Jakopäänketjun vaihtoväli
Jakopäänketjun vaihtoväli
Oma autoni on C-180 aut vm 95 bensa.
Kysymys:
Pitääkö jakopäänketju (ketjut) vaihtaa n 200tkm paikeilla (suositteletteko).
Huolto-ohjelmahan ei tunne ilmeisesti vaihtoa, mutta olen kuullut että se katkee ennen 300tkm. Pitääkö paikkaansa?
Kysymys:
Pitääkö jakopäänketju (ketjut) vaihtaa n 200tkm paikeilla (suositteletteko).
Huolto-ohjelmahan ei tunne ilmeisesti vaihtoa, mutta olen kuullut että se katkee ennen 300tkm. Pitääkö paikkaansa?
Ainakaan vanhemmissa Mersuissa sille ei ole määritelty vaihtoväliä, mutta jos ketju rallattelee ja ääntää, niin kannattaa vaihtaa.
Joka tapauksesa se kannattaa vaihtaa, jos ostaa auton, jonka ketjun iästä ei ole varmoja takeita. Halpa henkivakuutus verrattuna moottoriremonttiin.
Joka tapauksesa se kannattaa vaihtaa, jos ostaa auton, jonka ketjun iästä ei ole varmoja takeita. Halpa henkivakuutus verrattuna moottoriremonttiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu, mieluummin vaihto kilometriä ennen kuin jälkeen katkeamisen.
Omassa kärryssä oli kilometrejä 425 tkm vaihtovaiheessa. En tosiaan tiedä, koska oli aiemmin vahdettu. Voi olla, ettei ollenkaan.
Vaihto maksoi kaikkineen noin 200 egeä. Siihen tietysti työ ja osat. Lisäksi kaveri fiksuna ammattilaisena vaihtoi venttiilikopan tiivisteen, koska se "hikoili" jonkin verran.
W124 kasiysi kolmesatasessa pensakoneessa on sellainen ketju, ettei siinä ole liitosta, joten vaihto vaatii erikoistyökalun.
Omassa kärryssä oli kilometrejä 425 tkm vaihtovaiheessa. En tosiaan tiedä, koska oli aiemmin vahdettu. Voi olla, ettei ollenkaan.
Vaihto maksoi kaikkineen noin 200 egeä. Siihen tietysti työ ja osat. Lisäksi kaveri fiksuna ammattilaisena vaihtoi venttiilikopan tiivisteen, koska se "hikoili" jonkin verran.
W124 kasiysi kolmesatasessa pensakoneessa on sellainen ketju, ettei siinä ole liitosta, joten vaihto vaatii erikoistyökalun.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
ei tarvii vaihtaa
pari viikkoa sitten käytin autoani pikku rempassa ja siinä sitten asentajan kanssa juteltiin autostani (saksasta tuotu äskettäin) ja kerroin että olivat saksassa vaihtaneet ketjun.....tuli tiukka kysymys MIKSI IHMEESSÄ? ei bensakoneisiin tarvii vaihtaa!!
no enpäs tiedä miks oli vaihdettu mutta nyt kun se on uusittu niin ei tarvii uusia enää koskaan. paitsi jos menee katki
vaihdatin varmuuden vuoksi edelliseen mersuuni ja maksoi parisatkua merkkiliikkeessä eli ei kovin kallista.
no enpäs tiedä miks oli vaihdettu mutta nyt kun se on uusittu niin ei tarvii uusia enää koskaan. paitsi jos menee katki

