w124 subbarikotelo
w124 subbarikotelo
Olis tarkotus istuttaa w124 peräkonttiin 2kpl focuksen black 12d2 mk5 subbareita ja tässä ollaan mietitty kovasti kotelo vaihtoehtoja.
Bandpass kotelo olisi muuten hyvä mutta, koska kaikki paine tulee siitä refleksiputkesta niin täytyy olla paljon pinta alaa ja putken/putkien pituus kasvaa liian suureksi. Bandpass kotelossa putki tulisi sitten hattuhyllystä läpi.
Toinen vaihtoehto olisi koko kontin peittävä refleksikotelo refleksiputki taakse ja subbarit eteen ja hattuhyllystä esim 25cm x 40cm pala pois ja sitä kautta paine tulisi hyttiin. Mutta alkaako peräkontti tai puskuri resonoida turhan paljon?
Kolmas ja varmasti työläin konsti olisi tehdä koko hattuhylly uusiksi vanerista ja siihen aeroportti sekä subbarit ja kotelo kontin puolelle.
Ehdotuksia otetaan vastaan ja jos joku on rakentanut jotain ton tyyppistä niin jakaisi kokemuksia?
Pääte on 1500 focus 0,5ohm kuormalla ja akku kapasiteettia on 200ah.
Bandpass kotelo olisi muuten hyvä mutta, koska kaikki paine tulee siitä refleksiputkesta niin täytyy olla paljon pinta alaa ja putken/putkien pituus kasvaa liian suureksi. Bandpass kotelossa putki tulisi sitten hattuhyllystä läpi.
Toinen vaihtoehto olisi koko kontin peittävä refleksikotelo refleksiputki taakse ja subbarit eteen ja hattuhyllystä esim 25cm x 40cm pala pois ja sitä kautta paine tulisi hyttiin. Mutta alkaako peräkontti tai puskuri resonoida turhan paljon?
Kolmas ja varmasti työläin konsti olisi tehdä koko hattuhylly uusiksi vanerista ja siihen aeroportti sekä subbarit ja kotelo kontin puolelle.
Ehdotuksia otetaan vastaan ja jos joku on rakentanut jotain ton tyyppistä niin jakaisi kokemuksia?
Pääte on 1500 focus 0,5ohm kuormalla ja akku kapasiteettia on 200ah.
Re: w124 subbarikotelo
Teit mitenpäin vaan niin kyllä resonoi. Itsellä oli 2kpl 12" subeja reilun sadan litran suljetussa lootassa, joille tarjosin 750W tehoa. Kyllä räpätti joka paikka, pahinta ääntä pitää se ilmanvaihto räppänä. Kontin luukun räminä hiljeni STP silverillä ja lukon säädöllä(luukku menee tiukemmin kiinni). Painetta sain tarpeeksi aikaiseksi, mutta en tykännyt saundista.
Bandpass kotelosta tulee aika julmetun kokonen, mutta varmaan paras vaihtoehto jos paineesta tykkää.
Tuosta kontin peittävästä refleksi kotelosta lukenut paljonkin, mutta muistelisin että suositeltiin palikat juuri toisinpäin. Eli subit niin taakse kuin saa, osottamaan ylöspäin luukkua kohti. Ja refleksiputket etureunaan hattuhyllyä kohti.
Bandpass kotelosta tulee aika julmetun kokonen, mutta varmaan paras vaihtoehto jos paineesta tykkää.
Tuosta kontin peittävästä refleksi kotelosta lukenut paljonkin, mutta muistelisin että suositeltiin palikat juuri toisinpäin. Eli subit niin taakse kuin saa, osottamaan ylöspäin luukkua kohti. Ja refleksiputket etureunaan hattuhyllyä kohti.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Re: w124 subbarikotelo
Yleisenä ohjeena on pidetty, että jos täytyy kysyä ohjeita niin älä tee bandbass koteloa. Se on selvästi vaikeampi tehdä kuin refleksi ja varsinkin suljettu. Siinä yleensä tehdään kanava koteloon eikä putkilla itsesi mainitsemista syistä. Jos painetta haluaa niin eiköhän se refleksi olisi ihan hyvä. Tuo subi menee kyllä parametriensa puolesta kohtuu hyvin suljettuunkin. Kaksi varmasti myös paukuttaa menemään suljetussakin varsin kivasti. Aiheuttaa tuo sen että refleksin pitäisi olla kahdelle jo aika helkutin iso. 120l ja silloin viritys 27hz menee ainakin teoriassa lineaarisesti todella alas. 20hz ilman vaimentumaa. Toisaalta 35hz ja joku 70l kotelo on vähän inhimillisemmän kokoinen ja lähteehän siitä enemmän sitä painettakin. Suljetussa oikeastaan kaikki 60 ja 120l väliltä saattaa tyydyttää riippuen tarpeesta. 60l luultavasti napakampi ja ehkä hifimpi, mutta 120l menee varmasti alemmas ja tytöt tykkää kun tärrää.
Tuosta paine touhusta en niin muuten tiedä. Suljetulla kotelolla sedanissa YLEENSÄ paras äänenlaatu saadaan laittamalla subit osoittamaan taakse päin. Akkukapasiteetilla ei sinänsä ole asiaan vaikutusta sillä tuollainen virta määrä mitä focus ottaa 0.5ohm ei irtoa akusta vaikka olisi 1000ah. Eli vaatii kyllä jo järeät johdot ja siihen lisäksi mielellään optiman nopeasti syväpurkautuvat akut ja pari konkkaa.
