Elikkäs tänään huomasin että käsijarru on aivan löysä, menee polkastessa ihan vastustelematta alas, ja nousee ylös myös kun vapauttaa vivusta, mutta mitään se ei pidä.
Ja autolla olin ajanut n. 2h ennen, ja silloin toimi vielä hyvin..Jätin käsijarru päällä parkkiin, ja lähdin n.2h päästä liikkeelle siis ja ei enään sanonut mitään.. Voisiko olla jäätynyt jostain vai mikähän homma sinne tuli??
w202 / c220 94.
Käsijarru
Re: Käsijarru
Olisikohan jäässä tai vaijeri poikki?
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa
MB w204 cdi vm.07
MB w204 cdi vm.07
jep jep. en ainakaan ääntä kuullut että mitään olis poikki mennyt tms, normaalisti lähdin pakilla ja otin käsijarrun pois päältä. sitten ihmettelin kun seuraavan kerran laitoin parkkiin(n. 1km päässä) että eihän tää helevetti toimi.
itse veikkaisin jäätymistä mutta kaippa se on poikkikin voinut mennä. olin kuitenkin ajanut (sulattanut) autoo siinä pari kolme tuntia, sit jätin taas seisoon pakkaseen käsijarru päällä - tästä ajatus jäätymisestä..
itse veikkaisin jäätymistä mutta kaippa se on poikkikin voinut mennä. olin kuitenkin ajanut (sulattanut) autoo siinä pari kolme tuntia, sit jätin taas seisoon pakkaseen käsijarru päällä - tästä ajatus jäätymisestä..

-
- Vakiokalustoa
Jos vaiijeri on lähtenyt penkin alta linkusta irti? Mulla oli vastaava tilanne väyrysessä, vaijerit oli niin jumissa että ei toiminut mitenkään. Ei kuitenkaan ollut poikki kumpikaan. Poljin vain meni pohjaan mutta jarru ei ottanut ollenkaan. Uudet vaijerit niin nyt toimii hyvin. Minun järkeeni ei mahtunut miten se vaijerien jumitus aiheutti tuollaisen tilanteen, mutta niiden vaihtamisella käsijarru alkoi kuitenkin toimimaan. Ilmeisesti se automaattikiristys ei toimi kun vaijerit jumittaa. Nyt tiedän että jos käsijarrua joutuu rappaamaan niin kannattaa uusia tai rasvata kaikki siihen liittyvät osat penkin alla olevasta systeemistä taaksepäin!
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

kyl noi takavaijerit on aika yleisesti umpijäässä tällasten kosteiden kelien jälkeen. Pitä myös muistaa nollata se automaattikiristin kun niitä värkkää, heti ku ne löysää, se lopsahtaa ääriasentoonsa, mikä on tietysti väärä paikka.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
No mulla se vaijeri hirtti kiinni kesällä eli en ihmettele jos se talvella jäätyisi
Ei ne vaijerit paljoa maksa, olisinpa itekkin heti eka kerralla kun jarruja rappasin tajunnut vaihtaa.

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine

Ensimmäisenä pakkaspäivänä tuli Lahdessa vastaan etuvetoinen pakettiauto.Oikee reipasta vauhtia.Ihmettelin kun sen vasen takakulma oli aivan läähällään! Kohdalla huomasin että rengas oli puhki sekä jumissa,ihan kohta vanteella. Käry vaan nous. Pakkanen varmaan jäädyttänyt käsijarrun vaijerin. Pyyhäls kylmästi menemään,ei jääny tielle korjailee