c 250 tdt evry mod

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: c 250 tdt evry mod

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Lähelle oikosulku kun mennääm niin periaatteessa on vaara että jotain menee rikki, en tiedä tarkemmin tuon syötösäädön toimintaperiaatetta pumpun päässä mutta veikkaan että tarpeeksi pienellä vastuksella esim. 1 k ohm alkaa sammuilla täyskaasulla. Moottorinohjaus on näissä niin hyvä / varmatoiminen ettei mitän suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka mitä tekisi :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
makke92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 19.07.2011 23:49
Paikkakunta: Akaa

Re: c 250 tdt evry mod

Viesti Kirjoittaja makke92 »

Jolle kirjoitti:Lähelle oikosulku kun mennääm niin periaatteessa on vaara että jotain menee rikki, en tiedä tarkemmin tuon syötösäädön toimintaperiaatetta pumpun päässä mutta veikkaan että tarpeeksi pienellä vastuksella esim. 1 k ohm alkaa sammuilla täyskaasulla. Moottorinohjaus on näissä niin hyvä / varmatoiminen ettei mitän suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka mitä tekisi :D
Juu sainkin tuon kerran sammumaan kun innostuin koittaa kuinka mustaa saa aikaseks :D
Nyk. w202 250tdt / w163 270 cdi
Ent. w203 270 cdi
w201 1.8i
w124 230 TE
w202 200 kompressor
w124 300 CE
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: c 250 tdt evry mod

Viesti Kirjoittaja veskola »

makke92 kirjoitti:Sitte piruuttani katoi mitä moottori ohjailaite antaa vastusta ni tyhjäkäynnil antaa jonku 2.3k ohm ja kaasupohjas kiihdytykses jonku 4.8 k ohm
Mitähän tuo nyt sitten tarkoittaakaan ? (Ohjainlaite ei anna mitään vastuksia)

Tässä ei oikein mitään voi hajota kun systeemi on aika simppeli eli ECU mittailee AD muuntimella pumpulta palaavaa signaalia ja yrittää säätää sähköisellä solenoidilla elementtejä säätävän tangon siten, että ohjelmaan kirjoitettu (kalibroitu) syöttömäärä eli tangon asento toteutuu. Ylimääräisellä vastuksella pienennetään palaavaa signaalia, jolloin ECU:n on pakko työntää säätötankoa pidemmälle, jotta kalibroitu eli sillä hetkellä hluttu paluuarvo (=syöttömäärä) saavutetaan, näin säätötanko saadaan tarvittaessa ihan pohjaan saakka mitä ei koskaan tapahdu alkuperäisessä systeemissä.

Tyhjäkäynnillä luonnollisesti alkaa ongelmat, koska tanko ei ole normaalissa kohdassa ja samaan aikaan ECU yrittää pitää tyhjäkäynnin siinä 750 tai 800 rpm hujakoilla. Samoin vikatilat voivat paukkua tässä kohtaa, jos paluusignaali on liikaa vääristetty.

Kunhan siihen johtoon ei kytke mistään kovasti yli 5V signaaleja niin mitään ei hajoa ja aika mestari saa olla, jos siihen nyt jostakin löytää sen akun +12V. Luultavasti se kestää senkin jännitteen, niissä on usein hyvät suojaukset.
Lisää tietoa: www.skg.fi
makke92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 19.07.2011 23:49
Paikkakunta: Akaa

Re: c 250 tdt evry mod

Viesti Kirjoittaja makke92 »

veskola kirjoitti:
makke92 kirjoitti:Sitte piruuttani katoi mitä moottori ohjailaite antaa vastusta ni tyhjäkäynnil antaa jonku 2.3k ohm ja kaasupohjas kiihdytykses jonku 4.8 k ohm
Mitähän tuo nyt sitten tarkoittaakaan ? (Ohjainlaite ei anna mitään vastuksia)

Tässä ei oikein mitään voi hajota kun systeemi on aika simppeli eli ECU mittailee AD muuntimella pumpulta palaavaa signaalia ja yrittää säätää sähköisellä solenoidilla elementtejä säätävän tangon siten, että ohjelmaan kirjoitettu (kalibroitu) syöttömäärä eli tangon asento toteutuu. Ylimääräisellä vastuksella pienennetään palaavaa signaalia, jolloin ECU:n on pakko työntää säätötankoa pidemmälle, jotta kalibroitu eli sillä hetkellä hluttu paluuarvo (=syöttömäärä) saavutetaan, näin säätötanko saadaan tarvittaessa ihan pohjaan saakka mitä ei koskaan tapahdu alkuperäisessä systeemissä.

Tyhjäkäynnillä luonnollisesti alkaa ongelmat, koska tanko ei ole normaalissa kohdassa ja samaan aikaan ECU yrittää pitää tyhjäkäynnin siinä 750 tai 800 rpm hujakoilla. Samoin vikatilat voivat paukkua tässä kohtaa, jos paluusignaali on liikaa vääristetty.

Kunhan siihen johtoon ei kytke mistään kovasti yli 5V signaaleja niin mitään ei hajoa ja aika mestari saa olla, jos siihen nyt jostakin löytää sen akun +12V. Luultavasti se kestää senkin jännitteen, niissä on usein hyvät suojaukset.
Eiku mul oli evry modi johdoissa mittari kii ilma evry modia ku ajoi ja tyhjäkäynnil arvo oli ton 2.3k ohm ja ku kiihytin täyskaasulla niin arvo oli 4.8k ohm
Nyk. w202 250tdt / w163 270 cdi
Ent. w203 270 cdi
w201 1.8i
w124 230 TE
w202 200 kompressor
w124 300 CE
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: c 250 tdt evry mod

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siitä jännitteellisestä kytkennästä mitään resistansseja voi mitata vauhdissa... :D (toki se jotain näyttää mutta se on ihan puutaheinää).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: c 250 tdt evry mod

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti:Ei siitä jännitteellisestä kytkennästä mitään resistansseja voi mitata vauhdissa... :D (toki se jotain näyttää mutta se on ihan puutaheinää).

Resistanssi mittauksessa mittauslaitteella syötetään pieni jännite/virta mitattavaan kohteeseen, jolloin mittauslaite ilmoittaa kulloisessa tapauksessa vallitsevan resistanssin.
Tässä tapuksessa kun jännitteelisiä johtimia mitataan resistanssimittauksella, joko mittari tuhoutuu tai mittarista riippuen ns. "ohittaa" mittauskohteen..eli mittari on suojattu väärinmittausta varten.
En tiedä mitä tässä tapauksessa oikeasti on mitattu, mutta väärää informaatiota mittari kuitenkin antaa.
Vastaa Viestiin