Kannattaa tosiaan se kontti vaimentaa todella huolella, koska muuten sen peltien heiluttelu vie täysin turhaan sitä painetta pois ja aika paljonkin. Räminää noilla luultavasti saa siitä huolimatta aikaiseksi.
Tuosta paine touhusta en niin muuten tiedä. Suljetulla kotelolla sedanissa YLEENSÄ paras äänenlaatu saadaan laittamalla subit osoittamaan taakse päin. Akkukapasiteetilla ei sinänsä ole asiaan vaikutusta sillä tuollainen virta määrä mitä focus ottaa 0.5ohm ei irtoa akusta vaikka olisi 1000ah. Eli vaatii kyllä jo järeät johdot ja siihen lisäksi mielellään optiman nopeasti syväpurkautuvat akut ja pari konkkaa.
Kannattaa tosiaan se kontti vaimentaa todella huolella, koska muuten sen peltien heiluttelu vie täysin turhaan sitä painetta pois ja aika paljonkin. Räminää noilla luultavasti saa siitä huolimatta aikaiseksi.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w124 subbarikotelo
Ei siihen mitään konkkia tarvitse kun on peräkontissa 100ah poppi akku ja 50 neliön virtakaapelit. Eikä se haittaa vaikka refleksikotelo viekin tilaa.. 140 litraa riittää varsin hyvin ja vielä kun ottaa varapyörä kotelon mukaan niin eihän kotelon tarvi olla edes kovin korkea. Olis vaan kiva kuulla kokemuksia mikä toimii w124 ja mikä ei
Re: w124 subbarikotelo
W124 ei ole kokemusta, mutta yleensä se putkien veto hattuhyllystä läpi ei ole ainakaan huonoin vaihtoehto. Jokainen asennus ja subbarimalli vaatii erilaisen asennuksen eli ei varmaan saa ihan tyydyttävää vastausta siihen mikä on hyvä. Itse tekisin niin että suljettu taakse päin suunnattuna ja refleksi niin että putket läpi hattuhyllyn.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w124 subbarikotelo
Toinen tykkää toinen ei. Itse tykkään suljetusta kotelosta, silläkin saa painetta tarpeeksi kun säädöt on oikeat ja tehoa tarpeeksi. Refleksiä en ole vielä mersussa koittanut, mutta kohta voisin kokeilla. Eilen tilasin GZRW 30SPL subin, joten sille koteloa väsäämään.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Re: w124 subbarikotelo
Tommonen refleksikotelo tuli tehtyä. Vielä kun sais paineen hytin puolelle. Mitähän kaikkea tässä on järkevää vaimentaa peräkontista?
Re: w124 subbarikotelo
Nyt on konttiakin hieman vaimennettu ja hattuhyllyssä on 15cm x 30cm aukko ja paineesta kertoo se että takalasi irtos ylerunasta liimauksistaan Mahtaakohan nuihin saada uutta lasia jos vaihtaisi vai onnistuiskohan tuo irrottaa ehjänä ja liimata takaisin paikalleen
Re: w124 subbarikotelo
Ei se välttämättä pelkästä paineesta irronnut. Jos ei ollu mitään vaimennuksia niin saattanut se lasin kehyskin täristä aikalailla, ainakin jos laatikko on oikeasti kiinni pohjassa. Kyllä noita laseja on saatu irti ilman että on hajonnut, mutta on se melko kova homma. Ja saattaa se silti mennä mönkään. Teetettynä varmaan sika kallis operaatio? Uuden lasin saa varmasti, koska pystyyhän noita teettämäänkin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w124 subbarikotelo
Miten,kun itse meinasin tilata hifitalolta yhden SPL:n 8' 200D2 supparin ja sille SPL:n oma loota, miten/mihin kannattaisi asentaa loota? Itse mietin, että jos hattuhyllyssä riittää tila (loota on 27x27x58cm) niin teen hattuhyllyyn samanlaisen kolon ja tuen lootaa jollakin takakontista. Tarkoituksena on viedä mahd. Vähän tilaa takakontista.
Ensinnäkin onko hattuhyllyn taempi osa kuinka pitkä?
Ensinnäkin onko hattuhyllyn taempi osa kuinka pitkä?
Re: w124 subbarikotelo
Jonessi kirjoitti:
Mitähän kaikkea tässä on järkevää vaimentaa peräkontista?
Koko kontti. Mut 'tärkeimpinä' kansi, sivut ja tankki. Hattuhylly kannattais vuorata myös, ainaki toiselta puolelta. Ja jos innostusta on, niin katon vaimentamisella on aika isot vaikutukset.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Re: w124 subbarikotelo
Ja jos paineiden kanssa haluaa paljon pelata, niin vetää kattoon sitten heti kerralla vähintään kaksi kerrosta yleisesti käytössä olevia vaimennusmattoja.. Harmittaa vaan kun joutuu toiseen kertaan verhoilun purkamaan jos aloittaa yhdellä kerroksella.._Antti kirjoitti:Jonessi kirjoitti:
Mitähän kaikkea tässä on järkevää vaimentaa peräkontista?
Koko kontti. Mut 'tärkeimpinä' kansi, sivut ja tankki. Hattuhylly kannattais vuorata myös, ainaki toiselta puolelta. Ja jos innostusta on, niin katon vaimentamisella on aika isot vaikutukset.
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Re: w124 subbarikotelo
Aikoinaan oli n, 140L refleksi törpössä 124 kontissa 2kpl 15" hopia kalvosta cerwin veekaa. painetta oli reilusti (kuskeilla korvatulpat) eikä ollu teini vuosina eristetty mistään muualta kuin roiskeläppä kumia rekisterikilven alla.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d