätät alkaa noita asentamaan niin öljyruiskun asennussyvyys on myös tärkeä, se ei saa ottaa mäntään kiinni sen ollessa ala-asennossa, mutta ei kampiakselin limppukaan saa pyyhkäistä ruiskua mennessään. OM606:n ruiskut pitää sitten asentaa juuri oikein, jotta ne eivät irtoa sieltä kun öljynpaine niitä alkaa painaa ja lohko kuumenee.
Moottori pitää purka aivan atomeiksi, esimerkiksi sen pääöljykanavan tulppana oleva kuula pitää irroittaa ja porausten jälkeen öljykanava ja koko moottori puhdistaa huolella porausjätteistä. Monen tunnin työ siis edessä.
Noissa st kone aihioiden hankkimisessa ei kannata pihistellä vaan hommata kunnossa oleva turbo kone mistä ruveta rakentaan ja monelta huolelta säästyy ja esim om605 käyntihäiriöinen pannu tulee kalliiks kun rupeaa ehostaan, omaan vajaapyttyseen vaihettu kammioita mäntä ja imukki vielä kanto suatana päälle hoonaukset palaanit turbon orggis laakerit renkaat yms kalliiks käy kun ois voinu hommata kerta laakista kunnollisen pannun esim ruottista mb c 2.5 td 5000 kruunua koko auto. ketuttaa vieläkin vaikka oma motti on jo pakosarjaa ja vauhtipyörän tasapainotusta vaille valmis.
...ja vaikka ottaisi ihan projektiksi kesäloomalla niin tekisi lomamatkan saksaan, englantiin tai vaikka sitten ruotsiiin jos on sinne päin kallellaan ja toisi tullessaan jostakin varmasti vähän ajetusta kolariautosta moottorin, joka ei ole vuosikausia seisonut räntäsateessa. Säästää lomamatkan rahat ja oppii kaupan päälle kulttuuria, moottorin mukaan saa asennusjuomat moneksi vuodeksi todella edullisesti.
.... puhumattakaan kansista pumpuista vaihelaatikoista mitä noilta reissuilta löytyy ja voipi sitten poistella niitä suomen hinnoilla täällä foorumilla ja lähtee vaikka ihan vaan lomareissulle niillä rahoilla.
suzukipv kirjoitti:saako 605turbokoneen heittämällä 190, että passaako laatikot pumput yms. vai onko paljon värkkäämistä?
Muuten kyllä mutta tarviit pienen nipun osia om602 (turbo) koneesta. Pumppua sun muuta pientä.. Ja jos se 190 on ollu bensakoneella nii sitte tietenkin tarvii hehkusysteemit
Riippuu millä osilla sen haluaa tehä. Täältä foorumilta löytyy kyllä ohjeet. Oma rojekti on aika perus kauraa 605 läpikäyty pata kansi portattu 200d vauhtis sorvattu starttikehän paksuseks 5mm koroke asetelmalle + shimmit 4 lapanen sintteri m3 e36 sach race asetelma muokattu painelaakeri 20mm lisää tavaraa hatussa. 603 lauhdutinlähdöillä olevä ö-suodatinjalka.602 herlevin tekemä 8mm pumppu 200 tuotoilla, masterpower 6164 puhallin ja hks style 60mm hukkis. Pakosatsi on vielä tekemättä ja vauhtis+asetelma tasapainottamatta noitten jälkeen sais nostaa senkin 190 keulille.etujarrut ja vakaaja 2.6l bensasta ja kori 2.0d abs.
jos on esimerkiksi jarrulevyn oem-koodi: 201 421 08 12 - 201 421 12 12 - A 201 421 08 12 - A 201 421 12 12 niin riittääkö että kirjottaa tuon ensimmäisen koodi numero sarjan eli : 201 421 08 12 ? vai pitääkö kirjottaa tuo pitkä numero sarja kokonaan?