vaihdatin varmuuden vuoksi edelliseen mersuuni ja maksoi parisatkua merkkiliikkeessä eli ei kovin kallista.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Re: ei tarvii vaihtaa
Niin miksipä...lainaan itseäni eräästä topicistatimoW201 kirjoitti:pari viikkoa sitten käytin autoani pikku rempassa ja siinä sitten asentajan kanssa juteltiin autostani (saksasta tuotu äskettäin) ja kerroin että olivat saksassa vaihtaneet ketjun.....tuli tiukka kysymys MIKSI IHMEESSÄ? ei bensakoneisiin tarvii vaihtaa!!
Tuo säksätys voipi olla jakoketjun aiheuttama. Omassa autossa kuului samantapainen ääni tyhjäkäynnillä ja tietysti tihentyi kierrosten noustessa. Ensimmäiset epäilyt kohdistuivat johonkin apulaitteeseen mutta kun konetta käytettiin ilman moniurahihnaa hetki niin sama ääni kuului.
Jakoketju oli löystynyt/venynyt niin paljon että se oli katkaissut jo nokka-akselin päästä pukista yhden "nastan" eli ketjun stopparin ja olisi varmaan pian katkennut koko ketju tai hypännyt pois. Katkennut stoppari oli ihme kyllä paikoillaan. Ketjun vaihdon jälkeen kone käy kuin henkäys ilman sivuääniä...
Kuulin samalla että on täysin mahdollista että ketju saattaa "löystyä" riippumatta ajokilometreistä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Joo ehottomasti kandee vaihtaa viimeistään 300 tkm kohalla, parempi kuitenkin aikaisemmin. Itse vaihdoin 283 tkm ja 200 egee makso. Sitä ihmettelen miks joku mekaanikko menee noin sanomaan, et miks ihmeessä. On se vaan halvempi ku kansiremppa.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
...Varsinkaan näissä simplex-ketjuisissa, eli mm. M102:ssa.Michael M. kirjoitti:Joo ehottomasti kandee vaihtaa viimeistään 300 tkm kohalla, parempi kuitenkin aikaisemmin. Itse vaihdoin 283 tkm ja 200 egee makso. Sitä ihmettelen miks joku mekaanikko menee noin sanomaan, et miks ihmeessä. On se vaan halvempi ku kansiremppa.
Uskomaton väite tuo, ettei tarvitse vaihtaa. Kyllä se M103:llekin tekee ihan hyvää (vaikka sitten 100tkm kohdalla).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Jaaha... tulipa taas uutta tietoa.
Tähän saakka minulle on vakuuteltu, että ei mersun kaksirivistä ketjua tarvi vaihtaa ennenkuin moottoriin tehdään muutenkin täysremppa eli kone on jo valmiiksi levällään. Ehkä jos rallatus alkaa vaivaamaan niin sen kiristimen tai laahaimen (vai mikä se nyt olikaan) voi kuulemma korvia säästääkseen vaihtaa.
Minähän en mistään mitään tiedä, toistelen vaan mitä "turhaan ei osia vaihdeta" -miehet ovat minulle armollisesti suostuneet kertomaan.
No, pitää kait se tilata ketjun vaihtoon aika..
Tähän saakka minulle on vakuuteltu, että ei mersun kaksirivistä ketjua tarvi vaihtaa ennenkuin moottoriin tehdään muutenkin täysremppa eli kone on jo valmiiksi levällään. Ehkä jos rallatus alkaa vaivaamaan niin sen kiristimen tai laahaimen (vai mikä se nyt olikaan) voi kuulemma korvia säästääkseen vaihtaa.
Minähän en mistään mitään tiedä, toistelen vaan mitä "turhaan ei osia vaihdeta" -miehet ovat minulle armollisesti suostuneet kertomaan.
No, pitää kait se tilata ketjun vaihtoon aika..

W124 230E -91
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
grgr
Mersussa on nyt ja aina ollut ketju !!jarsi kirjoitti:Hetkinen, ymmärsinkö oikein että noissa 80-luvun lopun mersun koneissa(bensa/diesel) ei ole jakopään hihnaa _ollenkaan_, vaan ketju?

Eikä mitään pilipali hihnoja !!

Niillä hihnoilla ne moottorit tuhotaan ,,ooppeli yhtenä surullisena esimerkkinä .. Luin jostain (taisi olla tuulilasi) että paukkui Hihna poikki Opelin jossain mallissa 20 000km
Välein !!



****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Bemarilla hihnamalleja onhan näin? Kuulin että niissä ois ollu ongelmia. Matka ois loppunu monestikki ennen aikojaa. Ja sitte hihnanvaihto väli vielä niin olematon, täällä Koillismaalla rahamiehet omaa kaksi S8 audia, ja hihnaa pitää lähteä vaihtamaan seinäjoelle asti, ja lasku on kuulema sitte aina sen mukainen. Vaihtoväli muistaakseni 80 tai 90 tkm. Ei Ässää tarvitse siellä kulettaa ( Niillä on niitäki, mm S 600 L -01 ). Siinähän on ketju! Niin.
124.023
Ainakin -89 mallissa on ketju, kaksoisketju. Joku on joskus sekoittanut sen moniurahihnan ko. ketjuun ja siitä on tullut sekaannus. Siis, ketju on siellä piilossa ja moniurahihna näkyvillä. Kummatkin tulevat jossain vaiheessa tiensä päähän. Uskoakseni!jarsi kirjoitti:Hetkinen, ymmärsinkö oikein että noissa 80-luvun lopun mersun koneissa(bensa/diesel) ei ole jakopään hihnaa _ollenkaan_, vaan ketju?
Saman vuosikymmenen 520-bemarissa on hihna, joka on vaihdettava suht usein. Itse törmäsin sellaiseen hihaan, joka oli jo puoliksi hankautunut hajalle. Kiristysrulla oli jäänyt hiukan vinoon ja hihna hankasi suojukseen em. seurauksin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Kiitos tiedoista, eli pitää vaihtaa, mitä mieltä olen ollut itsekkin.
Olen kans sanonut noille jotka väittävät ettei tartte ketjua vaihtaa, että jos joku takuu korvaa katkeemisesta aiheutuneet kulut ni ei sitte vaihdeta (mut ei sellaista takua olekkaan yllättäen).
Katkeemisesta aiheutuvat kulut ovat ilmeisesti reilusti yli 1000€.
Tässä nyt sitte odotetaan sitä lähenevää 200tkm ja mennään ketjun vaihtoon ku tulee ajankohtaiseksi.
Olen kans sanonut noille jotka väittävät ettei tartte ketjua vaihtaa, että jos joku takuu korvaa katkeemisesta aiheutuneet kulut ni ei sitte vaihdeta (mut ei sellaista takua olekkaan yllättäen).
Katkeemisesta aiheutuvat kulut ovat ilmeisesti reilusti yli 1000€.
Tässä nyt sitte odotetaan sitä lähenevää 200tkm ja mennään ketjun vaihtoon ku tulee ajankohtaiseksi.
Moi
Tuo ketjun katkeaminen on enemmän kuin harvinaista. Yleensä tuo ketju
kestää isältä pojalle mutta ketjun venyminen saattaa aiheuttaa ajoitusvirhettä
Tuo ketjun katkeaminen on enemmän kuin harvinaista. Yleensä tuo ketju
kestää isältä pojalle mutta ketjun venyminen saattaa aiheuttaa ajoitusvirhettä
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Keväällä 300TD:stä katkesi jakoketju mitään "varoittamatta" se maksoi minulle 2500euroa.
Tuolla 300D sedanilla on ajettu nyt 180tkm ja ketju vaihdetaan ensiviikolla, se ei ole venynyt mutta kovin "löysän" oloinen se on. Turhaa tai ei mutta vielä se jää kymmenen kertaa halvemmaksi kuin viimeksi.
Tuolla 300D sedanilla on ajettu nyt 180tkm ja ketju vaihdetaan ensiviikolla, se ei ole venynyt mutta kovin "löysän" oloinen se on. Turhaa tai ei mutta vielä se jää kymmenen kertaa halvemmaksi kuin viimeksi.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Menee hiukan autoasioista sivuun, mutta ilmeisesti varmuuden maksimointi on huipussaan matkustajalentokoneissa. Tarkastuksia tarkastusten jälkeen ja osien vaihto aina määrätuntien jälkeen. Silti joskus joku paikka rivahtaa, vaikka ei pitäisi.
Metallurgia on siitä ihmeellistä, että ikinä ei voida varmuudella taata mitään. Vaikka kuinka lasketaan varmuuskertoimet, tehdään parhaasta mahdollisesta materiaalista, lämpökäsitellään viimeisen päälle, niin silti joskus paukahtaa.
Tähän ainakin itse perustan sen, että jos mahdollista, ennakoin noiden tärkeimpien osien vaihdon tai kunnostuksen. Etenkin, jos osa on halpa ja seuraus kallis. Ehkä teen joskus turhaakin työtä, mutta nukunpahan yöni rauhallisemmin. Ehkä yksi tärkeä ja painava tekijä on se, että meidän naisihmiset ajavat aika usein kärrylläni. Silloin etenkin säästää hermojaan, kun tietää että kaikki on tehty sen eteen, että kärry kaartaa pihaan omin voimin!
Ihan varmasti mersun insinöörit ovat laskeneet ja valmistuttaneet ketjun kestämään "ikuisesti", koska osa ei näy, eikä liiemmälti varoittele, jos rapsahtaa. Mutta silti...!
Metallurgia on siitä ihmeellistä, että ikinä ei voida varmuudella taata mitään. Vaikka kuinka lasketaan varmuuskertoimet, tehdään parhaasta mahdollisesta materiaalista, lämpökäsitellään viimeisen päälle, niin silti joskus paukahtaa.
Tähän ainakin itse perustan sen, että jos mahdollista, ennakoin noiden tärkeimpien osien vaihdon tai kunnostuksen. Etenkin, jos osa on halpa ja seuraus kallis. Ehkä teen joskus turhaakin työtä, mutta nukunpahan yöni rauhallisemmin. Ehkä yksi tärkeä ja painava tekijä on se, että meidän naisihmiset ajavat aika usein kärrylläni. Silloin etenkin säästää hermojaan, kun tietää että kaikki on tehty sen eteen, että kärry kaartaa pihaan omin voimin!
Ihan varmasti mersun insinöörit ovat laskeneet ja valmistuttaneet ketjun kestämään "ikuisesti", koska osa ei näy, eikä liiemmälti varoittele, jos rapsahtaa. Mutta silti...!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Kopan? Siis siitäkö öljyntäyttökorkistako?dealer kirjoitti:Ketjun uusiminen esim. W124 dieseliin on suht edullinen homma, halvempi kuin monet remminvaihdot.
Ketjun venymisen näkee mm. siitä että miten ulkona kiristin on kun katsoo kopan sisälle lampulla.
Onko mulla taas silmä taskussa, mutta siitä minä en näe kuin vähän ketjun yläpäätä ja pikkupätkän nokka-akselin päätä?
Alkaa jo nolottaa, kun joka asiaa pitää kysyä.

W124 230E -91
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mittattava
Heip!
Kun aikoinaan käytin 123:sta suutin hommassa tuolla Keski-Uudenmaan Dieselissä, niin siellä mittailivat ketjun väljyyden. Mittaukseen oli olemassa oma mittalaitteensa (ihan mekaanien , mikäli oikein muistan).
Samaisella käynnillä kuulin, jotta Vehon taksihuolto-ohjelmassa on ketjun vaihtoväli määritelty, vaikkei privakäyttöön olekkaan. Muistaakseni tuo määritelty väli oli 150tkm. Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö
Noh, mittauksen perusteella tuon 240D:n ketju oli uuden toleranssissa vielä 300 tkm:n kohdalla.
Kun aikoinaan käytin 123:sta suutin hommassa tuolla Keski-Uudenmaan Dieselissä, niin siellä mittailivat ketjun väljyyden. Mittaukseen oli olemassa oma mittalaitteensa (ihan mekaanien , mikäli oikein muistan).
Samaisella käynnillä kuulin, jotta Vehon taksihuolto-ohjelmassa on ketjun vaihtoväli määritelty, vaikkei privakäyttöön olekkaan. Muistaakseni tuo määritelty väli oli 150tkm. Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö

Noh, mittauksen perusteella tuon 240D:n ketju oli uuden toleranssissa vielä 300 tkm:n kohdalla.
Terveisin
Tero
Tero
Jep, onhan noissa mallien vaihtoväleissä eroa. Itelläni on tuo W202 200D
sillä vanhemmalla yks nokkasella moottorilla ja siihen on syytä vaihtaa ketju kuten taas uudempaan twincam moottoriin ei tarvitse kuulemma asiantuntijan
mukaan vaihtaa ikuna. Joku puhu että jos laittaa tähän vanhempaan yks nokkaseen turbon ketjun niin ei tarvii ikinä enää asiaan puuttuua, tiedä si ?
sillä vanhemmalla yks nokkasella moottorilla ja siihen on syytä vaihtaa ketju kuten taas uudempaan twincam moottoriin ei tarvitse kuulemma asiantuntijan
mukaan vaihtaa ikuna. Joku puhu että jos laittaa tähän vanhempaan yks nokkaseen turbon ketjun niin ei tarvii ikinä enää asiaan puuttuua, tiedä si ?
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Heetkonen... yksinokkainen? Kaksinokkainen?Pyra kirjoitti:Jep, onhan noissa mallien vaihtoväleissä eroa. Itelläni on tuo W202 200D
sillä vanhemmalla yks nokkasella moottorilla ja siihen on syytä vaihtaa ketju kuten taas uudempaan twincam moottoriin ei tarvitse kuulemma asiantuntijan
mukaan vaihtaa ikuna. Joku puhu että jos laittaa tähän vanhempaan yks nokkaseen turbon ketjun niin ei tarvii ikinä enää asiaan puuttuua, tiedä si ?
OM601 on aina ollut yhdellä nokka-akselilla varustettu, ja tietääkseni myös duplex-ketjulla.
Ainoa moottori, jossa on ollut simplex-ketju, on M102, ja siihenkin muistaakseni tuli muutos jossain vaiheessa W124:n aikana.
Eikö nämä neliventtiilidieselit ole myöskin yhdellä kepillä operoivia moottoreita? Sellaistahan ei OM601:stä kuitenkaan koskaan tullut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi